Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hvem lærte deg å lage mat?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Se resultatene: Hvem lærte dere å lage mat?
Lærte det hjemme av foreldre/ besteforeldre 111 56,35%
Lærte det på heimkunnskapen 54 27,41%
Lærte det i voksen alder ved å lese meg opp og se på kokkeshow på TV 98 49,75%
Kan ikke lage mat 31 15,74%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 197. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-10-07, 09:46   #21
Fruktflua
Sperret

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvem lærte deg å lage mat?

Bestemor og pappa har lært meg masse, men at jeg er god på å lage mat kommer nok mest av at jeg er, og alltid har vært, veldig opptatt av mat.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-07, 10:13   #22
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Min far, ingen over, ingen ved siden. Han er genial som kokk, og har lært meg det meste.

Og så lærte jeg litt av eksmannen min, og har lært en del av oppskrifter.

Gammel 08-10-07, 10:15   #23
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av daffy, her.

Her på FP tror jeg medlemmene er langt over gjennomsnittet dyktige til å lage mat!

Da lurer jeg på hvordan dere lærte å lage mat!

Jeg er nokså selvlært, tror jeg. Moren min er flink å lage mat, men jeg var aldri interessert i å lære. Jeg er blitt bedre og bedre etter at jeg flyttet hjemmefra og sammen med mannen min. Jeg liker å lese bøker om mat, og jeg er ikke redd for å eksperimentere. Jeg lærer stadig mer. Jeg kan takke internett for masse av det jeg kan. Enkelte av mine venninner har også lært meg en del.
Det blir jo stadig mer fokus på mat i samfunnet, og det gjenspeiler seg jo både på tv og i aviser, for eksempel. Og jeg digger det!

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-07, 10:16   #24
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Mangler et par alternativ:
Lærte det av eks'en.
Lærte det ved å prøve og feile alene på kjøkkenet, etter å ha flyttet fra eks'en.

Min eks ble etterhvert veldig flink til å lage mat, og i dag er han rene mesteren. Da vi bodde sammen fikk han råde kjøkkenet.
Da vi flyttet hvert til vårt måtte jeg lage egen mat, og det er jeg blitt veldig flink til. Å ha en som virkelig liker den maten jeg lager, og er en skikkelig slikkmunn har hjulpet godt.

Nå bruker jeg min eks og pappan min (som er stuert) som rådgivere, eller testdyr!

gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-07, 10:24   #25
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har lært aller mest av bestemoren min (farmor), og en god del av mamma.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-07, 10:40   #26
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lærte de grunnleggende tingene av moren min - bake brød og kaker, og lage hverdagsmiddager. Og så lærte jeg antagelig også av henne å sette pris på å lese kokebøker og se på matlagingsprogrammer på TV, og har lært mye av den vanen senere. (Å lete etter oppskrifter var noe av det første jeg brukte Internett til, for eksempel.) Det meste jeg kan har jeg nok lært meg selv, gjennom lesing og prøving, men jeg ville antagelig ikke lært det uten at det grunnleggende var på plass. (Jeg hadde forresten også flere gode heimkunnskapslærere, men jeg kunne nok stort sett de tingene vi lærte der fra før.)

Gammel 08-10-07, 10:43   #27
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Alle tre alternativene er riktige. Lærte litt her og litt der.
"Lærte av Madam Mim" burde vært et alternativ, for da kunne jeg hakt av det også.

Gammel 08-10-07, 10:47   #28
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg krysset av på de tre første. Har lært mye av min mor - det aller viktigste er nok å lage saus. På heimkunnskapen lærte jeg mye jeg ikke husker, men ting som å lage puddinger og fromasjer og slikt husker jeg godt. Og så har jeg lært meg det mer eksotiske på egen hånd.

Gammel 08-10-07, 10:52   #29
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mamma kan ikke lage mat.

Derimot var bestemoren min en skikkelig god kokke, og jeg har så og si vokst opp hos henne. Hun har lært meg mye om matlaging, men det spennende tingene har jeg måttet lære meg selv fra kokebøker. Men det var hun som vekket interessen.

Gammel 08-10-07, 10:55   #30
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg kan ikke lage mat. Selvsagt kan jeg koke poteter, steke kjøttdeig og følge de fleste Toro-oppskrifter, men ikke lage noe godt. Jeg har en mann som er flinkere og som tar seg av middagene når det blir litt mer avansert.

Endelig har jeg også lært meg å akseptere at det er sånn, at jeg strengt tatt ikke er interessert i matlaging.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-07, 10:57   #31
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det aller meste har jeg lært meg i voksen alder, noe av besteforeldrene, men det meste har jeg lært fra kokebøker, matprogrammer, matdiskusjoner her og tidligere på NM og noe fra venner. Moren min kunne ikke fordra å lage mat og det var jo merkbart på kvaliteten og engasjementet. Det var ikke noe å hente der.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-07, 11:00   #32
*HH*
Frøken

*HH* sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Lærte det på heimkunnskapen, men jeg er ikke flink til å lage mat.

Mamma til poden 05 og prinsessen 11.
*HH* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-07, 11:13   #33
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lærte litt av farmor + foreldre, men det meste har jeg egentlig lært selv vha. passiv diffusjon fra kokebøker.

Gammel 08-10-07, 11:16   #34
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg lærte lite av min mor, en blanding av svært liten interesse fra meg og utålmodig oppførsel og dårlige forklaringsevner hos min mor. Men hun er ganske flink til å lage mat, så jeg spør litt nå. Jeg har hatt tendens til å la andre overta på kjøkkenet inntil jeg ble over 25.
Jeg lærte litt av min ex, mye fra min nåværende og mye jeg har lært og prøvd meg fram veldig mye selv de siste 7 årene.
Jeg synes selv at jeg har blitt ganske habil etterhvert og synes det er gøy å prøve nytt. Jeg har kommet til det punktet jeg aldri trodde jeg skulle, nemlig slumse og ca beregne uten oppskrift. Pluss lage mine egne varianter av oppskrifter. Det hjelper at det er jeg som vanligvis lager hverdagsmiddagen og baker, mens mannen min synes det er veldig gøy med selskap-og høytidssmat, samt helgemat. For 10 år siden kunne jeg knapt koke pølser og poteter.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-07, 11:26   #35
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du mangler mange alternativer ser det ut som. Jeg lærte det selv.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-07, 11:31   #36
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lærte mye av foreldrene mine, og bestemoren min. Hjemme hos oss var det egendyrkete grønnsaker og bær, plukking av sopp, elg og halve griser som skulle klargjøres for fryseboksen. (Det fantes også Toroposer og bokser, men jeg visste at det ikke var der maten kom fra, liksom).
Besteforeldrene mine hadde gård med kuer, og der lærte jeg om melkeprodukter og hva man kan lage av dem. (For eksempel den vidunderlige råmelkspuddingen med rød saus, som man kunne lage når en ku hadde kalvet...) Der fisket vi i havet og var med og tilberedte fisken.
Jeg lærte mye basisopplegg på skolekjøkkenet, hadde baking og grønnsaksdyrking som 4H-oppgave og bakte mye fra jeg var 10-12. Jeg lagde ikke så mye middag, det begynte jeg med da jeg flyttet for meg selv som 17-åring. Men det var vel et par år jeg levde ganske mye på suppe og tomatbønner.

Da jeg fikk familie gikk det egentlig av seg selv å bygge videre på det jeg allerede hadde lært. Jeg har alltid likt å lese kokebøker, se matprogrammer på tv og prøve nye oppskrifter.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-07, 11:33   #37
Hippie
Energisk

Hippie sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Hippie er litt kulHippie er litt kul
Standard

Lærte litt hjemme, men mesteparten er selvlært. Brukte å si at jeg ikke kunne lage mat. Men det hadde nok mer med interesse. Nå synes jeg det er morsomt, og har visstnok blitt ganske god også!

Hippie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-07, 12:09   #38
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ

Angelique sin avatar

Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Da jeg fikk familie gikk det egentlig av seg selv å bygge videre på det jeg allerede hadde lært. Jeg har alltid likt å lese kokebøker, se matprogrammer på tv og prøve nye oppskrifter.

Jeg elsker å se matprogrammer på TV jeg også.
Mange av trådene under oppskriftsforumet her på FP er det også veldig spennende og lærerikt å lese

Gammel 08-10-07, 12:12   #39
Azi
Come what may...

Azi sin avatar

Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Lærte egetlig det meste ved å prøve og feil.

Gammel 08-10-07, 12:12   #40
Tusta
Aktiv

Tusta sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Tusta er litt kul
Standard

Mamma har lært meg det meste jeg kan.

Tusta er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:26.