Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Hvor mye koster førerkort nå?

Autofil Bilsnakk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-07-24, 17:55   #1
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor mye koster førerkort nå?

Vi betalte ca. 35000 for alt.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-24, 20:10   #2
ingling
Bør lage seg en tittel selv

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Det er vel ganske mange som tar lappen på automat nå, ikke manuelt? Kan jo selvsagt øve på manuelt likevel, men det er jo litt ekstra greier å konsentrere seg om hvis en uansett ikke kommer til å trenge det. Ville prøvd automat først for å gi trygghet og flyt i trafikken, tror jeg.

Men av nysgjerrighet, er det gitt at foreldre skal dekke hele lappen? Er det ikke noe en kan spare konfirmasjonspenger og slikt til? Nå er det bare aktuelt for en av mine, men jeg tenker ikke at det skal fullsponses av oss nødvendigvis. Teorikurs i konfirmasjonsgave er vel også ganske vanlig.

Gammel 08-07-24, 20:33   #3
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av ingling, her.

Det er vel ganske mange som tar lappen på automat nå, ikke manuelt? Kan jo selvsagt øve på manuelt likevel, men det er jo litt ekstra greier å konsentrere seg om hvis en uansett ikke kommer til å trenge det. Ville prøvd automat først for å gi trygghet og flyt i trafikken, tror jeg.

Jeg ville definitivt tatt lappen på manuell når den ene forelderen har bil med manuelt gir.

Gammel 09-07-24, 13:44   #4
venla
jabbsaft

venla sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Men av nysgjerrighet, er det gitt at foreldre skal dekke hele lappen? Er det ikke noe en kan spare konfirmasjonspenger og slikt til? Nå er det bare aktuelt for en av mine, men jeg tenker ikke at det skal fullsponses av oss nødvendigvis. Teorikurs i konfirmasjonsgave er vel også ganske vanlig.

Selv fikk jeg en sum av mine besteforeldre som dekket ca 75% av det opplæringa og oppkjøring kostet. Så måtte jeg selv dekke resten. Så hadde sett for meg noe lignende for egne barn. Får snakke med eksen om hvordan vi gjør det. Eldste blir 16 neste vår. Etter fylte 16, er det lettere å skaffe seg jobb og spare selv, og jeg tenker det er fint med trening i sparing og betale for seg selv når de er nesten voksen.

Sist redigert av venla : 09-07-24 kl 13:51. Årsak: skriveleif
venla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-24, 13:50   #5
Ellisiv

Ellisiv sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
Hvor: Rogaland
Ellisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det er ikke gitt nei. Vi sponset ca 70% tenker jeg. Trafikalt grunnkurs var type julegave det året de skulle begynne. Begge 2 hadde helgejobber på den tiden, for meg hadde det vært helt feil at de ikke skulle bidra selv.

2 jenter, -02 og -04
Ellisiv er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 09-07-24, 14:03   #6
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Min fikk velge om vi skulle betale lappen til lett mc eller bil, han valgte lett mc( lurt for det ble dyrere) han får litt støtte til billappen(5000)og resten betaler han selv. De 5000 visste han ikke at han fikk .

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-24, 20:17   #7
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eldste betalte neste hele lappen selv, på det tidspunktet hadde vi ikke mulighet til å betale alt. Han jobbet og hadde mer enn nok penger til å betale selv. Minsten har akkurat tatt lappen på mellomtung motorsykkel, og da har jeg sponset litt mer. Han starter vel på lappen på bil til høsten, og da regner jeg med å betale endel. Men det er kun fordi jeg har arvet penger etter at pappa dessverre døde i vinter. Ellers hadde vi ikke hatt muligheten. Men de har heller ikke forventet det, de har visst at vi ikke har hatt muligheten.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-24, 20:22   #8
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Jeg betalte i min tid der meste selv, men så fikk jeg i 18 års gave penger som sånn ca dekket det.

Ungene våre får det sikkert i større grad sponset. Vi har råd til det.

Muligens trafikalt grunnkurs i 16 års gave. Eller julegave det året de blir 16 eller noe sånn. Ble ikke til jul på eldste men han kan få det i 16 års gave.

Gammel 08-07-24, 20:46   #9
Anne C

Anne C sin avatar

Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eldste valgte å ta lappen på manuelt, og det vil 06-modellen også.

Gammel 08-07-24, 21:32   #10
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Min valgte automat , så ingen grunn til manuell. Vi har en bil med automat og en med manuell, men det er ikke noe problem at han kun kan bruke en av de.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-24, 22:45   #11
Timar
Klar

Timar sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Blogginnlegg: 56
Timar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Chablis, her.

Min valgte automat , så ingen grunn til manuell. Vi har en bil med automat og en med manuell, men det er ikke noe problem at han kun kan bruke en av de.

Her bor ikke vi foreldre sammen, og automatgiret bor hos meg. Jeg kan tenke meg å dele på kjøretreningsjobben, kjenner jeg.

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-24, 08:34   #12
Gri

Gri sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Gri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Timar, her.

Her bor ikke vi foreldre sammen, og automatgiret bor hos meg. Jeg kan tenke meg å dele på kjøretreningsjobben, kjenner jeg.

Ein kan nok øve på begge i starten, men mi jente fekk beskjed då jo begynte med køyretimar, at frå då skulle ho kun køyre gir-bilen når det var det ho ville køyre opp på. Etter lappen var i boks har ho sjølvsagt bytta på kva bil ho bruker.

Pris ca 30000,- hos begge mine jenter (manuelt gir. Det vert i snitt litt dyrare sidan ein då oftare treng fleire køyretimar vert det sagt)

Gammel 08-07-24, 22:50   #13
Anne C

Anne C sin avatar

Standard

Eldste kjøpte sin første bil rett etter at han tok lappen, og det ble en med manuelt gir. Han hadde litt mer å velge i av biler i ikke for høy prisklasse når han kunne velge manuelt også.

Gammel 09-07-24, 05:15   #14
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Dette er et av argumentene våre for å beholde droget (bilene våre er omtalt som hhv vraket (den er forresten braket nå, offisielt, og står ikke utenfor lenger) droget, forkortelse for dieseldroget, s macen vår, og Snella/Ella/Ida, kjært barn har mange navn, der er vår id3.

Droget er manuell.

Gammel 09-07-24, 10:01   #15
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Ville definitivt tatt lappen på manuelt og kun kjørt manuelt hvis det var mulig. Nå har vi fått illustrert hvor smart det var, da kiden nylig var på ferie med venner og ungdommene trengte noen med manuell-lappen for å få leid bil. Sånn bortsett fra at hvis kiden skal låne bil hjemme så må hen ha det. Hvis dere har to biler er dere sikkert interessert i at ikke kiden alltid skal låne automatbilen på walkover?

Mine barn fikk tidlig beskjed om at om de skulle ha førerkort var det konf.penger som gjaldt. De har fått trafikalt grunnkurs i julegave.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-24, 11:48   #16
Pelen

Pelen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Automat krever nok et mindre antall kjøretimer, men jeg tror det skal gå bra å øvelseskjøre med manuell også, selv om man kjører opp med automat. Jeg anbefaler deg å gå på dette selv. https://www.vegvesen.no/forerkort/ta...-for-foreldre/ Jeg tror at det man får med seg der kan gjøre at man sparer penger.

Bli ev også med på de første kjøreskoletimene også før dere bruker mye tid på å øvelseskjøre selv. Det var en lang periode som Herremannen ikke hadde timer (etter de første samt grunnkurs) der vi kjørte og kjørte. Etter hvert så kjørte han aller mest mellom hytte og hjem der det var alt som trafikklys, rundkjøringer osv. Og forsikrings-app.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-24, 12:31   #17
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Hvis man først lærer seg å kjøre med manuelt gir ser jeg overhodet ingen grunn til å kjøre opp på automat, det er jo bare helt baklengs.

Jeg jobber et sted hvor det også jobber mange ungdommer. Vi har en del jobb-biler, og det er fryktelig begrensende at over halvparten av de som har lappen ikke kan kjøre størstedelen at bilene vi har.

Gammel 09-07-24, 12:42   #18
Pelen

Pelen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Hvis man først lærer seg å kjøre med manuelt gir ser jeg overhodet ingen grunn til å kjøre opp på automat, det er jo bare helt baklengs.

For min del var det mest tanken på at man ikke rakk å bli helt trygg på manuell og for å spare penger kjører opp på automat.

Herremannen (21) har bare automat og han har foreløpig aldri vært i en situasjon der det har vært en utfordring. Men det er klart, fortsetter pappaen å ha manuell når man er 18 så er det nok greit å ha mulighet å kjøre den bilen.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-24, 12:50   #19
Fintdethei!
Javel?

Fintdethei! sin avatar

Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Fintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de fleste
Standard

Min kjørte opp på automat, og har aldri vært i en situasjon der manuell trengtes. Mange kjøreskoler tilbyr også vare automat nå.

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-24, 13:49   #20
venla
jabbsaft

venla sin avatar

Hvor: Trondheim
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Kjenner det sitter litt langt inne å velge bort manuelt gir. Men min ungdom kan tidligst få førerkortet i 2027, og da har kanskje til og med faren kvittet seg med sin stasjonsvogn med manuelt gir. Jeg og resten av familien har automat, så tenker det blir enklest å kjøre opp med det.

Den eneste gangen jeg har kjørt med manuelt gir de siste åra, er når jeg leide varebil til flytting. Men de finnes sikkert med automat også.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:18.