Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Hvordan diskret signalisere i utlandet at man er norsk på 17. mai, uten bunad?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-03-26, 13:35   #21
Magica
søt

Magica sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan diskret signalisere i utlandet at man er norsk på 17. mai, uten bunad?

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Både norsk og svensk statsborger siden noen år. På 17. mai er jeg bare norsk.

Høres veldig lurt ut!

Gammel 15-03-26, 23:38   #22
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan diskret signalisere i utlandet at man er norsk på 17. mai, uten bunad?

Tenkte på denne tråden da reklame for denne dukket opp: https://norgesreima.no/products/norg...39518401070231

Gammel I går, 08:43   #23
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Synd jeg ikke har Garmin.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel I går, 14:56   #24
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En liten avsporing her - men jeg syne det er SÅ BRA at det er lov med dobbelt statsborgerskap. Jeg kjenner flere som synes det er en fin greie - fordi de føler en sterk tilknytning til både landene de har røtter fra og landet de har flyttet til.
En i nær familie er dansk/norsk, jeg kjenner flere som Pelen, ekte norsk/svensker - og et par som er både islandske og norske.

Min kusine som emigrerte til USA som liten, har søkt om å få norsk statsborgerskap tilbake, slik at hun kan være både norsk og amerikansk.

Forøvrig stemmer jeg på sølje og fin sløyfe.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West

Sist redigert av Pøblis : I går kl 16:00.
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel I går, 15:39   #25
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da datteren min var 7 år, så var det ei venninne på besøk som kom med følgende utsagn: "Jeg er halvt armensk, halvt svensk og helt norsk."
Jeg ble lykkelig langt inn i sjela og sa meg helt enig.

Gammel I går, 16:00   #26
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min svenske svoger spurte før OL, hvem jeg heiet mest på, Norge eller Sverige. Jeg svarte at det var avhengig av hvilken idrett det var, at jeg heiet mest på den minst sannsynlige vinneren av de to landene/underdogen, men etterpå kjente jeg at det var Norge jeg heiet mest på. Jeg har bodd lenger i Norge enn i Sverige og nå tar jeg med meg det norske passet på reise og ikke det svenske så det føles helt riktig at jeg kunne bli norsk statsborger også. Jeg ville ikke gi fra meg mitt svenske, uansett.

Sølje, sløyfe og trolig et norskt bordflagg blir nok resultatet.

Sist redigert av Pelen : I går kl 16:11.
Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel I går, 16:10   #27
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg så en diskusjon på threads der en amerikaner lurte på hvem nordmenn heiet på når "erkerivalen", altså Sverige, spilte mot USA. Hva veide tyngst, liksom. Og fikk helt klart svar på at Norge og Sverige er som søsken, krangler og terger hverandre, men kan man ikke heie på Norge; heier man på Sverige. Alltid.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel I går, 16:26   #28
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min svenske svoger spurte før OL, hvem jeg heiet mest på, Norge eller Sverige. Jeg svarte at det var avhengig av hvilken idrett det var, at jeg heiet mest på den minst sannsynlige vinneren av de to landene/underdogen, men etterpå kjente jeg at det var Norge jeg heiet mest på. Jeg har bodd lenger i Norge enn i Sverige og nå tar jeg med meg det norske passet på reise og ikke det svenske så det føles helt riktig at jeg kunne bli norsk statsborger også. Jeg ville ikke gi fra meg mitt svenske, uansett.

Sølje, sløyfe og trolig et norskt bordflagg blir nok resultatet.

Litt omvendt av bonussønnen da vi var på landskamp mellom Norge og Danmark da han var liten - han heiet hele tiden på de som ledet.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel I går, 16:42   #29
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Da datteren min var 7 år, så var det ei venninne på besøk som kom med følgende utsagn: "Jeg er halvt armensk, halvt svensk og helt norsk."
Jeg ble lykkelig langt inn i sjela og sa meg helt enig.

Guttungen hadde en klasse- og lagkamerat gjennom hele barne- og ungdomsskolen, med opprinnelse fra Syria, som på et tidspunkt i løpet av 10.klasse kunne erklære at han hadde fått norsk statsborgerskap, og sitt første norske pass. Klassen brøt ut i spontan jubel, applaus og nasjonalsang, og læreren greide å komme med praktutsagnet (jada, godt ment, kom bare litt feil ut): "Nå er du endelig en av oss!" Klassen reagerte med noe sånt som før en av dem summet seg og forsikret kompisen om at "du har ALLTID vært en av oss".

De lo seg ihjel i bilen på vei til fotballkamp senere på dagen, da de snakket om det (den nybakte statsborgeren satt på med oss), og det ble hengende ved som et uttrykk lenge etterpå, "nå som du er en av oss ... ". Så det er jo også en måte å se det på.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:46.