Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Bøker som har gjort varig inntrykk

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-11-08, 10:22   #21
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bøker som har gjort varig inntrykk

To bøker som eg husker frå eg var "liten" og som eg framleis tenkjer på.

Godnatt Mister Tom

Frendlaus

Gammel 28-11-08, 12:04   #22
emma71
utfordrer ikke

emma71 sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Follo
emma71 er populæremma71 er populæremma71 er populær
Standard

Det er veldig mange som har gjort inntrykk på meg der og da, men siden jeg ofte "spiser" bøkene hender det jeg går glipp av detaljer som sitter i ettertid. Lurer på om de bøkene som gjorde stort inntrykk på meg som ungdom hadde gitt samme opplevelse om jeg leste de nå?
Den boka jeg alltid husker med klump i halsen er Jonas av Bjørneboe. Folket på Innhaug-serien av Anne Karin Elstad og flere Wilbur Smith-bøker står også på lista, disse bøkene har jeg lest mange ganger.

Gammel 28-11-08, 12:27   #23
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

"Enke for et år" av John Irving gjorde veldig inntrykk på meg da jeg leste den.

Denne husker jeg også veldig godt, ikke fordi boka i seg selv gjorde så uslettelig inntrykk, men fordi det var den boka som vekket leselysten min i voksen alder. Før det (og da var jeg godt over 20) likte jeg ikke å lese. Jeg manglet konsentrasjon, og traff aldri en bok jeg var nysgjerrig på.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-08, 12:29   #24
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fra ungdomstida:

Janne, min venn av Peter Pohl
Agnes Cecilia av Maria Gripe
Stormfulle høyder av Emily Brontë
De første bøkene i Sagaen om Isfolket av Margit Sandemo

Fra mer voksen alder:

Skammen av Bergljot Hobæk Haff
Tonio Kröger av Thomas Mann
Seierherrene av Roy Jacobsen
Forføreren av Jan Kjærstad (tror jeg ville ha hatet den nå, men den betydde veldig mye for meg en gang)

Gammel 28-11-08, 12:41   #25
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Fra barndommen må det være "Og tok de enn vårt liv" og "Den hemmelig hagen".
Ellers var jeg voldsomt fasinert av Oscar Braathen bøkene og slukte alle på kort tid da jeg var rundt 12-13 år.

Nå i nyerer tid er det "Kompani Orheim" som har gjort mest inntrykk.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-08, 22:53   #26
Nora H
Magisk

Nora H sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Nora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Så mange, her er bare noen av dem:

Krig og fred- Tolstoj
Mannen som elsket Yngve- Tore Renberg
Skråninga- Carl Frode Tiller
Det egoistiske genet- Richard Dawkins
The satanic bible- Anton LaVey
Jonas- Jens Bjørneboe
Hvite niggere- Ingvar Ambjørnsen
Sarah- J.T. Leroy
Slik talte Zarathustra- Fredrich Nietzche
Sofies verden- Jostein Gaarder
Falketårnet- Erik Fosnes Hansen
Gift- Aleksander Kielland
Hellemyrsfolket- Amalie Skram
Brødrene Løvehjerte- Astrid Lindgren

Nora H er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-08, 19:18   #27
Nasse
Fartsfantom

Nasse sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 30
Nasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smart
Standard

"Fuglane" av Tarjei Vesaas. Jeg husker jeg leste denne i videregående uten å skjønne så mye, og så leste jeg den igjen som såkalt voksen. Og falt pladask.

"En passende ung mann" av Vikram Seth
"Ringenes herre" av J.R.R. Tolkien.
"Svermen" av Frank Schätzing

Nasse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-08, 20:35   #28
~TM~
trøtt

~TM~ sin avatar

Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Flere av bøkene som har gjort et varig inntrykk på meg er nevnt i denne tråden, men Ellen Franckes Glass mangler.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-08, 20:38   #29
Anne
Bør lage seg en tittel selv

Anne sin avatar

Anne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gutten i den stripete pyjamasen, - kommer på kino nå i julen.
Verdt en titt.

Åtte år gamle Bruno lever et beskyttet liv som sønn av en nazioffiser som når han forfremmes tar med familien fra et behagelig liv i Berlin til et avsides område hvor den ensomme gutten hverken har noe å gjøre eller noen å gjøre det med.

Knekt av kjedsomhet og lokket av nysgjerrighet ignorerer Bruno sin mors gjentatte formaninger om holde seg unna bakhagen og setter kursen mot "gården" han har sett i nærheten.

Der møter han Shmuel, en gutt på hans egen alder, som lever i en fremmed, parallell eksistens på den andre siden av piggtrådgjerdene.
Brunos møte med gutten i den stripede pyjamasen leder ham fra barnlig uskyld til en gryende forståelse av den voksne verden rundt dem, etter hvert som hans møter med Shmuel utvikler seg til et vennskap som får ødeleggende konsekvenser.

Anne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-08, 20:48   #30
Optimist
Teacher.

Optimist sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: På midten
Optimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fargo, her.

Tordivelen flyr i skumringen, som Madam Mim nevner, der neglebet jeg meg gjennom som hørespill på radio da jeg var ung. Jeg kjenner ennå spenningen, på samme måte som jeg gjør det ved kjenningsmelodien til krimserien "Huskerikkenavnet" og Helmersen på NRK for lenge siden.

Åh- "Tordivelen flyr i skumringen"
Er det "Helmer og Sigurdson" den gamle, norske krimserien heter?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:17.