Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Navn for "mannearbeid"

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-11-24, 15:18   #21
him
Leser

him sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Navn for "mannearbeid"

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Å rense sluket er ikke noe som bør kjøres sjeldent, og kjenner ingen som outsourcer det. Men man kan kalle det ekkelt arbeid.

Ekkelt arbeid var jo både en stor og romslig kategorisering som innkluderer alt fra å tømme spybøtter, rengjøre sluk, vaske toalett og si opp folk.

Opprinnelig lagt inn av Tallulah

Det er for øvrig mye husarbeid jeg ikke gjøre ukentlig, som større husvasker, vaske vinduer, tørke støv av lister osv.

Jaaaa, men det blir bare en underkategori av vasking. Jeg vasker noe ukentlig.

Gammel 21-11-24, 15:19   #22
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes det bare er male og sette opp hyller/møbler som er i samme kategori. Vedlikehold i hjemmet. Rense sluk er husarbeid, skifte hjul er bilhold, og bære tunge ting kan være altmuligrart.

Gammel 21-11-24, 15:28   #23
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Jaaaa, men det blir bare en underkategori av vasking. Jeg vasker noe ukentlig.

Jeg synes å rense sluket er en underkategori av vasking.

Gammel 21-11-24, 16:32   #24
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Enig i at rense sluk er mannearbeid. Jeg nekter ass. Resten er husarbeid eller vedlikehold.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-24, 18:54   #25
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Indretjeneste er forresten et ord jeg bruker ofte. Det innbefatter alt innenfor hjemmets fire vegger.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-24, 23:32   #26
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Mange av de arbeidsoppgavene som går i sekkebetegnelsen der faller vel også under den gamle kategorien "kroppsarbeid"? I hvertfall det som er tungt, må sjaues, snømåking, graving osv?

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-24, 11:22   #27
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Jeg bruker sjeldent samlekategoribetegnelser på det som er skrevet om i tråden.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-24, 11:43   #28
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 52
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Strå, her.

Jeg bruker sjeldent samlekategoribetegnelser på det som er skrevet om i tråden.

Samme her. Det er jobbar, arbeid, ting som må gjerast.

Gammel 22-11-24, 12:46   #29
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Kan en del av dette kalles grovarbeid?

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-24, 12:24   #30
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg tenker og at desse tinga har veldig lite med kvarandre å gjere, og har ikkje behov for noko samle-ord for det. Sjølv om det hender eg saknar å vere to om nokre av desse oppgåvene (tunge løft, ein som held medan ein skrur osv.) ser eg heller ikkje på det som manne-arbeid. Like lite som å støvsuge eller vaske tøy er dame-arbeid.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-24, 18:41   #31
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

Like lite som å støvsuge eller vaske tøy er dame-arbeid.

Nå sporer jeg av, men jeg husket på en historie fra Storesøster var liten (4-ish) da jeg leste det som er sitert. Vi hadde delt opphusarbeidet oss i mellom og alt av støvsuging var det mannen min som pleide å ta. En dag kom jeg hjem med sandete unger fra barnehagen og det var så mye sand som kunne dras fra gangen og spres i hele huset st jeg løp og hentet støvsugeten på direkten og satte igang. Jeg ble bryskt abruty av Storesøster som forlangte å få vite om jeg hadde fått lov av pappa å bruke støvsugeren. Så typisk mannfolkarbeid der altså.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-24, 22:22   #32
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Møkkajobber kaller jeg det, men det gjøres jo av den som orker/kan det best uavhengig av kjønn. Så jeg var dekkskifter og vedhuggerstabler mens mannen er slukfikser og badvasker.

GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-24, 10:00   #33
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Basert på min 39 år lange erfaring med Helten i hus så vil jeg påstå at vi totalt sett deler nokså likt når det gjelder timer brukt på husholdningsarbeid. Men vi fordeler ikke alle oppgavene 50/50.
Alt som har med bil og gressklipping er Heltens domene. Klesvask og støvtørking er min jobb. Støvsuging gjør Helten mens jeg bruker feiebrett i steden.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-24, 22:05   #34
him
Leser

him sin avatar

him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg synes å rense sluket er en underkategori av vasking.

Nå ble jo hele tråden en tråd om sluk, men jeg mener jeg vasker sluket når jeg tar opp hår/lo fra sluket fra oversiden. Mens når jeg løfter opp lokket og vasker under så renser jeg sluket. Har liksom aldri falt meg inn at man kan bruke samme ordet om begge ting.

Opprinnelig lagt inn av Neket, her.

Enig i at rense sluk er mannearbeid. Jeg nekter ass. Resten er husarbeid eller vedlikehold.

Det er jo mulig at ordet mannfolkarbeid (vet ikke helt hvor ordet mannearbeid kom fra, da jeg laget tråden - dårlig hukommelse?) kan være en eufemisme for "arbeid jeg ikke gidder å gjøre". Kvinnfolkarbeid var et ord som aldri ble brukt hjemme hos oss, men jeg vet hva "den vanlige" definisjonen er:

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Indretjeneste er forresten et ord jeg bruker ofte. Det innbefatter alt innenfor hjemmets fire vegger.

Helt nytt ord for meg! Takk

Opprinnelig lagt inn av Snippa, her.

Mange av de arbeidsoppgavene som går i sekkebetegnelsen der faller vel også under den gamle kategorien "kroppsarbeid"? I hvertfall det som er tungt, må sjaues, snømåking, graving osv?

Ja. Jeg kjenner ordet, men bruker det ikke selv (og har ikke hørt det i vanlig tale som jeg kommer på? )

Gammel 25-11-24, 11:52   #35
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Nå ble jo hele tråden en tråd om sluk, men jeg mener jeg vasker sluket når jeg tar opp hår/lo fra sluket fra oversiden. Mens når jeg løfter opp lokket og vasker under så renser jeg sluket. Har liksom aldri falt meg inn at man kan bruke samme ordet om begge ting.

Må bare drodle litt videre på sluket. Det første du beskriver inngår i å vaske gulvet for meg. Hår som ligger oppå slukristen ligger jo på gulvet, og jeg ville ikke vasket gulvet uten å ta med det? For å vaske/rengjøre/rense sluket må jeg løfte opp slukristen, ja.

Mer generelt er uttrykket mannfolkarbeid for meg i samme sjanger som du beskriver kroppsarbeid. Altså et uttrykk jeg kjenner til, men som ikke blir brukt i hverdagstalen rundt meg. Tror jeg ville brukt grovarbeid eller sjauing, for å indikere at det enten er tungt eller grisete.

Gammel 25-11-24, 11:54   #36
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, jeg er med zulu på denne. Om jeg sier jeg har vasket sluket, så har jeg renset det. Om jeg sier jeg har vasket gulvet eller dusjkabinettet (som også har et sluk i seg) så er det ikke sikkert at jeg har vasket sluket, men jeg har vasket oppå rista og fjernet hår som evt. ligger der.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-24, 12:01   #37
him
Leser

him sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Må bare drodle litt videre på sluket. Det første du beskriver inngår i å vaske gulvet for meg. Hår som ligger oppå slukristen ligger jo på gulvet, og jeg ville ikke vasket gulvet uten å ta med det? For å vaske/rengjøre/rense sluket må jeg løfte opp slukristen, ja.

Jeg synes ikke jeg kan si jeg har vasket gulvet når det jeg gjør (etter hver dusj) er å bruke et stykke papir og vaske akkurat sluket (har superfint fall på badet, så allt av hår er i sluket). Synes at det ville vært å overdrive det jeg gjør ganske hardt.

Men lurer også på hvor ofte folk renser sluket. Akk, ja. Kjenner jeg gleder meg enormt til å ta opp vasken og rengjøre den (kattene har fått kattesand ned i den, det er jeg sikker på ...)

Gammel 25-11-24, 12:09   #38
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I følge min (skilte) mor er det eneste du trenger mannfolk til å sette juletreet på fot. Så det går visstnok under mannfolkarbeid. Jeg vet ikke om det er husarbeid eller grovarbeid da, det er i alle fall ikke vedlikehold.

Gammel 25-11-24, 12:19   #39
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Standard

Jeg synes ikke jeg kan si jeg har vasket gulvet når det jeg gjør (etter hver dusj) er å bruke et stykke papir og vaske akkurat sluket (har superfint fall på badet, så allt av hår er i sluket). Synes at det ville vært å overdrive det jeg gjør ganske hardt.

Det du beskriver er bare å plukke opp hår, det er ikke å vaske sluket i min bok. Skilpadda skrev at å rengjøre sluket er en underkategori av vasking, og det er jeg enig i. Ikke dagligvask, men sånt man vasker jevnlig.

Men lurer også på hvor ofte folk renser sluket. Akk, ja. Kjenner jeg gleder meg enormt til å ta opp vasken og rengjøre den (kattene har fått kattesand ned i den, det er jeg sikker på ...)

Jeg tipper jeg gjør det med 1-2 måneder i mellom. Litt sjeldnere enn jeg rengjør filteret i oppvaskmaskinen, men litt oftere enn jeg rengjør kjøkkenvifta.

Gammel 25-11-24, 12:20   #40
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av My, her.

I følge min (skilte) mor er det eneste du trenger mannfolk til å sette juletreet på fot. Så det går visstnok under mannfolkarbeid. Jeg vet ikke om det er husarbeid eller grovarbeid da, det er i alle fall ikke vedlikehold.

Det er bare hat.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:30.