Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning

Nerdrum - hva tenker dere?

Kultur og underholdning Litteratur, film, tv-serier, kunst, teater, revyer og annen kulturell aktivitet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-01-25, 16:39   #21
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nerdrum - hva tenker dere?

Angående å leve av poesiaftener, så la nettavisen ut formue og inntekten til familemedlemmene her om dagen, og jeg tror aftur hadde en inntekt på, jeg husker ikke, men under 100 000.

Så de lever jo av den misforståtte pappaens penger (og, for ødes del, av at pappaens berømmelse har smittet over), hele gjengen.

Gammel 21-01-25, 16:40   #22
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er litt delt angående om det var riktig å lage en «dokumentar» som til de grader er mikrofonstativ. For debatten har jo kommet i etterkant, og det var det vel åpenbart at den kom til å gjøre.

Gammel 21-01-25, 16:46   #23
Isprinsessen
Bør lage seg en tittel selv

Isprinsessen sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Jeg synes den bærer mer preg som underholdnings serie enn dokumentar eller noe annet. Jeg lot meg også underholde :enkel:
Litt morsomt med full kræsj på holdning/klesstil og bilene de har selv om det ikke var nyeste modell.

Isprinsessen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-25, 16:49   #24
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 222
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er vel reality, synes jeg.

Vi elsket serien, koste oss glugg med den i jula. Jeg lar meg fascinerende av hvor annerledes de lever og hvor opptatt de er av å være nettopp annerledes.

Gammel 21-01-25, 17:03   #25
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 356
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er var skikkelig fornøyelig underholdning - og visuelt ligger serien tett opp mot hvordan Nerdrum selv liker å formilde verden. (Bare se på introen!)

Men som Pelle, synes jeg Ödes raljeringer over hvordan (sjelløse og dumme) byråkrater stakk kjepper i hjul for geniet selv, var merkverdige og jeg lo litt av ham igjen for måten han tror resten av verden utenfor hans linskjorte- og bustehode-estetiske lille enklave, fungerer.
Mesteren selv viste voldsom arbeidskapasitet og -moral, ikke noe latsabber der i gården, nei. Jeg likte måten han tar imot elevene sine på, men sutringen over hvor misforstått og forbigått han er, fremstår ganske urimelig og helt merkverdig når man tenker på hvilken eventyrlig suksess han har hatt, også økonomisk.
At ikke alle ser på ham som det eneste saliggjørende, tenker jeg er et sunnhetstegn. Selv om han og familien er helt uenig i det. Jeg liker det han gjør som en del av et mangfoldig kunstfelt, men forstår ikke trangen til å rakke ned på absolutt alt som ikke er "klassisk" etter (eller efter) hans oppfatning.
Jeg skulle gjerne sett at serien var en del av en serie om kunst og kunstnere i Norge, slik at vi fikk nyansert og ikke minst, sett bredden av hva folk holder på med.

Og arkitekturoppgjøret ...? Klart vi trenger en debatt om hvordan byene våre skal se ut, og hvordan vi skal leve. Men de eier heldigvis ikke sannheten. De bare roper så himla høyt
hele tiden.
Jeg mener vi trenger mange stemmer som diskuterer hva som er fint og pent og hva man liker og ikke liker.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West

Sist redigert av Pøblis : 21-01-25 kl 19:10. Årsak: Rettet en mobid autokorrektur
Pøblis er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 21-01-25, 18:17   #26
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg er litt delt angående om det var riktig å lage en «dokumentar» som til de grader er mikrofonstativ. For debatten har jo kommet i etterkant, og det var det vel åpenbart at den kom til å gjøre.

NRK har vel ikke kalt det en dokumentar? Jeg mener jeg har sett noe diskusjon om nettopp det. Uansett enig i mikrofonstativ-biten. Jeg syns at NRK har et spesielt ansvar for å ha et kritisk blikk.

Særlig når man ser kommentarfeltene under noen av de kritiske kommentarene; det er en enorm mengde mennesker som kjøper Nerdrums narrativ.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-25, 18:20   #27
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 222
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Regissøren selv mener det er en dokumentar, hørte henne på Seriesnakk. Der synes jeg hun bommer.

Gammel 21-01-25, 18:22   #28
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg likte serien, som jeg ser på som reality/dokusåpe. Syns den var underholdende, og mange av meningene er jo kostelig morsomme. Både samfunnssynet og eget selvbilde.

Motivet til familien er jo ikke det minste kamuflert, og jeg kan ikke dy meg for å tenke at Øde er hjernen bak den kommersielle familieplanen. Nerdrum kan jo ikke leve evig, og de andre er ikke i nærheten av samme talent i sin kunst.

Jeg liker ikke Nerdrums kunst noe særlig. Mest fordi den er så dyster, og ikke fordi jeg ikke liker klassisk kunst som sådan.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-25, 18:33   #29
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg orket ikke å høre på Seriesnakk om denne, prøvde men ble lei lyden av Øde.
Var ellers fascinert av at de kan leve på den måten, og snakke på den "klassiske" måten.
I likhet med Galathea syns jeg det var særdeles mrsmt at de drev med alle de søknadene om penger, etter å ha rakket ned på system, byråkrati og whatnot like før.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-25, 18:52   #30
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 52
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Og så humra eg av korleis Öde (trur eg det var) uttalte Mona Pahle Bjerke. Nesten så han måtte vaske munnen etterpå.

Sist redigert av Syrinx : 21-01-25 kl 21:56.
Syrinx er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 21-01-25, 19:51   #31
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har sett serien (eller dvs har igjen 2 episoder). Jeg må se bare litt om gangen, for den irriterer meg skikkelig. Det er virkelig ikke noen grenser for hvor nedlatende de prater om alle andre enn seg selv, og hvor mye sutring det er mulig å få inn på en 50 minutters episode. Burde sikkert latt være å se, men vil se hele for den offentlige diskusjonens skyld. Den økonomiske situasjonen til familien er et eget kapittel, ja. Relativt lett å irritere seg over mye der og...

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-25, 20:17   #32
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Snippa, her.

Jeg har sett serien (eller dvs har igjen 2 episoder). Jeg må se bare litt om gangen, for den irriterer meg skikkelig. Det er virkelig ikke noen grenser for hvor nedlatende de prater om alle andre enn seg selv, og hvor mye sutring det er mulig å få inn på en 50 minutters episode. Burde sikkert latt være å se, men vil se hele for den offentlige diskusjonens skyld. Den økonomiske situasjonen til familien er et eget kapittel, ja. Relativt lett å irritere seg over mye der og...

Som jeg skulle sagt det selv!

Gammel 21-01-25, 20:23   #33
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg kan irritere meg over mye, men denne serien synes jeg bare var koselig og interessant rar, den traff ikke irritasjonsnerven hos meg.

Jeg har gått forbi gården deres flere ganger, og synes det er spennende å høre hva de sier og se hvordan de lever. Jeg himler godt med øynene noen ganger, og kunne aldri ført en normal samtale med Odd, tror jeg.

Gammel 21-01-25, 20:52   #34
Musemus
<3

Musemus sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Musemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt likt
Standard

Jeg har sett to episoder, eller tre?!
Veldig fascinert over Øde, som mener at han ikke hadde gått glipp av noe ved å slutte på norsk skole - men at norsk skole hadde gått glipp av mye ved at han hadde sluttet. Men heldigvis hadde han beholdt sitt intellekt.
Flaks. Syns det ble for teit, jeg. Men nydelig sted, da!

Musemus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-25, 20:55   #35
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg koste meg med serien i romjulen. Herlig livsstil.
Men en ting jeg bet meg merke i var at Odd Nerdrum hadde veldige tics tidligere, nå har man ikke sett han siden 2002, når han gikk "under jorden". Nå var de borte! Jeg henger meg opp i bagateller, men ticsene var en del av han.

Tenker jeg må en tur til Stavern i sommer å besøke museet. Han er en stor kunstner, i mine øyne. Kontroversiell ja, faglig flink, ja.

Gammel 21-01-25, 21:50   #36
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

En ting jeg likte godt er dynamikken mellom Odd og kona. Hun virker så mjuk, men er veldig tydelig.

Gammel 22-01-25, 08:39   #37
Primrose
nju nja njo

Primrose sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 16
Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

Jeg må bare si meg enig med at dette ble for unyansert. Det har i hvert fall nøret opp under hvor fantastisk tradwife-livet er hos en person som står meg nær og av ulike grunner også har økonomi til å slippe å jobbe. Og det "har jo kvinner til alle tider hatt mulighet til å velge".

Gammel 23-01-25, 12:25   #38
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har ikke sett serien, men har jo fått med meg diverse uttalelser, som virker å gå litt på repeat. Det er egentlig veldig gjennomskuelig når folk bruker den "eliten/etablissementet konspirerer mot meg"-retorikken. Så det med han pseudo-arkeologen i "Ancient Apocalypse", også: "de etablerte vil ikke at du skal få vite dette!". Det er en taktikk som skaper en slags "oss mot dem"-følelse. Hvis du blir med på den, er du på en måte innlemmet i en indre krets sammen med vedkommende, de som vet den "egentlige" sannheten, akkurat som gode gammeldagse konspirasjonsteoretikere som vil at du skal tro at jorda er flat eller at vaksiner er ondskap. Nerdrums versjon av dette er jo egentlig bare uskyldig, men har jo den samme effekten.
Dessuten er jeg ikke enig i at kunsten han er særlig klassisk. Den ser egentlig veldig moderne ut. Den er figurativ, ja, men han befatter seg med metaforiske bilder, drømme-landskap, lite naturtro settinger. Og det synes jeg er veldig fint! Men det er jo moderne, da. Kanskje var det større motstand mot kunstretningen hans på 60- og 70-tallet? Kanskje hadde den abstrakte, nonfigurative kunsten mer hegemoni den gang, og det kan jo ha vært veldig merkbart på lærestedene som Kunstakademiet. Det bare er veldig lite troverdig i dag, når figurativ kunst lever i beste velgående side om side med den nornfigurative.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-25, 13:43   #39
Galathea
Bør lage seg en tittel selv

Galathea sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg vet forresten ikke helt om kvinnene i familien kan kalles tradwifes eller forfekter det på noen måte? Syns mannen til Aftur er deltakende i både husarbeid og barnestell.

Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-25, 15:34   #40
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tvillingsøstrene har nesten ikke inntakt, så de lever vel av faren sin?

De er alle tradwifes hos den store Odd. Mennsom kvinner.
Jobber mannen til Aftur?

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:30.