Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Den nye operaen ...

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-04-08, 18:50   #1
Michelle
X First Lady

Medlem siden: Sep 2006
Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Sv: Den nye operaen ...

Jeg tror dette bygget kommer til å trekke til seg også de som før ikke var direkte operafrelste. Selv elsker jeg både opera og ballett og kommer til å besøke dette praktbygget så fort jeg har anledning.
Snøhetta har klart det igjen.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-08, 19:12   #2
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg velger å sitere Anne Enger (tidl kulturminister): Det er viktig at vi får til å bygge noe annet enn kjøpesenter i vår tid.

Det er for øvrig sannsynligvis det eneste jeg noensinne kommer til å sitere henne på, som jeg også stiller meg bak.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-08, 21:40   #3
Pasta
En skrue løs

Pasta sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg er for kultur, men mot operaen. Personlig syns jeg at det i mye større grad bør satses på lokale kulturhus og satsing på kulturen rundt omkring i hele Norge foran å bruke så avsindig mye penger på noe som så veldig få vil ha nytte og glede av.

Gammel 15-04-08, 22:09   #4
Eia
Permakulturell

Eia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hasselnøtt, her.

Jeg velger å sitere Anne Enger (tidl kulturminister): Det er viktig at vi får til å bygge noe annet enn kjøpesenter i vår tid.

Det er for øvrig sannsynligvis det eneste jeg noensinne kommer til å sitere henne på, som jeg også stiller meg bak.

Akkurat den formuleringen kan jeg også stille meg bak.

Gammel 16-04-08, 03:12   #5
Michayla
Nysgjerrig

Michayla sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Vestfold
Michayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av FarOutFishing, her.

Det er det nok, selv om brorparten av pengene nok er selskapsskatt.
Skattepenger fra oss alle som betaler skatt går også til store veiutbygginger på østlandet, broer på vestlandet, tunneller i nord-norge osv. I tillegg til en masse annet flesteparten av oss aldri kommer til å benytte oss av.

Jeg ser ingen grunn til at man ikke skal kunne bruke felles penger på ting ikke alle kommer til å bruke.

Tja....forbedringer av veier har jeg sett lite av og der det skal gjøres tar de betalt i bompenger i mange år før det blir gjort noe som helst da det ikke finnes penger.
Veiavgiften er jo på toppen av bompenger.
Fattigere land har bedre veier, det er flaut.

Bruene på vestlandet ja.
Og tunnellen.. nesten 85,-koster det i bommen for å komme til øya til svigerfamilien en vei.
Men der hadde de vett nok til å bygge FØR de tok seg betalt.

Men som sagt jeg er ikke imot noe operabygg (dog den kunne vært bedre designet, makan til stygt bygg)
Blir nå spennende å se hvordan det går.. den skal drives, vedlikeholdes etc..

Men jeg vil se resultater på mange andre områder også.
Det er innsparinger fader meg overalt til det uforsvarlige.

Bilder og pynt i hjemme... nope..aldri vært inntresert i kunst, det meste er stygt og bare rot. Da mener jeg Dagens moderne kunst. Hadde vi tatt et skrableri med malepenselen til en 2-3 åring og fått en kjent kunstner til å signere den, ja den hadde solgt....
Den gode gamle kunsten er noe annet.
Men det omgir jeg meg ikke i daglige heller, det hadde kosta skjorta..ikke verdt det.

Liker best familiebilder på veggen og jeg huser 3 gratis kunstnere til å dekorere huset med om jeg vil

´*•.¸(*•.¸Gutt 99-01 og 03¸.•*´)¸.•*´
Michayla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-08, 07:42   #6
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Rødme

Michalaya, seriøst, hvordan i alle dager kan du velte ut av deg så mange fordommer og håpløse uttalelser som helt tydelig bygger på manglende innsikt?
Maken til forakt for kulturarbeidere og kunstnere!
Mennesket lever faktisk ikke av brød alene, og dine ideer om moderne kunst har ingen rot i virkeligheten. Når var du sist på en utstilling?

Jeg er veldig positiv til å bygge god infrastruktur, ha trygge veier og ikke minst en effektiv kollektivtrafikk. Jeg er oppvokst langs en "dødstrekning" på Rv.3 og det bekymrer så klart når det dør mange hvert år pga manglende midtdelere og kvalitet på veien.

Men; Mams er inne på et veldig viktig poeng: mange av kommunene har forvaltet pengene sine dårlig. Forfallet i offentlige bygg som regjeringen nå fortvilet forsøker å bekjempe (1, 4 milliarder til dette i fjor, jfr NRK) urettferdige forskjeller i egenandeler i SFO, helsetjeneste og kulturskole, manglende spesialopplæringstilbud til dem som trenger det og store forskjeller i tilbudet til de eldre.

At kommunene gamblet bort penger ville ikke vært forhindret av å la være å bygge operaen. Det var Terra og kommunalminister Erna Solberg som i fellesskap åpnet opp for kommunenes lek på finansmarkedene. Terra hadde i 2001 konstruert en pakke der kraftkommuner opptok lån mot sikkerhet i framtidige kraftinntekter, for så å bruke dette lånet til å kjøpe aksjer og obligasjoner. Begge sider ved denne pakken var Kommunaldepartementet kjent med. Departementet godkjente dette opplegget i 2002, bl.a. med en åpenbart feilaktig konklusjon om at dette ikke dreide seg om lån av penger. Det er ikke riktig - slik bl.a. Høyres kommunalpolitiske talsmann Bent Høie har hevdet – at dette var et alternativ til å selge kraftverksandeler for å løse kommunale oppgaver. Begrunnelsen for opplegget var at det var ”lurt” for kommunene å gjøre det slik, idet de kunne få bedre avkastning enn de selv måtte betale i rente. Departementet godkjente et opplegg som helt klart var i strid med kommuneloven. (Kilde NA 24)

Gammel 16-04-08, 08:26   #7
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av TBM, her.

I tillegg til at det er viktig med kultur, er Operabygget et viktig ledd i byutviklingen i Oslo! Det skal bli flott å besøke Oslo om noen år fram i tid hvor Bjørvika er et eneste stort parkanlegg!

Ikke sant! Tenk når kulturhistorisk museum flytter dit, men hele samlingen fra Tullinløkka og vikingskipene, og kulturøya Snelda åpner! Det kommer til å bli et fantastisk område.

Opprinnelig lagt inn av Michayla, her.

Bilder og pynt i hjemme... nope..aldri vært inntresert i kunst, det meste er stygt og bare rot. Da mener jeg Dagens moderne kunst. Hadde vi tatt et skrableri med malepenselen til en 2-3 åring og fått en kjent kunstner til å signere den, ja den hadde solgt....
Den gode gamle kunsten er noe annet.
Men det omgir jeg meg ikke i daglige heller, det hadde kosta skjorta..ikke verdt det.

Men kjære vakre vene, bare fordi du ikke forstår eller liker kunst så betyr ikke det at hele resten av Norge skal følge din smak. Det må gå an å være for en Opera selv om man ikke liker kunstarten selv.

Jeg sier som Sigrid Hvidsten i Dagbladet i går: "Opera er ikke for alle, men det er søren ikke Ole Ivars heller".

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-08, 18:44   #8
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Oslo har aldri hatt et operabygg før nå. Den forrige operaen var opprinnelig et teater, og ikke bygget for musikkstykker. Klangen i rommet var feil, og det var vanskelige arbeidsforhold for både musikere, sangere og dansere. Bygget var gammelt, hadde dårlig planløsning for å huse en opera, og arbeidsforholdene var skandaløse.

For første gang har Norge et bygg som virkelig er bygget for lyd, og som faktisk fungerer. Det er et nydelig bygg som er åpent på en helt annen måte enn Folketeaterbygget, den inneholder brasseri, restaurant og operabutikk, og skal være åpen hele dagen for publikum. I tillegg skal fler av Oslos kulturistitusjoner flytte til Bjørvika, som etterhvert kommertil å bli et kulturelt kraftsenter.

En nasjon trenger mer enn det som er nederst på behovspyramiden, kultur er viktig for selvfølelse, for glede og for mental helse. Så jeg vil snu spørsmålet, hvorfor skal vi ikke ha en opera som fungerer?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-08, 21:46   #9
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg gleder meg vilt til høsten når jeg skal i operaen! Jeg har abonnement sammen med venninnen min. Vi har gledet oss til den nye operaen i mange år. Den gamle var trang og tragisk, ikke laget for opera. De som jobbet der hadde helt elendige arbeidsforhold. Har vært på et par omvsininger i bygget og det er ikke mange som hadde funnet seg i å jobbe under så dårlige forhold.

Jeg mener at Norge er et så rikt land at vi burde ha råd til masse, også en flott opera! Dette bygget er jo også bygget med tanke på flere aktiviteter slik at fler kan få glede av det.

Anne C er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 15-04-08, 22:06   #10
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bruker man ikke penger på kultur, så får man en primitiv nasjon der mennesker etterhvert heller ikke satser på skole, helse eller miljø. Mennesker trenger vakre ting rundt seg for å ha det godt. jeg mener, hvorfor har man bilder på veggene hjemme, hvorfor hører man på musikk, (det være seg opera eller noe annet) hvorfor vil man ha det vakkert rundt seg? Og skal man ikke i storsamfunnet ha vakre bygg?

Med alle oljemilliardene er det ingen som lider eller blir forfordelt av at det er bygget en opera (som gikk under budsjettet), vi ble snarere beriket med et nydelig bygg hvor man nå får perfekt akustikk og tilfredstillende scene for ikke bare opera, men en rekke artister som hittil ikke har villet besøke Norge.

Jeg synes klaging over dette er smålig, kunnskapsløst og steinharry. Og inntil man har rensket eget hjem for bilder, pynteting, musikk og pene klær skal man holde munn. Først når man kan leve uten dette selv, bør man hevde at samfunnet kan klare seg uten.

Sist redigert av Harriet Vane : 16-04-08 kl 07:28.
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-08, 22:26   #11
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Pamina, Scarlett og Glitter oppsummerer i grunn godt og greit hvorfor jeg syns det er flott at Oslo/Norge får et så flott operahus som vi nå har fått.

Og hvor "finkultur" er forresten Seigmenn som skal holde konsert der?

Gammel 15-04-08, 22:30   #12
Azi
Come what may...

Azi sin avatar

Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Mange som reagerer at dem betaler 7 kr pr person i året for operahuset. Og vil ha sine 7 kroner tilbake.

Vi er 5 stk i familien. Og i løpet av 70 år har operahuset kostet min familie 2450. Jeg tror vi overlever!

Ellers så mener jeg at Norge er rikland, det burde vært penger nok både til vedlighold av skole og kultur. Ikke bare kultur og fancy skoler og ting og tang kun i hovedstaden, men resten av landet også.

Gammel 15-04-08, 22:32   #13
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bygget er vakkert fra to sider. Baksiden ser ut som en fabrikkbygning (siterer poden: Hva lager de i den fabrikken?).

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-08, 22:38   #14
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1276
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja. Det Scarlett, Glitter, Pamina og Mim sa. Blant annet.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-08, 00:38   #15
Azi
Come what may...

Azi sin avatar

Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Føler nesten at jeg skryter når jeg sier at jeg bor i Akershus. Jeg får bare slutte å si hvilket kommune.

Gammel 16-04-08, 00:50   #16
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Azi, her.

Føler nesten at jeg skryter når jeg sier at jeg bor i Akershus. Jeg får bare slutte å si hvilket kommune.

Neiiii, da.
Akershus er stort og dekker langt ute i gokk der du bor også.
Ikke vondt ment altså

Gammel 16-04-08, 00:49   #17
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Etter hva jeg har fordtått skal ikke Operaen bare brukes til opera og ballett, men også andre skal ha konserter der, så det vil jo ikke bare være "finkultur" der.

I tillegg vil det jo være en attraksjon for turister.
Landemerker som trekker turister har vi jo ikke akkurat flust av her i landet, spesielt ikke Oslo som er vår hovedstad.

Nå er vel jeg en av få som ikke synes Operaen er så veldig fin å se på da, men om jeg tar meg en tur og tar en skikkelig titt frandrer jeg kanske mening, nå har jeg jo bare sett den når jeg kjører forbi. Det jeg har sett da har ikke akurat fått meg til å føle for å juble over et "flott" bygg.

Tror det blir feil om vi alltid skal sette dårlig vedlikehold av skoler og plasser til eldre opp mot hver eneste krone som staten bruker.
For i mange tillfeller er det kommunene som ikke disponerer de kronene de får tildelt på så veldig bra måte, der er prioriteringen rimlig ville til tider synes jeg.
(Terra, Terra og atter Terra er jo et godt eksempel......)

I noen tilfeller må man også se sammenhengen med at penger ut kan føre til penger inn, og operabygget er vel et godt eksempel på noe som skal føre til mere penger inn.

Gammel 16-04-08, 00:59   #18
Azi
Come what may...

Azi sin avatar

Standard

Gokk var jo fint da i forhold til hva jeg kaller det.

Gammel 16-04-08, 01:07   #19
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er helt pro operabygg, men ikke så veldig imponert over det som er bygget... Men har ikke sett det ordentlig på nært hold, bare kjørt forbi. Og det er mulig det blir bedre når anlegget er ferdig, så jeg har IKKE ferdigdømt det ennå altså. Tvilen kommer tiltalte tilgode. *generøs*

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-08, 08:11   #20
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Norge er særdeles fattig på kulturell arkitektur og arkitektur generelt. Bortsett fra stavkirkene og Nidarosdomen så er det marginalt med severdig, interessant arkitektur i Norge. Eksempelvis kan jeg jo si at Vestfolds eldste hus er ei avsidesliggende husmannsstue fra 1700-tallet, og det i fylket som har Norges eldste bykommune hvor det har bodd folk i tusen år og mer. Norge har vært en fattig nasjon frem til etterkrigsåra og det gjenspeiler seg i en fattig kulturarv. At vi i oppgangstider bruker kulturmidler på å bygge et etterlengtet operahus i samtidsarkitetur er en selvfølge syns jeg. At noen syns pengene bør brukes på noe annet og at kultur ikke er viktig - det vitner bare om liten innsikt.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose

Sist redigert av Røverdatter : 16-04-08 kl 08:41.
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:33.