Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Trenger hjelp til å velge flatskjerm

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-08-07, 10:51   #1
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Trenger hjelp til å velge flatskjerm

Jeg brukte flere mnd på akkurat det samme … lese alle mulige slags råd og var vel innom Expert minst 10 ganger før jeg endelig fikk bestemt meg.

Budsjettet mitt var på 10 000kr så det i seg selv satte jo sine begrensninger.

Til slutt endte jeg opp med dette:
http://www.bestbuy.no/product.asp?sku=67093

Grunnen var jeg ville ha best mulig bildekvalitet og den nyeste teknologien som 10 000kr kunne gi meg. Jeg ville ikke bruke penger på fancy design eller motorisert stativ, kun på bilde. Problemet med mange av de flatskjermene som er på tilbud er at det er gammel tekonolgi. Ofte tilbyr de deg utstillingsmodeller til redusert pris også. Så sjekke alltid hvor gammelt tv er, du vil absolutt ikke kjøpe en 2 år gammel flatskjerm!

Husk også at motorisert stativ er veldig dyrt, du kan fint kjøpe en dreibar gjennomsiktig plate på IKEA til 139 kr som tv kan stå på i stedet for å bruke 4000 ekstra på dette.

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-07, 10:55   #2
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

samsung. beste vi har vert borti.

Isolde er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 16-08-07, 11:09   #3
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

For den som er interessert, Forbrukerportalen skriver litt om overgangen til digitalt bakkenett og hva det vil ha å si for TV'ene: http://forbrukerportalen.no/Artikler...v_revolusjonen.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-07, 11:25   #4
Benmurphy
-

Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

For den som er interessert, Forbrukerportalen skriver litt om overgangen til digitalt bakkenett og hva det vil ha å si for TV'ene: http://forbrukerportalen.no/Artikler...v_revolusjonen.

Jeg har sett artikkelen, og flere som ligner, før. Jeg mener at det som står der bare kan ignorerers. Det digitale bakenettet, som dette handler om, er kun relvant for de som hverken har kabel-tv, parabol eller fibernett. De aller fleste har, eller kan få, en av disse løsningene. Spesielt tror jeg fibernett vil være et bedre alternativ enn det digitale bakkenettet, og det tilbys også først og fremst "på landet", der de som fortsatt bruker tv-antenne, og er potensielle brukere av bakkenettet, bor.

Artikkelen er inne på det også: Vi får en digital-tv-standard (det digitale bakkenettet) som ingen andre i verden har i Norge, så jeg vil ikke anbefale å holde pusten mens man venter på stort utvalg i appareter som er klargjort for denne. Det er nok bare å venne seg til tanken på enda flere stygge bokser med det samme.

Ben "Wants a TiVo!" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-07, 10:57   #5
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Plasma var aldri noe alternativ for meg da rådet var på alle steder jeg gikk at det er kun hvis du skal ha stor skjerm (42 tommers og oppover) og det mest er gode filmopplevelser og ikke tv du er ute etter så velger du plasma. For å få gode plasma skjermer så må du også opp i en forholdsvis dyr prisklasse.
Dette tror jeg så aboslutt på da jeg kjenner flere som har valgt forholdsvis billige plasma skjermer og de er ikke fornøyde. På flere har f.eks logen på tv kanalen brent seg fast i skjermen osv.

Gammel 16-08-07, 21:05   #6
tutta
Passiv

Tommel opp

Vi har nettopp kjøpt ny flatskjem og endte opp med denne og er veldig fornøyd!!!

http://www.expert.no/product/product...ier=LE32R89BDX

Svar med sitat
Gammel 16-08-07, 11:05   #7
Benmurphy
-

Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Når det gjelder valg mellom LCD og plasma gjelder det jeg skrev i dette innlegget i denne tråden i fjor høst stort sett fortsatt. Det som evt. har endret seg litt er at de fleste nå får digitale signaler (uten at det nødvendigivs gir bedre bilde), og at jeg er enda mer overbevist om at plasma er å foretrekke fremfor LCD. Hvis jeg skulle kjøpt nå ville jeg ha kjøpt en plasma-tv fra Pioneer, men de er dyre da.

Det som ikke har forandret seg er at man må gå i butikken for å se hva man syns ser bra ut. Det gjelder både bildekvalitet og utforming av apparatet. "Interiør" er et godt utgangspunkt for TV-valg. De vises ganske godt; noen ser bra ut, andre helt forjævlige.

Når det gjelder "HD" bør det stå "HD-Ready" på TV-en, og det tror jeg egentlig det gjør på alle nå. Det er godt nok dersom skjermen er "liten", dvs. under 60".

Ben "thirteen channels of shit on the TV to choose from" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-07, 11:48   #8
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Når det gjelder valg mellom LCD og plasma gjelder det jeg skrev i dette innlegget i denne tråden i fjor høst stort sett fortsatt. Det som evt. har endret seg litt er at de fleste nå får digitale signaler (uten at det nødvendigivs gir bedre bilde), og at jeg er enda mer overbevist om at plasma er å foretrekke fremfor LCD. Hvis jeg skulle kjøpt nå ville jeg ha kjøpt en plasma-tv fra Pioneer, men de er dyre da.

Det som ikke har forandret seg er at man må gå i butikken for å se hva man syns ser bra ut. Det gjelder både bildekvalitet og utforming av apparatet. "Interiør" er et godt utgangspunkt for TV-valg. De vises ganske godt; noen ser bra ut, andre helt forjævlige.

Når det gjelder "HD" bør det stå "HD-Ready" på TV-en, og det tror jeg egentlig det gjør på alle nå. Det er godt nok dersom skjermen er "liten", dvs. under 60".

Ben "thirteen channels of shit on the TV to choose from" Murphy

Tror nok ikke de fleste i el butikker er enige med deg (siden LCD teknologien nå har kommet så mye lenger en for bare et år siden). De sier jo stort sett det motsatte, at for et par år siden ville rådet hva vært plasma men i dag, LCD.

Men for all del, du har jo et stort tv og bruker det mye til spill – da anbefales jo som regel plasma. Men jeg kjenner folk som kjøper billige 32 tommers nye plasme tv’er som fortsatt sitter å ser NRK nyheter med TV3 logo i høyre hjørne, og dette er nye plasma tv’er. Så det må være ganske store sprik mellom billige og dårlige der!

Gammel 17-08-07, 16:01   #9
Føniks
padawan

Føniks sin avatar

Føniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Eria, her.

Vi kjøpte oss en Tatung til 4300 kr.

Vi også, den kom veldig godt i tester og er faktisk god i bruk. Siden teknologien endrer seg så raskt, ville jeg aldri giddet å bruke altfor mye penger på en tv som sannsynligvis er forbigått teknoligisk i løpet av et par år.

Jeg ser det i jobben min, ingen maskin er regnet med å vare mer enn 3 år før den er utrangert.

Gammel 17-08-07, 17:16   #10
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tusen takk, spesielt til deg, Lille Ru!

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-07, 22:12   #11
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg får ikke tak i lillebror. Kommer med svar så snart jeg hører noe fra ham.

Gammel 16-08-07, 22:21   #12
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

ikke svar på ditt spørsmål men denne ville jeg hatt:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=335470

Gammel 16-08-07, 23:10   #13
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

ikke svar på ditt spørsmål men denne ville jeg hatt:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=335470

Den var i en prisklasse jeg likte! Håper bare den er bra også? Jeg er livredd for det som en jeg kjenner sier om LCD-tv-er: Bildet er klart når man ser rett forfra, men sitter man i vinkel og ser blir bildet uskarpt.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-07, 23:13   #14
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Standard

I følge sambo er alt til samsung bra.

ingen problem med side syn sier han.. bare litt lysere bilde når man sitter nermt.

Vi har en 40" og jeg er kjempefornøyd. utrolig enkel å ha med å gjøre.. fint design og enkel fjernkontroll og godt bilde.

Svigers har 32" og han er kjempefornøyd og.

Gammel 17-08-07, 01:07   #15
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kristin, her.

I dag fant vi en Toshiba på salg, og den virket veldig ok. Det vil si, det var vel selgeren som var ok. Vi har ikke kjøpt, for vi vil sjekke litt ut. Det er en Toshiba 32 WL 68 som er satt ned fra 16000 tio 9999.

Noen med peiling? Godt eller dårlig kjøp?

Lillebror:

Sitat:

32wl68 har kostet 16000 for ca 1 år siden...

er like mange meninger om plasma og lcd som det er personer....

hun kan kun velge lcd.. trenger ikkke høre på plasma folkene..

Han anbefalte DENNE, beste tv i 32" klassen. De selger den i butikk til 11995,- har solgt den for 14995.-
Er mye bedre enn samsung og sony, og de selger de også - så det er ikke derfor han sier det.

Gammel 17-08-07, 01:15   #16
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Standard

Det er ikke Full HD på den, men som han sa: Folk flest trenger ikke det. Det er bare til PS3. ( Du trenger ikke Full HD så lenge du ikke har noe som kan spille av Full HD, og foreløpig er det bare Playstation 3. Så ingen her lar seg lure til å kjøpe de rådyre filmene ...)

Gammel 17-08-07, 13:57   #17
Juste
Populærkulturjunkie

Juste sin avatar

Hvor: I Cyberspace.
Blogginnlegg: 1
Juste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Det er ikke Full HD på den, men som han sa: Folk flest trenger ikke det. Det er bare til PS3. ( Du trenger ikke Full HD så lenge du ikke har noe som kan spille av Full HD, og foreløpig er det bare Playstation 3. Så ingen her lar seg lure til å kjøpe de rådyre filmene ...)

Både de nye modellene av Xbox 360 og an godt utstyrt PC kan spille av full HD, PS3 har ikke akkurat noe monopol på det....

Juste er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-07, 15:49   #18
Alioli
Fullverdig medlem

Alioli sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Toten-området
Alioli er litt kul
Standard

Nesten litt trist og kjedelig å lese all denne diskusjonen om flatskjermer, når jeg vet jeg ikke har mulighet til å anskaffe dette på en god stund selv, pga lite råd og lite plass.. etter hvert skal vi få bygget oss en tv-stuen, men det kan ta sin tid (pga lite råd).. så da får jeg heller se på TV på den jeg har nå..

(når sant skal sies, ser jeg film mest på dataen om dagen da men, fordi da kan jeg sitte og surfe litt samtidig, pluss at fruen kan se på TV..)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:52.