Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Første gang til Italia: hvor?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel I dag, 10:42   #21
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Første gang til Italia: hvor?

Vi har kun vært på langhelg i Roma, uten barn, i 2008, og sommerferie ved Venezia i 2017 tror jeg det var. Bodde på Lido de Jeselo og tok buss og båt til Venezia.

Roma var utrolig fin. Utrolig flotte utskjæringer på bygg og fine broer. Vi gikk og gikk. Bodde rett ved Spansketrappen. Så standardseverdigheter.
Og brukte god tid i Villa Borghese (Flott park).
Har tenkt siden at vi må tilbake men har ikke blitt noe av sålangt.

Lido.. var skikkelig tuiststed. Stappfullt i juli iallefall. Anbefales egentlig ikke men fin strand. Vi bodde på 1.hotellrekke langs stranden. Kort vei til bussentralen. God kollektiv til Venezia. Vi holdt oss i gatene rundt Markusplassen. Mange små butikker og titte i. Kjøpte en sånn fin maske.
Var utrolig flott å komme sjøveien inn til Venezia. Vakkert. Skulle gjerne vært på de andre øyene utenfor der. Og tatt ferge til Kroatia.

Gammel I dag, 11:00   #22
Novla
Bør lage seg en tittel selv

Novla sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
Novla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt likt
Standard

En nydelig by som er mindre folksom og turistifisert enn alternativene her er Bergamo. Vi reiste dit litt på måfå fordi det tilfeldigvis går direktefly herfra om vinteren, og ble helt forelsket. Ikke så stor by, så man får sett det meste på noen få dager, utrolig koselig gamleby på toppen av en høyde, og masse deilig mat.

Gammel I dag, 11:21   #23
scilla
Bør lage seg en tittel selv

scilla sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
scilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt likt
Standard

Men, altså - Roma i sept/okt
Byen byr på alt det du ønsker deg og så litt etter det aller verste rushet samtidig som det fremdeles er deilig temperatur. Det historiske sentrum er veldig overkommelig til fots og det er fantastisk å "gå seg vill" i alle de nydelige gatene. Anbefaler å gjøre litt research før du drar sånn at du finner det du vil. Alt er der! Roma må man faktisk besøke.

Making the decision to have a child - it`s momentous. It is to decide forever to have your heart go walking around outside your body.
scilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel I dag, 12:32   #24
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av scilla, her.

Men, altså - Roma i sept/okt
Byen byr på alt det du ønsker deg og så litt etter det aller verste rushet samtidig som det fremdeles er deilig temperatur. Det historiske sentrum er veldig overkommelig til fots og det er fantastisk å "gå seg vill" i alle de nydelige gatene. Anbefaler å gjøre litt research før du drar sånn at du finner det du vil. Alt er der! Roma må man faktisk besøke.

Ja, Roma trenger man jo nesten ikke å planlegge heller, det er bare å gå ut døra, runde et hjørne, og BANG! Arkitektur. Kunst. Historie. Klype-seg-i-armen-severdigheter. Første gangen vi var der skulle vi bare finne noe mat, vi kom sent på kvelden (bodde på et billig, shady hostel i nærheten av sentralstasjonen, avbefales på det sterkeste), og tok en buss i en retning hvor det så ut som det var mange restauranter. Attraksjonene skulle vi spare til neste dag. Så gikk vi av bussen en holdeplass for sent i forhold til det vi egentlig hadde tenkt, og da stod vi på Petersplassen. Da vi skulle gå til Colosseum neste dag (en av de få attraksjonene vi hadde planlagt inn, vi skulle ikke være så lenge, og ville ikke stresse), måtte vi hatt bind for øynene, hvis vi skulle unngå "det tar vi neste gang"-attraksjoner, som f.eks Forum Romanum. Og som hvilepause satte vi oss ned i Spansketrappene, fordi det var rett ved der vi tilfeldigvis stod. Jeg var ikke i shoppingmodus da, men Roma er jo en storby, og jeg antar man finner alt der. Og det historiske sentrumet er veldig komprimert, så man rekker over mye til fots, og på kort tid. Men selvsagt, med god planlegging og research så finner man også de skjulte perlene, unngår de verste turistfellene, og kan være mer effektiv i forhold til å få med seg det viktigste på enklest mulig måte. Og research er jo utrolig gøy da.

Enig ang Milano, Tjorven, fikk aldri noen spesiell følelse for den byen, antar det er en man må kjenne litt for å bli glad i. Og Napoli var ... kaotisk men har jo sin sjarm. Da jeg var der var jeg tvillinggravid, hadde med en toåring, og det var over 30 varmegrader, så det preger nok mitt inntrykk av byen en smule. På plussiden spiste jeg den beste pizzaen jeg har smakt i hele mitt liv der. På en god andreplass kommer en jeg fikk servert i Volterra (Toscana). Livets beste risotto spiste jeg i Genova (som er en undervurdert by, for øvrig, med direkte forbindelse til flyplassen i Milano).

Sist redigert av My : I dag kl 13:00.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel I dag, 13:14   #25
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ble sjarmert av Napoli. på tross av alt søppel, rot og et eksepsjonelt antall bostedsløse overalt. Det hjalp nok på at vi klarte å snuble over et sted som serverte pizza som var "helt ute av denne verden". Snuppa hadde søkt opp et instragramsted for pizza som hadde flere hundre meter med kø, så vi tok et av stedene rett i nærheten isteden. Og vi har aldri spist bedre pizza!

Gammel I dag, 13:35   #26
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg ble sjarmert av Napoli. på tross av alt søppel, rot og et eksepsjonelt antall bostedsløse overalt. Det hjalp nok på at vi klarte å snuble over et sted som serverte pizza som var "helt ute av denne verden". Snuppa hadde søkt opp et instragramsted for pizza som hadde flere hundre meter med kø, så vi tok et av stedene rett i nærheten isteden. Og vi har aldri spist bedre pizza!

Kanskje vi snublet over samme pizzarestaurant? Eller kanskje det bare er slik all pizzaen er i Napoli? Skulle gjerne vært tilbake dit en gang, ugravid, uten barn, og med levelige temperaturer. Da hadde jeg sikkert orket Vesuv og Pompeii også. En annen fordel er at man kan ta båt ut til øyer som Capri og Ischia. Kanskje jeg anbefaler Napoli litt nå? Siden Tallulah ikke er gravid, ikke reiser med små barn, og planlegger å reise på høsten ... Synes uansett Napoli var kulere enn Sorrento, som er litt mer masseturismepreget, og føler den vil være mer etter Tallulahs ånd. Men må nok dra dit en tur til først, og se den med litt friske øyne, før jeg er sikker på at jeg vil anbefale den som første møte med Italia.

Sist redigert av My : I dag kl 13:43.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel I dag, 13:59   #27
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har vært på omvisning i Napoli, men aldri bodd der, så jeg kan ikke si så mye om den. Men, det er absolutt en spennende by.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:34.