Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Hvilken elbil skal jeg ha? Og skal jeg kjøpe eller lease?

Autofil Bilsnakk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-01-25, 08:25   #21
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilken elbil skal jeg ha? Og skal jeg kjøpe eller lease?

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

id3 med piggdekk er ok på vinterføre, men uten er den rævva. Den gir seg der leaf-en kommer frem.

Vår kom med piggfrie dekk, men ja, den skal få seg piggdekk. For den gir seg både her og der.

Gammel 22-01-25, 09:05   #22
apan
I mål

apan sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ble tilfeldigvis plukket opp av en kollega med MG. Hun var veldig fornøyd med bilen. Jeg titter litt og ser jo at det også går an å lease den relativt rimelig. Er det gitt at kjøp er best? Jeg er usikker, kjenner jeg.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-25, 12:15   #23
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 356
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror jeg ville gått for leasing. Da blir utgiftene helt forutsigbare. :trygghetsjunkie:

Faren min drømmer om den MG-en. Han er en gammel mann som ikke klarer å bruke iPhonen til annet enn å ringe forhåndsprogrammerte nummer, så jeg håper han beholder bensinbilen. Men skjønner hvorfor han drømmer om den - den er fin, og prisen er absolutt overkommelig.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-25, 12:41   #24
apan
I mål

apan sin avatar

apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja for hvordan er det med leasing og verksted og sånt? Er det ingen ekstrakostnader underveis?

Gammel 22-01-25, 13:20   #25
Bayone
snur

Bayone sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 4
Bayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Ja for hvordan er det med leasing og verksted og sånt? Er det ingen ekstrakostnader underveis?

Det varierer. Du kan få det inn i avtalen hos de aller fleste. Vi hadde ikke det sist og det ble dyre servicer! Det var første gangen vi leaset og trodde det automatisk var inne i avtalen, det var det ikke.

Gammel 22-01-25, 14:05   #26
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det gitt at kjøp er best? Jeg er usikker, kjenner jeg.

Nei, det er ikke gitt.

Jeg leaser, og vil fortsette med det. Alt unntatt forsikring er inkludert i månedsleien, og det er et ganske enkelt bilhold. Det som er viktig å sjekke er selvsagt om service er inkludert, men også om det er flytende eller fast rente i leasingavtalen.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-25, 18:41   #27
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

Godt poeng. Jeg føler at hva jeg ønsker ift bilhold er veldig uklart. Og også hva jeg trenger. Kanskje ikke så dumt med 3 år der jeg øver meg på å ha bil alene. Alt annet har jeg full kontroll på alene. Men ikke bilgreiene.

Gammel 22-01-25, 18:55   #28
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har en Kia e-Niro som er 3,5 år gammel. Trives veldig godt med den. Nesten 500 km rekkevidde under optimale forhold, vi lader sjelden andre steder enn hjemme.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-25, 09:35   #29
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har min Citroen eC4 på tredje eller fjerde året og virkelig elsker den. 25 mil reell rekkevidde, rask lading og funker perfekt 360 dager i året. De fem dagene i året med masse snø eller is så får den stå. Eller, får og får, da vil den ikke av gårdsplassen

Gammel 23-01-25, 10:32   #30
sindrome
Boler'o?

sindrome sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
sindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg har en Kona og ikke så forskjellige krav fra det du har. Jeg kjøpte en brukt 2020-modell med 64kwh etter å ha hatt en Leaf med 24kwh i 7 år. Jeg er veldig enig i at det er stor forskjell å ha en bil med CCS-hurtigladerkontakt, det finnes så mange flere av dem. Kona har ikke så stort bagasjerom, de har prioritert å ha plass til passasjerene i baksetet, visstnok. Men du kan sette på takgrind og boks dersom du trenger mer plass til bagasje. Begge mine biler har vært kjøpt og ift utgifter på dieselbil så har jeg vært veldig fornøyd. Leafen har jeg skiftet bremser på en gang og hatt EU-kontroll. Kona har jeg bare hatt siden juni, men så langt elsker jeg den

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-25, 11:16   #31
millact

millact sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Ble tilfeldigvis plukket opp av en kollega med MG. Hun var veldig fornøyd med bilen. Jeg titter litt og ser jo at det også går an å lease den relativt rimelig. Er det gitt at kjøp er best? Jeg er usikker, kjenner jeg.

Jeg tror det blir mye nytt på elbilfronten de neste årene; vi vet ikke hvordan bruktprisene vil bli mtp «gamle»batterier, så kan hende leasing er smart.

Har begynt å tenke på elbil selv. Skoda kommer med noen nye nå, to stk. Kia har kommet med EV-3. De er på min liste.

Gammel 23-01-25, 12:15   #32
Mamari
Med nebb og klør

Mamari sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Mamari er populærMamari er populærMamari er populær
Standard

Jeg leaser for andre gang samme bil:

Mazda MX 30 med 20 mil rekkevidde. Ingen startleie. Betaler 2.900,- i måneden for 36.000 kilometer. Kjøper 3 års serviceavtale ved oppstart (12-13 tusen) av leasingperioden - da tilkommer det ingenting ekstra av vedlikehold.
Forsikring på 900,- i måneden tilkommer.

Fordel: meget billig leasing, ingen startleie,nok kilometer til mitt behov.
Ulempe:Noe trangt baksete. Passer best for 2 personer.

Mamari er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-25, 23:33   #33
Timar
Klar

Timar sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Blogginnlegg: 56
Timar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Vi har en Kia e-Niro som er 3,5 år gammel. Trives veldig godt med den. Nesten 500 km rekkevidde under optimale forhold, vi lader sjelden andre steder enn hjemme.

Jeg kjørte en sånn på langtur i sommer, og den var helt topp! God å kjøre og godt med bagasjeplass.

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-25, 10:24   #34
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

Tusen takk for mange tips i tråden, damer. Jeg skal lage meg en liste og rett og slett prøve litt.

Gammel 25-01-25, 10:40   #35
Bayone
snur

Bayone sin avatar

Bayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt likt
Standard

Anbefaler å prøvekjøre ja! Kjør gjerne litt på "landevei" om du har mulighet for å kjenne hvordan bilen ligger på veien. Jeg er avhengig av at bilen har god kjørekomfort for MEG, at jeg sitter godt i den og ser godt ut. At skjerm er enkel å manøvrere og intuitiv. Viktig å prøve å unngå å bli for påvirket av selger

Det er to ting jeg ikke er superfornøyd med på vår MG forresten. Den har ikke parkeringssensor fremme, men har frontkamera så det går greit på den måten. Og den har ikke varme i speilene. Høres helt merkelig ut å savne, men det kan være vanskelig å se i speilene i tuneller når det dugger.

Gammel 25-01-25, 12:59   #36
Molly

Molly sin avatar

Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bayone, her.

Det er to ting jeg ikke er superfornøyd med på vår MG forresten. Den har ikke parkeringssensor fremme, men har frontkamera så det går greit på den måten. Og den har ikke varme i speilene. Høres helt merkelig ut å savne, men det kan være vanskelig å se i speilene i tuneller når det dugger.

Jeg har en MG EV ZS 2020, og den skal ha varme i speilene som aktiveres ved å skru på varmetrådene i bakruten.

Gammel 25-01-25, 19:48   #37
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bayone, her.

-minner meg om en annen idiotisk vinter-opplevelse med id'n. -når den låses bretter den speilene inn mot bilen, og vrir dem med speilet opp. Så det regner eller snør på det. Som kan finne på å fryse fast der... Sunnmørsvinter er i alle fall ikke egentlig tilpasset speil som ligger og hviler på den måten.

Gammel 26-01-25, 12:19   #38
Bayone
snur

Bayone sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Molly, her.

Jeg har en MG EV ZS 2020, og den skal ha varme i speilene som aktiveres ved å skru på varmetrådene i bakruten.

Takk for tips, da skal jeg prøve det.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:59.