|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Borte
|
![]() Sv: 17. mai og utenlandske drakter og flagg under feiringen (Agderposten)Jeg blir ikke støtt verken av andre nasjonaldrakter eller andre flagg på 17. mai. Jeg syns at alle feiringer bør tilpasses samtiden og at det er positivt at 17. mai-feiringen speiler det at vi lever i et flerkulturelt samfunn.
Vesla (02) og Lillesøster (09) Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og Freedom's just another word for nothing left to lose Sist redigert av Røverdatter : 09-04-08 kl 12:39. Årsak: orddeling |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
kamelkonsument
|
![]() Sv: 17 mai og utenlandske drakter og flagg under feiringen (Agderposten)
Nå har jeg tenkt litt.
![]() |
#23 |
Søkende
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: 17. mai og utenlandske drakter og flagg under feiringen (Agderposten)Jeg bruker selv en utenlandsk bunad og har faktisk fått komentarer på at det ikke passer seg. Ble veldig lei meg og hang den vekk i flere år. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Re: Sv: 17. mai og utenlandske drakter og flagg under feiringen (Agderposten)Signerer Monsoon, Pingis, glitterchick og Kasia
![]() |
#26 |
Multitaskingmaniac
|
![]() Sv: 17. mai og utenlandske drakter og flagg under feiringen (Agderposten)Har heller ingen problemer med verken flagg eller drakt. Hipp Hipp hurra!
![]() |
#27 |
Nattrangler
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: 17 mai og utenlandske drakter og flagg under feiringen (Agderposten)
Signerer denne.
![]() |
#29 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Østlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: 17. mai og utenlandske drakter og flagg under feiringen (Agderposten)
Syns den her var litt festlig jeg. Er ikke vi kvinner nordmenn? Nordkvinner. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() Sv: 17. mai og utenlandske drakter og flagg under feiringen (Agderposten)Utenlandske flagg må gjerne viftes med for min del. Faktisk er det mye av det her jeg bor. Jeg har ingen problemer med det og sjokkeres vel faktisk litt over de av dere som har det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Introvert optimist
|
For ganske mange er ikke flagg noe banalt. Det er ikke for ingenting at flaggbrenning er en utrolig sterk uttrykksform.
![]() |
#32 |
Pen. Så det så.
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: 17. mai og utenlandske drakter og flagg under feiringen (Agderposten)Jeg syns det er flott med alle som vi feire vår nasjonaldag sammen med oss, og hedre vårt land. At de pynter seg i drakter fra sine egne land er bare flott.
![]() |
#33 |
madmanized
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: 17 mai og utenlandske drakter og flagg under feiringen (Agderposten)Jeg måtte virkelig tenke gjennom mitt standpunkt her, men; det Nenne sier.
![]() |
![]() |
#34 |
Skrekkøgle
|
![]() Sv: 17. mai og utenlandske drakter og flagg under feiringen (Agderposten)Jeg er oppvokst med svenske flagg i barnetoget, fordi vennskapsskolene til barneskolene i Narvik kom alltid til 17. mai, og de gikk med sine svenske flagg. Jeg ser ikke helt problemet, men det er sikkert fordi jeg er oppvokst med det, og gikk ofte med ett av hvert flagg, siden jeg er "oppdratt som svenske".
![]() |
#35 |
godtemonster
![]() Sv: Re: Sv: 17. mai og utenlandske drakter og flagg under feiringen (Agderposten)I utgangspunktet har jeg ingen sterke meninger om temaet. At allverdens festdrakter er flott i et 17. maitog er i hvert fall sikkert, så den er grei. Men når det gjelder flagg, synes jeg det blir mer komplisert. Et flagg er jo et symbol på nasjonen, og 17.mai er dagen vi feirer nasjonen Norge. Et pakistansk flagg er et symbol på nasjonen Pakistan, og selv om det er mange med pakistansk bakgrunn i 17. maitoget, så er det jo ikke akkurat "naturlig" å feire med symboler for den pakistanske nasjonalstaten akkurat den dagen.
![]() |
#36 |
Borte
|
Nei, jeg kan se at selve flagget er viktig for enkelte, men jeg syns det er banalt å henge seg opp i at det finnes andre flagg enn norske i 17. mai-toget - det er ikke selve flagget som nasjonalsymbol jeg banaliserer, men motstanden og skepsisen mot å bruke andre flagg på 17. mai.
![]() |
#38 |
godtemonster
Jeg er enig på et vis - det nasjonalistiske ved å i det hele tatt vifte med et flagg er strengt tatt en pussig ting å gjøre i 2008. Men jeg tror at nordmenn flest har færre eksplisitte nasjonalistiske assosiasjoner til flagget enn i mange andre land - det har muligens noe å gjøre med at vi er en ung nasjon og en relativt "snill" historie når det gjelder imperialisme og slikt (i hvert fall i nyere tid). Det er vel heller verdier som demokrati og likhet vi liker å tenke at vi feirer. Derfor er det nok vanskelig for folk flest å se det negative ved å veive med et slikt symbol.
![]() |
#39 |
Borte
|
Så lenge symbolet er av norsk art?
![]() |
#40 |
Erfaren
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: 17. mai og utenlandske drakter og flagg under feiringen (Agderposten)Jeg synes også det å bruke nasjonaldrakter fra utlandet er kjempefint. Det er for mange det fineste man kan kle seg i. Men, utenlandske flagg på 17. mai synes jeg ikke hører hjemme. Det er det samme som om jeg skulle fire det amerikanske flagget på 4. juli, når jeg bodde i Usa. Jeg spurte min amerikanske mann hva han synes om dette, og han synes det var helt latterlig at det i det hele tatt er et tema. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|