|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Nye kostholdsrådJeg blir stadig flinkere til å begrense inntaket av rødt kjøtt og forsøker å få inn flest mulig kjøttfrie middager.
|
|
|
#2 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Nye kostholdsrådJeg veide agurkskivene og paprikaskivene mine i går og det utgjorde svært lite, la til en stor gulrot og da ble det 109 gram. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Nye kostholdsrådTror jeg klarer å få i ungene godt med frukt og grønt, men jeg selv har nok litt å gå på, syns ikke jeg rekker annet enn å handle frukt, så derfor dropper jeg nok litt ubevisst å forsyne meg fra fruktskåla selv. Hagen bugner av epler nå, så skal bruke det til å snu trenden litt, og heller knaske epler enn å snoke i skuffene etter godis/snacks. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
|
Sv: Nye kostholdsrådDe fleste dager spiser mellom 500-800 g frukt og grønt. Jeg spiser nesten ikke rødt kjøtt. Kylling (fra 100g til en filet), laks (80-100g), torsk (200g), makrell i tomat. Grove knekkebrød, havregrøt, grovt brød stort sett daglig. Og for tiden nesten ikke sukker.
|
|
|
#6 |
|
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
Sv: Nye kostholdsrådJeg er nok langt unna på det meste. Alt for mye sukker, fett, alkohol, ultraprossesert mat, rødt kjøtt. Alt for lite grønnsaker og fisk. Så å si ingenting frukt, fullkorn eller meieriprodukter.
|
|
|
#7 |
|
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
Sv: Nye kostholdsrådEneste rådet jeg er innafor er når det gjelder vann. Jeg drikker to-tre liter vann hver dag. Med kullsyre, riktignok.
|
|
|
#8 |
|
koko
|
Sv: Nye kostholdsrådEg er nok ein syndar på mange felt.
|
|
|
#9 |
|
Skinner
Medlem siden: Apr 2008
Sv: Nye kostholdsrådJeg spiser nok frukt og grønt, men tipper vi har litt høyt forbruk av rødt kjøtt. Det er dog et bevisst valg, jeg ønsker og mener det er viktig å ha norsk produksjon av storfe. Min nøkkel til å få i meg nok frukt og grønt er lunsj, som andre nevner.
|
|
|
#10 |
|
Glamorøs
|
Sv: Nye kostholdsrådHa et variert kosthold, velg mest mat fra planteriket og spis med glede.
Sist redigert av Tallulah : 21-08-24 kl 10:54. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Sv: Nye kostholdsrådJeg må få inn grønnsaker til alle måltidene om jeg skal klare å komme over 500 gram om dagen og ihvertfall opp mot 800 gram. Klarer ikke spise 800 gram grønnsaker til et måltid |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Slim på hovednerven
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Sv: Nye kostholdsrådJeg veide også grønnsakene jeg hadde til middag i går bare for å se hvordan jeg lå an. Hodekål og blomkål ble til sammen 432 gram, hakka vårløk veide jeg ikke. Utover det spiste jeg to små snack gulrøtter, en banan, to nektariner og et par håndfuller druer. Jeg har større problemer med å begrense inntaket av frukt enn å komme opp i anbefalt mengde. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Nye kostholdsrådJeg skjønner ikke hvorfor kostholdsrådene ikke inneholder en tydelig anbefaling om 0 alkohol.
|
|
|
#14 |
|
heimføing
|
Sv: Nye kostholdsrådFra linken i HI:
Reinkjøtt, som har lavere fettprosent enn andre typer kjøtt, er da ikke nevnt i kostholdsrådene. Dette sier forskning om reinkjøtt som næringsmiddel (fine grafer i linken):
Så spis reinkjøtt med god samvittighet. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Sv: Nye kostholdsråd
Spis reinkjøtt om du vil ha hele Finnmarksvidda oppkjørt av terrengkjøretøy. Liten avsporing der, men penser inn på riktig spor nå. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
can-jur
|
Storfe som beiter (grasfeed) har mye av de gode fettsyrene, på nivå med oppdrettsfisk
|
|
|
|
#18 |
|
Glamorøs
|
Sv: Nye kostholdsrådDet er vel ikke noe viltkjøtt som er nevnt.
|
|
|
#19 |
|
flisespikker
|
Sv: Nye kostholdsrådHvilke deler av rådene er det du synes er så teite, Floksa? Ville norsk matproduksjon kollapse hvis alle begrenset inntaket av rødt kjøtt til 350 g i uken? Jeg synes det høres ut som ganske mye kjøtt. Og så kommer jo høns og kylling i tillegg.
|
|
|
#20 |
|
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
JEG vet ikke om jeg synes 350 gram kjøtt i uka er så mye.
|
![]() |
|
|