Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Kan vi snakke om valget i USA (igjen …)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-06-24, 21:36   #21
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kan vi snakke om valget i USA (igjen …)

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Enig i det Lille_meg, men poenget er jo at han først må bli valgt. Og det er det jeg er redd den høye alderen vil ødelegge for, først og fremst. Og apparatet rundt vil jo ikke få utrettet noe som helst, om frontfiguren ikke sanker velgere. En annen kandidat, nærmest hvem som helst, vil kunne dra flere velgere over på demokratenes side.

Det er jo det som er sykt!

Hvem som helst burde kunne vinne mot Trump. Hvem som helst, selv om han er gammel og skranten burde kunne vinne mot en fyr som setter hele den demokratiske prosessen i fare ved å nekte å akseptere valgresultatet.

Det republikanske partiet er ikke et politisk parti mer - det er en kult! En kult hvor man blindt følger lederen og hyller alt denne lederen gjør. Det er fryktelig fryktelig skremmende! Og det er dette som burde adresseres, ikke at Biden er gammel.

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-24, 21:45   #22
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, det er sykt. Men jeg er redd det er sant. Dessverre. Selvsagt mener jeg at hvem som helst kan styre landet bedre enn Trump, selv en svimete gammel og svak mann som Biden. Men jeg er redd amerikanerne ikke ser det slik, og det er tross alt de som skal stemme. Derfor mener jeg Biden burde trekke seg og demokratene burde funnet en annen kandidat. For å redde valget, og landet.

At Trump er helt kokko er åpenbart, og det har da virkelig vært adressert side opp og side ned her inne, helt siden første gang han stilte. Det er vel ingen her som mener noe annet.

Gammel 29-06-24, 21:45   #23
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, det burde det Lille meg. Men nå er faktisk verden anderledes. Og det er det vi diskuterer. Realiteten.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-24, 21:57   #24
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Hvem som helst burde kunne slå Trump, men det har vi jo sett flere ganger at ikke stemmer i praksis. Og at demokratene da velger Biden som motstander er jo helt på trynet. De burde satt foten ned for lengst. Jeg har mista trua.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-24, 22:48   #25
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Denne understreker det vi egentlig vet, men som er så vanskelig å akseptere.
https://www.yahoo.com/news/bidens-de...aT6dqDRjFuBsoa

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-24, 23:21   #26
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Men altså, det er Biden selv som må trekke seg. Partiet får ikke gjort noe som helst, annet enn å prøve å overtale ham. Jeg har mest troa på Jill i så måte.

Det er dog verdt å tenke gjennom at årsaken til at han i det hele tatt stiller, er oppfatningen om at han er den eneste som kan slå Trump. Så absurd det enn kan høres ut.

Gammel 30-06-24, 10:16   #27
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er først å fremst skremmende at et så stort og høyt fungerende land kan ende opp i en sånn situasjon.
Og med valgutsiktene i Frankrike nå så er jeg skremt.
I en verden som stadig blir med ustabil og med et klima vi vet kommer til å bli ekstremt mye mer krevende framover og dermed bidra til å destabilisere enda mer så er jeg bekymra. Vi trenger sterke, trygge, kloke og modige ledere i årene som kommer. Ikke rablende gale gamle menn, eller ekstremister.

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Jaggu bra vi har fått oppstarten på beredskapslager for korn. Nå gjelder det bare å fylle det opp så raskt som mulig, og øke til mer enn tre måneder. Totalberedskapsmeldingen blir også viktig.

Som en av de som sitter tett på landbrukspolitikken i Norge (ikke fordi jeg er bonde altså, men som tillitsvalgt) så ville jeg ikke satset særlig mye på akkurat det. Norsk matberedskap er i fritt fall og det gjøres uten at de som styrer løfter en finger.
“We are in deep shit if shit hits the fan” for å si det sånn

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-24, 11:12   #28
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er faktisk helt krise! Jeg har bare sett litt og stykkevis og spesielt et stkke om golf! Det er helt horribelt.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-24, 14:59   #29
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Det er faktisk helt krise! Jeg har bare sett litt og stykkevis og spesielt et stkke om golf! Det er helt horribelt.

Deler er ille, helheten er noe bedre, faktisk (ikke bra, men bedre). Trump derimot var grusom hele tiden.

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-24, 00:51   #30
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Blogginnlegg: 356
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Trump var sitt sedvanlige, grusomme, løgnaktige selv. Biden var for gammel, han kan rett og slett ikke ha ansvaret i 5 år til. Det er hent forferdelig.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-24, 06:56   #31
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men om Biden blir gjenvalgt, vil da Kamala Harris overta om han slutter å virke? (Hvor er Kamala, forresten?) - det var håpet mitt ved forrige periode.

For meg er det et mysterium at to så gamle menn faktisk stiller. - og at Trump, som er kriminell har oppslutning er helt uforståelig. En brevvenninne av meg fra USA mener at Trump får stemmer «because he’s not Biden» - men det er ille. - november kommer raskt.

Gammel 01-07-24, 08:52   #32
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, visepresidenten tar over. Men jeg syns de gjør en dårlig jobb med å løfte fram Kamala. De burde ha brukt tid på å gjøre henne populær og vise kompetansen hennes.

En amerikansk venninne mente at de burde «Get rid of party politics», men det er jo nærmest det de har gjort. I stedet for å lage en partiplattform overlates alt til én person og det er jo super-ugunstig og skjørt når den personen viser seg å ikke virke særlig bra.

Gammel 10-07-24, 12:19   #33
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av GinaK, her.

Ja, hvorfor er ikke Harris mer på banen?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg syns de burde snu seg rundt og finne en noenlunde normal sentrumsorientert hvit mann i 50-årene (de finnes jo!) og bare skyfle ham gjennom. Anyone will do.

Eg høyrde ein podcast i går (skal legge inn kjelde, når eg har dobbeltsjekka kva for ein det var, eg høyrde nemlig mange podcaster i går), der dei analyserte akkurat dette.

Det kloke ville jo vore å spele fram Harris for to år sidan, slik at ho hadde fått vist seg fram og vise kva ho er god for. Det har ikkje den indre sirkelen rundt Biden gjort, og nå begynner det å bli for seint å fronte ein annan kandidat, fordi dei som stemme på Demokratane sitt valgmøte ikkje har mandat til det.

Men det er jo person over parti på begge kantar, og det er heilt håplaust.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-24, 13:40   #34
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

De snakket endel om det i gårsdagens Aftenpodden.

Gammel 10-07-24, 15:06   #35
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Ja, visepresidenten tar over. Men jeg syns de gjør en dårlig jobb med å løfte fram Kamala. De burde ha brukt tid på å gjøre henne populær og vise kompetansen hennes.

En amerikansk venninne mente at de burde «Get rid of party politics», men det er jo nærmest det de har gjort. I stedet for å lage en partiplattform overlates alt til én person og det er jo super-ugunstig og skjørt når den personen viser seg å ikke virke særlig bra.

Samtidig er det interessant det jeg hører skjedde i Frankrike (om det stemmer). At flere partier gikk sammen om å blokkere at de på ytre høyre fikk mandater. Lurer på hva som egentlig skjedde på bakrommet der. Om de gjorde avtaler så de ulike partiene fikk inn noen seg imellom, så og si.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-24, 16:10   #36
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

Samtidig er det interessant det jeg hører skjedde i Frankrike (om det stemmer). At flere partier gikk sammen om å blokkere at de på ytre høyre fikk mandater. Lurer på hva som egentlig skjedde på bakrommet der. Om de gjorde avtaler så de ulike partiene fikk inn noen seg imellom, så og si.

Jeg leste en artikkel i Aftenposten i dag om at dette i aller høyeste grad skjedde. At det i valgrunde 2 var slik at sentrum trakk seg hvis venstresiden hadde fått flest stemmer, og oppfordret velgerne til å stemme venstre. Og motsvarende hvis sentrum hadde flest. Så det var et samarbeidsprosjekt av dimensjoner.

Gammel 10-07-24, 17:11   #37
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Leste og i Aftenposten tror jeg det var at unge populære mennesker som Taylor Swift og Mbappe, hadde sagt høyt og tydelig fra at folk måtte stemme, særlig unge. Skal se om jeg finner artikkelen.

Gammel 10-07-24, 18:01   #38
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Det har jeg også lest om, og jeg leser ikke Aftenposten. Så vg eller nrk har også omtalt det

Gammel 10-07-24, 20:13   #39
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

George Clooney for president

Gammel 11-07-24, 08:16   #40
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Palmen, her.

George Clooney for president

Den var veldig bra den kronikken har skrev i New York Times. Så fornuftig.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:58.