Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Foreldres innblanding i barneoppdragelse

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-02-08, 16:06   #21
Superior
Tilpasser tittel

Superior sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 34
Superior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Foreldres innblanding i barneoppdragelse

Jeg får bare skryt av min mor. Hun er veldig enig i de tingene jeg gjoer. Faktisk mener hun jeg gjoer mange ting bedre enn hun selv hade gjort

Svigemor derimot har jeg ikke sett på noen år, men jeg vet hun er uenig i det meste.

Gammel 09-02-08, 16:14   #22
safran
frakoblet

safran sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av malena, her.

Er det så ille med noen velmenende råd?

Det hender, men ganske sjeldent at mamma kommer med råd ang oppdragelsen av barna. Jeg synes det er flott, så lenge det er konstruktivt og ikke skjer hele tiden.

Så er det jo opp til meg om jeg vil følge rådene eller ei.

Det er jo ikke snakk om velmenende råd, her er hva Skremmern skrev i hovedinnlegget:

Sitat:

Da mener jeg ikke gode råd og sånn, men uenigheter av typen "du gjør feil", evt. hakking og overstyring.

Dessuten - velmenende råd er ikke alltid konstruktive.

Gammel 09-02-08, 16:16   #23
Høyt&Lavt
Stabilt ustabil...

Høyt&Lavt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 5
Høyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Superior, her.

Svigemor derimot har jeg ikke sett på noen år, .

jeg også vil ha det sånn!

Gammel 09-02-08, 16:25   #24
malena

malena sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Det er jo ikke snakk om velmenende råd, her er hva Skremmern skrev i hovedinnlegget:

Okei da, jeg ser det blir en forskjell der.

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Dessuten - velmenende råd er ikke alltid konstruktive.

Jeg sa noen velmenende råd.

Gammel 09-02-08, 16:26   #25
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, ikke i det hele tatt. Svigerfar er kanskje litt for oppdragende mot Sneipen etter min smak, altså direkte til ham. Type "nå er du stor gutt, du trenger vel ikke smokk" og sånn - noe som kan irritere meg hvis vi har gitt ham lov. Men det er ekstremt sjelden noe problem. Ellers er de imponerende flinke til å holde tann for tunge, synes jeg. Og spør alltid om lov før de gir ham godteri.

Jeg synes jammen jeg har oppdratt både barn og foreldregenerasjonen bra.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-08, 16:26   #26
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei.
(svigerforeldre har jeg ikke)

Gammel 09-02-08, 16:29   #27
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Aldri? Ikke et eneste "... men hvis du gjør sånn vil jo ungen aldri lære å ..." engang?

Nei, ikke som jeg kan huske.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-08, 16:31   #28
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Moren min har prøvd og blitt GLATT OVERSETT.

F,eks så likte hun ikke at jeg sa fra til mazungen når jeg gikk ut for å gå på do på hytta. Ungen nektet og sutret, jeg kunne nok gått uten at hun hadde merket det, men jeg ville ikke hatt et barn som voktet på meg og viste jeg kunne gå uten å si fra. Moderen likte det ikke.

Svigermor mener stort sett jeg har på henne for lite, eller ikke lar henne få det hun synes er best til enhver tid.... Hun har stort sett roet seg nå.

Storesøsteren min som jo er mere i bestemoralderen enn min mor, komenterer på mye blandt annet at jeg ikke er nok borte fra Mazungen. Jeg ignorerer det også glatt.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-08, 16:43   #29
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Aldri.

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Aldri? Ikke et eneste "... men hvis du gjør sånn vil jo ungen aldri lære å ..." engang?

Nei.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-08, 16:47   #30
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Min mor legger seg lite opp i hvordan jeg oppdrar heldigvis.. Det hender hun sier neimen staaaaakars snuppa som bare får vann til middag på en hverdag... Men da sender jeg henne et drepende blikk og da gir hun seg..

SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-08, 17:09   #31
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Nei, ikke i det hele tatt. Svigerfar er kanskje litt for oppdragende mot Sneipen etter min smak, altså direkte til ham. Type "nå er du stor gutt, du trenger vel ikke smokk" og sånn - noe som kan irritere meg hvis vi har gitt ham lov.

Den eneste som kommer med "gode råd" av den typen er den litt geskjeftige vaskehjelpen vår. Hverken familie eller svigerfamilie tør tror jeg. :skumle-Nenne:

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-08, 17:11   #32
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, heldigvis ikke. Det hender de forteller mer eller mindre subtile historier om hvordan ting var da de hadde små barn, men det "hører" jeg "ikke".

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-08, 17:18   #33
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Mine foreldre er fantastiske og støttende og de kommer aldri med velmenende råd uten at jeg har bedt om råd eller diskutert noe med dem. De er veldig mye sammen med ungene og følger vår oppdragelse når de er med dem. Fantastiske besteforeldre og foreldre.

Sviger la seg litt oppi ting i starten, men etter at jeg sa i fra går de stille i dørene.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-08, 17:35   #34
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, mamma prøver å ikke legge seg borti oppdragelse. Nå ble jeg selv kraftig oppdratt, og hun ser vel at det bærer frukter. Kraftig i den forstand at de var engasjerte og genuint opptatt av pedagogikk - mamma er spesialpedagog og psykolog med barn og unge som arbeidsfelt, og pappa var pedagog og jobba som lærer.

Det hender det kommer noen velmente råd som jeg er uenig i, men det er greit. Det kommer flere velmente råd jeg er enig i.

Gammel 09-02-08, 19:17   #35
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Svigermor (og svigerinner) kommenterer aldri på barneoppdragelsen ut over å konstatere at de syns vi har vært heldig med lynnet til Snupp, mamma kommer med velmenende råd som jeg innimellom velger å overse og pappa har forsøkt seg på å påstå at vi ikke setter tilstrekkelig med grenser. Men han ble da overkjørt av meg, mannen, broren min og moren min samtidig. Så vi har vel egentlig vært forskånet for det meste av "besserwissing" fra familien. Mamme syns vi snart burde begynne pottetreningen, men hun pusher det ikke, og jeg tror egentlig det er mest fordi hun syns det virker slitsomt med to bleiebarn.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-08, 20:48   #36
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, far min har aldri lagt seg oppi hvordan vi oppdrar ungene. Den eneste gangen han har sagt noe, var da han oppdaget at vi ikke skulle døpe barna. Det syntes han var litt trist... Helt til han oppdaget at vi skulle da holde fest for dem likevel.

Gammel 09-02-08, 20:59   #37
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Nei, ingen spesiell innblanding her i heller fra noen av sidene. Om det har blitt gjort har jeg glemt det like fort igjen.

Gammel 10-02-08, 02:24   #38
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Svigermor blander seg minimalt, svigerfar ser vi aldri.
Pappa blander seg heller ikke, men mamma derimot....

Enten kjefter vi for ofte elelr så kjefte vi for lite ller så ditt eller så datt.
Det som tok kaka var når hun kom med at om jeg ikke ble flinkere til å rydde ville Barnevernet kommeå ta ungene.
Gjett om jeg eksploderte.............

Jeg tar igjen nårhun begynner så hun har blitt bedre med årene.
Vi har ende problemer med mellomste, men han er jo i hennes øyne en engel som alltid bare er snill og grei når han er hos de.
Prøverå si at når alt skjer på hans premisser så er det klart han er en engel, men når ikke helt inn der.
Derfor er det baaaaaare tull at han utredes. at han er et sant helvte til tider her hjemme har jo ikke noe med saken å gjøre så lenge han er sååååååå grei hos de.

Minsten slipper jo sååååå billig unna, i hennes øyne. For det er jo klart han er den som nesten alltid starter kranglene mellom han og mellomste................
ja han starter endel krangler, men det er ikke dermed sagt at det er greit at mellomste slår eller noe annet......
Fy så slemme vi er som "bare" kjefter på han som slår og ikke han som "alltid" starter kranglene.

Til hennes forsvar får jeg si at mellomste nok på mange måter er utrolig lik broren min, hennes sønn fra tidligere ekteskap.
Han ble jo narkoman fordi mamma og pappa hadde for stramme tøyler.. (pappa er hans stefar) Det var det som var gjengangeren på den tiden, foreldrenes stramme tøyler. Slapp man opp de så ble alt bare bra.

Gammel 10-02-08, 02:35   #39
Majsa
Quiet, please

Majsa sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 8
Majsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt av
Standard

Moren min kunne ikke finne på å blande seg, men hun er også den mest forsiktige, sjenerte og usikre personen jeg har møtt til dags dato. Svigermor kan kanskje kommer med noen bittesmå stikk, men ikke verre enn at det går helt fint å overhøre. Min ene svigerinne, derimot, burde skiftet filteret sitt for lengst.

Gammel 10-02-08, 09:12   #40
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Søster, her.

Både mamma og svigermor er flinke til å snike inn rådene sine uten at det føles som kritikk av våre metoder. Det som sjokkerer meg, er at tipsene deres pleier fungere skikkelig bra. I utgangspunktet er vi ganske enige, så det er ikke mye å krangle om.

Dette stemmer helt med min situasjon også.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:06.