Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Bøker lest i 2025

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-01-25, 15:54   #21
Bayone
snur

Bayone sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 4
Bayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt likt
Standard

Sv: Bøker lest i 2025

Kun lydbøker her.

Januar:
1. Lars Kepler: Søvngjengeren
2. Gudrun Skretting: Vilma for alltid
3. Jussi Adler Olsen: Sju kvadratmeter med lås

Sist redigert av Bayone : 26-01-25 kl 23:02.
Bayone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-25, 14:16   #22
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Januar

1. Feliz Navidad - Selma Lønning Aarø Til tider morsom, bedre enn andre bøker i samme sjanger. Lettlest, lettfordøyelig og fornøyelig.

2. Sameproblemet - Kathrine Nedrejord Et nytt perspektiv på den norske stats forsøk på homogent samfunn, eller nytt er det vel ikke, men absolutt viktig. Godt skrevet og både personlig og ikke.

3. Flukt. 11 ungdommers historier om reisen, frykten og håpet - Kristina Quintano En veldig sterk dokumentar om flyktninger. Jeg gråt meg gjennom hele boka. Allerede i innledningen om forfatteren som tar opp en plass til et liv som kan reddes i helikopter over Middelhavet, var jeg i gang. En viktig bok, og jeg klarte ikke unngå å tenke på alle historiene som aldri kommer til å bli fortalt.

4. Sommeren med Balder: prosa, dikt, dagbok - Øyvind Berg En slags dagbok ispedd med haikudikt og betraktninger om livet. Grei nok men ikke en bok jeg kommer til å huske særlig lenge.

5. True Crime - Romy Hausmann En slags dagbokberetning om hva som gjør et menneske til morder. Noen kjente saker som jeg har hørt på podcast, bla. men ikke sånn superinteressant.

6. Sandwich - Catherine Newman En helg med Rachel og familien hennes. Hun er i femtiåra og i overgangsalderen, og det er en god del gjenkjennbare situasjoner. Litt humring, noe masete og jeg har lest bedre bøker om midtlivskriser enn denne. Denne er sånn midt på treet.

7. Sjøfareren - Erika Fatland Hun gjør det igjen. Nok en bok hvor det er mange historiske fakta blandet med reises hun gjør. Denne gangen i fotsporene til portugisiske sjøfarere. Det er utrolig hvor lyst jeg har til å reise igjen. Jeg liker vanligvis ikke denne type bøker, men Erika Fatland sine bøker er utrolig godt skrevet.

8. Ikke mennesker jeg kan regne med - Kyrre Andreassen Utroskap, sjalusi, vennskap og bygdesladder. Og ikke fra en manns perspektiv, men Linda sitt. Modig gjort av en mann kanskje, men han klarer å skape en troverdig karakter, om ikke jeg tror på alt hun forteller. Liker språket hans, og føler at jeg har lest mange bøker om akkurat denne aldersgruppen og tematikk i det siste, og denne er vel av de bedre i den sjangeren.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-25, 09:45   #23
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bøker på papir/e-bøker
Lydbøker

1. Kathrine Nedrejord: Sameproblemet
2. Ayesha Wolasmal: Tusen dager med Taliban
3. Kristina Quintano: Flukt - 11 ungdommers historier om reisen, frykten og håpet
4. Hilde Rød-Larsen: I Pantalones hus
5. Ingrid Stormoen: Bloddråpetall

Gammel 14-01-25, 10:09   #24
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Januar:

1. Weronika Murek: Dyrking av sydlige vekster etter Mitsjurins metode

2. Ingvild Lothe: Barnet er som skåret ut av tung silke (dikt, 2024)

3. Tom Ingar Eliassen: Hverdens største tiur (noveller, 2024)

4. Mary Rueffle: Alltid klar for ein sump (poesi, 2024)
For en utgivelse! Denne lille blekka/boka er en hyllest til den fabulerende, fantastiske, finurlige, lesbare poeten Mary Rueffle, bestående av gjendiktninger ved en rekke kjente norske poeter og oversettere, men også prosatekster og en transkribert samtale mellom henne og Linn Ullmann. Diktene hennes er både morsomme og melankolske, lodder dypt uten å virke pretensiøse, bruker overraskende bilder og virkemidler, og er enkle å lese. Anbefales strekt, terningkast 7! En ting jeg liker med disse diktene, er at jeg leser dem med min egen stemme, og det føles helt riktig. Noen poeter føler jeg meg ikke så hjemme i, kanskje fordi jeg tror det forventes at diktene skal leses laaaangsomt og dratt ut for å fungere, men det er kanksje bare meg. Les Mary Rueffle hvis du lurer på om poesi kan være gøy og fungere for deg.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-25, 08:12   #25
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Januar
1. Shirley Jackson: We have always lived in the castle

2. Martha Wells: Artificial conditions
Bok 2 om verdens søteste drapsmaskin, nå også med en sjarmerende venn!

3. Han Kang: Vegetarianeren
Velskrevet og dypt forstyrrende bok om hvor skadelig det er når man ikke har autonomi, jeg var forbanna gjennom flere partier av boka. Det var ganske fascinerende å lese denne rett etter Earthlings, der samme grunnleggende problemer og dynamikk spiller seg ut på en like rystende, men ellers forskjellig måte. Les trigger warnings før du setter igang.

4. Martha Wells: Rogue protocol
Fortsatt sjarmert!

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-25, 21:20   #26
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 222
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

1. Kyrre Andreassen, Ikke mennesker jeg kan regne med
2. Kathinka Steenstrup, Hjerteråte
3. Lena Andersson, Uten personlig ansvar

Gammel 17-01-25, 10:58   #27
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

4. Brynjulf Jung Tjønn, Lyden av noen som dør

Gammel 18-01-25, 20:04   #28
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

1. Det manglende lyset av Nino Haratichwili. Den traff meg mindre enn «the eight life» (som jeg elsket). Mye klisjeer og litt, jeg vet ikke, oppstyltet språk? Kan ha vært oversettelsen.

2. Da vi var yngre, av Oliver Lovrenski. Helt fantastisk. En helt unik fortellerstemme som satte seg i hodet mitt og ble værende der.

3. ikke mennesker jeg kan regne med, Kyrre Andreassen. Veldig godt fortalt, og jeg tror hovedpersonen er den personen jeg ville blitt til om jeg hadde blitt i bygda. Nesten skremmende.

4. For Leas skyld av Marianne Terjesen. En gripende og medrivende roman om en ung kvinne som kommer til Israel like etter annen verdenskrig.

(Legger til her, siden det er siste i tråden):
5. Amy Bloom, Away. Vakker, medrivende, hjerteskjærende, nydelig.

Sist redigert av Polyanna : 20-01-25 kl 21:39.
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-25, 15:13   #29
Katinka
Skriv og skriv og skriv

Katinka sin avatar

Hvor: Det meste er nord
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

1. Liv Helm: Med hjertet i hånden. Dansk utgivelse.
2. Niels Frank: Faen ta deg. En fortelling om et kvinnedrap
3. Geir Gundersen: Mi sorg er lys
4. Line Hjorth/Vigdis Hjorth: Kul i brystet – året vi ble syke
5. Line Baugstø: Evil Grandma
6. Liv Lundberg: Liv

Sist redigert av Katinka : 30-01-25 kl 18:36.
Katinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-25, 23:24   #30
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Januar
1. Shirley Jackson: We have always lived in the castle

2. Martha Wells: Artificial conditions
Bok 2 om verdens søteste drapsmaskin, nå også med en sjarmerende venn!

3. Han Kang: Vegetarianeren
Velskrevet og dypt forstyrrende bok om hvor skadelig det er når man ikke har autonomi, jeg var forbanna gjennom flere partier av boka. Det var ganske fascinerende å lese denne rett etter Earthlings, der samme grunnleggende problemer og dynamikk spiller seg ut på en like rystende, men ellers forskjellig måte. Les trigger warnings før du setter igang.

4. Martha Wells: Rogue protocol
Fortsatt sjarmert!

5. Maria Navarro-Skaranger: Alle utlendinger har lukka gardiner
Dette var mer tenåringsbok enn jeg hadde sett for meg, og pløyde ikke helt dypt nok. Jeg har hørt mange sammenligne denne med Da vi var yngre, som kom mange år seinere, har samme språk og er satt i samme miljø, men denne har på ingen måte samme sprengkraft nå i ettertid.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-25, 17:21   #31
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

1. Terry Pratchett: A Hat Full of Sky. Opattlesing.

2. Solvej Balle: Om utregning av romfang 4. Det skjer ikke all verden 18. november, men slutten åpner for en ny vri, og jeg liker bøkene godt.

Gammel 30-01-25, 18:39   #32
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Januar

1. Feliz Navidad - Selma Lønning Aarø Til tider morsom, bedre enn andre bøker i samme sjanger. Lettlest, lettfordøyelig og fornøyelig.

2. Sameproblemet - Kathrine Nedrejord Et nytt perspektiv på den norske stats forsøk på homogent samfunn, eller nytt er det vel ikke, men absolutt viktig. Godt skrevet og både personlig og ikke.

3. Flukt. 11 ungdommers historier om reisen, frykten og håpet - Kristina Quintano En veldig sterk dokumentar om flyktninger. Jeg gråt meg gjennom hele boka. Allerede i innledningen om forfatteren som tar opp en plass til et liv som kan reddes i helikopter over Middelhavet, var jeg i gang. En viktig bok, og jeg klarte ikke unngå å tenke på alle historiene som aldri kommer til å bli fortalt.

4. Sommeren med Balder: prosa, dikt, dagbok - Øyvind Berg En slags dagbok ispedd med haikudikt og betraktninger om livet. Grei nok men ikke en bok jeg kommer til å huske særlig lenge.

5. True Crime - Romy Hausmann En slags dagbokberetning om hva som gjør et menneske til morder. Noen kjente saker som jeg har hørt på podcast, bla. men ikke sånn superinteressant.

6. Sandwich - Catherine Newman En helg med Rachel og familien hennes. Hun er i femtiåra og i overgangsalderen, og det er en god del gjenkjennbare situasjoner. Litt humring, noe masete og jeg har lest bedre bøker om midtlivskriser enn denne. Denne er sånn midt på treet.

7. Sjøfareren - Erika Fatland Hun gjør det igjen. Nok en bok hvor det er mange historiske fakta blandet med reises hun gjør. Denne gangen i fotsporene til portugisiske sjøfarere. Det er utrolig hvor lyst jeg har til å reise igjen. Jeg liker vanligvis ikke denne type bøker, men Erika Fatland sine bøker er utrolig godt skrevet.

8. Ikke mennesker jeg kan regne med - Kyrre Andreassen Utroskap, sjalusi, vennskap og bygdesladder. Og ikke fra en manns perspektiv, men Linda sitt. Modig gjort av en mann kanskje, men han klarer å skape en troverdig karakter, om ikke jeg tror på alt hun forteller. Liker språket hans, og føler at jeg har lest mange bøker om akkurat denne aldersgruppen og tematikk i det siste, og denne er vel av de bedre i den sjangeren.

9. Margaret, er du i sorg - Maria Kjos Fonn Om sorg, og hadde litt større forhåpninger. Lettlest, kanskje blitt for lettlest.

10. Pabbi - en familiesaga om drukkenskap - Mimir Kristjánsson Jeg liker godt måten Mimir Kristiänssen skriver. Det er absolutt en veldig god bok om faren hans. Tror allikevel jeg likte boka om moren bedre.

11. Every Summer After - Carley Fortune Lettlest og underholdende om vennskap og kjærlighet. Jeg koste meg.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-25, 15:06   #33
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bøker på papir/e-bøker
Lydbøker

1. Kathrine Nedrejord: Sameproblemet
2. Ayesha Wolasmal: Tusen dager med Taliban
3. Kristina Quintano: Flukt - 11 ungdommers historier om reisen, frykten og håpet
4. Hilde Rød-Larsen: I Pantalones hus
5. Ingrid Stormoen: Bloddråpetall

6. Bibi Fatima Musavi: Jenter som meg
7. Ali Smith: Andre tider
8. Ali Smith: Høst

9. Ingvild H. Rishøi: Stargate -en julefortelling (relesing, hørt på lydbok som "sovemedisin", men ikke fordi den er kjedelig, altså. )
10. Eli Renate Bye Sørensen: Avtrykk fra en glassmanet
11. Ingvild H. Rishøi: Novellene "Det regner inn" og "La stå"
12. Maria Kjos Fonn: Novellene "Til slutten, så videre", "Småting" og "Love, Teen"
13. Mirja Unge: Jeg går og lever
14. Marguerite Duras: Elskeren

Gammel 02-02-25, 07:16   #34
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Standard

5. Johan B. Mjønes, Spuria

Gammel 03-02-25, 09:29   #35
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Januar:

1. Weronika Murek: Dyrking av sydlige vekster etter Mitsjurins metode

2. Ingvild Lothe: Barnet er som skåret ut av tung silke (dikt, 2024)

3. Tom Ingar Eliassen: Hverdens største tiur (noveller, 2024)

4. Mary Rueffle: Alltid klar for ein sump (poesi, 2024)

Februar:

5. Emely Benedicte Kahrs: Hvem på en fredag (roman, 2025)
En arkitekt i midten av 40-åra planlegger (og gjennomfører) venninnekveld. Hun avspasserer etter en intens konkurransefrist, og forsøker å få livet sitt til å henge sammen i sømmene. Den nokså ferske skilsmissen, tenåringsdatteren som glipper mellom fingrene, mormor som har falt og blitt flyttet til sykehjem, og stadige meldinger fra jobben, truer med å få alt til å rakne, i sakte film: Hele romanen foregår i løpet av en dag og kveld, og er kjennetegnet av en sterk, virrende, urolig, tidvis poetisk og taktil indre monolog.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-25, 06:25   #36
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Standard

6. Lars Saabye Christensen, Noen som elsker hverandre

Gammel 05-02-25, 21:46   #37
Katinka
Skriv og skriv og skriv

Katinka sin avatar

Hvor: Det meste er nord
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

1. Liv Helm: Med hjertet i hånden. Dansk utgivelse.
2. Niels Frank: Faen ta deg. En fortelling om et kvinnedrap
3. Geir Gundersen: Mi sorg er lys
4. Line Hjorth/Vigdis Hjorth: Kul i brystet – året vi ble syke
5. Line Baugstø: Evil Grandma
6. Liv Lundberg: Liv
7. Ingmar Bergman: Lanterna magica
8. Edvard Hoem: Ung mann vil ut

Sist redigert av Katinka : 06-02-25 kl 23:27.
Katinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-25, 05:36   #38
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Standard

7. Alexander Kielland Krag, Litt redd, bare

Gammel 09-02-25, 18:05   #39
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

1. Shirley Jackson: We Have Always Lived In the Castle. Ymse sjangre og troper kolliderer til en underholdende, original og skarp liten roman. Den veldig interessante synsvinkelpersonen (og veldig lite pålitelige fortelleren) lever selv helt klart i et magisk univers, men det er uklart om dette også gjelder verden rundt henne. Her er det eventyraspekter og gotiske grøss sammen med satire over småbymobbing (Some of the people in the village had real faces that I knew and could hate individually), og dessuten en rudimentær kriminalhistorie og skremmende utslag av pøbelvold. Den infame, kompetente og supersmarte hovedpersonen Merricat, som kanskje også er mentalt forstyrret (eller i alle fall åpenbart nevrodivergent) er 18 år gammel, men fremstår mer som en halvvill tiåring (eller kanskje en katt). Og både hun og storesøsteren Constance har på mange måter frosset fast i et stadium i barndommen (med strenge, litt tilfeldige regler som ingen av dem tør å bryte) etter at de ble alene i herregården sammen med en pleietrengende onkel. Det romanen kanskje aller mest er, er opprinnelseshistorien til en lokal spøkelses-/heksehistorie. Det er alltid morsomt med historier der ulike personer har ulik oppfatning av hva slags historie de egentlig er i. (I thought that we had somehow not found our way back correctly through the night, that we had somehow lost ourselves and come back through the wrong gap in time, or the wrong door, or the wrong fairy tale.)

2. Han Kang: The Vegetarian. Opprørende, provoserende og veldig velkomponert roman. Den består av tre deler der historien om tittelpersonen Yeong-hye fortelles, kronologisk, fra hennes ektemann, svoger og til sist storesøsteren In-hye. De tre delene belyser Yeong-hye fra ulike sider, og det bildet vi sitter igjen med, er fremdeles fragmentert, siden hun selv aldri får komme til orde. Hver av de tre fortellerne forlanger eller forventer spesifikke ting fra Yeong-hye og ender opp med å fortelle mest om seg selv. Overgrepene hun har blitt utsatt for gjennom hele livet, virker som en selvfølge i det samfunnet hun lever i. (It seemed enough for her to just deal with whatever it was that came her way, calmly and without fuss. Or perhaps it was simply that things were happening inside her, terrible things, which no one else could even guess at, and thus it was impossible for her to engage with everyday life at the same time.) Og de beskrives på en distansert måte som gjør dem enda mer provoserende for meg som leser. Hver av de tre delene inneholder en eksplisitt beskrivelse av en fysisk invaderende tvangshandling mot slutten av fortellingen. Det varierer sterkt hva som er motivasjonen for de tre overgrepene, men for Yeong-hye selv er de primært fasetter av hennes mangel på kroppslig autonomi og integritet. (It’s your body, you can treat it however you please. The only area where you’re free to do just as you like.) Og for In-hye blir det, gjennom historien om søsterens sammenbrudd, tydelig ikke bare at Yeong-hye er traumatisert av oppveksten sin, men at hun selv også er det, at hun bare har valgt en annen måte å håndtere det på. (She peers into her sister’s empty black pupils, but all that she sees reflected there is her own face.)

3. Mark Twain: Huckleberry Finn. En av de store romanene i amerikansk litteraturhistorie. En gang for mange år siden leste jeg at all amerikansk litteratur bare er Huckleberry Finn om og om igjen, noe som nok er en overdrivelse – men at den i stor grad har definert den erketypisk amerikanske sjangeren road movie er nok sant. Jeg leste boka en gang i barndommen, og mange av de spennende og underholdende scenene og tablåene gjennom historien husket jeg ekstremt godt, til tider ordrett. Men jeg fikk nok ikke med meg at boka er en sylskarp og både krass og sint satire over sørstatskultur og rasisme. Den ble skrevet i 1885, men foregår omtrent femti år tidligere, mens sørstatene fortsatt hadde slaveri. I tillegg til satiren er dette en ekstremt underholdende bok, der Huck og den rømte slaven Jim reiser nedover Missisippi, treffer en lang rekke minneverdige personer og opplever det ene eventyret mer utrolig enn det andre. På overflaten ligner den de spennende eventyrromanene Hucks venn Tom Sawyer elsker (og stadig forsøker å gjenskape i de fantasifulle lekene han finner på), men brutaliteten i slaveriet ligger under som en dyster klangbunn. Hucks eget liv er også brutalt og begrenset; han er vokst opp med en voldelig, alkoholisert og kriminell far, og han er for ung til å selv kunne velge hva han skal gjøre og hvem han vil være. Denne ufriheten, og ikke minst utryggheten, som han alltid har levd med, er nok med på å skape båndet mellom ham og Jim, til tross for at de begge er grundig indoktrinert med sørstatsrasismen. Jim fremstår riktignok som lettlurt og ekstremt overtroisk, men man må for det første innse at han er beskrevet av Huck, som riktignok er en smart og sensitiv gutt, men som likevel har veldig begrenset verdenserfaring – og for det andre er Huck omtrent like overtroisk selv. ([L]ooking at the new moon over your left shoulder is one of the carelessest and foolishest things a body can do. Old Hank Bunker done it once, and bragged about it; and in less than two years he got drunk and fell off of the shot-tower, and spread himself out so that he was just a kind of a layer, as you may say; and they slid him edgeways between two barn doors for a coffin (…)) Ser man på hva de to gjør, og ikke bare hva de sier (og hva Huck tenker), er det klarere at de er smarte, kompetente og ressurssterke begge to, og ikke minst at de begge er i stand til å tenke og handle på tvers av det de er lært opp til å gjøre. Når Tom Sawyer selv dukker opp i historien, blir det tydelig for meg (og kanskje også etter hvert for Huck) at han er en ekstremt privilegert gutt, som kan velge å finne på nær sagt hva som helst, bare fordi det er spennende, uten risiko for konsekvenser. I alle fall er det ingen varige eller farlige konsekvenser for ham, sammenlignet med den rømte slaven Jim og foreldreløse Huck. Noe av det som gjør mest inntrykk, er Hucks samvittighetskvaler når det gjelder det å hjelpe en rømt slave, noe han er lært opp til at er noe av det aller verste og mest umoralske man kan gjøre. For en følsom og ensom gutt som ikke er vant til noe særlig omtanke eller respekt fra folk rundt seg, sier det mye at han velger å kaste fra seg skruplene sine og velge vennskapet med Jim, selv om han vet at dette vil gjøre ham til en utstøtt blant sine egne dersom de får vite om det. (It was a close place. I took it up, and held it in my hand. I was a-trembling, because I’d got to decide, forever, betwixt two things, and I knowed it. I studied a minute, sort of holding my breath, and then says to myself: “All right, then, I’ll go to hell”—and tore it up.)

Gammel 10-02-25, 11:36   #40
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Standard

7. Alexander Kielland Krag, Litt redd, bare
8. Hanne Ørstavik, Kjærlighet

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:41.