|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
X First Lady
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Den nye operaen ...Jeg tror dette bygget kommer til å trekke til seg også de som før ikke var direkte operafrelste. Selv elsker jeg både opera og ballett og kommer til å besøke dette praktbygget så fort jeg har anledning. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Sliter med tastaturet
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Den nye operaen ...Jeg velger å sitere Anne Enger (tidl kulturminister): Det er viktig at vi får til å bygge noe annet enn kjøpesenter i vår tid. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
En skrue løs
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
![]() Sv: Den nye operaen ...Jeg er for kultur, men mot operaen. Personlig syns jeg at det i mye større grad bør satses på lokale kulturhus og satsing på kulturen rundt omkring i hele Norge foran å bruke så avsindig mye penger på noe som så veldig få vil ha nytte og glede av.
![]() |
#4 |
Permakulturell
|
![]() Sv: Den nye operaen ...
Akkurat den formuleringen kan jeg også stille meg bak.
![]() |
#5 |
Nysgjerrig
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Vestfold
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
#6 |
Epikur
|
![]() Sv: Den nye operaen ...Michalaya, seriøst, hvordan i alle dager kan du velte ut av deg så mange fordommer og håpløse uttalelser som helt tydelig bygger på manglende innsikt?
![]() |
#7 |
Glamorøs
|
Ikke sant! Tenk når kulturhistorisk museum flytter dit, men hele samlingen fra Tullinløkka og vikingskipene, og kulturøya Snelda åpner! Det kommer til å bli et fantastisk område.
Men kjære vakre vene, bare fordi du ikke forstår eller liker kunst så betyr ikke det at hele resten av Norge skal følge din smak. Det må gå an å være for en Opera selv om man ikke liker kunstarten selv.
![]() |
#8 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Den nye operaen ...Oslo har aldri hatt et operabygg før nå. Den forrige operaen var opprinnelig et teater, og ikke bygget for musikkstykker. Klangen i rommet var feil, og det var vanskelige arbeidsforhold for både musikere, sangere og dansere. Bygget var gammelt, hadde dårlig planløsning for å huse en opera, og arbeidsforholdene var skandaløse.
![]() |
#9 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Den nye operaen ...Jeg gleder meg vilt til høsten når jeg skal i operaen! Jeg har abonnement sammen med venninnen min. Vi har gledet oss til den nye operaen i mange år. Den gamle var trang og tragisk, ikke laget for opera. De som jobbet der hadde helt elendige arbeidsforhold. Har vært på et par omvsininger i bygget og det er ikke mange som hadde funnet seg i å jobbe under så dårlige forhold. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Epikur
|
![]() Sv: Den nye operaen ...Bruker man ikke penger på kultur, så får man en primitiv nasjon der mennesker etterhvert heller ikke satser på skole, helse eller miljø. Mennesker trenger vakre ting rundt seg for å ha det godt. jeg mener, hvorfor har man bilder på veggene hjemme, hvorfor hører man på musikk, (det være seg opera eller noe annet) hvorfor vil man ha det vakkert rundt seg? Og skal man ikke i storsamfunnet ha vakre bygg?
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.” ― Dorothy L. Sayers Sist redigert av Harriet Vane : 16-04-08 kl 07:28. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Den nye operaen ...Pamina, Scarlett og Glitter oppsummerer i grunn godt og greit hvorfor jeg syns det er flott at Oslo/Norge får et så flott operahus som vi nå har fått.
![]() |
#12 |
Come what may...
|
![]() Sv: Den nye operaen ...Mange som reagerer at dem betaler 7 kr pr person i året for operahuset. Og vil ha sine 7 kroner tilbake.
![]() |
#15 |
Come what may...
|
![]() Sv: Den nye operaen ...Føler nesten at jeg skryter når jeg sier at jeg bor i Akershus. Jeg får bare slutte å si hvilket kommune.
![]() |
#16 |
er grønn og fin.
|
Neiiii, da.
![]() |
#17 |
er grønn og fin.
|
![]() Sv: Den nye operaen ...Etter hva jeg har fordtått skal ikke Operaen bare brukes til opera og ballett, men også andre skal ha konserter der, så det vil jo ikke bare være "finkultur" der.
![]() |
#19 |
Kidding, right?
|
![]() Sv: Den nye operaen ...Jeg er helt pro operabygg, men ikke så veldig imponert over det som er bygget...
![]() |
![]() |
#20 |
Borte
|
![]() Sv: Den nye operaen ...Norge er særdeles fattig på kulturell arkitektur og arkitektur generelt. Bortsett fra stavkirkene og Nidarosdomen så er det marginalt med severdig, interessant arkitektur i Norge. Eksempelvis kan jeg jo si at Vestfolds eldste hus er ei avsidesliggende husmannsstue fra 1700-tallet, og det i fylket som har Norges eldste bykommune hvor det har bodd folk i tusen år og mer. Norge har vært en fattig nasjon frem til etterkrigsåra og det gjenspeiler seg i en fattig kulturarv. At vi i oppgangstider bruker kulturmidler på å bygge et etterlengtet operahus i samtidsarkitetur er en selvfølge syns jeg. At noen syns pengene bør brukes på noe annet og at kultur ikke er viktig - det vitner bare om liten innsikt.
Vesla (02) og Lillesøster (09) Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og Freedom's just another word for nothing left to lose Sist redigert av Røverdatter : 16-04-08 kl 08:41. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|