|
Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
har tatt seg sammen
|
![]() Sv: Får ikke barna våre noe alle barn bør ha?Du vet at "alle andre" ikke har alt det der, selv om det ofte virker sånn? Jeg kjenner meg likevel litt igjen. Ene barnet kommer hjem og spør håpefullt om vi har Tesla, for det har mange av de i klassen. Men det har vi altså ikke. Vi reiser noen ganger til syden, men det koster - så det skjer ikke ofte. Vi er heldige og får lov til å låne hytte på fjellet innimellom, og så har vi familie som vi kan/må besøke. Også reiser vi på snylteferie med telt i bagasjerommet. Det viktigste er jo at vi er sammen og hygger oss med bok eller opplevelser, bålpanne eller en tur i sandkassa.
![]() |
#2 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Får ikke barna våre noe alle barn bør ha?Det kan være ganske ukult å være eneste i ett miljø som ikke ligger i samme økonomiske liga som de andre. Enkelte er også flinke til å snakke høyt om hva man «fortjener», både for seg selv og ungene og snakker som om det nærmest er synd på ungene om de ikke får dyre ferier. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Be happy!
Medlem siden: Jan 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Får ikke barna våre noe alle barn bør ha?
Det er vel kanskje dette jeg kjenner på. Vi liker campingferiene våre, men når alle snakker om hva de har gjort i ferien og jeg da sier vi har vært på camping i nærområdet så føler jeg litt på at det rett og slett ikke er bra nok. "Ja, dere skal kanskje dra på en tur til høsten, da eller?" |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Får ikke barna våre noe alle barn bør ha?De det ER synd på, er de som har foreldre som ikke makter å lage hyggelige opplevelser sammen med ungene, om det nå er på telttur eller i hagen eller i Syden eller på kino eller foran TV-en eller med brettspillet eller foran Playstation-en eller hva det er.
![]() |
#5 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Får ikke barna våre noe alle barn bør ha?I mitt miljø varierer det hva folk gjør i ferien, noen reiser til syden, noen på storbyferier, noen til Lofotoen, noen til besteforeldre, noen koser seg hjemme. Selvsagt er det ikke slik at man må til Disney World eller syden. Vi ferierte hjemme og på hytta i fjor og i forifjor. I år skal vi en liten tur til Danmark, og resten av tiden skal vi være i nærmiljøet hjemme og på hytta.
![]() |
#6 |
© All rights reserved
|
Sånn er det her også. Vi tilhører de som reiser mye, både sommer og vinter. Vi prioriterer heller en dyr sommerferie enn belegningsstein, selv om jeg registrerer at naboen har råd til begge deler. Vi kunne reist mindre og betalt mer ned på huslånet, men det gjør vi altså ikke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Får ikke barna våre noe alle barn bør ha?Vi vanker absolutt ikke i noe homogent miljø feriemessig. Det spriker i alle retninger. Målt i gode opplevelser tror jeg ikke noe er klart bedre enn det andre. Jeg vet dog at jeg med mine forutsetninger, er bedre på å skape gode øyeblikk når forholdene ligger til rette i form av ferie borte fra eget hjem.
![]() |
![]() |
#8 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() Sv: Får ikke barna våre noe alle barn bør ha?Det er jo litt klisje, men det viktigste er jo at man har tid sammen? Når jeg var liten var vi annenhvert år i syden, og annenhvert år på norgesferie (båt, gården til tante eller hos besteforeldre). Jeg har mange flere minner fra endeløse solskinnsdager i Norge (rart at det alltid var sol om sommeren når jeg var liten) i Norge enn jeg har fra Sydenferier. Selvom det selvsagt var stas det også. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Gå heim, kyss din kvardag
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
![]() Sv: Får ikke barna våre noe alle barn bør ha?Me reiste til Kroatia mange år på rad før me vart skilt. Dei to siste åra har me vore på familieleir ved sjøen ei uke, jentungen på barneleir, kanskje ei veke eller nokre dagar på Vestlandet, og ellers surra rundt heime.
![]() |
#10 |
Introvert textrovert
|
![]() Sv: Får ikke barna våre noe alle barn bør ha?Man kan gjerne hevde og jeg er selvsagt enig i at å gjøre noe sammen mer mer enn bra nok. Norgesferie hos familie er topp og telttur er deilig. Men om du spør mine barn, spesielt den eldste, så er hvor man har vært viktig. Vi bor i et pengesterkt miljø og ja, det snakkes mye om. Vi drar til utlandet vi ca en gang i året, men ikke på to-tre ganger i året med alle sammen slik veldig mange andre vi kjenner gjør. Jeg vil ikke dermed si at man frarøver barna noe, på ingen måte. Jeg sier bare at man kan være oppmerksom på hvordan en del barn blir møtt i nærmiljøet sitt rundt ferietiden.
![]() |
#11 |
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
![]() Sv: Får ikke barna våre noe alle barn bør ha?Mine er 10 og 13, og vi har vært på Gran Canaria en gang, ellers er feriene våre Norge, Norge og Norge.
![]() |
#12 |
trenger lading
|
![]() Sv: Får ikke barna våre noe alle barn bør ha?Da min nå 17 åringen gikk i 3. eller 4. klasse skulle de tegne fra sommerferien. Hun tegnet at hun hoppet på rundballer hos onkelen og tanta mi. Da hadde hun gjort andre ting den sommeren, men det var det hun husket...
![]() |
#13 |
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Får ikke barna våre noe alle barn bør ha?Vi har gått fra en familie som reiste mye til en som ikke har råd til noe. Etter at mannen var arbeidsledig i over 2.5 år så har det blitt stusselig med feriebudsjett. Gutta synes overgangen har vært stor, men vi klarer da å lage noen hyggelige ferieminner likevel. De vet at vi har mye dårligere råd enn før, og har innfunnet seg med det. Men vi har veldig lyst til å reise mye igjen da. Jeg tror det kommer til å gå bra med barna våre likevel. Vi liker å være på tur sammen som en familie. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Medlem siden: Mar 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Får ikke barna våre noe alle barn bør ha?Jeg skjønner hvorfor du tenker slik, jeg har tatt meg selv i og tenke slikt, spesielt når jeg har lest ferietråder her inne på FP, men når de tankene kommer, så tenker jeg også på at man har ulike utgangspunkt for hvordan ferie man kan få til. Sist redigert av Fjols : 06-03-18 kl 17:00. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Permakulturell
|
![]() Sv: Får ikke barna våre noe alle barn bør ha?Vi er ikke en høyinntektsfamilie, og ferierer stort sett i Norge. Jeg har aldri tenkt på at det ikke skal være bra nok. Vi har i tillegg søkt og sendt barna på feriekoloni flere ganger - det skal visst også være kleint.
![]() |
#16 |
Ute av drift
Det har aldri jeg hørt. Det er den store drømmen til mine barn! Begge to var i fjor, og det var veldig fint for oss voksne.
![]() |
#17 |
Permakulturell
|
Begge våre også - samtidig!
![]() |
#18 |
Ute av drift
Og det er derfor det er så viktig at vi med ressurser også drar dit, for at det ikke skal få stempelet.
![]() |
#19 |
Ferdiglada
Medlem siden: Sep 2006
Dette trur eg er det aller viktigaste. Eg har økonomi til å ta med barna mine til utlandet både en og to gongar i året men gjer det ikkje. Rett og slett fordi eg ikkje vil dei skal venne seg til stadig større og kulare feriar. No har ikkje vi vore utenlands i sommarferien sidan 2013 men skal til Frankrike i år. Då blir det veldig svært for dei og en stor opplevelse. Vi bor i eit veldig pengesterkt miljø men eg står svært så stødig i valg av hytteferiar, 8 år gammal Citroen og et hus som sikkert skulle vore oppussa både her og der. Fordi det er verdiar eg står inne for og ønsker vidarebringe til ungane mine.
![]() |
![]() |
#20 |
Tittel og tittel....
|
![]() Sv: Får ikke barna våre noe alle barn bør ha?Min eldste som da var 7 syns det var fryktelig urettferdig at han ikke hadde vært i syden, at han hadde vært mange uker i Afrika var liksom ikke det samme.
![]() |
|
|