Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Bergamo

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-10-24, 13:47   #21
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bergamo

Det er mulig hele Bergamo er stor (selv om jeg på ingen måte hadde opplevelsen av å være i en storby), men du trenger egentlig ikke å bevege deg noe særlig ut fra gamlebyen. Det er for øvrig den øvre delen av byen med en slags borg på toppen, og er omkranset av en bymur. Den kalles citta alta.

Gammel 15-10-24, 13:50   #22
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I Bergamo tror jeg gamlebyen er det som kalles Città Alta, den høye/øvre byen.

Gammel 15-10-24, 13:55   #23
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av My, her.

I Bergamo tror jeg gamlebyen er det som kalles Città Alta, den høye/øvre byen.

Ja, var det jeg skulle inn å si også.

Og der trenger man ikke å planlegge for man ser alt på to dager. Men kan ta "Fløybanen" ned til "nybyen (som også er gammel ) og man kan ta en en annen funicular opp på enda en høyde og spise på en av de restaurantene der oppe og se utsikt. Vi gjorde begge deler, dvs vi gikk ned til "nybyen" for å shoppe litt, mens jeg tok banen opp igjen, så gikk resten av følget opp.

Vi fløy til og fra Milano, men det finnes en lokal flyplass også.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-24, 14:17   #24
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi bodde i airbnb leilighet i gamlebyen, like bak/venstre for kirken, ovenfor funicularen som går ned til den moderne delen, Cttà Bassa.

Vi spiste frokost på en plass med overdådige slags pizzabrød med masse pålegg, usikker på om de er noe gode på å servere glutenfritt der, eller så spise vi på en café på det torget med kirken. Den ene middagen spiste vi oppe på det lille fjellet som det går en annen funicular til, ikke den som var michelinanbfalt, men en av de to andre. Lurt å bestille bord oppå der, tror jeg. Ellers spiste vi på to andre restauranter som så enten koselige ut eller fant på Trip advisor.

Den nedre byen heter Città Bassa og er fra 1700-tallet. Der hadde jeg ikke giddet å bo.

Sist redigert av Karamell : 15-10-24 kl 16:10.
Gammel 15-10-24, 14:26   #25
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Standard

Sjekket min FB: Kirken jeg snakker om heter Basilica di Santa Maria Maggiore. Den er sentralt i gamle Bergamo, i hvertfall den enes siden av den, den som går mot Piazza del Duomo og Vecchia.

Bakeriet jeg snakket om med pizzafrokostmaten heter Il Fornaio.

Piazza vecchia (den gamle plassen) er også sentral. Men Alta er kjempeliten så man rekker over alt, selv med en form som er så elendig som min.

Gammel 15-10-24, 14:51   #26
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 222
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tusen takk for supre tips!

Gammel 15-10-24, 22:11   #27
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Takket være denne fikk jeg kastet meg rundt og bestilt noen dager i Bergamo tidlig i juli også.

Noen tips til hvor ellers i området man kan være noen dager? Vi er en uke i Piemonte først, så tenkte rundt en av lagoene.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-24, 08:11   #28
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har tatt tog langs Como-sjøen, og var det utrolig vakkert. Jeg har alltid hatt lyst til å reise tilbake.

Gammel 16-10-24, 08:24   #29
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Anbefaler denne restauranten på toppen av Bergamo:
https://guide.michelin.com/cz/en/lom...di-san-vigilio

Jeg var på en ukes venninnetur ved Como nå i august. Jeg skal definitivt tilbake -likte den bedre enn Garda. Neste gang vil jeg bo i den lille byen Bellano. Likte den siden av sjøen best.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-24, 12:42   #30
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har bare hørt at det er så utrolig varmt og snobbish langs Como i juli, men det er kanskje ikke tilfelle?

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-24, 14:25   #31
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Det var ihvertfall ikke tilfelle i august. Vi var redde for det samme + hadde hørt at det var så dyrt alle steder. Men vi opplevde det motsatt. Vi var en tur med ferga over til Bellagio. Der var det masse mennesker, dyre butikker osv. Men på "vår" side av sjøen var det helt annerledes. Der var det mest helt vanlige italienere som ferierte. Vi bodde i Olcio, ved Mandello del lario. Ikke noe snobbish å finne der.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-25, 09:40   #32
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 222
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi drar snart, og jeg har notert tipsene. Vi bor i gamlebyen og planen er å se på gamle bygninger og se på folk. Tar gjerne flere tips, altså.

Gammel 10-06-25, 12:38   #33
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Snippa, her.

Anbefaler denne restauranten på toppen av Bergamo:
https://guide.michelin.com/cz/en/lom...di-san-vigilio

Jeg var på en ukes venninnetur ved Como nå i august. Jeg skal definitivt tilbake -likte den bedre enn Garda. Neste gang vil jeg bo i den lille byen Bellano. Likte den siden av sjøen best.

Ja, opp på den toppen må man, og man må ikke spise Michelin der. De har vel to andre restuaranter der oppe også. Vi spiste på en og satte nede i en hage, under selveinnerestauranten.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:33.