Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

En liten håndsopprekning

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-02-08, 15:05   #1
kie
weird

kie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En liten håndsopprekning

En ting jeg elsker ved psykiatrien er at man der har tid til å ta seg bedre av pasientene. Jeg tror det er derfor det ser ut til å være flere som makter å jobbe 100% der også. Det, og at det er todelt turnus.

Men jeg har flere ganger sett pasienter vente på lege hele dager.

Jeg synes også at det er skummelt å se noen steder at tidspress kan gå ut over kvaliteten. Å være stressa og ha dårlig tid når man skal administrere medikamenter til pasienter er uheldig. Som student så jeg flere ganger at stressa sykepleiere rett og slett "slurvet". Fordi det ikke er tid til å gjøre det saktere.

Jeg tenker jo også på tilstedeværelsen. Hvor mye følger man med, fanger opp signaler osv. når man i tankene stresser fordi man må rekke alt mulig annet? Mange helsearbeidere er flinke til å skjule dette stresset for pasientene sine. De løper mellom rommene, og går rolig når de er innenfor døren.

I tillegg er det jo bekymringsverdig når man ser på belastningsskader, utbrenthet etc. i helsevesenet.

Når det gjelder nattevakt, så er de ofte rolige. I alle fall der jeg har erfaring fra. Dette er bl.a. fordi det å tvinge kroppen til å holde seg våken hele natten i seg selv er krevende. Jeg kjenner flere som har jobbet nattevakt som sliter med "senskader". Den siste jeg snakket med sluttet som nattevakt for flere år siden. Hun har fortsatt store søvnvansker.

Jeg tror det er kombinasjonen at måter yrket er krevende på som gjør det såpass tøft. Fysisk, psykisk (du skal forholde deg til mye vondt og du har ansvar for andres liv og helse) og mentalt (du skal observere, ha fagkunnskap osv.). Denne kombinasjonen tror jeg gjør sitt til at det å akkurat ha nok bemanning til at det rent praktisk går rundt er å drive rovdrift på personalet.

Når det gjelder de som hadde tid til å prate med pasientene... Veldig ofte har jeg gjort jobben slik. Mange observasjoner kan gjøres på nettopp den måten. Eller under stell, for den saks skyld. Når man har ansvar for pasienter så har man jo ansvar for å følge med litt også. Ikke bare når det er akutt behov for noe.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-08, 15:15   #2
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En kollega sa forresten noe jeg grubler litt på, da vi leste dette og jeg stusset over at det ikke er så lenge man kunne lese om legemangel med krigstyper i avisene.

Hun påpekte sammenhengen med at det nå er planlagt kutt og innsparinger. Og plutselig så vil man altså ut til befolkningen med et budskap om at det er en overflod av helsepersonell. Det kommer veldig beleilig, må jeg si. Med tanke på de som evt. mister jobben og de som evt. protesterer fordi de blir igjen og må jobbe for to.

Tallene man sammenligner nåtidens legedekning med er forøvrig fra en tid da man pratet om legemangel. Det er da helt logisk at man for å gjøre noe med dette måtte ha flere leger og at flere leger betyr flere utgifter. Så er spørsmålet om vi vil tilbake til gamle tilstander og om forbedring av gamle tilstander er det samme som overflod.

gajamor stilte også et veldig viktig spørsmål. Hvor mange av de ansatte har fulle stillinger og hvor mange jobber deltid?

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
Gammel 07-02-08, 15:39   #3
kie
weird

kie sin avatar

Standard

Et av problemene med pasienter som blir liggende for lenge er også at kommunene ikke har så gode muligheter for å ta dem imot etter utskriving. Det har jeg sett flere ganger. Det er ikke kapasitet i kommunen og pasienten er egentlig ferdigbehandlet ved sykehuset, men ikke frisk nok til å klare seg selv.

Man kan jo ikke sende pasienter ut til ingenting.

Gammel 07-02-08, 16:03   #4
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

Et av problemene med pasienter som blir liggende for lenge er også at kommunene ikke har så gode muligheter for å ta dem imot etter utskriving.

Dette er et veldig viktig poeng. Jeg vil tippe at normalt sett er 50-60 %, og til tider 90% av pasientene ferdigbehandlede. Det vil si at de ligger bare og venter på sykehjemsplass. Men det er klart, det trengs sykepleiere til sykehjemmene også. Så selv om det er mer vanlig med hjelpepleiere i kommunene, så det er ikke sikkert at det hadde gjort så stor forskjell i antall sykepleiere.

Gammel 07-02-08, 16:07   #5
kie
weird

kie sin avatar

Standard

Jepp. I tillegg har man jo også de som er midt i mellom. Som kanskje trenger mer oppfølging enn det man kan tilby på et vanlig sykehjem, men som allikevel er ferdigbehandlet.

I psykiatrien er det veldig merkbart noen ganger. Med min begrensede erfaring vil jeg vel si at det er mer regelen enn unntaket at pasienter blir opptil flere uker lenger fordi kommunen ikke har det som trengs for å ta dem imot. Og døgnprisen på sykehus gjerne være oppe i 6-7000,-

Gammel 07-02-08, 14:54   #6
Hønni

Hønni sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 38
Hønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har hatt flust med leger når jeg først er kommet inn på sykehuset, men jeg har da opplevd å stå i kø med et akutt kne...

Hønni er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:53.