Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Hvor ofte gråter du?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-03-26, 18:11   #21
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor ofte gråter du?

Jeg gråter sjelden sånn langvarig, seks minutter er lenge, men jeg blir rett som det er rørt og beveget, så det renner en tåre eller to. Mye oftere enn 64 ganger.

Men ordentlig bryte sammen gråt kan jeg nesten ikke huske sist skjedde.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-26, 18:14   #22
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det kan komme en tåre under en trist film eller lignende, men svært sjelden.

Ellers gråter jeg stort sett bare i begravelser. Det kom også et par tårer da jeg forlot min far på sykehjemmet for noen uker siden.

Da jeg fikk kortison under kreftbehandling så kunne jeg reagere med en potpurri av følelser, alt fra gladfull til hyper til rasende, og to ganger så gråt jeg i timesvis av småtteri.
Så det trekker jo opp snittet.

Gammel 15-03-26, 20:22   #23
ingling
Bør lage seg en tittel selv

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Jeg gråter ganske ofte, egentlig. Jeg er følelsesmenneske på godt og vondt, så jeg både gråter en del og ler en del. Men veldig sjelden spesielt lenge, synes 6 minutter høres lenge ut. Jeg pleier ikke å ta tiden eller føre statistikk, akkurat.

Gammel 15-03-26, 20:50   #24
IOA
WF: BNBE

IOA sin avatar

IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av ingling, her.

Jeg gråter ganske ofte, egentlig. Jeg er følelsesmenneske på godt og vondt, så jeg både gråter en del og ler en del. Men veldig sjelden spesielt lenge, synes 6 minutter høres lenge ut. Jeg pleier ikke å ta tiden eller føre statistikk, akkurat.

Sånn er jeg også! Gråter når jeg blir lei meg, når jeg blir sint, og når jeg blir rørt. Men veldig sjelden i 6 minutter, tror jeg. Men helt sikkert 3 ganger i uka, sånn i snitt.

Gammel 15-03-26, 21:29   #25
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Har grått to ganger i dag, kanskje 20 sek første gang, frustrasjon og irritasjon over egen kropp, andre gang 5 sek på en tidligere sendt episode av 71 ° nord.

Gammel 15-03-26, 22:24   #26
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Jeg gråter støtt og stadig (ekstremt lettrørt), men 6 minutter i strekk skjer vel kanskje hvert fjerde år når livet har vært litt ekstra tøft.

Gammel 15-03-26, 22:37   #27
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kan ikke huske sist.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-26, 23:05   #28
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tja, sånn ordentlig gråting er jo ikke ofte da. Det har vært noen episoder de siste årene fordi jeg savner barna eller noe, men det er sjeldnere enn 1 gang i måneden. 6 minutter er jo veldig lenge, usikker på når jeg gråt så lenge sist. Muligens da jeg hadde kjærlighetssorg i 2001 eller da jeg flyttet fra Trondheim i januar 2000.
Jeg blir jo kanskje rørt over et eller annet et par ganger i uka, men det kaller jeg ikke gråting. Vil anslå at jeg kanskje gråter 5 ganger i året.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-26, 23:21   #29
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har blitt mer lettrørt med årene av sånn barnesang og fine, rørende øyeblikk på film, og jeg har alltid grått når jeg blir skikkelig sint eller føler meg urettferdig behandlet eller enda verre en snill handling blir oppfattet feil.

Men sånn egentlig gråter jeg veldig lite. Jeg gråter ofte ikke i begravelse heller, da er det i tilfelle kun litt vått øye som kommer av de rundt meg gråter.

Karamell er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 16-03-26, 08:23   #30
Strutsen
TittelTøs

Strutsen sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Urban sunnmøring
Blogginnlegg: 41
Strutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt av
Standard

1 til 5 ganger i året, men nærmere 1 enn 5.

Jeg er ikke særlig lettrørt heller, så ikke ofte jeg får klump i halsen. Bare av filmer som Armageddon, og slikt.

Mvh.
Iskald

Gammel 16-03-26, 08:48   #31
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg feller noen tårer både støtt og stadig. For eksempel kom det noen tårer under Team Pølsa på fredag. Jeg feller tårer flere ganger i uka.

Men 6 minutter er lenge. Jeg gråt nok så lenge ved et par anledninger da vi mistet svigerfar i fjor høst. Men så lang gråt er forbeholdt slike anledninger.

Gammel 16-03-26, 08:59   #32
Retz
Slim på hovednerven

Retz sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Vanligvis veldig sjelden, 3-4 ganger i året, kanskje. Etter at den forrige hunden min døde i november i fjor så har blitt nesten hver dag. Selv nå, da jeg har fått en ny, skjønn liten valp, så feller jeg noen tårer hver dag. Det er så mange minner, så mye som vi delte, steder som for alltid er knyttet til små og store opplevelser og alle rutinene i hverdagen. Majka-valpen fyller mye av tomrommet, pluss at hun holder meg i ånde, men savnet etter Astra er fremdeles sårt og veldig tilstede. Og det kom dagens første tårer.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-26, 09:04   #33
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er lettrørt og gråter ofte, hender jeg gråter meg gjennom dokumentarer og filmer, men sjelden ellers. Og da kan det jo fort bli mer enn 6 minutter, tror jeg.
Ikke alltid jeg skjønner helt selv hvorfor jeg gråter heller, men det plager meg lite. Har alltid en lommepakke Kleenex i veska da.

Og så ler jeg mye og ofte også.

GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-26, 09:23   #34
Pelen

Pelen sin avatar

Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men hva er egentlig grensen mellom å bli rørt og å gråte? En liten tåre av en trist eller berørende film føler jeg ikke er gråt, men det er kanskje det?

Definisjon i følge chat:

Sitat:

En enkel definisjon

Å gråte = Når tårene begynner å renne ut av øynene, ofte sammen med følelser som tristhet, smerte, glede eller sterke inntrykk.

Forskere skiller ofte mellom tre typer:
- Basale tårer – holder øynene fuktige hele tiden.
- Reflekstårer – kommer når noe irriterer øyet (f.eks. løk eller røyk).
- Emosjonelle tårer – kommer fra følelser (tristhet, rørende øyeblikk, osv.).

Teller det å få tårer av en trist film som å gråte? Ja – vanligvis regnes det som å gråte, selv om det er mild gråt.

Eksempler:
- Litt tårer i øyekroken → mild gråt / å bli rørt
- Tårer som renner nedover kinnet → å gråte
- Hulking og mange tårer → sterk gråt

Så hvis du får tårer når du ser en trist film, vil de fleste si at du gråter litt, eller at du blir rørt.

Kort sagt:
Ja, en tåre fra en trist film kan regnes som å gråte, men ofte kaller man det “å bli rørt” hvis det er veldig lite.

Så om man regner med en liten tår fra en film og om øynene renner litt når jeg kutter løk så blir det jo litt oftere enn det jeg kaller for gråt. Vanlig gråt skjer ikke så ofte.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-26, 11:40   #35
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Millen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtid
Standard

Da gråt jeg igår da jeg kuttet masse løk. Men vil selv ikke kalle det gråt.

Gammel 16-03-26, 12:21   #36
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg gråter ganske lett, men det er ikke så ofte jeg stor-gråter. Det blir jeg veldig sliten av, så like greit. Men jeg gråter under filmer, av bøker, av tanker, av minner, av stress osv. Men det er jo mindre episoder, som nok ikke varer mange minuttene.

Opprinnelig lagt inn av Millen, her.

Da gråt jeg igår da jeg kuttet masse løk. Men vil selv ikke kalle det gråt.

Nei, jeg tenker på gråt som en psykologisk reaksjon, ikke bare fysiologisk. Så at øynene renner når jeg sykler i motvind eller skjærer løk kaller jeg ikke gråt.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-26, 12:27   #37
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Millen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg gråter ganske lett, men det er ikke så ofte jeg stor-gråter. Det blir jeg veldig sliten av, så like greit. Men jeg gråter under filmer, av bøker, av tanker, av minner, av stress osv. Men det er jo mindre episoder, som nok ikke varer mange minuttene.

Nei, jeg tenker på gråt som en psykologisk reaksjon, ikke bare fysiologisk. Så at øynene renner når jeg sykler i motvind eller skjærer løk kaller jeg ikke gråt.

Min kommentar var referert til innlegget der chatgpt kaller det gråt ved kutting av løk..

Gammel 16-03-26, 12:40   #38
Pelen

Pelen sin avatar

Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker også på gråt som en psykologisk reaksjon og tenker ikke på løktårer som gråt. Samme sak om øynene renner litt pga allergi.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-26, 13:25   #39
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Millen, her.

Min kommentar var referert til innlegget der chatgpt kaller det gråt ved kutting av løk..

Sorry, jeg så ikke det. Jeg var enig meg deg, for øvrig.

Og for å være litt aktivistisk: Hvorfor bruke ChatGPT når du kan bruke en skikkelig kilde, nemlig Store norske leksikon, og får et ekte svar?

Det eneste man gjør ved å bruke ChatGPT er å sørge for at enda flere vannreserver blir tømt på grunn av meningsløse søk man får bedre svar på andre steder, man støtter en organisasjon som per i dag er den største bidragsyteren til Trump, som har fjernet alle etiske retningslinjer for hvordan deres AI kan brukes, samt at de har inngått en kontrakt med Pentagon slik at amerikansk militære og etterretning kan bruke det til å overvåke både egen og andres befolkning, samt bestemme krigshandlinger. Så om man ønsker å få tilfeldige svar som kanskje/kanskje ikke stemmer: Bruk i det minste Claude. Enn så lenge.

Ønsker man å få et svar som garantert stemmer: bruke en troverdig kilde.

Sist redigert av Tallulah : 16-03-26 kl 14:28.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-26, 13:40   #40
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Enig med Tallulah, jeg er lei av folk som legger inn lange "jeg har spurt ChatGPT"-svar. Jeg er sikker på at hvis HI i de aktuelle trådene (enten det er her eller på facebook), hvis HI ønsket AI-svar så hadde hen spurt der først.
Men vi, ekte mennesker på forum, er de som blir spurt.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:27.