|
|||||||
| Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter! |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: «Jeg kjenner hun»Jeg har en nullfem og en nullsju. Det er jo helt greit. Men det gjør meg vondt når de snakker om nullti og nulltolv, for det bryter med hele prinsippet. De kunne jo bare være tier og tolver.
|
|
|
|
#22 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: «Jeg kjenner hun»Jeg har en nullti
|
|
|
#23 |
|
Introvert textrovert
|
Sv: «Jeg kjenner hun»Jeg har en 02-er, så de sier det om de før 05 også. Ja, skal snakket om at de var 99-ere og sånt, gjorde de ikke?
|
|
|
#24 |
|
koko
|
Sv: «Jeg kjenner hun»Eg skreiv noko no og sletta det, for i det eg skreiv så skjønte eg kanskje noko. Kan den nullen gjere det klarare at dei snakkar om kull, ikkje alder?
|
|
|
#25 |
|
flisespikker
|
Sv: «Jeg kjenner hun»Nulltier osv. gir jo helt fint mening å bruke; «tier» kan bety mange andre ting, og «ellever» og «tolver» kan høres ut som noen er elleve eller tolv år. Synes ikke det er noe rart i det hele tatt, det er bare et nytt element i språket.
|
|
|
#26 |
|
Medlem siden: Mar 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: «Jeg kjenner hun»For meg på nordnorsk er det rett å si: «æ kjenn ho» |
|
|
|
|
|
#27 |
|
Semiaktiv
Hvor: Trondheim
Sv: «Jeg kjenner hun»Det er jo det samme som med de/dem, der det (kanskje særlig på østlandet) er mange, også godt voksne, som sier "jeg kjenner de", i stedet for "jeg kjenner dem". For meg høres det rart ut, men jeg har tenkt at det er en dialektgreie. Tror opprinnelig objektform av "hun" på en del av disse stedene er 'a. "Jeg kjenner 'a". Så da synes mange kanskje det høres penere ut med "hun", mens "henne" føles unaturlig?
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 05-03-26 kl 20:49. |
|
|
|
|
|
#28 |
|
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Sv: «Jeg kjenner hun»Og i min sunnmørske dialekt het et det jo nettopp "kjenne ho". Jeg ville vel kanskje uttalt det form av "e kjenn'o" men ville ikke falt meg inn å skrive noe annet enn henne.
|
|
|
#29 |
|
kamerat
|
Sv: «Jeg kjenner hun»De fleste norske dialekter mangler faktisk skillet mellom subjekts- og objektsform i mange pronomen, særlig i tredje person. Det er mye mindre vanlig å ha hun/henne, han/ham, de/dem enn det er å bruke ho, hu, han, de, dei til begge deler. Mange dialekter har det i første og andre person flertall også: oss, dokker, okkon osv. Vil tro de fleste dialekter har et jeg/meg- og du/deg-skille.
|
|
|
#30 |
|
kamerat
|
Sv: «Jeg kjenner hun»Hvis dere søker på "objektsform" her i forumet, kan dere se omtrent hvor mange ganger vi har diskutert dette før.
|
|
|
#31 |
|
Semiaktiv
Sv: «Jeg kjenner hun»
|
|
|
#32 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: «Jeg kjenner hun»Nulltolveren i vår familie sa "jeg kjenner hun" - den hjelpsomme nulltoeren spurte ham om han kunne forskjellen på "she" og "her" på engelsk. det kunne han, og han syntes det var en fin huskeregel å si "hun" når han ville valgt "she" og "henne" når han ville valgt "her".
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#33 |
|
En som trener
|
Haha, sorry, det kan jeg jo tenke meg. |
|
|
|
|
|
#34 |
|
kamerat
|
Det betyr jo bare at du har «henne» i ditt talemålssystem, men det hadde ikke denne godt voksne personen, og vedkommende er langt fra alene om det. Jeg har det samme systemet som du har, men jeg er overskolert lingvist og reagerer deretter.
|
|
|
#35 |
|
Hertuginne
|
Sv: «Jeg kjenner hun»Jeg har tenkt en del på denne tråden, for i min dialekt skiller vi på hun og henne, men ikke på han og ham. Hvor mange har egentlig trodd at jeg ikke kan grammatikk når jeg snakker? Fortsatt er det sånn at jeg virkelig må tenke meg om når jeg skriver, for det faller aller mest naturlig for meg å si han om alt.
|
|
|
#36 |
|
Semiaktiv
Der er det jo forskjell, når det gjelder riktig grammatikk. Det er tillatt å skrive han om alt (han og ham er valgfritt i objektform), men for hunkjønn er det det bare henne som er riktig objektform. Så du kan fint skrive "jeg fulgte han hjem", men ikke "jeg fulgte hun hjem".
|
|
|
#37 |
|
kamerat
|
Sv: «Jeg kjenner hun»Normert grammatikk.
|
|
|
#38 |
|
Semiaktiv
Sv: «Jeg kjenner hun»Ja, mente selvsagt normert.
|
![]() |
|
|