Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Retningslinjer for sosialt samvær nå

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-03-20, 17:21   #1
Bayone
snur

Bayone sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 4
Bayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt likt
Standard

Sv: Retningslinjer for sosialt samvær nå

16-åringen får lov å gå på fotballbanen med to kompiser så lenge de holder avstand. Ser dem fra vinduet og nå står de og trikser med 5 meters mellomrom

18-åringen har ei venninne som hun av og til er sammen med ute, ellers så sitter de veldig mye på FaceTime.

Gammel 20-03-20, 17:22   #2
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Minsten løp en tur med to kompiser på tirsdag, ellers har vi ikke hatt noe kontakt med noen utenom butikkbesøk.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-20, 17:34   #3
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Synes ikke noe om den til tider høylytte kritiseringen av andre - som regel folk man ikke kjenner og vet noe om. Folk får passe seg selv. Mennesker har ulike ressurser. En liten husholdning er sårbar, også sosialt, noen ganger også fysisk. Synes det er tendenser til at de som klager på andre har 4-5+ personer, kan lage seg hver sin arbeidsstasjon i et rikelig stort hjem, kanskje med hage og trampoline attpå. Da er det ikke så vanskelig som når du har dårlig plass, fysisk eller mentalt, og isolasjon blir en stor belastning.

Isolasjon er skadelig. Det kan bla føre til angst, depresjoner, psykosomatiske plager. De som har problemer fra før (rus, vold, konflikter, økonomi...) rammes hardere. Det er dessverre sannsynlig å få en oppblomstring av rus, vold, selvmord, angst, skilsmisser, omsorgssvikt. Vi har nå en enslig tatt opp i vår «familiegruppe» vi sosialiserer med, vedkommende har vært åpen om at hen ikke har det bra, nå.

Følg anvisningene til FHI. Vær gjerne strengere enn det, selv, om dere syns det er ålreit for dere. Vær litt rause med andre, og ta gjerne kontakt med noen som kanskje er mye alene, nå.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-20, 17:41   #4
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Jeg er enig med deg, Pebbles. Vi følger de retningslinjene som er gitt. Jeg har inntrykk av at de vi omgås gjør det samme. Yngste leker utendørs med bestevennen og eldste har hatt en sykkeltur med to venner.

Selv har jeg gått tur med et par venninner én gang.

Dette er ganske stenge regimer uansett og tanken er at dette skal være nok til å spre kurven. Da forholder jeg meg til det. Og jeg føler meg absolutt ikke slapp på sånt, jeg var en av dem som raskt var for å stenge skoler og lage rutiner som andre synes var litt mye på arbeidsplassen.

Gammel 20-03-20, 18:06   #5
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi følger også FHI sine anbefalinger. Yngste får ha kjæresten her, de er kun sammen med hverandre. Eller, hun har gått tur med en venninne 2 ganger og med god avstand. Mellomste er på jobb eller hjemme, hun treffer ikke venner. Eldste og kjæresten har levd i selvpålagt karantene i 8 dager, de kommer her i helgen. Mannen må jobbe på kontoret som normalt med få medarbeidere, jeg har hjemmekontor når jeg kan, og møter/ser kun folk på butikken.

Så lenge vi ikke er pålagt isolasjon er vi innafor rådene med god margin.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-20, 18:15   #6
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi følger også FHI. Jentene er tenåringer. Store nok til å forstå hvorfor de skal holde avstand. De får være sammen med 1-2 venner ute. Det meste av sosial kontakt er på nett.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-20, 20:06   #7
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Guttene på 16 og 18 får møte kjærestene sine. Jenta på 6 får ikke møte noen, og hun savne virkelig å ha noen å leke med. Vi voksne har ikke møtt noen.

Gammel 20-03-20, 20:23   #8
vixen

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Ungene har ikke møtt noen siden skolen stengte. Jeg tenker at minste snart trenger det, men eldste klarer seg helt fint med online-henging. Vi har heller ikke møtt noen bortsett fra at jeg måtte på jobb en dag sånn fysisk.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-20, 20:37   #9
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her treffer vi absolutt ingen andre enn de vi må treffe, og jeg skulle ønske alle andre tenkte sånn også, så vi ble ferdig med dette drittet.

Jeg er nok en av dem som kan være ganske dømmende og det er godt mulig jeg kommer til å skamme meg når jeg kommer til meg selv igjen. Men denne situasjonen er så utrolig dritt for så mange, jeg synes det å treffe minst mulig folk er det minste alle vi andre kan gjøre for å hjelpe til med dette. Folk mister jobben sin, får utsatt behandling som gjør at de må leve i uvisshet om hvor lenge med betydelig redusert livskvalitet, er kjempesyke, dør, må selge boligen sin og så videre - da er det merkelig for meg at andre tviholder på sin rett til å bare gjøre det som er et absolutt minimum. Og jeg skjønner at sosial isolasjon er veldig farlig også, men vi lever ærlig talt i en tid der det å ikke treffes fysisk ikke trenger å bety sosial isolasjon for de fleste.

Men mest av alt skulle jeg ønske myndighetene kunne vært langt mer tydelige og direkte i dette, slik at vi unngår å tvinges til enda strengere og mer inngripende tiltak.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-20, 20:45   #10
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Man kan ønske i ene hånda og skite i den andre og se hva man får mest av. For noen er isolasjon en enkel øvelse, For andre byr jobb, familiære forpliktelser og shit happens på en hverdag som innebærer mange møter med mennesker. Jeg tror og håper at når man legger sammen krav og anbefalinger så gjør vi alle det aller beste vi kan i denne situasjonen.

Gammel 21-03-20, 00:11   #11
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Man kan ønske i ene hånda og skite i den andre og se hva man får mest av. For noen er isolasjon en enkel øvelse, For andre byr jobb, familiære forpliktelser og shit happens på en hverdag som innebærer mange møter med mennesker. Jeg tror og håper at når man legger sammen krav og anbefalinger så gjør vi alle det aller beste vi kan i denne situasjonen.

Jeg følte for å forklare denne kommentaren litt nærmere etter rødprikkng.

Jeg skulle ønske at jeg kunne logge meg inn i eget hus og isolere meg og den jeg bor med. Verken han eller jeg kan det ettersom vi har samfunnskritiske jobber.

Vi har eldre familiemedlemmer, friske nok til å ikke motta kommunal hjelp, men ganmel og skrøpelig nok til å trenge hjelp fra oss. Vi har familiemedlem med demens som kommunen shutter ned nesten all bistand til for å minimere smitterisiko. Vedkommende har ikke mental kapasitet til å forstå årsak og virkning, og mental kapasitet til å få store og alvorlige psykiske reaksjoner på nedstenging av tilbud.
Vi har voksne barnlig vi har barnebarn. Livet skjer også der, og med sykdom og skader så må man trø til, Korona eller ei.
Så, ja. Man kan ønske og skite og se hva man får mest av, i vårt tilfelle er det ingen tvil i alle fall.
Vi er ikke av de som relativt ukomplisert kan gå i isolasjon.

Gammel 21-03-20, 00:17   #12
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skulle ønske at jeg kunne logge meg inn i eget hus og isolere meg og den jeg bor med. Verken han eller jeg kan det ettersom vi har samfunnskritiske jobber.

Vi har eldre familiemedlemmer, friske nok til å ikke motta kommunal hjelp, men ganmel og skrøpelig nok til å trenge hjelp fra oss. Vi har familiemedlem med demens som kommunen shutter ned nesten all bistand til for å minimere smitterisiko. Vedkommende har ikke mental kapasitet til å forstå årsak og virkning, og mental kapasitet til å få store og alvorlige psykiske reaksjoner på nedstenging av tilbud.
Vi har voksne barnlig vi har barnebarn. Livet skjer også der, og med sykdom og skader så må man trø til, Korona eller ei.
Så, ja. Man kan ønske og skite og se hva man får mest av, i vårt tilfelle er det ingen tvil i alle fall.

Men du skjønner jo at dette du beskriver her er noe helt annet enn å møte et par venninner for å gå en tur fordi, det blir så trist om dere bare kan snakkes på telefonen, du gjør det? Jeg er helt sikker på at du gjør det. Så da skjønner du også at du ikke er i kategorien som f.eks. apan snakker om.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-20, 08:47   #13
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Men du skjønner jo at dette du beskriver her er noe helt annet enn å møte et par venninner for å gå en tur fordi, det blir så trist om dere bare kan snakkes på telefonen, du gjør det? Jeg er helt sikker på at du gjør det. Så da skjønner du også at du ikke er i kategorien som f.eks. apan snakker om.

Selvfølgelig skjønner jeg det. I mitt første innlegg siterer jeg ingen eller diskuterer for eller i mot, jeg prøvde bare å illustrere at det ikke er like enkelt å følge reglene eller, som noen tar til orde for, praktisere enda strengere tiltak enn reglene satt av myndighetene.

Gammel 21-03-20, 00:51   #14
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nemlig. Og nettopp fordi det er en masse slike ting som du beskriver som skjer rundt om, så synes jeg at vi alle skal unngå å gjøre ting man har lyst til som egentlig er rom for innenfor anbefalingene, hvis man ikke MÅ - for at det skal være rom for mer akutte, nødvendige ting. Det er den totale summen av kontakt mellom folk som skal minimaliseres. Da er det fint hvis alle dropper alt som ikke er absolutt nødvendig. Selv når det egentlig er innafor. Jeg vil ut av denne situasjonen. Derfor bidrar jeg med alt JEG kan.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-20, 01:05   #15
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Blant mine bekjente er det faktisk helsepersonell som er de som argumenterer mest for mer isolasjon og strengere retningslinjer.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-20, 00:21   #16
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nettopp derfor er det flott at de ikke har måttet ty til isolasjon. Fordi mange har det sånn som du beskriver. Mange må faktisk, fordi noe annet er direkte skadelig. Men hva om vi havnet med isolasjon nettopp fordi altfor mange syntes det var lettvint at hvert barn hadde 2 venner? Koselig å gå 5 familier sammen? God tid til å pusse opp? Det er dem som trenger fleksibiliteten i dagens retningslinjer det går utover når folk ikke tenker selv. Man må ikke gjøre alt som er lov. Det er lov å dra på byen i Oslo i dag også, men det er et pussig valg å ta når det er varslet om skjenkestopp på grunn av smittefare.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-20, 00:26   #17
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

God tid til å pusse opp?

Er det galt å pusse opp også nå?

Som noen sier oppi tråden: Det er ikke innført portforbud. Det er ikke forbudt å treffe andre mennesker, selv om mange lar være.
Det er helt superteit å dømme andre som følger retningslinjene.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-20, 20:46   #18
Ellisiv

Ellisiv sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
Hvor: Rogaland
Ellisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi følger FHI, og jeg syns de er mye tydeligere nå enn de var til å begynne med. I praksis vil det si at jentene har et (svært begrenset) sosialt liv, med en venn hver. Og langt fra hver dag.

Jeg besøker min gamle mor, i fullt smittevernsutstyr, og går og handler når det trengs. Thats it.

Hvis noen vil kjøre en strengere linje, så kjør på, men jeg tar for søren ikke i mot verken kjeft eller nedladenheter når vi følger offisielle råd.

2 jenter, -02 og -04
Ellisiv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-20, 21:01   #19
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ellisiv, her.

Hvis noen vil kjøre en strengere linje, så kjør på, men jeg tar for søren ikke i mot verken kjeft eller nedladenheter når vi følger offisielle råd.

Ja, det er uaktuelt.

Folk har en tone og form og grad av indignasjon som tilsier at hele landet er satt i karantene. Jeg tror kanskje at noen tror det er det vi er?

Jeg synes også det er lurt om så mange som mulig er enda mer restriktive enn retningslinjene som gis, det er også derfor jeg ikke møter mine venner eller slekt, og barna møter ingen eller ferdig få og sjeldent. Vi lever alle veldig annerledes nå, og mitt inntrykk er at de fleste forholder seg til retningslinjene.

Gammel 25-03-20, 15:34   #20
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg går tur med min faste turvenninne. Mannen er ikke ute annet enn til og fra jobb, hvor han er alene.
Eldste er i isolasjon i militæret. Andremann kun hjemme, ikke møtt noen siden skolen sluttet.
Mellom har kontakt med kjæreste (inne) og bestevenninne (ute) minstemann har en fast lekekompis hver dag- kun ute.
Pappan min får komme på besøk i hagen hvor han får kaffe og klipper busker.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:14.