Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

[Korona-utfordring] Lag noe du syns er for vanskelig!

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-01-21, 10:57   #1
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Korona-utfordring] Lag noe du syns er for vanskelig!

Opprinnelig lagt inn av Dali, her.

Jeg har startet å strikke en genser, etter å ha lovet meg selv å ikke gjøre det flere ganger. Det som er vanskelig med dette prosjektet er ikke selve strikkingen, men det å faktisk orke å strikke to armer, dvs bli helt ferdig.
Garnet ble kjøpt to dager før stort salg på Strikkemekka, så her bør jeg virkelig gjøre en innsats for å fullføre.

Triks; strikk begge ermene samtidig på en rundpinne. Da får du jevnere strikketetthet også.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-21, 11:11   #2
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg melder meg inn her med at jeg har blitt tatt opp til et lederutviklingsprogram i frivilligaktiviteten min. Det kommer i hvert fall til å bli krevende, både med arbeidet og med å sette av tid, så jeg tenker at her utfordrer jeg meg selv.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-21, 12:09   #3
Dali
Glad

Dali sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Triks; strikk begge ermene samtidig på en rundpinne. Da får du jevnere strikketetthet også.

Høres komplisert ut - må armene sys sammen da? Eller er det vridd rundpinne? Som jeg har hørt om, men aldri testet. Og som dermed kanskje bidrar til at prosjektet mitt passer enda bedre inn i denne tråden.

Gammel 27-01-21, 12:39   #4
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dali, her.

Høres komplisert ut - må armene sys sammen da? Eller er det vridd rundpinne? Som jeg har hørt om, men aldri testet. Og som dermed kanskje bidrar til at prosjektet mitt passer enda bedre inn i denne tråden.

Du strikker to separate rundinger, så ikke noe sy sammen. Høres mye mer komplisert ut enn det er. Jeg pleier å strikke vrangborden ved håndleddet hver for seg før jeg tar det over på samme rundpinne, Jeg syns det lettere å se hvordan det må være da. Det er ikke vanskeligere enn når man setter ermene til bolen når man strikker nedenfra og opp, egentlig. Samme prinsipp, at man må sette den på rett vei. Andre syns det er lettere å legge opp til to på samme pinne fra starten. Det er mange youtubevideoer som viser hvordan. Her er en, men lønner eg ofte å se flere til man finner en man syns er mest forståelig.

(Kilde: youtube.com)

Gammel 01-02-21, 15:41   #5
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Det må jo bli å lære meg en gitt sang på fløyta. Men hvilken

Noter til Morgenstemning er funnet.
Det er langt over mitt kompetansenivå, så det blir en utfordring!

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-21, 09:13   #6
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 314
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

For en kul idé! Jeg må tenke litt på hva som skal være mitt bidrag, om noe, men jeg har i alle fall lyst til å følge dere så legger herved inn et abonnement på tråden.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-21, 09:35   #7
amo
Bør lage seg en tittel selv

amo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Kanskje jeg skal dra frem symaskinen? Jeg sydde noen sofaputer for noen år siden, det er vel det den er blitt brukt til.
Prøve meg på pysjamasbukser? Sy julepysjer til hele gjengen istedenfor å kjøpe?

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-21, 10:41   #8
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For en fantastisk tråd!

Jeg skal bare gjøre ferdig den jakka jeg har begynt på, for den er ikke egentlig for vanskelig. Og så skal jeg gå over til den genseren som jeg tror jeg aldri kommer til å få til.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-21, 10:48   #9
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-21, 10:49   #10
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Jeg får ta tak i bunadskjorta! Hvitt på hvitt med plattsøm, huhei.

I tillegg driver jeg med japansk i DuoLingo. Jeg har alltid vært språksterk, men innser nå at det er fordi jeg er god på assosiasjon og å huske og å se språklige forbindelser. Det funker med norsk/engelsk/spansk/flamsk/til dels fransk, men overhodet ikke på japansk.

Gammel 27-01-21, 13:28   #11
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Om jeg kan få utsatt oppstarten et par uker, jeg jobber så intenst frem til slutten av februar at utfordringen på hjemmebane bare er å holde hodet over vannet.

Men i mars, da kunne jeg sikkert finne på noe sånt. Må tenke litt på hva

Gammel 27-01-21, 15:58   #12
m^2

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skal sy meg en sånn "chaneljakke" med håndsøm og "haute couture"-metoder og hele bøtteballetten. Potensielt tar jeg meg et (online, nå) sykurs for å gjøre det enten hos Tine Solheim eller hos Katrine Nørgård, vi får se. Jeg ønsker meg hvertfall det i 50-års-presang

Men jeg driver og slanker meg, så jeg venter egentlig til jeg er ferdig med det før jeg går igang så jeg ikke får et kjempekrevende plagg som ikke passer Jeg har ikke bestemt meg for stoff og sånt enda, jeg er i tenkeboksen. Enten noe fargerikt eller noe tamt.

Jeg skal også sy meg en dressjakke/drakt med skjørt i kasjmirull (jakke: v8333 og skjørt: v8543), og en svart trenchcoat (med silkefor med små grønne aliens i små romskip på ), men begge de ligger litt klart på bordet her også... men jeg tror "chaneljakken" blir mest krevende og vanskelig.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-21, 10:36   #13
Bobbelur
...we have cookies

Bobbelur sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Blogginnlegg: 191
Bobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Dette må jeg tenke litt på, men er med på utfordringen. Så første utfordring blir jo å finne ut hva jeg har lyst til egentlig.

Bobbelur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-21, 19:40   #14
Bobbelur
...we have cookies

Bobbelur sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Blogginnlegg: 191
Bobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bobbelur, her.

Dette må jeg tenke litt på, men er med på utfordringen. Så første utfordring blir jo å finne ut hva jeg har lyst til egentlig.

Det viser seg å være vanskelig å finne noe jeg vil gjøre. Det jeg synes er aller, aller vanskeligst nå er å finne ut hva jeg vil jobbe med og hvor jeg vil bo når jeg har fått autorisasjonen min. Og det er jo ikke noe jeg lager, det er noe jeg bestemmer.

Men jeg har lyst til å sy en veske av noen prøvelapper av møbelstoff som jeg har. Jeg tror jeg skal ha det som målet mitt - og at det ikke trenger være noe kunstverk når jeg er ferdig, men at det blir en veske som kan brukes og at jeg har redusert stofflageret mitt litt.

Bobbelur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-21, 11:06   #15
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har bestilt garn for å hekle en genser. Jeg er ganske god til å hekle, men har aldri heklet (eller strikket) et så stort plagg før. Eller et plagg i det hele tatt hvis man ikke regner med luer, pulsvarmere, sjal og sånt.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-21, 11:12   #16
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Jeg har bestilt garn for å hekle en genser. Jeg er ganske god til å hekle, men har aldri heklet (eller strikket) et så stort plagg før. Eller et plagg i det hele tatt hvis man ikke regner med luer, pulsvarmere, sjal og sånt.

Jeg har ikke startet på dette prosjektet enda, men har garnet i hus. Jeg har derimot heklet EN sokk, og den ble ganske fin. Den passet ikke helt, så jeg må justere litt. Men jeg er veldig stolt over den sokken.

Ellers har jeg begitt meg inn på et heklet teppe med mange ulike teknikker, en av de er tunisisk hekling, og det har jeg aldri gjort før. Det var moro å lære.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-21, 11:17   #17
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Jeg har kjøpt inn for å sy munnbind, og det skal egentlig ikke være for vanskelig, men dørsrokkmila er lang, jeg har ikke brukt symaskinen på evigheter. Kanskje jeg kan pushe meg? I mars. Mellomste skal bruke symaskinen i vinterferien så da kan vi fortsette når den kommer hjem? (hun skal ha den med til min mor i vinterferien og sy seg klær)

Gammel 31-01-21, 12:16   #18
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 38
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Jeg orker ikke begynne på noen veldig kompliserte strikkeprosjekter, for tida har jeg en Owlerybluse og en Loppisgenser på pinnene. (Sistnevnte har jeg riktignok rekt opp fem ganger, fordi jeg ikke blei fornøyd med fargene eller har kløna til økninger og diverse greier, men den er jo ikke vanskelig.)

Litt utfordringer har jeg likevel godt av, så jeg jobber med to ting: 1) Begynne å lese igjen (to bøker så langt i år), og 2) Begynne å trene. Har tatt mot til meg og spurt kollega som kan sånt om tips, så nå har jeg fått en øvelse for å trene vond rygg og tilbud om å få lagd treningsprogram (men det klarte jeg å tøyse bort). Det er en start, da.

I dag skal jeg dessuten lage noe spiselig av en hel, rå kylling, og det har jeg aldri gjort før.

Gammel 31-01-21, 12:38   #19
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Matilda, her.

Jeg orker ikke begynne på noen veldig kompliserte strikkeprosjekter, for tida har jeg en Owlerybluse og en Loppisgenser på pinnene. (Sistnevnte har jeg riktignok rekt opp fem ganger, fordi jeg ikke blei fornøyd med fargene eller har kløna til økninger og diverse greier, men den er jo ikke vanskelig.)

Litt utfordringer har jeg likevel godt av, så jeg jobber med to ting: 1) Begynne å lese igjen (to bøker så langt i år), og 2) Begynne å trene. Har tatt mot til meg og spurt kollega som kan sånt om tips, så nå har jeg fått en øvelse for å trene vond rygg og tilbud om å få lagd treningsprogram (men det klarte jeg å tøyse bort). Det er en start, da.

I dag skal jeg dessuten lage noe spiselig av en hel, rå kylling, og det har jeg aldri gjort før.

Jeg leste først at du skulle spise en hel rå kylling. Det hørtes ut som en utfordring man burde stå over.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-21, 13:08   #20
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 38
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Jeg leste først at du skulle spise en hel rå kylling. Det hørtes ut som en utfordring man burde stå over.

Nei, jeg skal partere den og braisere den i hvitvin. Eller noe.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:04.