Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Barneselskap for dummies

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-02-08, 10:40   #21
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barneselskap for dummies

I de bursdagene Poden har vært i, har det stort sett alltid vært pølse først, så noe lek, så bursdagssang og kake (vanligvis sjokoladekake, ofte boller og/eller muffins og/eller gelé i tillegg), og så mer lek, vanligvis kombinert/avsluttet med godtepose. I de fleste bursdagene tror jeg det har vært felles gaveåpning, som ungene har syntes vært morsomt å følge med på - sist hadde det visst vært "flasketuten peker på" for å bestemme rekkefølgen på gavene. Det har ikke pleid å være mye organisert lek for 3-4-åringene; en form for piñata eller fiskedam for å dele ut godteposer har gjerne vært det eneste, men jeg har også sett at noen har hatt stolleken (som jeg egentlig synes er litt "brutal", særlig for dem som må ut i de første rundene ) eller "kongen befaler" eller noe slikt. Nå når de er litt større hender det visst at det er mer avanserte leker, som Kims lek eller annet.

På femårsdagen hadde vi (etter ønske) både pølser og pizzasnurrer, og så var det sjokoladekake og muffins senere, og nonstop og sjokoladepenger drysset på bordet. Jeg synes de spiste forholdsvis mye, både mat og kake, men gutter på fem begynner jo å bli store også da. Foreldrene fikk også tilbud om mat og kaffe da de kom for å hente, og et par av dem ble sittende en god stund og prate og spise kake mens guttene lekte videre, det var veldig hyggelig.

Gammel 25-02-08, 10:47   #22
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 812
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Hvis du skal ha gele, er det lurt å ha den i glass, kjøp stettglass på Nille, så kan du lage ferdige porsjoner på forhånd.

Vi hadde fiskedam i fjor. Hver aluminiumsfoliefisk inneholdt en sjørøverballong, to gullmynter og en såpebobleflaske fra Nille. Veldig greit, og ungene koste seg med bobleblåsing. Men vi hadde selskap ute.

Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-08, 10:49   #23
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dragen, her.

Hvis du skal ha gele, er det lurt å ha den i glass, kjøp stettglass på Nille, så kan du lage ferdige porsjoner på forhånd.

Ja, det er lurt. I en fireårsdag hadde de kjøpt inn larver og insekter av plast (på zoologisk museum, tror jeg) og puttet en i hvert geléglass før det stivnet. Det syntes ungene var veldig kult.

Gammel 25-02-08, 10:52   #24
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Plastglass, altså.

Gammel 25-02-08, 10:56   #25
Go\jenta
Mellom barken og veden

Go\jenta sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Minstesnuppa skal ha 3-års selskap på lørdag, og jeg ser for meg festen slik:

-Gjestene kommer, og gavene åpnes fortløpende
-Servering av pølser ved pent dekket langbord + synging av bursdagssang
.(Foreldre som er med får kake og kaffe ved et annet bord i stua)
-Noe organisert lek: Bro, bro brille, ellers frilek
-Is og kaker ved langbordet+ synging av bursdagssang og burdagsbarnet blåser ut lys på kaken
- Fiskeleken av godteposer
-Frilek, evt. tegnefilm mens barna spiser godteriet

Gleder meg.

Gammel 25-02-08, 11:03   #26
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Ja, det er lurt. I en fireårsdag hadde de kjøpt inn larver og insekter av plast (på zoologisk museum, tror jeg) og puttet en i hvert geléglass før det stivnet. Det syntes ungene var veldig kult.

Det høres veldig kult ut.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-08, 11:08   #27
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Standard

... og hvis en av mødrene ringer og sier at barnet hennes er allergisk mot sånn eller sånn, og du har lyst til å lage maten selv likevel, er det bare å spørre. Det er ikke så vanskelig å tilpasse menyen.

Gammel 26-02-08, 23:37   #28
Carrie
-

Carrie sin avatar

Hvor: Akershus
Carrie er populærCarrie er populærCarrie er populærCarrie er populær
Standard

Jeg pakket inn en liten ting til hver og hang i en snor. Barna fikk bind for øynene og skulle klippe løs sin gave i blinde. Stor begeistring.

Carrie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-08, 13:40   #29
Eia
Permakulturell

Eia sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Jeg er litt skeptisk på den flasketut-gaveåpningsgreia. Synes det blir et veldig fokus på gavene, og på hva hver enkelt gir. Litt kjipt å ikke være den med den fineste gaven.

Jeg liker heller ikke organisert gaveåpning. Tror ikke vi kommer til å ha det i overskuelig fremtid. Fortløpende åpning etterhvert som gjestene ankommer er helt fint, og en fin anledning til å hilse og takke ordentlig.

Ellers abonnerer jeg på tråden for gode idéer til bursdagsfeiring på senvåren, og har allerede notert spise mat og kaker først, så fri lek.

En ting mange har, som jeg personlig synes blir i overkant, er godteposer til alle barna før de går. Akkurat som om de ikke har stappet i seg nok sukker for resten av uka ...?

Gammel 15-03-08, 18:53   #30
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har hatt barnebursdag i dag og det gikk kjempebra! Gjestene var mer veloppdratte, mindre støyete og mindre sølete enn de som deltok i familieselskapene vi hadde i helgen. Dette var også definitivt det kjekkeste selskapet!

På menyen sto pizzaboller, muffins, fruktspyd og godterispyd. I tillegg hadde vi boller og gelé som ikke ble rørt (dvs. noen av foreldrene spiste boller). Drikke: Vann, eplejuice, appelsinjuice og tropisk juice samt kaffe til foreldrene. Gaveåpning ved ankomst og spising (alt dette var vel unnagjort på 45 minutter) og så leking resten. Selskapet varte i 2,5 t hvor den siste halvtimen var oppbruddsstemning og innsanking av barn. Vi hadde det kjempegøy!

Gammel 15-03-08, 20:26   #31
Skytte
Bør lage seg en tittel selv

Skytte sin avatar

Blogginnlegg: 105
Skytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de fleste
Standard

Kjekt å høre at det ble vellykket. Vi skal vel snart starte planleggingen av Podens tenker jeg. Han prater mye om bursdagen sin. Da skal han ha rosa krone på hodet og bilkake .

Skytte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-08, 12:23   #32
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv

Observatøren sin avatar

Blogginnlegg: 23
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Nå har jeg lest gjennom tråden, og ser at det opereres med to typer selskaper:
1. Selskap på ettermiddagstid
2. Selskap i helgen

Hvem inviterer man til de ulike? Hvor mange barn er maks? Inviterer man hele avdelingen i barnehagen? Kan man blande barn fra barnehagen og familie/venner?

Eller må man ha 2 selskaper?

Gammel 06-12-09, 20:32   #33
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg drar opp denne, siden jeg snart skal i ilden for første gang.

Vi skal ha 3års-selskap på en hverdag, fra 17-19. Da må vi jo servere middag også til de voksne som er med? Har invitert tre barn, der to av de kommer med småsøsken i tillegg. Og antakeligvis to foreldre. Dvs at tilsammen blir vi 7 barn og 8 voksne.

Hva lager jeg som også voksne kan spise? Pølse liksom? Vurderer å bestille en pizza eller tre fra Peppes i tillegg til pølser så kan unger og voksne velge og vrake. Evt. kan jeg jo også lage pizza selv. :hm:

Gammel 06-12-09, 20:33   #34
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De voksne spiser av lasset!

Gammel 06-12-09, 20:39   #35
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

De voksne spiser av lasset!

Vi har aldri servert noe annet til foreldrene enn til ungene, unntatt kaffe, da. De får forsyne seg med pølser og sjokoladekake hvis de har lyst.

Gammel 06-12-09, 21:43   #36
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Hva kan man servere da, som passer for alle? Pølser er jo greit, men min mann spiser ikke det og da vil han uansett ha noe annet. Pizzasnurrer har vi forsøkt, men det var det ingen av ungene (eller mannen) som likte noe særlig.

Moren i den ene familien jeg har invitert lagde et imponerende selskap for sin treåring for en stund siden, med både sjørøverkake, sjørøvermuffins, pølser av flere typer til de små og en litt "avansert" kyllingsalat med pesto og ruccula liksom... *prestasjonsangst*

Gammel 06-12-09, 21:47   #37
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Jeg fikk eller forventet aldri "egen" voksenservering de gangene jeg fulgte Poden i bursdag da han var mindre. Jeg ville i alle fall ikke forventet å få middag. Min erfaring er at de voksne som ønsker det, tar en pølse og/eller litt kake eller bolle. Det er jo ikke snakk om mer enn to timer, og man bruker mesteparten av tiden på å følge med på ungene og prate litt med de andre voksne.

Men vil dere servere noe annet fordi mannen din ønsker seg noe annet, så kan dere jo bare lage noe han liker, og lage nok av det til at flere voksne kan spise av det. Påsmurte rundstykker eller noe sånt, kanskje?

Gammel 06-12-09, 21:49   #38
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

• Gjestene kommer
  • Gavene åpnes fortløpende
  • Spiser mat når alle har ankommet
  • Fri lek (mange nye leker stort sett å utforske for alle)
  • Kake
  • Fri lek
  • Vinke alle gjestene vel hjem
Vi gjør som Skytte.
Første måltid er middagsting også til de voksne.
Jeg har hatt pølsebiter, kjøttboller og en marshmellow på spyd et år. Stor suksess. Da hadde jeg hjemmelaget potetmos til. Eller man kan ha pizzasnurrer (god ide forresten).

Mine venner pleier å ha pølser i brød til foreldre og barn. Lettvindt og greit. Vi pleier å arrangere bursdagene etter jobb i hverdagen og om noen foreldre blir sultne så er det jo kjekt å få seg en matbit.

Frilek.

Så er det bordsetting igjen med bursdagsang mens man bærer inn hovedkaken med lys på. Gele i glass er en kul ting. Boller også er populært.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-09, 21:51   #39
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Presiserer at de voksne spiser stående, og litt her og der, etter at ungene har spist. Altså mens frilek pågår.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
barnebursdag, barneselskap, gelé

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:46.