|
Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter! |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Leser
|
![]() Sv: Navn for "mannearbeid"
Ekkelt arbeid var jo både en stor og romslig kategorisering som innkluderer alt fra å tømme spybøtter, rengjøre sluk, vaske toalett og si opp folk.
Jaaaa, men det blir bare en underkategori av vasking. Jeg vasker noe ukentlig.
![]() |
#22 |
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Navn for "mannearbeid"Jeg synes det bare er male og sette opp hyller/møbler som er i samme kategori. Vedlikehold i hjemmet. Rense sluk er husarbeid, skifte hjul er bilhold, og bære tunge ting kan være altmuligrart.
![]() |
#23 |
flisespikker
|
Jeg synes å rense sluket er en underkategori av vasking.
![]() |
#24 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() Sv: Navn for "mannearbeid"Enig i at rense sluk er mannearbeid. |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Jo flere jo bedre...
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: Navn for "mannearbeid"Mange av de arbeidsoppgavene som går i sekkebetegnelsen der faller vel også under den gamle kategorien "kroppsarbeid"? I hvertfall det som er tungt, må sjaues, snømåking, graving osv? |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
![]() Sv: Navn for "mannearbeid"Jeg bruker sjeldent samlekategoribetegnelser på det som er skrevet om i tråden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: Navn for "mannearbeid"Eg tenker og at desse tinga har veldig lite med kvarandre å gjere, og har ikkje behov for noko samle-ord for det. Sjølv om det hender eg saknar å vere to om nokre av desse oppgåvene (tunge løft, ein som held medan ein skrur osv.) ser eg heller ikkje på det som manne-arbeid. Like lite som å støvsuge eller vaske tøy er dame-arbeid.
![]() |
![]() |
#31 |
Introvert optimist
|
Nå sporer jeg av, men jeg husket på en historie fra Storesøster var liten (4-ish) da jeg leste det som er sitert. Vi hadde delt opphusarbeidet oss i mellom og alt av støvsuging var det mannen min som pleide å ta. En dag kom jeg hjem med sandete unger fra barnehagen og det var så mye sand som kunne dras fra gangen og spres i hele huset st jeg løp og hentet støvsugeten på direkten og satte igang. Jeg ble bryskt abruty av Storesøster som forlangte å få vite om jeg hadde fått lov av pappa å bruke støvsugeren.
![]() |
#32 |
lider av tastleksi
|
![]() Sv: Navn for "mannearbeid"Møkkajobber kaller jeg det, men det gjøres jo av den som orker/kan det best uavhengig av kjønn. Så jeg var dekkskifter og vedhuggerstabler mens mannen er slukfikser og badvasker.
![]() |
#33 |
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
![]() Sv: Navn for "mannearbeid"Basert på min 39 år lange erfaring med Helten i hus så vil jeg påstå at vi totalt sett deler nokså likt når det gjelder timer brukt på husholdningsarbeid. Men vi fordeler ikke alle oppgavene 50/50. |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Leser
|
Nå ble jo hele tråden en tråd om sluk, men jeg mener jeg vasker sluket når jeg tar opp hår/lo fra sluket fra oversiden. Mens når jeg løfter opp lokket og vasker under så renser jeg sluket. Har liksom aldri falt meg inn at man kan bruke samme ordet om begge ting.
Det er jo mulig at ordet mannfolkarbeid (vet ikke helt hvor ordet mannearbeid kom fra, da jeg laget tråden - dårlig hukommelse?) kan være en eufemisme for "arbeid jeg ikke gidder å gjøre". Kvinnfolkarbeid var et ord som aldri ble brukt hjemme hos oss, men jeg vet hva "den vanlige" definisjonen er:
Helt nytt ord for meg! Takk
Ja. Jeg kjenner ordet, men bruker det ikke selv (og har ikke hørt det i vanlig tale som jeg kommer på?
![]() |
#35 |
Make it count!
Må bare drodle litt videre på sluket.
![]() |
#36 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Navn for "mannearbeid"Ja, jeg er med zulu på denne. Om jeg sier jeg har vasket sluket, så har jeg renset det. Om jeg sier jeg har vasket gulvet eller dusjkabinettet (som også har et sluk i seg) så er det ikke sikkert at jeg har vasket sluket, men jeg har vasket oppå rista og fjernet hår som evt. ligger der.
![]() |
#37 |
Leser
|
Jeg synes ikke jeg kan si jeg har vasket gulvet når det jeg gjør (etter hver dusj) er å bruke et stykke papir og vaske akkurat sluket (har superfint fall på badet, så allt av hår er i sluket). Synes at det ville vært å overdrive det jeg gjør ganske hardt.
![]() |
#38 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Navn for "mannearbeid"I følge min (skilte) mor er det eneste du trenger mannfolk til å sette juletreet på fot. Så det går visstnok under mannfolkarbeid.
![]() |
#39 |
Make it count!
Det du beskriver er bare å plukke opp hår, det er ikke å vaske sluket i min bok. Skilpadda skrev at å rengjøre sluket er en underkategori av vasking, og det er jeg enig i. Ikke dagligvask, men sånt man vasker jevnlig.
Jeg tipper jeg gjør det med 1-2 måneder i mellom. Litt sjeldnere enn jeg rengjør filteret i oppvaskmaskinen, men litt oftere enn jeg rengjør kjøkkenvifta.
![]() |
#40 |
Make it count!
Det er bare hat.
![]() |
|
|