Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Planlegging av bad

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-12-17, 13:24   #1
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Planlegging av bad

Vi har hatt badekar og dusj ved siden av hverandre på et pittelite bad.
Badekaret var en "hjørne"-løsning som gikk med kortenden på samme endevegg som dusjkabinettet, og så skrånet litt bortover den andre veggen. Hadde spesialtilpasset benk med nedfelt vask, og skap under der.

Nå er det løsninger hvor man har dusjvegg i glass ved badekaret som kan dyttes inn når den ikke er i bruk, det er jo praktisk. "Korte" badekar som er ganske høye på kantene, så føler man at man sitter ordentlig nedi. Men hvis man elsker å strekke seg ut, er det kanskje ikke bra nok. Finnes også klappseter for veggmontering, om man bare skal ha et sted å sitte for å ordne med tærne, vi vurderer det i yttergang. Viktig da at de er montert i noe som holder vekten.

Mitt viktigste tips er å ikke ha luftavtrekket rett over dusjen, det gir et kaldras av kald luft om vinteren som tar vekk all glede over varmt vann. BTDT

Ville vurdert å ha doen som eget rom, hvis mulig også. Løste mange plasskonflikter hos oss å dele opp de to funksjonene. Hvertfall svinge innom tanken, og så heller droppe det om det ikke er prioritert høyt nok.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-17, 14:00   #2
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Vi har jo et do på eget rom, å skille ut dette fra badet tror jeg ikke praktisk er så lett

Luftavtrekket er på veggen i dusj-sonen, men siden det står et kabinett der ca 10 cm fra begge veggene (og luftavtrekket vel egentlig ikke virker. Eller, mannen har prøvd å fikse det men jeg husker ikke, tror ikke han fikk det til. Men noe avtrekk er det vel for det dugger ikke problematisk mye) så det med kulden har jeg ikke merket noe av, sikkert dels fordi det er bak en glassvegg da, men kan man evt flytte det? uten så store problemer?

Skal se litt på utvalg av dusjer og badekar og dusjvegger etc og se om vi finner en løsning vi er komfortabel med både jeg som vil ha en god dusj og mannen som vl kunne løse opp stive lår og legger i badekar og ungene som gjerne krabber oppi både 1 og 2 og 3 om gangen (enn så lenge, men det vokser de vel fra da)

Funker det med to voksne og tre unger når ungene kommer opp mot tenårene (aldri tre tenåringer, når eldste er 19 er yngste 12) og en dusj, når man har do på et annet rom i tillegg? Med en liten vask og et speil? Helspeil i gangen og evt "jålesone" på rommet til tenåringsjenta, speil, hårbørste, spray og sminke og sånn? Hun er bare seks enda så det føles litt lenge til jeg skal godta sminke, men hår kan hun allerede bruke tid på... Eller bør vi seriøst vurdere å slå sammen vaskerom og gjestetoalett og litt av trappegangen og få dusj der også?

De hadde jo faktisk fire unger de som bodde her før oss (så en av dem sov på det vi har som lekerom på loftet, et rom uten dør så det er ikke et rom så måte og hadde der vært dør hadde det vel ikke vært godkjent som soverom pga rømningsveier og vindu tror jeg kanskje.

Gammel 29-12-17, 14:12   #3
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Mulige løsninger som skal vurderes.

Men det ER jo plass til badekar og dusj, så det er ikke egentlig krise å ha dem hver for seg heller? ikke så mye annet den plassen kan bukes til, liskom?

Den kan jo brukes til skapplass, det er det du savner, er det ikke? Jeg hadde glatt flyttet dusjen oppi badekaret, det finnes MASSEVIS av dusjveggløsninger som gjør at du slipper dusjforheng. Du trenger jo ikke kasse inn hele kroppen, bare så det ikke spruter på gulvet.

I tillegg vil det gi en følelse av mer space. Jeg hadde ikke droppet do, det er greit å ha to doer, når det først er der.

Jeg ville flyttet badekaret opp i hjørnet der dusjen står slik at du får rom rundt do. Et hjørnebadekar for eksempel? Da kan du ha et høyskap ved siden av do, kanskje et veggskap over og høyskap og hyller til høyre for vasken. Evt. vask med skuffer under?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-17, 15:06   #4
Malama

Malama sin avatar

Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Hjørnebadekar oppi hjørnet der, kanskje noe hyller eller skap for håndklær ved siden av do, skap på veggen over do til dilldall, høyskap og hyller til høyre for vasken, muligens stor/dobbel vask med skuffer under og kanskje speilskap eller et lite skap ved siden av speilet? trenger nemlig ikke en meter bredt speil som vi har i dag tenker jeg...

Det var ingen dum ide.

Gammel 29-12-17, 16:03   #5
Malama

Malama sin avatar

Standard

badforslag.jpg

Noe sånn? med ikke akkurt sånt badekar da men tegneprogrammet hadde ikke så mange alternativ, og dusjvegg på. Kan vel fungere det. Jeg kan god ta å klatre opp i karet for å dusje bare jeg får følelsen av god plass og ikke noe forheng som klenger på meg. Evt noe med sånn dør som går ned som vist lenger oppe, vi får vurdere alternativene i månedene som kommer.

Men grunn-planen var ikke så utenkelig dum?

Gammel 29-12-17, 16:15   #6
Malama

Malama sin avatar

Standard

badeforslag med dusj.PNGEller mer sånn
Litt mer sånn som i dag, men med møbler.

Dusjdører som kan slås inn er ikke dumt, vi er jo tidvis 2-3-4-5 stykker på badet samtidig så der blir litt fullt. Men pr idag altså med et stellebord og en hylle så der er trangere enn på disse tegninene. Stellebordet ryker når dette engang utføres. Når nå enn det blir.

Gammel 30-12-17, 19:55   #7
Malama

Malama sin avatar

Standard

Vi har jo ca tusen håndklær og mange i omløp.
Men det jeg mest savner skap og skuffer til er muligheten til å rydde badet så ikke deodorant, smykker, hårspray, linser, barbersaker, hårbørster og strikk og alt mulig annet absolutt må ligge fremme når vi har gjester. At det trekker frem i hverdagen er en ting. Men at det kan tas bort når jeg vasker ville vært fint. Så det liksom synes at jeg har gjort det.

Gammel 30-12-17, 21:07   #8
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 266
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Vi skal pusse opp badet nå og jeg ønsker å redusere lagringsplassen, for det er alltid en hvilepute hvor vi ender opp med å ha diverse rusk og rask i skapene alt for lenge. Men jeg har skap i gangen utenfor badet, der tenkte jeg å ha alle hånddukene.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:27.