Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Harry Potter-konfirmasjon

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-09-24, 23:40   #1
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Harry Potter-konfirmasjon

Servise og blomster er pynt, og jadda, selvsagt er det ikke uvanlig med «tema» i farger og sånt. (Kanskje vanligere hos jentekonfirmanter? Eller er gutta også opptatt av det?) Men underholdningsinnslag ut over en sang eller to (og så videoslideshow da, det er vel blitt obligatorisk) er det første gang jeg har vært med på faktisk. Det har vært mer typisk for bryllup og rund-dag-feiringer.

Jeg troooor det jeg egentlig mener (men gudene vet, er ikke godt å vite alltid ) er at skillet mellom feiringer og (tidligere) religiøse høytidsmarkeringer er blitt omtrent borte?

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-24, 10:58   #2
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Servise og blomster er pynt, og jadda, selvsagt er det ikke uvanlig med «tema» i farger og sånt. (Kanskje vanligere hos jentekonfirmanter? Eller er gutta også opptatt av det?) Men underholdningsinnslag ut over en sang eller to (og så videoslideshow da, det er vel blitt obligatorisk) er det første gang jeg har vært med på faktisk. Det har vært mer typisk for bryllup og rund-dag-feiringer.

Jeg troooor det jeg egentlig mener (men gudene vet, er ikke godt å vite alltid ) er at skillet mellom feiringer og (tidligere) religiøse høytidsmarkeringer er blitt omtrent borte?

Baserer du dette kun på Floksas beskrevne planer i denne tråden, eller er det ditt inntrykk generelt, ut fra hva du leser i konfirmasjonstrådene her inne, og konfirmasjoner du ellers har vært i?

Jeg ser heller på de planene som Floksa har som litt utradisjonelle og alternative, men gøy og sikkert passende for dem. Jeg tar det slett ikke som et tegn på noe som "har blitt vanlig". Jeg har i grunnen aldri hatt inntrykk av at Floksa kun er opptatt av å gjøre det som er mest vanlig, så jeg blir slett ikke overrasket over at hun har en litt utradisjonell tilnærming i dette tilfellet, eller får meg til å tenke "jøss, er det slik det har blitt nå til dags", av den grunn.

I alle de konfirmasjonene jeg har vært i de siste ca ti årene (en til to i året), så er det en som har hatt en kahoot (kokt sammen og gjennomført av konfirmantens jevngamle kusine og en venninne), noen har hatt sanghefte, alle har hatt taler (noen bare en, de fleste et par) hvorav noen har hatt høy grad av å være gøyale underholdningsinnslag mens andre har vært veldig høytidelige, rørende, vakre eller kjedelige og langtekkelige. Noen har hatt bildevisninger, noen har hatt musikalsk innslag fra en av gjestene, alle (!) har hatt buffet, ingen har hatt tema, ut over at pynten har gjenspeilet konfirmantens personlighet og interesser. Ingen har hatt selskapsleker (gudskjelov) eller andre organiserte aktiviteter.

Det har også variert hvor mye tid det har vært til mingling og frie aktiviteter. I noen av konfirmasjonene har det bare vært en liten benstrekk mellom middagsbuffet og kakebord, og gjestene har sittet til bords gjennom mer eller mindre hele selskapet. Men det har også vært konfirmasjoner med mye tid til sosialisering, uten at spesielle aktiviteter har vært planlagt. Det har vært en konfirmasjon med varmt sommervær, hvor selskapet ble holdt i en foreningshytte med frie omgivelser, der alle barna og ungdommene spontant brøt ut i en lang og entusiastisk seanse med "Boksen går" og "Gi et lite vink" utenfor (det var i 2015, så ikke helt i det siste). Og i en annen ble det spilt kort. I en konfirmasjon ble jeg litt trist av at alle ungdommene tilsynelatende satt i hvert sitt hjørne med mobilene sine, uten å snakke med hverandre, mens det viste seg at de spilte "among us", og alle sammen var inkludert. Bortsett fra mulighetene som kommer med teknisk utvikling (kahoot, bildeshow o.l.) kan jeg ikke si at jeg har sett noen spesiell utvikling mot en eller annen retning når det gjelder konfirmasjonsselskap gjennom de siste ti-femten årene i alle fall. Og den største forskjellen i forhold til min generasjon er at det har blitt mye vanligere at konfirmanten selv sier noen ord, holder en tale eller ønsker velkommen. Konfirmantene var mye kleinere før i tida.

Når det gjelder mine tre er det kun den ene (jente) som har hatt meninger om pynt og farger, tema etc. De andre to (gutt og jente) har vært likegyldige til det estetiske, og har kun vært opptatt av at alle skal få mat de liker, derfor ville de ha buffet, og forsikret seg om at de får favorittkaken sin. Ja, og alle tre sa fra om at de ikke ønsket allsang.

Men det var en lang digresjon. For å bidra til trådtema kan jeg ellers anbefale Floksa å søke opp Toffens HP-bursdagstråd fra mange år tilbake. Den var legendarisk.

Sist redigert av My : 13-09-24 kl 12:51.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-24, 23:48   #3
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gutta mine har hatt meninger om det meste
Jeg tror de fleste konfirmasjoner jeg har vært i har hatt pynt som har reflektert konfirmant en. Om det er pynta med traktorer, elghunder, småbiler, gamle leker, eller små speil med melis på (neida, han fikk ikke lov å gjennomføre det).
Det er jo en feiring av en (ikke-religiøs i dette tilfellet) overgang.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-24, 09:16   #4
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Vi hadde Harry Potter bursdag til sønnen da han ble 8. Kanskje noen av tingene vi gjorde kan passe:

Invitasjoner:
- Brev med pålimt ugle (fant ugle på nett og klippet ut)
- for selve invitasjonen fant jeg en mal på nett hvor vi kunne lime inn bilde av bursdagsbarnet som ansiktet til Harry Potter og så fylle ut tekst rundt

Kake:
- toetasjes sjokoladekake pyntet som Hogwarts (iskjeks opp ned som tårn etc.)

Bord:
- en seksjon av bordet for hvert hus h.h.v. Gryffindor, Hufflepudd og Rawenclaw (vi droppet Slyterin for ingen ville være dem på den alderen). Gjestene ble delt inn i team for hvert bord
- Pyntet hver seksjon med ulik farge (papirduk) og logoer fra husene som jeg fant på nett og klippet ut
- lnslenker og lenker med gullstjerner i taket over

Gjester:
- Måtte bli sortert i teams/hus vha. sorting hat da de kom

Leker:
- Gjemte små Harry Potter legofigurer i tomme fyrstikkesker. Spilte som "ta den ring og la den vandre" og etter hver runde var den som ikke Voldemort ute
- All flavour beans med Jelly beans: Gjettekonkurranse på smaker
- Koding: Finn tekst basert på en kode (vi brukte a=1, b=2 etc. og skrev en setning med tall som de måtte oversette)
- Kaste på blink med små spillbrikker i ulike farger. Blinkene var rundinger vi hadde tegnet på et stort stykke papir. Var nok å strekke det langt at vi kalte dette for quiddish (fnis)
- "Trylle vekk" kokosboller ved å spise dem med hendene på ryggen
- De ulike teamene/husene e fikk poeng i form av pasta som ble lagt i hus-glass og talt opp til slutt slik at vi fikk kåret et vinnerlag/hus.

Drikke:
- Kjøpte et utvalg av "potions" (alt fra juice til farge etc.) og limte etiketter med alt fra "drageblod" til "zombiemix" oppå. Fant slike etiketter på nett og klippet ut og limte på.

Jeg har bilder av noe av dette som jeg ikke får til å legge inn men kan sende til deg om du sender med ditt tlf nr på PM.

Sist redigert av liefje : 13-09-24 kl 11:03.
liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-24, 11:04   #5
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Og ellers er jeg helt for at folk må få feire slik de selv vil, selv om vi har feiret mer tradisjonelt og stivpyntet.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:01.