Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

17. mai og utenlandske drakter og flagg under feiringen (Agderposten)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-04-08, 12:26   #21
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 17. mai og utenlandske drakter og flagg under feiringen (Agderposten)

Jeg blir ikke støtt verken av andre nasjonaldrakter eller andre flagg på 17. mai. Jeg syns at alle feiringer bør tilpasses samtiden og at det er positivt at 17. mai-feiringen speiler det at vi lever i et flerkulturelt samfunn.

Det er jo ikke akkurat et problem at vi er for lite nasjonalistiske her i landet, og det at det er så lite rom for noe så banalt som fremmede flagg i barnetoget viser vel at vi har veldig godt av å se nettopp det.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose

Sist redigert av Røverdatter : 09-04-08 kl 12:39. Årsak: orddeling
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-08, 12:36   #22
Ami
kamelkonsument

Ami sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Fjordland
Blogginnlegg: 74
Ami er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt likt
Standard

Sv: 17 mai og utenlandske drakter og flagg under feiringen (Agderposten)

Opprinnelig lagt inn av Amidriel, her.

Oooh, betent tema. Men det er som Nenne sier, den norske Grunnloven vi feirer. Andre drakter er flott. Men fremmede flagg er jeg ikke helt med på.
Kanskje et kompromiss med norsk flagg, kombinert med et lite annet flagg under på samme stang, om man absolutt må? Men bare et fremmed flagg synes jeg ikke blir helt riktig, selv om jeg får litt flau smak i munnen over nasjonalisttendensene som glimter til på 17. mai.

Nå har jeg tenkt litt.
Og jeg sier meg enig med Kasia. Det er noe med tiden vi lever i.

Ami er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-08, 12:39   #23
Trois
Søkende

Trois sin avatar

Trois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg bruker selv en utenlandsk bunad og har faktisk fått komentarer på at det ikke passer seg. Ble veldig lei meg og hang den vekk i flere år.

Har ikke sansen for utenlandske flagg på 17. mai.

Trois er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-08, 12:47   #24
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: 17. mai og utenlandske drakter og flagg under feiringen (Agderposten)

Signerer Monsoon, Pingis, glitterchick og Kasia

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-08, 12:58   #25
Ina
i vesterled

Ina sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
Ina imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Re: Sv: 17. mai og utenlandske drakter og flagg under feiringen (Agderposten)

Opprinnelig lagt inn av Aminta, her.

Signerer Monsoon, Pingis, glitterchick og Kasia

Enig jeg også.

Ina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-08, 15:26   #26
MegaMie
Multitaskingmaniac

MegaMie sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Ut mot havet
Blogginnlegg: 162
MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Har heller ingen problemer med verken flagg eller drakt. Hipp Hipp hurra!

Gammel 09-04-08, 16:05   #27
Mor til 4
Nattrangler

Mor til 4 sin avatar

Mor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Jeg synes det er helt topp med fremmede drakter på 17. mai. At folk pynter seg med det flotteste de har en slik dag er bare hyggelig.

Andres lands flagg derimot synes jeg ikke har noe å gjøre denne dagen. Det er Norges nasjonaldag. Vi feirer ikke dem som bor i landet med alle sine ulike bakgrunner og flagg, vi feirer grunnloven vår og den er bare norsk.

Signerer denne.

Gammel 09-04-08, 16:07   #28
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1277
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Monsoon og jeg er som alltid rørende enige.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-08, 16:49   #29
pippimamma
Bør lage seg en tittel selv

pippimamma sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Østlandet
pippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av cilen, her.

Det er vi nordmenn og kvinner som feirer 17. mai, ikke innvandrerene, de har vel sine egne dager."

Syns den her var litt festlig jeg. Er ikke vi kvinner nordmenn? Nordkvinner.

Jeg tror 17.mai feiringen er ganske unik i verden. At våre nye landsmenn gjerne vil feire dagen sammen med oss, gjør meg litt stolt. Det diskuteres hvert eneste år hvorvidt andre flagg enn det norske skal synes på 17.mai. For min del kan gjerne all verdens flagg synes. Jeg syns det må være fint hvis de som har andre drakter enn den norske bunaden bærer de på en sånn dag.

Det jeg ikke forstår er hvorfor denne diskusjonen må dras frem hvert eneste år.

pippimamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-08, 17:07   #30
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Utenlandske flagg må gjerne viftes med for min del. Faktisk er det mye av det her jeg bor. Jeg har ingen problemer med det og sjokkeres vel faktisk litt over de av dere som har det.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-08, 17:19   #31
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Det er jo ikke akkurat et problem at vi er for lite nasjonalistiske her i landet, og det at det er så lite rom for noe så banalt som fremmede flagg i barnetoget viser vel at vi har veldig godt av å se nettopp det.

For ganske mange er ikke flagg noe banalt. Det er ikke for ingenting at flaggbrenning er en utrolig sterk uttrykksform.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-08, 18:11   #32
Myrsnipa
Pen. Så det så.

Myrsnipa sin avatar

Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns det er flott med alle som vi feire vår nasjonaldag sammen med oss, og hedre vårt land. At de pynter seg i drakter fra sine egne land er bare flott.

Jeg er derimot enig med Nenne om at dette er Norges dag og da heiser man Norges flagg.
Dersom det var min bursdag ville jeg jo sette pris på at folk feiret meg, og ikke seg selv for å dra en enkel sammenligning.

Gammel 09-04-08, 18:14   #33
leliane
madmanized

leliane sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
leliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt likt
Standard

Jeg måtte virkelig tenke gjennom mitt standpunkt her, men; det Nenne sier.

leliane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-08, 18:36   #34
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg er oppvokst med svenske flagg i barnetoget, fordi vennskapsskolene til barneskolene i Narvik kom alltid til 17. mai, og de gikk med sine svenske flagg. Jeg ser ikke helt problemet, men det er sikkert fordi jeg er oppvokst med det, og gikk ofte med ett av hvert flagg, siden jeg er "oppdratt som svenske".

Gammel 09-04-08, 19:37   #35
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Re: Sv: 17. mai og utenlandske drakter og flagg under feiringen (Agderposten)

I utgangspunktet har jeg ingen sterke meninger om temaet. At allverdens festdrakter er flott i et 17. maitog er i hvert fall sikkert, så den er grei. Men når det gjelder flagg, synes jeg det blir mer komplisert. Et flagg er jo et symbol på nasjonen, og 17.mai er dagen vi feirer nasjonen Norge. Et pakistansk flagg er et symbol på nasjonen Pakistan, og selv om det er mange med pakistansk bakgrunn i 17. maitoget, så er det jo ikke akkurat "naturlig" å feire med symboler for den pakistanske nasjonalstaten akkurat den dagen.

Jeg synes ikke at det å nekte utenlandske flagg i 17.maitoget nødvendigvis har noe med å fornekte det etniske mangfoldet i Norge å gjøre (selv om noen av sitatene i hovedinnlegget tyder på at mange tenker slik). Det dreier seg om å sette fokus på hva som egentlig feires den dagen. Jeg vet ikke om for eksempel et kinesisk flagg som er et symbol for et undertrykkende regime tar seg ut i et norsk nasjonaltog. En kinesisk folkedrakt er noe helt annet. Samiske flagg er noe helt annet, FN-flagget like så.

Så for å konkludere: jeg ville ikke reagere spesielt på et utenlandsk flagg i toget, men synes nok det er litt malplassert. (Men så liker jeg jo heller ikke å ha flagg på juletreet, så jeg har muligens en iboende skepsis mot flagg som symbol. ) :flaggskeptiker:

Gammel 09-04-08, 19:58   #36
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

For ganske mange er ikke flagg noe banalt. Det er ikke for ingenting at flaggbrenning er en utrolig sterk uttrykksform.

Nei, jeg kan se at selve flagget er viktig for enkelte, men jeg syns det er banalt å henge seg opp i at det finnes andre flagg enn norske i 17. mai-toget - det er ikke selve flagget som nasjonalsymbol jeg banaliserer, men motstanden og skepsisen mot å bruke andre flagg på 17. mai.

I det flerkulturelle samfunnet som Norge en gang er, så bør det være naturlig at man fjerner seg fra de aller mest nasjonalistiske tradisjonene og skaper en feiring som er for alle som bor i landet. Det at hele befolkningen masjerer rundt med norske flagg er faktisk en svært nasjonalistisk handling.

Gammel 09-04-08, 20:08   #37
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan bare signere Monsoon m.fl.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-08, 20:13   #38
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

I det flerkulturelle samfunnet som Norge en gang er, så bør det være naturlig at man fjerner seg fra de aller mest nasjonalistiske tradisjonene og skaper en feiring som er for alle som bor i landet. Det at hele befolkningen masjerer rundt med norske flagg er faktisk en svært nasjonalistisk handling.

Jeg er enig på et vis - det nasjonalistiske ved å i det hele tatt vifte med et flagg er strengt tatt en pussig ting å gjøre i 2008. Men jeg tror at nordmenn flest har færre eksplisitte nasjonalistiske assosiasjoner til flagget enn i mange andre land - det har muligens noe å gjøre med at vi er en ung nasjon og en relativt "snill" historie når det gjelder imperialisme og slikt (i hvert fall i nyere tid). Det er vel heller verdier som demokrati og likhet vi liker å tenke at vi feirer. Derfor er det nok vanskelig for folk flest å se det negative ved å veive med et slikt symbol.

Gammel 09-04-08, 20:15   #39
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tangina, her.

Derfor er det nok vanskelig for folk flest å se det negative ved å veive med et slikt symbol.

Så lenge symbolet er av norsk art?

Gammel 09-04-08, 20:17   #40
Trolljenta25
Erfaren

Trolljenta25 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Trolljenta25 er populærTrolljenta25 er populærTrolljenta25 er populærTrolljenta25 er populær
Standard

Jeg synes også det å bruke nasjonaldrakter fra utlandet er kjempefint. Det er for mange det fineste man kan kle seg i. Men, utenlandske flagg på 17. mai synes jeg ikke hører hjemme. Det er det samme som om jeg skulle fire det amerikanske flagget på 4. juli, når jeg bodde i Usa. Jeg spurte min amerikanske mann hva han synes om dette, og han synes det var helt latterlig at det i det hele tatt er et tema.

Trolljenta25 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:26.