|
Kommunikasjon Forum for data, biler og "duppeditter", samt annen kommunikasjon. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Lager du deg lett "historier" - og hvilke?
Det er nok meg som ikke forsto spørsmålet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Lager du deg lett "historier" - og hvilke?Jeg syns det er veldig rart om man ikke fyller i hullene, mer eller mindre bevisst, uten at det er spekulering og sladder.
![]() |
#23 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Lager du deg lett "historier" - og hvilke?Jeg lar for det meste hullene stå åpne.
![]() |
#24 |
Introvert textrovert
|
![]() Sv: Lager du deg lett "historier" - og hvilke?Jeg har en hjerne som ikke tenker i bilder. Jeg drømmer heller ikke i bilder, tror jeg. Jeg tenker i ord. Det heter visst afantasi på fagspråket.
![]() |
#25 |
finner ut av mye
|
![]() Sv: Lager du deg lett "historier" - og hvilke?Jeg kan se for meg ting som kanskje vil skje, mest dramatiske ting som ulykker. Men jeg lager meg ikke historier om andre mennesker på den måten som i HI.
![]() |
#26 |
keep on dreaming
Medlem siden: Mar 2010
![]() Sv: Lager du deg lett "historier" - og hvilke?Hele tiden! For meg er det bare en videreføring av hvordan jeg lekte som barn, tror jeg. Jeg hadde mange venninner, men likte nok aller best å sitte helt alene på gulvet med dukkehuset mitt eller papirdukker eller alle Barbiene mine. Og fantasere. |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Musk
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: Lager du deg lett "historier" - og hvilke?Jeg har en hjerne som er glad i å spekulere, men jeg lager ikke historier som lagres som sannheter i hodet mitt, det er mer at jeg tenker på ulike scenarioer på hvorfor noe har skjedd eller har blitt som det har blitt. Jeg lager m.a.o. mange historier, ikke bare en. Jeg opplever forresten ofte at jeg må "åpne hjernen" til en dame jeg kjenner som henger seg opp i egne forklaringer på hvorfor en person har sagt noe, ikke ringt tilbake e.l. Da kommer jeg med ulike mulige historier slik at denne personen ikke skal sette seg helt fast i egen tankegang. |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Semiaktiv
Hvor: Trondheim
Ja, fantasere gjør jeg også, stadig vekk. Men jeg lager meg ikke historier om hva jeg antar har skjedd i virkeligheten, for å komplettere eller fylle huller i historier jeg får høre om andre. I eksemplet til Poly ovenfor, om de som dro til Spania, så blir jeg selvsagt mer overrasket over enkelte reisemåter enn andre, men det er fordi det ene er mer vanlig enn det andre, ikke fordi jeg har bestemt meg i hodet mitt for hvordan de reiste.
![]() |
#29 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Det overrasker meg at du skriver dette, for jeg tror ikke dette er vanlig i det hele tatt. At man antar at de har flydd fordi det er mest vanlig, ja - men at det utvikler seg til et etablert minne? Det tror jeg ikke er så vanlig. Men kanskje fordi det er veldig fremmed for meg, jeg har ikke akkurat spurt folk om dette.
![]() |
![]() |
#30 |
Rockesøster
|
![]() Sv: Lager du deg lett "historier" - og hvilke?Jeg har det fullt nok i hodet til å fylle inn enda mer med å spekulere i historier bak det jeg blir fortalt.
![]() |
#31 |
søt
![]() Sv: Lager du deg lett "historier" - og hvilke?Jeg gjør egentlig ikke dette, i noe særlig grad.
![]() |
#32 |
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Det er nok riktig å kalle det skrøner. Da jeg vokste opp i forrige årtusen, så var det noe hele slekta drev med, det var å dikte og lyve og se hvem som gikk på limpinnen. Jeg har aldri helt klart å slutte med å skrøne. Men jeg dikter opp fortellinger innimeg der det ikke er informasjon å hente også. |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Lager du deg lett "historier" - og hvilke?Jeg fyller ikke i hull når jeg videreformidler noe. Men jeg lager ofte historier om folk jeg observerer. Men er jo veldig klar over at det er det jeg gjør.
![]() |
#34 |
Leser
|
![]() Sv: Lager du deg lett "historier" - og hvilke?Skal prøve å være litt mer tydelig.
Nei, det vil jeg ikke si at det er det samme som spekulasjoner. Jeg tenker på de historiene man lager inne i seg, for å kalle det spekulasjoner må man jo snakke om disse historiene. Så jeg vil si det er steget før. My beskriver lengre ned (jeg har quotet) at noen personer ser ut som de faktisk tror på det de tenker.
Ja, jeg tror alle gjør det. Jeg merker det veldig godt her på FP. Hvis jeg lager et HI hvor ting er veldig "åpent" så er det veldig tydelig at folk har forskjellige historier som de snakker ut fra. Hvis jeg blir veldig konkret så "adopteres" den historien
Ja, jeg kjenner også folk som gjør slik. Og jeg oppfatter det som om de produserer en historie inne i hodet sitt og etterpå tror på den som om den er sann.
Ja, jeg mente det litt anderledes. Dette er ikke å gruble på hva andre mener. Det er at man intuitivt lager seg en historie helt uten å tenke over det.
Enig i at det er overlapp mellom de tingene du nevner her. Det jeg tok opp: At man lager en historie som medfører motiver, tanker, følelser hos andre. Du: At man gjør det samme med personer man er i kontakt/relasjon med.
Synes nesten jeg blir mest bevisst på dette når det er elementer i historien som er helt ukjente for meg. Eksempel: Noen jeg kjente reiste på fly med sykkel. Det klarte jeg ikke å se for meg.
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell Sist redigert av him : 31-01-25 kl 17:06. Årsak: Tydeliggjør tydeliggjøring |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Glamorøs
|
Om jeg får beskrevet noe og presentert et spørsmål knyttet til dette, så er det naturlig å se det ut fra egne erfaringer, hvordan man oppfatter den som stiller spørsmålet og på den måten "fylle inn" hullene for å kunne gi et svar.
![]() |
#36 |
Leser
|
Ja. Jeg spør ofte på den måten fordi jeg ønsker andre perspektiver. Og jeg ønsker å understreke at jeg ikke opplever at folk dikter opp ting og spekulerer i det jeg sier. Men mer det at de ubevisst har oppfatninger om feks ord og begreper som gjør at de fyller inn ting.
![]() |
#37 |
villende
|
![]() Sv: Lager du deg lett "historier" - og hvilke?Jeg lager ofte teorier for å fylle inn hull, men det handler om at jeg liker å skjønne hvorfor folk gjør som de gjør. Jeg er rett og slett interessert i hvilken motivasjon som ligger til grunn, og hva folk kan ha opplevd, for å velge det ene eller det andre i en gitt situasjon. Men jeg har (stort sett, tror jeg) ganske klart for meg hva det er jeg faktisk vet, og hva det er som er mine teorier. Jeg bli veldig overrasket når jeg blir presentert for noe jeg vet er en teori, som andre har laget til sin egen sannhet om hva som faktisk skjedde, eller hva noen faktisk har tenkt i en gitt situasjon. Spesielt når noen forteller meg hva jeg har tenkt eller gjort, når jeg veldig godt vet at det ikke var tilfellet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Lager du deg lett "historier" - og hvilke?Jeg skjønner ikke hva det har med HI å gjøre? Jeg ville også spurt hvis jeg fikk snap av noen som tydelig viste at de var på apoteket. Uavhengig av hva slags apotek det var. Med mindre det sto i snappen at de var der for å kjøpe nesespray.
![]() |
![]() |
#39 |
Leser
|
Jeg mente at den som fikk snappen opplevde situasjonen som alvorlig fordi vi var på apotektet sent på kveld. Mens vi var der bare av latskapsgrunner. Forskjellig kontekst hos oss ga forskjellig tolkning.
![]() |
#40 |
flisespikker
|
![]() Sv: Lager du deg lett "historier" - og hvilke?Jeg tror det er kjempevanlig at folk fyller i med egne detaljer slik at noe blir et etablert minne, og slik at de tror at det er dette de har sett eller det noen sa. Kanskje ikke vanligvis så «utbygd» som det Polyanna skriver, men at folk legger sin egen tolkning inn i en hendelse eller en kommentar, det skjer veldig ofte. Jeg har sett det flere ganger på FP, og da er jo alt skriftlig, sånn at det faktisk er mulig å gå tilbake og se hva som faktisk ble sagt. I RL er det mer sånn at jeg f.eks. husker en hendelse på én måte, mens en annen person sier at de er helt sikre på at det var på en (litt) annen måte. Da er det jo vanskelig å bevise hvem som har rett, men det er i hvert fall åpenbart at minst én av oss har fylt ut minnet med noe som faktisk ikke skjedde.
![]() |
|
|