|
Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
can-jur
|
![]() Sv: Er norskprodusert mat viktig?
Uten mat er alle disse irrelevante. Rett og slett.
![]() |
![]() |
#22 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er norskprodusert mat viktig?Mens jeg faller av lasset fordi jeg ikke klarer finne ut hvem som faktisk evt HAR en politikk som sikrer dette. For det har ikek funket med blå, rød, rødt-grønn, blå-blå, blå-grønn eller blå-gul eller hvilken farge nå enn den regjeringa har hatt?
![]() |
#23 |
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Men dagens landbrukspolitiske spørsmål handler jo ikke om mat eller ikke mat. Det handler blant annet om utvalg, tilgang, pris, hvor og hvordan maten produseres og mye annet. Det finnes jo også mat som produseres andre steder enn i landbruket.
![]() |
#24 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Er norskprodusert mat viktig?Men kanskje burde Norge utnytte sine komparative fortrinn og overlate matproduksjon til land som er enda mer egnet. Jeg skjønner jo at vi trenger mat, men ikke helt hvorfor den må være norsk.
![]() |
![]() |
#25 |
heimføing
|
![]() Sv: Er norskprodusert mat viktig?Landbruk er beredskap, for å sitere en venn som er bonde. |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
can-jur
|
Det er helt riktig. Utviklingen har gått en vei uansett hvem som styrer. I litt varierende hastighet med selvforsyningen har gått langsom nedover jevnt og trutt.
Nei og det er vel her litt av kjernen ligger. For utvalg, tilgang, pris, hvor og hvordan er avgjørende for om det finnes mat eller ikke.
![]() |
![]() |
#27 |
can-jur
|
Den må ikke det.
![]() |
![]() |
#28 |
Make it count!
Jeg tenkte i første omgang på fiskeri og annen akvakultur, men ser vi litt lengre inn i framtiden kan jo også syntetisk framstilt mat være aktuelt.
![]() |
#29 |
|
Kritikkverdig, ikke sterkt kritikkverdig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Glamorøs
|
Njaei. Ja, det er med, men det er ikke den aller viktigste saken, isolert. Jeg kommer aldri, aldri, aldri til å stemme Senterpartiet, for eksempel, fordi jeg syns de fremstiller landbruk, distrikt og bonden som en helt karikert figur, med det voldsomme kjøttfokuset. Jeg syns de som snakker orm landbrukspolitikk nesten aldri snakker om det i global skala, eller sammen med klima og miljø.
Jeg er ikke enig i premisset. Jeg syns veldig ofte at landbrukspolitikken bruker enkle retoriske grep som ikke ser ting i sammenheng.
Jatakk, begge deler. Jeg syns det er viktig med innenlands matproduksjon. Både med tanke på beredskap, klima og kulturhistorie. Det MÅ Norge bli veldig mye bedre på. Men vi kan ikke bli fullstendig proteksjonistiske heller. Vi må importere det vi ikke kan lage selv. Både fordi vi må ha et utvalg, og fordi vi også har et ansvar for resten av verden. Det nytter ikke at en norsk produsent lager prisvinnende ost når det er brie man har lyst på, liksom. Eller ris eller kassawa, som ikke kan dyrkes her.
Både ja og nei. Mat er ikke én ting.
![]() |
#31 |
can-jur
|
Jeg tror ikke det finnes oppdrett av fisk som ikke er basert på landbruk? Soste jeg leste var vel at man skulle fôre laks på kylling
![]() |
![]() |
#32 |
can-jur
|
Jeg er helt enig og ja, manglende helhetstenking er kanskje hovedproblemetet?
Det finnes prisvinnende norsk brie, men det er ikke poenget. Vi skal og må importere. Som du sier, det er mye vi ikke kan produsere og kanskje er det ting vi kan produsere som vi burde importere (en del ferske grønnsaker om vinteren feks) og import er viktig for å smøre det internasjonale maskineriet.
Helt klart. Men det er vel lite som tyder på at hverdagsmat vil bli billigere av null toll.
![]() |
![]() |
#33 |
Make it count!
Nei. Det ble fart i denne tråden når Tjorven brakte inn nyanser og perspektiver.
![]() |
#34 |
Make it count!
![]() Sv: Er norskprodusert mat viktig?På samme måten faller jeg litt av når dagligvarebransjen framstilles som djevelen sjøl. Jeg er fullt klar over at det er store utfordringer knyttet til dette leddet, blant annet med tanke på monopol, konkurransevridning, prissamarbeid og profitt, men helt Sackler-nivå er det tross alt ikke.
![]() |
#35 |
Glamorøs
|
Ja, det er viktig. Når alle i Senterpartiet gjør et poeng ut av alt kjøttet de velter seg i, så tenker jeg at dette gidder jeg ikke høre på. Og får enorm sympati med alle grønnsaks- frukt- og kornbøndene her i landet som landbrukspartiet tydeligvis ikke bryr seg med.
![]() |
#36 |
can-jur
|
Litt av utfordringen er at det ikke egentlig finnes noen å stemme på.
![]() |
![]() |
#37 |
Make it count!
Det er jo akkurat dette som er partipolitikk, da.
![]() |
#38 |
Introvert optimist
|
Jeg skulle gjerne hatt det med, men for meg er det veldig uklart hva partiene egentlig står for. De fleste har vel nærmest noen veldig tydelig politikk. Det som er sikkert er at Senterpartiet ikke får min stemme uansett.
Absolutt. Alt for mange ser seg blind på overføringene uten å se at dette bidrar til sjølberging.
Jeg synes norsk matproduksjon er viktig. Noen ting passer i utgangspunktet dårlig å produsere her, men får vi til mer varmegjenvinning fra industri på småsteder som ikke har grunnlag for fjernvarmeutbygging, så vil det være store mengder varme tilgjengelig som kan brukes til alt fra tomater til avokadoer og mer eksotiske frukt og grønnsaker som trenger andre forhold enn dem vi har utendørs her til lands.
Noen ting vil nok alltid være billigere å importere. Selv om vi får til varmegjenvinning, vil ikke alt kunne dyrkes her på en økonomisk bærekraftig måte, så noe import må vi absolutt regne med at vil være billigere enn norsk produksjon, men jeg tror vi kan importere en god del mindre enn i dag hvis norsk landbruk blir sett som viktigere og høyere på prioriteringslista enn det som er tilfelle per nå.
![]() |
#39 |
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Det koster oss lite å bli litt mer bevisste forbrukere, det kan vi i mange tilfeller være uten at det går på bekostning av pris eller kvalitet. Anders Norstad er litt slitsom til tider, men jeg har ikke sett han bli tatt for løgn, så da leser jeg fortsatt det han skriver. Følger danske Samvirke på IG også, ikke så mye landbruk, mer økonomi og økologi. «Styr unna» på IG også, men kontoen er ny og de må gå seg til litt.
![]() |
#40 |
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
Dette |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|