Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Dessert etter ostefondue?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-02-08, 21:23   #21
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.994
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dessert etter ostefondue?

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Ikke noe dessert etter ostefondue, Nenne. Jeg har i hvert fall aldri hørt om noen som har servert dessert etterpå.

Likør er det som pleier å være dessert. Frukt og desserter som inneholder melk er ikke å anbefale. Fruktsyrene skjærer seg med osten i magen, og du er nesten garantert vondt i magen etterpå, i hvert fall hvis du har spist endel fondue.

Det eneste jeg kan tenke meg ville fungert er kanskje noen tørre kjeks eller småkaker, av typen Shortbread e.l. Med likør eller te ved siden av.

Takk for tips. Hadde det vært bare oss som skulle spise, tror jeg ikke dessert hadde vært et tema nei, men siden det bare er nordmenn som er invitert, tror jeg nok de forventer noe form for søt avslutning.

Kanskje jeg skulle bake noen Amarettokjeks kanskje?

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-08, 22:00   #22
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.994
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dessert etter ostefondue?

Jeg måtte jo forresten sjekke på noen sveitsiske matsider og fant dette her:

Rund ums Fondue
Davor: Trockenfleisch,Gemüse, mit Quarkdipp, leichter, frischer Salat
Dazu:
a) Brot: Pariserbrot, Weissbrot, Schwarzbrot, Vollkornbrot, in Butter geröstetes Toastbrot. Das Brot sollte am besten viel Rinde haben und darf auch nicht mehr ganz frisch sein.
b) oder geschwellte Kartoffeln
c) Zum Trinken Weisswein oder Schwarztee
d) Beilagen: Cornichons, Silberzwiebeln, Oliven, getrocknete Tomaten, Sardellen, Peperoni, Crevetten, Spargelspitzen, Maiskolben, Früchte
Dazwischen: Kirsch, Obstbranntwein, Marc, Williams, Calvados, Grappa und Pflümli für die "Verdauung"
Danach: Ein leichtes Dessert wie Sorbet, Fruchtsalat oder Saisonfrüchte


Det var vel her jeg burde sjekket i første omgang kanskje?

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-08, 09:23   #23
Olympia
ræv med ører
 
Olympia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.944
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dessert etter ostefondue?

Jøss, jeg har lært helt siden jeg var liten at frukt og fondue ikke er bra. Man skal jo ikke drikke jus eller saft heller, nettopp pga. at det "klumper" seg i magen og man blir dårlig. Kanskje jeg må prøve for å finne ut om det virkelig stemmer eller om det er skremselspropaganda.

(Men jeg må si at jeg aldri har hørt om noen som spiser en forrett før fonduen heller...For ikke å snakke om bilager. Dette var merkelig)

Amarettokjeks syns jeg hørtes helt supert ut.

__________________
-lost behind where all things fall-


Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-08, 09:38   #24
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dessert etter ostefondue?

Det må jo være sjokoladefondue. Med frukt til dypping.

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-08, 13:11   #25
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.994
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dessert etter ostefondue?

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Jøss, jeg har lært helt siden jeg var liten at frukt og fondue ikke er bra. Man skal jo ikke drikke jus eller saft heller, nettopp pga. at det "klumper" seg i magen og man blir dårlig. Kanskje jeg må prøve for å finne ut om det virkelig stemmer eller om det er skremselspropaganda.

(Men jeg må si at jeg aldri har hørt om noen som spiser en forrett før fonduen heller...For ikke å snakke om bilager. Dette var merkelig)

Amarettokjeks syns jeg hørtes helt supert ut.

Kanskje det ikke er farlig å spise snø heller? Jeg tror på at saft eller juice til fondue ville være en dårlig kombinasjon, men desserten kan jo komme en stund etterpå når maten har fått sunket litt og da blir det kanskje annerledes?

Jeg har heller ikke hørt om forrett eller den type tilbehør til ostefondue.

Jeg lurer på om det blir amarettokjeks og så kanskje litt sorbet ved siden av. Det tror jeg kan bli godt.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-08, 13:32   #26
Imma
Ikke altetende
 
Imma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 2.655
Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Dessert etter ostefondue?

Skjønner ikke hvorfor frukt etter ostefondue ikke skulle gå? Er det spesielle oster man bruker til fonduen? De fleste typer ost er jo vanlig å kombinere med frukt. Kirsebær,mandarin,appelsin,eple.

Imma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-08, 13:39   #27
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Dessert etter ostefondue?

Jeg har bare spist ostefondue en gang, og jeg blir kvalm bare av tanken i dag. Var skikkelig dårlig etterpå. Det er mange år siden så husker ikke om jeg kunne ha spist noe etterpå som utløste det hele. Frister iallefall ikke å prøve igjen, selv om det egentlig var ganske godt når jeg spiste det.

Forøvrig høres sorbet ut som et supert forslag.

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-08, 13:44   #28
Olympia
ræv med ører
 
Olympia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.944
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dessert etter ostefondue?

Nå har jeg googlet litt på dessert + fondue, og kom over denne, på ett matforum. Den oppsummerer vel det meste:

Sitat:

Keine Vorspeise zu Fondue!

Dessert: Kaffee und Schnaps, ev. einen Sauternes und Weihnachtsguezli.

Befehl aus der Schweiz!

__________________
-lost behind where all things fall-


Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-08, 13:50   #29
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.994
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dessert etter ostefondue?

Weihnachtsguezli har vi lite av nå, men det er vel der amarettokjeksene kommer inn som substitutt da. For øvrig har vi både Kirsch og Williams, så det er i hvert fall i boks.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-08, 13:53   #30
Olympia
ræv med ører
 
Olympia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.944
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dessert etter ostefondue?

Har du ikke noen gamle Weihnachtsguetzli som du har fått fra familien til jul som du har smakt på, ikke likt så godt og så latt boksen stå helt bakerst i skapet til du glemte den helt? I hvert fall helt frem til NÅ?

:løper og kaster hele driten:

__________________
-lost behind where all things fall-


Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-08, 13:54   #31
Olympia
ræv med ører
 
Olympia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.944
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dessert etter ostefondue?

Hva slags ost bruker du forresten?

__________________
-lost behind where all things fall-


Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-08, 13:57   #32
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.994
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dessert etter ostefondue?

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Har du ikke noen gamle Weihnachtsguetzli som du har fått fra familien til jul som du har smakt på, ikke likt så godt og så latt boksen stå helt bakerst i skapet til du glemte den helt? I hvert fall helt frem til NÅ?

:løper og kaster hele driten:

Nei, her gjøres kort prosess 20. dag jul. Det som ikke er spist da, skal ut.

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Hva slags ost bruker du forresten?

Coops spesialblanding. Den inneholder ganske mye gruyére, som er min favoritt. Mannen min var i Sveits for to uker siden og kom hjem med 2,4 kg ost til åtte mennesker. Det burde holde.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
dessert


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no