|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Skal vi snakke om sykelønnsordningen?Jeg har stor tro at økt grunnbemanning ville fått ned sykefraværet i helse og omsorgsyrker inkludert skole og barnehage. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
geskjeftig
|
![]() Sv: Skal vi snakke om sykelønnsordningen?
Men her er det også litt epler og pærer.
![]() |
#23 |
ctrl+z
|
![]() Sv: Skal vi snakke om sykelønnsordningen?Jeg synes denne diskusjonen er utrolig vond, siden jeg står midt oppe i sykmelding selv. For min del er det år med mye belastning i jobb i tillegg til skrantende helse som har bikket over. Jeg hadde ikke blitt noe bedre av å tape (mer) penger på dette.
![]() |
#24 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Skal vi snakke om sykelønnsordningen?Sykt barn- ordningen i Sverige kan jo forklare alt? Det er enorm forskjell!
![]() |
#25 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Skal vi snakke om sykelønnsordningen?Enig i at dette er en vanskelig diskusjon. |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Skal vi snakke om sykelønnsordningen?Jeg synes ideen om en karensdag er hull i hodet, og jeg er 100% sikker på hvilke tiltak som ville ha hjulpet på sykefraværet i min bransje (undervisning). Dessverre er det jo ingen som er villige til å lytte (nok). |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() Sv: Skal vi snakke om sykelønnsordningen?Og uten at jeg har satt meg inn i dette, så hadde Mímir Kristjánsson en uttalelse i går om at fortellingen om det norske sykefraværet har store feil. Det gjør at premisset for diskusjonen blir gal. |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Tatt på
|
![]() Sv: Skal vi snakke om sykelønnsordningen?Blondie er inne på en annen ting også. Sett i sammenheng med de lange ventetidene på helsehjelp, så er det mange som er sykemeldt unødvendig lenge før de kommer i behandling/får hjelp. Som igjen sikkert kan relateres til at det ikke er en god grunnbemanning og de nedskjæringene det har vært i offentlig sektor de siste 10 årene (ostehøvelkuttene anyone?).
![]() |
#29 |
|
Ja, jeg lurer veldig på hvordan det å ta vekk IA-avtalen skal hjelpe. Det blir veldig anekdotisk, men jeg husker fra min egen barndom at voksne rundt meg var borte i tre dager hver gang de var syke, selv om det kanskje ikke var nødvendig, men de hadde jo uansett "brukt opp en 3-dagers". Samtidig blir jeg overrasket hver gang jeg "kommer på" hvor mange egenmeldingsdager jeg har hatt med IA-avtalen. 24 dager er 2 dager hver eneste måned, og folk har jo ferie i minst én av de månedene. Jeg synes det er rart at man ikke vurderer å kutte ned på, fremfor å gå tilbake på hele ordningen?
![]() |
![]() |
#30 |
heimføing
|
Må utheve dette. |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Medlem siden: Mar 2009
![]() Sv: Skal vi snakke om sykelønnsordningen?Hadde vært interessant å sett på hvordan raskere helsehjelp/ kortere ventelister på helsehjelpen samy økt grunnbemanning i helse og omsorgsyrker (og sikkert andre yrker også) hadde påvirket sykefraværet og samfunnet. Men det er kaldt det koster penger, mest på kort sikt tror jeg, før resultatene kommer og da er det billigere for politikerne å innføre karensdag. |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Klare sjøl
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
![]() Sv: Skal vi snakke om sykelønnsordningen?En annen ting er at jeg tror generelt at arbeidsgivere er for dårlig til oppfølging av langtidssykmeldte. Om du er syk og så og si aldri hører fra arbeidsgiver kan det være lettere å være borte fra jobb. (tenker ikke her på alvorlig, terminal sykdommer osv).
![]() |
#33 |
Medlem siden: Nov 2009
Dette. Det er et ordtak som heter "å spare seg til fant". Det er dyrt å drive rovdrift på folk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Travelt opptatt
|
Hvor mange som er arbeidsledige kan også være en del av forklaringen. Mange steder i Norge er det flere ledige jobber enn det er arbeidsledige. Da kommer det folk inn i arbeidslivet som er helt på grensa til at de egentlig er arbeidsføre. Så klart det blir høyere sykefravær da! Men alternativet er at de går arbeidsløse eller er uføre, så det er jo mye bedre at de får bruke sin restarbeidsevne.
![]() |
#36 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Skal vi snakke om sykelønnsordningen?Er grunnbemanningen permanent for lav, eller er det for få på jobb fordi så mange er sykmeldte? |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Hvis du leser svaret mitt, så ser du at jeg ikke tror karensdag er løsningen. Jeg tror å øke grunnbemanning mange steder er lurt. I tillegg tenker jeg det kanskje kan være lurt å teste karensdag ett eller to år. Det er det lov å mene. Det er godt mulig jeg tar feil, da kan den ballen legges død. Men grunnbemanning er altså det jeg heier på mest. Da tror jeg også økt mulighet for tilrettelegging kommer litt på kjøpet.
![]() |
#38 |
|
![]() Sv: Skal vi snakke om sykelønnsordningen?Jeg jobber i barnehage og er sykmeldt. Og jeg blir så frustrert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
|
Barnehagen og også sykehjem når jeg jobbet der så var grunnbemanningen for lav. |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Glamorøs
|
Veldig mange andre steder i verden får man sparken, så man har ikke statistikk å sammenlikne med.
![]() |
|
|