Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er det innafor å høytrykkspyle i påsken, og i tilfelle når?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-04-25, 09:05   #21
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er det innafor å høytrykkspyle i påsken, og i tilfelle når?

Opprinnelig lagt inn av Nooria, her.

Jeg synes den loven er gammeldags og lite hensiktsmessig i den tiden vi lever i nå. Jeg kan forstå det i påsken, men at man ikke kan klippe gresset på søndager, den eneste dagen man som travle foreldre har reelt med tid, er jeg sterkt uenig i. Hva slags helligdags fred gir det for foreldre som har stått på hele uken å måtte se gresset gro over på søndager? Det samme gjelder å bruke høytrykksspyler til nødvendige formål. I vår gate er det et gammelt ektepar som synes det er viktig.

Jeg respekterer og overholder loven, men jeg liker det ikke.

Jeg synes det handler om at hele sommerhalvåret er så full av støy som det er, det er gressklipping, snekring, høytrykksspyling og alt mulig annet hele tiden. Litt ro nå og da er helt nødvendig.

Gammel 22-04-25, 09:06   #22
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Jeg syns den loven er viktig i den tiden vi lever nå. Ikke fordi den er religiøst betinget, men fordi det er vanskelig å skjerme seg fra støy. Høyttrykksspyling er temmelig støyende aktivitet, motorgressklipping likeså. Hvis man ikke tåler å se gresset gro søndager, kan man alltids gå til innkjøp av en gressklipper uten motor. Den lyden bærer ikke langt, og er ganske koselig. Men det må vel gå an å få til å klippe gresset en av de andre dagene?

Jeg er enig. Slett ikke religiøs, men spesielt når man bor tett er det få lommer av stillhet i hverdagen. Det er boring, vaskemaskiner, gressklippere, høytrykkspylere, snekring, anleggsarbeid og festing, så jeg er veldig glad for noen kjøreregler for når man faktisk kan ha det litt fredelig.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-25, 09:16   #23
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 222
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bryr meg nada om religion, men har blitt veldig glad i stillhet. Det var magisk hjemme i påsken, da de fleste naboene var ute på vift. Bare to og fuglesang over hele fjøla.
Jeg personlig synes ikke en gressklipper bråker så mye og en høytrykksspyler bruker man gjerne ikke hele dagen, men jeg synes det er fint at grensa går et sted.

Dessuten er det mulig jeg har blitt gammel og grinete og har for store barn til å huske hvordan det var, men å ikke rekke vedlikehold i hverdagene? Da er det vel strengt tatt enda mer behov for noen stille dager.

Gammel 22-04-25, 09:16   #24
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

For min del må folk gjerne holde på i hagene sine uansett dag, men det er godt mulig jeg sier dette fordi de fleste rundt meg bare har balkongkasser som det ikke blir nevneverdig bråk av å fikse. Det er imidlertid nok av annen type bråk siden vi bor sentralt i Oslo. Jeg føler imidlertid at bråk fra diverse er en del av å bo midt i en by, og jeg kan fint slappe av og til og med sovne på balkongen til lyden av en nabo eller håndverkere som gjør ganske så bråkete arbeid ute. Jeg liker lyder av levende by og har valgt å bo midt i dette.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-25, 09:29   #25
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Jeg syns den loven er viktig i den tiden vi lever nå. Ikke fordi den er religiøst betinget, men fordi det er vanskelig å skjerme seg fra støy. Høyttrykksspyling er temmelig støyende aktivitet, motorgressklipping likeså. Hvis man ikke tåler å se gresset gro søndager, kan man alltids gå til innkjøp av en gressklipper uten motor. Den lyden bærer ikke langt, og er ganske koselig. Men det må vel gå an å få til å klippe gresset en av de andre dagene?

I påsken er det kun lørdag før kl 17 som er greit å bråke på.

Veldig, veldig viktig!

Jeg har verdens hyggeligste og skjønneste naboer, men de bråker! Det er alltid hamring, boring, spyling, you name it, på gang der og det hadde det vært sju dager i uka om jeg ikke sa veldig tydelig fra at søndag vil jeg ha ro. Det er en lise å ha denne ene dagen der en i høyden hører litt tøff-tøff-tøff fra sjøen.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-25, 09:59   #26
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har fri i dag og skal høytrykkspyle nå straks. Håper ingen naboer har vært på nattevakt. Har liksom dårlig samvittighet samme når det foregår.

Her bråkes det veldig lite selv om vi bor tett. Et unntak er en nabo som høytrykkspyler bilen sin minst en gang i uka, og han er ikke ferdig på 10 min, for å si det sånn. Fatter ikke at den bilen fremdeles har lakk.

En annen nabo har tre voksne sønner som er mye alene hjemme, kanskje halvparten av tiden. Det er det mye høy musikk, og mye fest. Det kan være litt slitsomt.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 22-04-25, 10:47   #27
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå må jeg seriøst ta meg sammen for å ikke la banneordene sprute utover skjermen. Mannen hadde gjort alt klart for meg, jeg skulle bare koble til slangen og skru maskinen på. Men det lekker, samme hvordan jeg fester slangen. Faens drit. Det er så typisk at ingenting i dette huset funker som det skal.

Så da kan eventuelle nattevaktnaboer sove likevel.

Og Blondie, jeg er ikke uenig med deg, men det med at hvis man ikke har tid på hverdagene, så trenger man iallfall hviledager, det er ikke der skoen trykker for meg. Det handler om at det på fridagene jeg har energi til å gjøre det. Det skorter det på i hverdagen.

Gammel 22-04-25, 11:04   #28
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av liefje, her.

For min del må folk gjerne holde på i hagene sine uansett dag, men det er godt mulig jeg sier dette fordi de fleste rundt meg bare har balkongkasser som det ikke blir nevneverdig bråk av å fikse. Det er imidlertid nok av annen type bråk siden vi bor sentralt i Oslo. Jeg føler imidlertid at bråk fra diverse er en del av å bo midt i en by, og jeg kan fint slappe av og til og med sovne på balkongen til lyden av en nabo eller håndverkere som gjør ganske så bråkete arbeid ute. Jeg liker lyder av levende by og har valgt å bo midt i dette.

Jeg er helt enig i dette, og finner meg i mye lyd. Men vi bor i et strøk med enormt mye oppussing, og i en blokk med 4 oppganger og 12 leiligheter i hver. Byggebråk og vaskemaskindur setter seg i betongen og rister gjennom hele bygningen. Vi bor også i den bydelen som har blitt fortettet mest de siste årene, så vi har levd med byggestøy ganske tett innpå oss i årevis. En ny ungdomsskole er nettopp ferdig, med alt det innebar av pålebanking for at ikke hele greia skulle seile ut i Akerelva. Og nå legger de ny vannforsyning rett under huset vårt.

Så da syns jeg det er greit å slippe akkurat boring og hamring i påsken. Men det er mye lyd jeg enten godtar, eller syns er hyggelig. At naboen over har barnebarna på besøk og de løper endeløst rundt og rundt. Eller at naboen under guffer opp operaen hun hører på, at barna leker på lekeplassen rett utenfor (det vet jeg mange blir helt sprø av, men er sånn jeg kan ligge å duppe av og høre på), middagsselskaper med mye latter eller at studentene har vorspiel tvers over gata. Og jeg elsker å høre skateboard suse forbi (da er det jo sommer!) og liker til og med å høre måkebiler og ikke minst: vaskebilene om våren.

Jeg godtar veldig mye mer enn søsteren min, som er vokst opp i enebolig og syns det er helt fryktelig at naboungene står opp tidlig og løper over gulvet eller leker høylydt.

Så jeg er en litt jatakk, begge deler-type. Syns det er mye man må finne seg i, når man bor tett, men også visse hensyn man må ta.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-25, 12:12   #29
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1275
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg husker svært godt fra min oppvekst på landsbygda og gjenopplever det de gangene jeg er på hjemlige trakter, den evinnelige støyen fra motorsager/gigagressklippere/ymse verktøy av forskjellige kaliber, (nei, ikke fra gårdsbruk, jeg vet at bønder aldri har fri, dette er ikke urbanist hate speech), og hvor utrolig deilig det var de gangene helligdagsfred ble overholdt slik at man faktisk kunne sitte utendørs uten å ha sirkelsaglyder i øret.

Der jeg bor i Oslo er det ikke like mye sirkelsager, og gressklippere bråker ikke spesielt mye (og varer ikke så lenge), men jeg setter fortsatt pris på noen lommer av stillhet.

... og er en sånn som ikke har tid til å gjøre slikt i hverdagene normalt sett. Liker hellidagsfred allikevel.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-25, 12:32   #30
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Ååh, stor sympati til deg Hyacint! Det er fortvilende når man er klar, så svikter utstyret. Håper du får til å kople det sammen etter en vel fortjent runde med ukvemsord.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-25, 13:14   #31
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Fordelen i byen er at det ikke er så store plener å klippe eller så mange trær å sage ned, så støyen fra hver varer ikke så lenge. Det er bare så mange av disse, så totalt blir det mye. Vi var "på landet" i påska og den motorsaga vi hørte varte jo i dagevis. Jeg er veldig glad vi har lommer av stillhet.

Gammel 22-04-25, 14:03   #32
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av tink, her.

Ååh, stor sympati til deg Hyacint! Det er fortvilende når man er klar, så svikter utstyret. Håper du får til å kople det sammen etter en vel fortjent runde med ukvemsord.

Nei, må dessverre ta det i ettermiddag etter at mannen har kommet hjem. Men er ikke like sint lenger.

Gammel 22-04-25, 16:51   #33
Agent Scully
Truth is in the x-files

Agent Scully sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg var millimeter fra å ringe politiet mandag 2. påskedag, da naboene hadde rigget seg til med dieseldrevet flisehugger som de styrte med i 6 timer. Og ja, de visste om helligdagsfred, men nei: "De måtte gjøre det idag". I dag morges startet gravearbeidet på samme nabotomt kl 07:00. Før det ble jeg vekket av russen kl 04:00.

Det er viktig at helligdagsfreden overholdes, ikke for helligheten, men fordi det er så sinnsykt mye bråk hele tiden, man må verne om de få røde dagene der det er lov å kreve litt ro og fred :knirk:

Neste gang ringer jeg til politiet.

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-25, 17:48   #34
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Grr. Høyere makter (Gud?) vil ikke at jeg skal spyle. Mannen kom hjem, fikset den, og så gikk han og handlet mens jeg spylte. Etter en halvtime stanset hele dritten, og det viste seg at det er hovedkranen som har skrudd seg av. (Via sånn water guard-greie). Jeg gikk inn, full av gjørmesprut, og hovedkranen peip, og det var ikke vann i huset. Måtte vaske briller og hender med våtservietter, og så er den stoppekranen plassert på et idiotisk sted etter renoveringen av huset. Måtte vente til mannen kom igjen (herregud, så hjelpeløs jeg er..). Han måtte demontere en kjøkkenskuff og krype innunder et sted og stille på den der water guarden, som jeg aldri har forstått et pøkk av.

Nå skulle jeg i teorien laget middag, men det gidder jeg ikke, og jeg er sulten. Det blir take away.

Og så traff jeg nærmeste nabo, som kommenterte at jeg spylte, og jeg sa at jeg hadde ventet til over påsken med vilje, og hun lo høyt og sa at det er det ingen i dette nabolaget som bryr seg om.

Jaja.

Gammel 22-04-25, 19:43   #35
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 264
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Unnskyld at jeg ler

Gammel 22-04-25, 21:08   #36
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har ikke energi til sånt vedlikehold på hverdager. Søndager har jeg det, men jeg lar være mot min vilje. I vår gate er det veldig stille. Jeg kan ikke huske at bråk noen gang har forstyrret meg her.

Gammel 22-04-25, 22:34   #37
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Unnskyld at jeg ler

Det er helt lov.

Gammel 22-04-25, 23:13   #38
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Agent Scully, her.

Jeg var millimeter fra å ringe politiet mandag 2. påskedag, da naboene hadde rigget seg til med dieseldrevet flisehugger som de styrte med i 6 timer. Og ja, de visste om helligdagsfred, men nei: "De måtte gjøre det idag". I dag morges startet gravearbeidet på samme nabotomt kl 07:00. Før det ble jeg vekket av russen kl 04:00.

Det er viktig at helligdagsfreden overholdes, ikke for helligheten, men fordi det er så sinnsykt mye bråk hele tiden, man må verne om de få røde dagene der det er lov å kreve litt ro og fred :knirk:

Neste gang ringer jeg til politiet.

Jeg hadde informerte dem om at jeg ville ringe politiet og hvis de ikke brød seg om det hadde jeg ringt, ikke ventet til neste gang.

Det virket på dem som prøvde seg med motorsag her i nærheten på en søndag i hvert fall.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:21.