Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Dyrevernere og jakt

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-04-08, 14:16   #21
Meta
Heldig

Meta sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Meta er populærMeta er populærMeta er populær
Standard

Sv: Dyrevernere og jakt

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Jeg har møtt idiotjegere, men hovedtyngden har vært sånn som Glitter beskriver. Kommer aldri selv til å jakte så lenge det ikke er noe prekært behov for deg, men det er jo en grunn til at det er kvoter og bestand og alt det der. Når man først har føkka opp naturens kretsløp i den grad vi (som i mennesker) har gjort det, er det jo lurt å rydde opp også.

At vi allerede har føkka opp naturens kretsløp mener jeg også er en god grunn til å fortsette med jakt. Og er man i hjørnet hvor jakt skal forsvares, kan man si at det tross alt er bedre å spise vilkjøtt, enn å proppe i seg burhøns og ulykkelige masseprodusert storfe og grisekjøtt. Avlivningsprosedyrene på slakthuset er da i utgangspunktet ikke mindre brutale enn i jakt?

Når det kommer til holdninger til jakt og avliving, så er mitt inntrykk at majoriteten av jegere er uhyre nøye med å vurdere avstand til dyret, om det er i bevegelse, og om det finnes små greiner eller strå som kan endre retning på skuddet og så videre. På jegerprøvekurset jeg tok var prinsippet om å være sikker på drepende treff også et tema som var viet mye tid, oppmerksomhet og diskusjon. Human jakt er et viktig begrep når nye jegere rekrutteres og læres opp, og det har jeg en mistanke om at ikkejegere er uvitende om. Det er mye god jaktmoral ute og går. Slendrianer og idioter finnes, men jeg vil tørre å påstå at det skal ikke mye toskeskap til før toskene blir uglsett av den gjennomsnittlige jeger.

Gammel 01-04-08, 14:16   #22
AprilRyan
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 2
AprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt av
Standard

Hvis jeg var elg tror jeg nesten jeg ville foretrukket å bli skutt av en jeger framfor en naturlig og mest sannsynlig pinefull og langtrukken død i naturen.

AprilRyan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-08, 14:28   #23
Agent Scully
Truth is in the x-files

Agent Scully sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er i det hele tatt alt for mye vold i naturen. Jeg så to grevlinger som sloss forleden, og i forrige måned hørte jeg om et lemen som bet et annet lemen i øret. Heldigvis ble begge deler fanget opp av Esso sitt overvåkningskamera, så urostifterne kan vente seg et oppgjør i rettsveset. Men hvordan kan man sette en pris på et ødelagt lemmenøre?

- Serenity now. Insanity later.

Sist redigert av Agent Scully : 01-04-08 kl 14:30. Årsak: for mange m'er
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-08, 14:28   #24
Maylen
På lukket avdeling

Maylen sin avatar

Medlem siden: May 2007
Hvor: På lukket avdeling
Blogginnlegg: 3
Maylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populær
Standard

Jøss Syllan, er min pusete samboer idiot, ufysn jævla sadist?

Her jeg bor (i Midt-Finnmark) er jakt hverdagslig. Naturlig. I fjor hadde min venninne sin 4 år gamle datter med på elgjakt i 2 uker. Hun blir nok elgjeger hun også når hun blir stor tenker jeg. Jakt er faktisk humant, og tilgode for dyrene. Bestandene må holdes nede - for deres egen skyld. Derfor kvoter.

Angående skadeskutte dyr så er det slik at skadeskudd skal rapporteres til viltnemda.
Ett skadeskutt dyr skal finnes og avlives så fort som råd er for å unngå unødig lidelse.
Da drar jaktlaget + utsendte fra viltnemda i kommunen ut å finner dyret, og avliver det.

Selv driver vi ikke med storviltjakt. Vi jakter ryper mest. Og ja, vi har fuglehund - helt uten å være rike.

Maylen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-08, 14:29   #25
Maylen
På lukket avdeling

Maylen sin avatar

Maylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kif, her.

Det er i det hele tatt alt for mye vold i naturen. Jeg så to grevlinger som sloss forleden, og i forrige måned hørte jeg om et lemmen som bet et annet lemmen i øret. Heldigvis ble begge deler fanget opp av Esso sitt overvåkningskamera, så urostifterne kan vente seg et oppgjør i rettsveset. Men hvordan kan man sette en pris på et ødelagt lemmenøre?

Det kan ta sin tid å finne ut av, så den rettsaken er nok ikke over med det første. Jeg så forøvrig to kråker som raste ihop her om dagen. De var ikke akkurat forsiktige med hverandre.

Gammel 01-04-08, 14:33   #26
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1278
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Katten min er en seriemorder av rang. Heldigvis har det ikke gått videre til sønnen hennes, som er en pinglete bypus med sans for mat servert i matskål.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-08, 14:43   #27
Maylen
På lukket avdeling

Maylen sin avatar

Standard

Ja, de er jo også for fisketypen a`la "catch and release". Det er virkelig seigpining for fisken. Ofte er den så skadet i munnen at den dør etter en stund likevel. Da er det vel bedre å avlive fisken umiddelbart etter fangst.

Gammel 01-04-08, 14:46   #28
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av mumrik, her.

Her kommer generaliseringstråden virkelig til sin rett.

Jeg regner med at det finnes jegere som bruker jakt som en unnskyldning for å få utløp for sine blodtørstige sider. Det betyr ikke at det er jakta som er problemet. De jegerne jeg har møtt er vel så opptatt av å løpe rundt i skogen med fancy utstyr som å drepe.

Og noen av de jeg har møtt var egentlig ikke så opptatt av å skyte som å sitte i skogen og drikke sprit.

Forøvrig er jeg enig med Glitter og aC.

Gammel 01-04-08, 14:48   #29
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maylen, her.

Ja, de er jo også for fisketypen a`la "catch and release". Det er virkelig seigpining for fisken. Ofte er den så skadet i munnen at den dør etter en stund likevel. Da er det vel bedre å avlive fisken umiddelbart etter fangst.

Ja, og da har man i tillegg matauk-aspektet!
Fylle fryseren med laks som varer hele vinteren - uhm...

Catch-and-release har jeg aldri skjønt, av nettopp den grunnen du nevner.

Gammel 01-04-08, 14:53   #30
Nebbia
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Cyan

Visste du at vegetarianer er et indiansk ord og betyr elendig jeger?

...

Svar med sitat
Gammel 01-04-08, 15:02   #31
Mauser
Frafallen

Mauser sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Katten min er en seriemorder av rang. Heldigvis har det ikke gått videre til sønnen hennes, som er en pinglete bypus med sans for mat servert i matskål.

Jeg har en venninne som har et beist av ei svart kattemor med to ennå større sønner. Lystmordere hele gjengen! Vel, kanskje ikke venninna, men hvem vet?

Og hva verre er: De to labanene har i lengre tid vist direkte ufin interesse for mora si - og da snakker jeg ikke om platonisk kjærlighet.

Gammel 01-04-08, 15:05   #32
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gammel 01-04-08, 15:07   #33
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mauser, her.

Jeg har en venninne som har et beist av ei svart kattemor med to ennå større sønner. Lystmordere hele gjengen! Vel, kanskje ikke venninna, men hvem vet?

Og hva verre er: De to labanene har i lengre tid vist direkte ufin interesse for mora si - og da snakker jeg ikke om platonisk kjærlighet.

Auda...

noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-08, 15:07   #34
Mauser
Frafallen

Mauser sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Det måtte bare komme en Mauser inn i denne tråden

Det skulle nå ellers bare mangle.

Gammel 01-04-08, 15:22   #35
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av syllan, her.

Jeg er ikke jeger selv nei. Har ikke møtt mangen jegere men de jeg har møtt her vært idioter.. så enkelt er det.

Jeg tror du bør ta et lite kurs i statistikk. Det at du har møtt noen jegere som er idioter gjør nemlig ikke jegere generelt til idioter.

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

At det finnes sadister og idioter blant jegere er jeg ikke i tvil om, men det er absolutt ikke det som kjennetegner de jegerne jeg kjenner.

Det finnes former for jakt som jeg er sterkt i mot, men det gjør ikke at jeg skjærer all form for jakt over en kam.
Den engelske formen for revejakt, jakt på truede dyrearter, jakt med våpen som forårsaker unødig lidelse for dyrene er jeg motstander av.

Det er jeg enig i.

Er de? Jeg trodde NOAH var imot fisking i det hele tatt, og hadde endel oppslag for noen år siden om fisk sin smerteterskel.

Uansett, jeg syns catch and release er helt tåpelig.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-08, 15:38   #36
Nebbia
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av syllan, her.

Jeg er ikke jeger selv nei. Har ikke møtt mangen jegere men de jeg har møtt her vært idioter.. så enkelt er det.

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg tror du bør ta et lite kurs i statistikk. Det at du har møtt noen jegere som er idioter gjør nemlig ikke jegere generelt til idioter.

Jeg ville nok først og fremst anbefalt et kurs i logikk. Hvis p, så q osv.

Svar med sitat
Gammel 01-04-08, 15:39   #37
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.

Jeg ville nok først og fremst anbefalt et kurs i logikk. Hvis p, så q osv.

Det hadde ikke vært så dumt det heller nei.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-08, 15:39   #38
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

"...ergo er Mor Nille en sten."

Logikk er fine greier.

Sist redigert av Maverick : 01-04-08 kl 15:45. Årsak: Rett skal være rett.
Gammel 01-04-08, 15:43   #39
AprilRyan
Bør lage seg en tittel selv

Blogginnlegg: 2
AprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt av
Standard

Jeg trodde forskning hadde vist at de fleste fiskene som blir sluppet ut igjen klarer seg helt fint og en kan vel ikke helt påstå at det nødvendigvis er bedre for fisken å bli drept enn å bli sluppet ut igjen. Jeg tror heller det må en lang og vitenskapelig studie til for å vurdere akkurat det spørsmålet.

AprilRyan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-08, 15:45   #40
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Ja, det var det, vettu.

Svar

Emneord
elgsteik, lemmenøre

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:58.