Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Noen som leser veldig raskt?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-10-07, 11:07   #21
Left
Passiv

Standard

Sv: Noen som leser veldig raskt?

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Jeg leser romaner veldig fort. Ikke fagbøker. Men jeg tror ikke jeg har den husken som nevnes over.

Samme her.

Svar med sitat
Gammel 14-10-07, 11:13   #22
mus
Fullverdig medlem

Medlem siden: Sep 2007
mus har et hav av muligheter foran seg
Standard

Jeg ble også nysgjerrig på hvordan dette går til. Selv må jeg nesten sette av en uke for å kunne komme gjennom en bok...

mus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-07, 11:32   #23
turi
representert

Medlem siden: Oct 2006
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg leser fort og husker det jeg leser, men ikke fagbøker. Jeg hadde en påske hvor jeg leste 18 bøker, kiosklitteratur må vite, og da var mannen litt oppgitt.

I barneskolesammenheng så sier de at jo fortere barna leser, jo mer får de med seg og lærer, for da trenger de ikke tenke på selve lesingen, bare innholdet. Datter er en racerleser, og det er ett veldig fortrinn nesten uansett hvilket fag de har, for hun skjønner oppgaven kjapt.

turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-07, 11:39   #24
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Jeg leser fort. Har prøvd å forklare teknikken min for elever. Jeg leser ikke ord for ord eller setning for setning. Jeg leser flere setninger om gangen. På en måte får jeg overblikk og skjønner tingene ut i fra det. Får godt med meg hva jeg leser og var blant de som husket flest detaljer da vi diskuterte bøker i bokklubben jeg gikk i.

Denne teknikken bare kan jeg, kan ikke huske at jeg gikk inn for å lære meg det. Har lest slik så lenge jeg kan huske og jeg var fem år da jeg lærte å lese.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-07, 11:53   #25
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Jeg leser fort.
Jeg føler at jeg får samme leseropplevelse ja, en god bok er en god bok, og da kan jeg ikke komme fort nok til neste side.

Jeg har lest mye og begynte å lese tidlig (jeg var tre da jeg begynte å sette sammen bokstaver, og skrev og leste da jeg var fire), og tror det har bidratt til at tempoet har økt etterhvert også.

Gammel 14-10-07, 12:06   #26
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har alltid lest fort, som barn leste jeg i perioder rundt 20 bøker i uka ved siden av andre aktiviteter. Skriver også fort touch (oppimot 8 anslag per sekund på tester), noe som jeg mener må henge sammen med at jeg leser kjapt. Når det er sagt, så er det nok ikke bare fordeler med å lese fort. Det hender øynene leser kjappere enn at hjernen, og at jeg må gå tilbake to sider i en bok fordi jeg ikke husker hva jeg har lest.

Jeg har ikke brukt noen lært og bevisst teknikk for å lese fort, men jeg lærte å lese før jeg begynte å skolen. Mener å huske ved en test på barneskolen at jeg fant ut at de som leste kjapt nærmest begynte på en ny linje før den forrige var lest ferdig. At man som Bergljot sier leser hele setninger av gangen, man leser ikke et og et ord eller en og en bokstav. Ordene blir nærmest som bilder, ikke enkeltbokstaver.

Gammel 14-10-07, 12:41   #27
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Noen som leser veldig raskt?

Jeg leser fort, har alltid gjort det.
Jeg leser en liten mengde bøker hver uke ja, med fullt program.
Jeg husker alt som står i bøkene alikevel, så jeg får med meg alt ja, og leseropplevelsen min blir den samme som hvis jeg prøver å ta det litt med ro med bøker som burde leses litt roligere.
Dette gjelder både faglitteratur og romaner, og alt annet.
Noter foreks. leser jeg også fort, også bare fester det seg inne i hodet mitt, som et bilde, så jeg er en racer på å lære meg sanger med tekst, melodi og arr. bare ved å ha sett på notene et par ganger. Det er kjekt når man foreks. har 1,5 uke på seg til å lære nesten 30 ukjente sanger (tekst, melodi, arr.) utenatt til en stor konsert ja.

Jeg gjør forresten ikke noe for det, det bare er slik, og har alltid vært slik.

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-07, 13:03   #28
Left
Passiv

Standard

Da jeg var liten og var hjemme fra skolen om jeg var litt syk, så var det ikke uvanlig for meg å lese tre-fire bøker på en dag.

Jeg må bare signerer Sitronen igjen.
Da Sagaen om Isfolket kom, og jeg var vel da ca 18 år eller noe sånt, så hadde jeg null problemer med å lese 2 bøker på en dag i tillegg til full jobb.

Svar med sitat
Gammel 14-10-07, 13:11   #29
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Jeg må bare signerer Sitronen igjen.
Da Sagaen om Isfolket kom, og jeg var vel da ca 18 år eller noe sånt, så hadde jeg null problemer med å lese 2 bøker på en dag i tillegg til full jobb.

Jeg brukte nesten tre uker på de 38/42/hvor mange er det egentlig ? bøkene.

Gammel 14-10-07, 13:12   #30
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skjønnlitteratur har jeg alltid lest fort. Ikke fagbøker. Da jeg begynte å studere fikk jeg problemer med tempoet, jeg brukte 6 minutter per side i snitt. Det er for sakte. Jeg fikk høre på et studieteknikkurs at jo saktere man leser, jo søvnigere blir man ofte, og læringsutbyttet dårligere. Så der ble vi instruert om å gire opp. Da begynte jeg å lese med gul tusj, hvor jeg streket over essensen mens jeg leste. Da fikk jeg tempoet opp noe helt vanvittig.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-07, 13:13   #31
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg brukte nesten tre uker på de 38/42/hvor mange er det egentlig ? bøkene.

47.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-07, 13:15   #32
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Jeg kan racerlese. Da leser jeg gjennom avsnittene på skrått. Spesielt er det kjedelige deler av bøker som får gjennomgå eller hvis jeg vil skynde meg å bli ferdig med et kapittel før toget kommer frem. Faglitteratur behandles hovedsakelig slik ved 2. gangs gjennomlesing eller hvis jeg er på jakt etter et poeng som ligger begravet i mange ord.

Signerer Veronal.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-07, 13:26   #33
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er ingen racerleser, men jeg leser fort.
Er ikekhelt sikker på hvordn jeg leser, men det eri kke ord for ord i allefall, mere hele setninger på en gang.

Gammel 14-10-07, 13:54   #34
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det var mange racer-lesere!

Jeg lærte å lese før skolestart, og leste det som fante på skolebiblioteket og biblioteket i byen som liten - og har lest mye gjennom hele livet.

Likevel leser jeg på ingen måte som dere. Blir forundret og fascinert av å høre om lesing på skrått og lesing av flere setninger på én gang - og må bare konstatere at jeg ikke klarer å forstå hvordan det foregår.

Jeg leste litt i boka mi her i sted, og konstaterer at jeg leser hvert eneste ord - samt legger inn kunstpauser der det er tankestrek... Leser stort sett engelske bøker, og jeg leser med innlevelse - og "hører" min egen stemme i hodet i samme tempo som jeg skulle hørt på en lydbok.
Prøvde å lese mye fortere - men da ble jeg jo helt stressa! Hørte setningene superfort i hodet - og hele handlngen ble speeda opp, og alt ble helt feil... Da kunne jeg jo ikke dvele ved de avsnittene der det skulle være vart, nært eller ettertenksomt.

Men når dere som har erfaring med begge deler sier at dere har den samme leseropplevelsen nå dere leser i et vanvittig tempo som når det går roligere for seg, skulle jeg ønske at jeg var en racer-leser jeg også.

Gammel 14-10-07, 18:21   #35
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg leser litt for fort. Hvis jeg ikke passer meg kan jeg godt bare lese noen få ord på ei side før jeg går til neste. Da får jeg med meg essensen, men detaljene glipper. Fordelen er at jeg kan lese de samme bøkene flere ganger og stadig oppdage nye ting

Jeg har vært nødt til å utvike teknikker for å lese saktere. For at jeg skal få med meg innholdet i faglitteraturen må jeg f.eks. alltid streke under ord og skrive notater i margen. Hvis det er bøker med mange detaljer får jeg ofte tak i lydboka etter første gjennomlesing. Da får jeg tid til å nyte alle setningene.

gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-07, 19:36   #36
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Jeg kan lese veldig fort og få med det jeg skal. Jeg scanner på en måte sidene. Jeg brukte 2 tmer på å lese sykdomslærebøkene når jeg tok hjelpepleieren. Når jeg satt på eksamen så lukket jeg bare øynene og da "leste" jeg det som stod på relevante sider igjen. Jeg fikk 5 og hadde klart å hale igjen sekseren om jeg ikke hadde latt meg stresse de siste minuttene av utspørringen. Jeg får med detaljene. Jeg fikk HP 1-4 i julegave et år. Ved siden av 100% jobb, jobbet også i helligdagene, 3 barn, familiebesøk osv brukte jeg en uke på å lese ut bøkene.

Gammel 14-10-07, 19:41   #37
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har aldri vært noen rask leser. Enda verre etter cellegiften. Nå sliter jeg med å huske det jeg leser....det renner bare gjennom. Så jeg tegner tankekart, skriver ned nøkkelord osv. for å klare å huske.

Skjønnlitteratur og den slags går raskere, men jeg vil nå nyte det å lese også da... Samtidig så hender det jeg skummer litt i ei bok når jeg syns det blir for mye dill..dall...

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-07, 20:44   #38
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Her kan du teste hvor fort du leser inkl. forståelse:

http://www.readingsoft.com/index.html

Jeg mener jeg leser engelsk fort, og den testen tyder også på det (655 ord i minuttet og 100% forståelse fikk jeg). Jeg vet ikke om jeg leser norsk merkbart fortere - jeg skulle tro det, men på den annen side leser jeg mye mer engelsk enn norsk, så jeg vet ikke.

Jeg har aldri lært noen "teknikk" for hurtiglesing; hvis jeg skal lete etter informasjon i en tekst, kan jeg skumme ved å skrå-lese veldig raskt til jeg finner det, men når hele teksten skal leses, leser jeg alle linjene fra venstre til høyre. (Men jeg stopper ikke opp ved hvert ord.)

Sist redigert av Skilpadda : 15-10-07 kl 07:27.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-07, 20:53   #39
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Finnes det en tilsvarende test på norsk? Siden jeg ikke har lest en engelsk bok på 15 år, og praktisert fint lite engelsk føles det unaturlig å ta en lesetest på engelsk.

Gammel 14-10-07, 21:33   #40
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg mener jeg leser engelsk veldig fort, og den testen tyder også på det (655 ord i minuttet og 100% forståelse fikk jeg). Jeg vet ikke om jeg leser norsk merkbart fortere - jeg skulle tro det, men på den annen side leser jeg mye mer engelsk enn norsk, så jeg vet ikke.

Jeg har aldri lært noen "teknikk" for hurtiglesing; hvis jeg skal lete etter informasjon i en tekst, kan jeg skrå-lese veldig raskt til jeg finner det, men når hele teksten skal leses, leser jeg alle linjene fra venstre til høyre.

Jeg hadde 860 ord og 91% forståelse, og det er vel sånn det er mellom oss, jeg gjør ting kjappere enn deg, men skjønner mindre.

Jeg har lest bøker fra jeg var 3-4 år gammel og 5-års bursdagen min var den første gangen jeg hadde lest en hel bok på en dag, det var "Nancy Drew og spøkelseshuset" så vidt jeg husker.

Jeg tror virkelig at jeg har samme leseopplevelse enn de som leser langsomt.
Kanskje racerlesere har den fordelen at siden vi leser så raskt så tåler vi "langsomme/kjedelige" bøker bedre?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:39.