|
Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#22 |
Fullverdig medlem
Medlem siden: Sep 2007
![]() |
![]() Sv: Noen som leser veldig raskt?Jeg ble også nysgjerrig på hvordan dette går til. Selv må jeg nesten sette av en uke for å kunne komme gjennom en bok... |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
representert
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Noen som leser veldig raskt?Jeg leser fort og husker det jeg leser, men ikke fagbøker. Jeg hadde en påske hvor jeg leste 18 bøker, kiosklitteratur må vite, og da var mannen litt oppgitt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
navnet sjemmer ingen
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Noen som leser veldig raskt?Jeg leser fort. Har prøvd å forklare teknikken min for elever. Jeg leser ikke ord for ord eller setning for setning. Jeg leser flere setninger om gangen. På en måte får jeg overblikk og skjønner tingene ut i fra det. Får godt med meg hva jeg leser og var blant de som husket flest detaljer da vi diskuterte bøker i bokklubben jeg gikk i. |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Gullfisk
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Noen som leser veldig raskt?Jeg leser fort.
![]() |
![]() |
#26 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Noen som leser veldig raskt?Jeg har alltid lest fort, som barn leste jeg i perioder rundt 20 bøker i uka ved siden av andre aktiviteter. Skriver også fort touch (oppimot 8 anslag per sekund på tester), noe som jeg mener må henge sammen med at jeg leser kjapt. Når det er sagt, så er det nok ikke bare fordeler med å lese fort. Det hender øynene leser kjappere enn at hjernen, og at jeg må gå tilbake to sider i en bok fordi jeg ikke husker hva jeg har lest.
![]() |
#27 |
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Re: Sv: Noen som leser veldig raskt?Jeg leser fort, har alltid gjort det.
![]() |
#28 |
Passiv
|
![]() Sv: Noen som leser veldig raskt?
Jeg må bare signerer Sitronen igjen. |
![]() |
![]() |
#29 |
Absolut ateist
|
Jeg brukte nesten tre uker på de 38/42/hvor mange er det egentlig ? bøkene.
![]() |
#30 |
Peppy!
|
![]() Sv: Noen som leser veldig raskt?Skjønnlitteratur har jeg alltid lest fort. Ikke fagbøker. Da jeg begynte å studere fikk jeg problemer med tempoet, jeg brukte 6 minutter per side i snitt. Det er for sakte. Jeg fikk høre på et studieteknikkurs at jo saktere man leser, jo søvnigere blir man ofte, og læringsutbyttet dårligere. Så der ble vi instruert om å gire opp. Da begynte jeg å lese med gul tusj, hvor jeg streket over essensen mens jeg leste. Da fikk jeg tempoet opp noe helt vanvittig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
I mål
|
Signerer Veronal. |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
er grønn og fin.
|
![]() Sv: Noen som leser veldig raskt?Jeg er ingen racerleser, men jeg leser fort.
![]() |
#34 |
By the Sea
|
![]() Sv: Noen som leser veldig raskt?Det var mange racer-lesere!
![]() |
#35 |
Travelt opptatt
|
![]() Sv: Noen som leser veldig raskt?Jeg leser litt for fort. Hvis jeg ikke passer meg kan jeg godt bare lese noen få ord på ei side før jeg går til neste. Da får jeg med meg essensen, men detaljene glipper. Fordelen er at jeg kan lese de samme bøkene flere ganger og stadig oppdage nye ting |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
superbruker
|
![]() Sv: Noen som leser veldig raskt?Jeg kan lese veldig fort og få med det jeg skal. Jeg scanner på en måte sidene. Jeg brukte 2 tmer på å lese sykdomslærebøkene når jeg tok hjelpepleieren. Når jeg satt på eksamen så lukket jeg bare øynene og da "leste" jeg det som stod på relevante sider igjen. Jeg fikk 5 og hadde klart å hale igjen sekseren om jeg ikke hadde latt meg stresse de siste minuttene av utspørringen. Jeg får med detaljene. Jeg fikk HP 1-4 i julegave et år. Ved siden av 100% jobb, jobbet også i helligdagene, 3 barn, familiebesøk osv brukte jeg en uke på å lese ut bøkene.
![]() |
#37 |
Pauset
|
![]() Sv: Noen som leser veldig raskt?Jeg har aldri vært noen rask leser. Enda verre etter cellegiften. Nå sliter jeg med å huske det jeg leser....det renner bare gjennom. Så jeg tegner tankekart, skriver ned nøkkelord osv. for å klare å huske. |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
flisespikker
|
Jeg mener jeg leser engelsk fort, og den testen tyder også på det (655 ord i minuttet og 100% forståelse fikk jeg). Jeg vet ikke om jeg leser norsk merkbart fortere - jeg skulle tro det, men på den annen side leser jeg mye mer engelsk enn norsk, så jeg vet ikke.
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002) Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it. Sist redigert av Skilpadda : 15-10-07 kl 07:27. |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Noen som leser veldig raskt?Finnes det en tilsvarende test på norsk? Siden jeg ikke har lest en engelsk bok på 15 år, og praktisert fint lite engelsk føles det unaturlig å ta en lesetest på engelsk.
![]() |
#40 |
Mother of Dragons
|
Jeg hadde 860 ord og 91% forståelse, og det er vel sånn det er mellom oss, jeg gjør ting kjappere enn deg, men skjønner mindre.
![]() |
|
|