Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

De eller dem?

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-11-07, 23:57   #21
Frantzen
Passiv

Standard

Sv: De eller dem?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

"Dem sa til meg at jeg skulle gjøre det"?

Ligger i samme gate som "Jeg liker ikke hun!" og "Henne er så flink!"

Jeg frykter at dette blir en akseptert taleform etterhvert fordi svært mange unge mennesker konsekvent snakker på denne måten - noen voksne også. Det er jo slik at det som regnes som gjengs og alminnelig akseptert tale kan bli akseptert som godkjent, norsk skriftspråk, er det ikke?

:roper på Tinetoff og Skilpadda:

Svar med sitat
Gammel 08-11-07, 00:00   #22
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mammatuss, her.

Jeg frykter at dette blir en akseptert taleform etterhvert fordi svært mange unge mennesker konsekvent snakker på denne måten - noen voksne også.

Dette er jo ikke noe nytt, da; det er helt vanlig og ukontroversielt i mange dialekter, som snakkes av både unge og gamle. På nordnorsk sier "alle" "æ like ikkje ho", og har "alltid" sagt det, og det har ikke ført til de helt store problemene så langt.

Gammel 08-11-07, 00:03   #23
Frantzen
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Dette er jo ikke noe nytt, da; det er helt vanlig og ukontroversielt i mange dialekter, som snakkes av både unge og gamle. På nordnorsk sier "alle" "æ like ikkje ho", og har "alltid" sagt det, og det har ikke ført til de helt store problemene så langt.

Nei, det har ikke ført til noen endringer heldigvis. Men jeg ser ikke helt dialektprinsippet i dagligtalen til ungdommer på østlandet? Det er jo mer en ungdomskulturell språkvariant, slik jeg oppfatter det.

Svar med sitat
Gammel 08-11-07, 14:49   #24
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mammatuss, her.

Ligger i samme gate som "Jeg liker ikke hun!" og "Henne er så flink!"

Jeg frykter at dette blir en akseptert taleform etterhvert fordi svært mange unge mennesker konsekvent snakker på denne måten - noen voksne også. Det er jo slik at det som regnes som gjengs og alminnelig akseptert tale kan bli akseptert som godkjent, norsk skriftspråk, er det ikke?

:roper på Tinetoff og Skilpadda:

Tror det er viktig å skille mellom bokmål og alle mulige slags dialekter. For å ønske at alle skal snakke bokmål er bare tull og faktisk veldig arrogant. Svært få i Norge snakker bokmål.

"Hun og henne" er ord som er helt fraværende der jeg kommer fra, og jeg håper for all del ingen finner på å starte å si det heller. Ho er brukt både som subjekt og objekt, og det samsvarer også med formen på nynorsk, selv om vi ikke bruker det.

I Drammen sier mange henner og vårs i steden for hun/henne og oss. Det betyr ikke umiddelbart at det skal by på problemer med å lære seg å skrive for barna. Men som med alt annet så må de jo gjennom en prosess for å lære seg et skriftspråk som på mange måter skiller seg ut fra det man sier i tale.

Allsidighet i dialekter er utrolig herlig. Å se talespråket i det skriftlige er vel heller ikke spesielt uvanlig. Problemet er jo da at man ikke har lært seg "korrekt skriving". Så må man se på hvorfor man ikke har det.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-07, 15:27   #25
Frantzen
Passiv

Standard

Jeg ønsker absolutt ikke at alle skal snakke bokmål og er også glad i det store dialektmangfoldet vi har i dette landet! : presiserer:

Det jeg syns er bekymringsfullt er at det skapes et ungdomsspråk i de områdene hvor det i utgangspunktet snakkes bokmål (tilnærmet ihvertfall, det er vel ingen som snakker rent skriftspråk), og at det skal bli et utgangspunkt for en fremtidig endring i det skriftlige bokmål vi har i dag. Men jeg har ingen fagkunnskaper på dette området og bekymrer meg muligens unødig. Kanskje er de dialektene vi har i dag også resultater av endringer gjennom ulike kultur-perioder og vil fortsatt være i stadig endring.

Jeg følger aktivt opp datteren min på 12 som har et typisk "kult" ungdomsspråk som hun drar med seg inn i det skriftlige skolearbeidet. Hun synes selv at hennes talespråk og skriftspråk burde være likt og opplever seg og sine venner på en måte litt angrepet når jeg forklarer henne at hun ikke kan skrive sånn og slik i skolearbeidet. Det språket hun og vennene hennes snakker er en sterk identitets-skaper og skal selvfølgelig få lov til å være det. Så lenge det fortsetter å være et kulturfenomen og ikke en del av skriftsspråkutviklingen.

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:23.