Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Kort oppsummert - adel for dummies

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-10-22, 12:37   #1
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Spørsmål

Kort oppsummert - adel for dummies

Ok. Jeg leser for tiden "Krig og fred" av Tolstoj, går meg vill i adelstitler, og innser at dette kan jeg ingenting om. Historie var aldri favorittfaget mitt på skolen, og jeg har aldri gjort en innsats for å forstå meg på dette når jeg har vært borti temaet i litteraturen eller media tidligere, det er bare ord jeg har hørt, men ikke tenkt noe nærmere over. Men kanskje FP kan lære meg litt om dette. Hva er (eller for det meste var selvsagt) egentlig adelen? Jeg mener, hva gjorde de egentlig (bortsett fra ball og intriger )? Hva betyr de ulike titlene, baroner, fyrster, grever etc? Hvordan er de rangert, hvilke roller har de? Og er det noen forskjeller mellom ulike land, eller var f.eks den russiske adelen (som jeg leser om nå) organisert på samme måte som den engelske, preussiske eller franske?

Noen som har en fin oversikt eller en kort forklaring på hvordan dette systemet fungerte?

Her er romanens beskjedne persongalleri:
https://upload.wikimedia.org/wikiped..._by_shakko.jpg

Sist redigert av My : 27-10-22 kl 12:51.
My er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:04.