Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Superluftige boller!

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-02-08, 08:38   #21
Donald
Superduperaktiv

Donald sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Donald er litt kulDonald er litt kul
Standard

Sv: Superluftige boller!

Opprinnelig lagt inn av Fruktflua, her.

Hmm?

Nei, jeg vil tro at du burde holde deg til oppskriften altså. Jeg tar i hvertfall ikke ansvaret for å råde deg til 50/50.

Blir uansett spennende å se om de blir like luftige hos deg.

Psst! Jeg brukte en skvett fløte også.

Få høre hva du synes da. De ble jo superluftige her også, men tørre.

Donald er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-08, 08:50   #22
Høyt&Lavt
Stabilt ustabil...

Høyt&Lavt sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 5
Høyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Gleder meg til å bake boller... Nysgjerrig

Gammel 18-02-08, 11:53   #23
Tilden
Leken

Tilden sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Østlandet
Tilden er litt kulTilden er litt kulTilden er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av StiBy, her.

Jeg er ikke så flink til å bake, så jeg har et sp.mål til: Mange sier de har litt bakepulver i bolledeigen, så blir bollene superluftige!! Fleip eller fakta???

Fakta. Har alltid i en teskje bakepulver i mine boller.

Tilden er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-08, 12:09   #24
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Disse må jeg prøve.

Forresten så er det der verdens råeste kakeside! Jeg tror jeg har bakt iallfall 50 kaker/muffins og lignende derfra.

Gammel 18-02-08, 12:18   #25
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Superluftige boller!

Jeg har så lyst på boller nå, slike tråder er dårlig gjort.

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-08, 12:26   #26
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men jeg skal kanskje holde kjeft, så mange lignende tråder jeg har lagt ut her.

Gammel 18-02-08, 13:04   #27
Nynne
Erfaren

Nynne sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Nynne imponerer mange og er sikkert smartNynne imponerer mange og er sikkert smartNynne imponerer mange og er sikkert smartNynne imponerer mange og er sikkert smartNynne imponerer mange og er sikkert smartNynne imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Takk for oppskriften!
Nå ble jeg sulten, så den må prøves veldig snart!

Gammel 18-02-08, 14:50   #28
Optimist
Teacher.

Optimist sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: På midten
Optimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt likt
Standard

Nå er bollene bakt! Jeg er ingen flink baker, men disse bollene ble FANTASTISKE!!! Nam nam!!! Jeg fulgte oppskriften, bortsett fra kardemommen. Er ikke så glad i den smaken, men det utgjør ingen ting på resultatet.
Oppskriften gir en stor deig- over 40 store boller. Halvparten fylte jeg med vaniljekrem. Min lillesøster var invitert på denne begivenheten, (baker desverre alt for sjelden) og vi var enige om at det var de beste hjemmebakte bollene/skolebrødene vi har smakt!!
Anbefales på det sterkeste altså! Takk Fruktflua.

Donald: De ble ikke tørre med bare melk- i alle fall ikke foreløbig. Men i skrivende stund er det bare noen timer siden de var ferdige.

Gammel 18-02-08, 14:52   #29
Fruktflua
Sperret

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Nå er bollene bakt! Jeg er ingen flink baker, men disse bollene ble FANTASTISKE!!! Nam nam!!! Jeg fulgte oppskriften, bortsett fra kardemommen. Er ikke så glad i den smaken, men det utgjør ingen ting på resultatet.
Oppskriften gir en stor deig- over 40 store boller. Halvparten fylte jeg med vaniljekrem. Min lillesøster var invitert på denne begivenheten, (baker desverre alt for sjelden) og vi var enige om at det var de beste hjemmebakte bollene/skolebrødene vi har smakt!!
Anbefales på det sterkeste altså! Takk Fruktflua.

Donald: De ble ikke tørre med bare melk- i alle fall ikke foreløbig. Men i skrivende stund er det bare noen timer siden de var ferdige.

Så bra!! Tenkte jeg det ikke.

Jeg får besøk i ettermiddag og tok opp en pose boller fra fryseren i morges. De er overhodet ikke tørre.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-08, 14:56   #30
Optimist
Teacher.

Optimist sin avatar

Optimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt likt
Standard

Bollene ble både saftige og luftige!!! Og deigen var jo helt utrolig lett å jobbe med! Dette skal gjentas.

Gammel 18-02-08, 16:57   #31
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg og eldstemann lagde disse idag, og de ble luftige og gode!

Gammel 18-02-08, 17:01   #32
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Ok da lager jeg disse også. Tørrgjær har jeg, tar jeg det i det våte også? Amatør.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-08, 17:02   #33
Fruktflua
Sperret

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Kanskje er det gjæren som gjør de så luftige? Jeg har aldri brukt to hele pakker med fersk gjær før.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-08, 17:05   #34
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Æsj. Man må mao ha fersk gjær.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-08, 17:09   #35
Optimist
Teacher.

Optimist sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Mandarin, her.

Om du bruker tørrgjer så skal vel den blandes i det tørre! Har sett på Brimi og Lian *sikle*, og de sier dette!!
Aner ikke om det gjør noen forskjell,jeg. Lars Lian ruker da bare tørrgjer, og du verden for noen bakverk han frister med i den serien!!

Gammel 18-02-08, 17:15   #36
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bruker 2 pakker tørrgjær i mine boller og de blir luftige og gode.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-08, 17:23   #37
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mandarin, her.

Jeg brukte to pakker tørrgjør, og det gikk helt fint.

Gammel 19-02-08, 00:55   #38
Høyt&Lavt
Stabilt ustabil...

Høyt&Lavt sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 5
Høyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Om du bruker tørrgjer så skal vel den blandes i det tørre! Har sett på Brimi og Lian *sikle*, og de sier dette!!
Aner ikke om det gjør noen forskjell,jeg. Lars Lian ruker da bare tørrgjer, og du verden for noen bakverk han frister med i den serien!!

Jeg har hørt både tørrgjær først og sist, jeg. Typisk at man skal få forskjellige beskjeder... Før tok jeg tørrgjær i det tørre, nå blander jeg den ut i væsken (litt varmere enn 37 grader,) og lar den stå et par minutter)

Gammel 19-02-08, 09:14   #39
pippimamma
Bør lage seg en tittel selv

pippimamma sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Østlandet
pippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg er ikke så flink til å bake, så jeg har et sp.mål til: Mange sier de har litt bakepulver i bolledeigen, så blir bollene superluftige!! Fleip eller fakta???

Jeg pleier å ha bakepulver i søt gjærbakst. Tror bakepulver og lang hevetid er med på å gjøre de lette og luftige.

Jeg bruker alltid tørrgjær nå. Har gjort det siden jeg testet ut gjærbakst med fersk og tørr gjær for noen år siden. Kunne ikke merke noen forskjell. Har ikke tall på alle de gangene jeg hadde tenkt å bake "før i tiden", handlet inn fersk gjær og fant en inntørket klump når jeg kom på det med bakingen noen dager senere.

pippimamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-08, 11:10   #40
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Takk for tips. Disse må prøves.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
superluftige boller

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:11.