Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Drikker du mer eller mindre alkohol i dag enn for 10 år siden?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Hvordan er alkoholvanene endret de siste ti årene?
Drikker samme mengde som før/like ofte/sjelden/mye/lite 43 26,06%
Drikker mer. 49 29,70%
Drikker mindre. 72 43,64%
Ufint spørsmål. Jeg vil ikke svare. Men jeg vil gjerne trykke på et alternativ allikevel. 1 0,61%
Deltakere: 165. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-02-17, 11:07   #1
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Drikker du mer eller mindre alkohol i dag enn for 10 år siden?

Jeg drikker mindre.
I forhold til hyppigheten vet jeg ikke, har aldri drukket særlig ofte. Men når jeg først drikker stopper jeg mye tidligere.
Som for Polyanna skal det mindre og mindre til før alkoholens negative dagen-derpå symptomer melder seg, og det orker jeg rett og slett ikke. Derfor holder jeg meg som regel til en eller to enheter. (Ikke helt uten unntak selvsagt.)

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-17, 11:08   #2
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Omtrent det samme tror jeg. Jeg drikker ikke alkohol så veldig ofte, men kan godt ta en drink eller fem hvis humøret er der og anledningen byr seg. Jeg drikker kanskje alkohol i gjennomsnitt en gang i mnd. Det meste av inntaket finner sted om sommeren og i Desember.

Sammenlignet med for 15 år siden drikker jeg veldig lite. Eldste er 14.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-17, 11:09   #3
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg drikke kanskje ikkje meir, men eg drikke oftare. For 10 år sida var eg meir på fest og fanteri men drakk sjeldent et glass rødvin fredagskvelden. No er eg aldri/svært sjeldent på fest men elske fredag-rødvin-sofa-konseptet.

Gammel 10-02-17, 11:16   #4
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Litt vanskelig å svare. Det har direkte sammenheng med at for 10 år siden hadde jeg baby på 6 måneder, og drakk da ett glass vin nå og da.

Men sånn generelt: jeg drikker nok like _ofte_ som før, det vil si litt vin hver uke, men jeg drikker sjeldnere mengder med vin. Og sjeldnere "ut med venninner for noen glass", jeg har også havnet på den at det er så deilig å ikke være sliten lørdag eller søndag morgen. Så alt i alt, like ofte, mindre volum. (og innimellom går det helt galt)

Gammel 10-02-17, 11:20   #5
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Jeg hadde små barn på den tiden og var nok mest opptatt på soving.
Men jeg drikker enda mindre nå enn for 10 år siden. Så og si ingenting.

Drakk fra meg i tenårene og alenetilværelsen jeg hadde i 20-årene.

Gammel 10-02-17, 11:17   #6
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er jammen ikke sikker.
Jeg tror faktisk vi var flinkere til å få vin til maten og spise med venner og slikt før. Da vi bare hadde ett barn ...
Nå er det mange flere unger involvert, og da blir det ikke til.

Jeg har som mål å drikke mer, da.

Gammel 10-02-17, 11:19   #7
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

For akkurat 10 år siden lå jeg på barsel, hehe.
Men sånn før jeg ble gravid, så tror jeg at jeg drikker ca samme som nå. Kanskje litt mer før, men ikke veldig mye mer. Tror jeg. En skikkelig fest i ny og ne, noen ganger vin i helger men ikke hver helg.

Gammel 10-02-17, 11:22   #8
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Jeg tror det er mye det samme inntaket totalt, har kanskje endret tidspunkt og hva som drikkes. Nå er det gjerne fredagspils og litt rødvin til maten på lørdag, men litt sjeldnere enn før. Jeg er oftere på arrangement i jobbsammenheng som inkluderer god middag og rikelig tilgang på alkohol da.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-17, 11:27   #9
celebelen
Dragedytteren

celebelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

En kjapp utregning viser at det er ganske nøyaktig ti år siden jeg ble gravid, så svaret gir seg vel selv.
Men det er nok andre grunner til at jeg drikker mindre, blant annet at flere venner har fått familie og barn slik at vi sjeldnere møtes for å ta en øl.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-17, 11:29   #10
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Omtrent det samme. For 10 år siden hadde jeg bare sluttet å amme for litt over to måneder siden, og hadde en toåring, så jeg drakk rimelig lite. Jeg drikker fremdeles lite. Et glass rødvin på fredagskvelden har aldri helt vært min greie. Jeg drikker egentlig nesten bare alkohol i forbindelse med anledninger og sammenkomster av ulikt slag.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-17, 11:34   #11
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Jeg har aldri likt alkohol og drikker det omtrent aldri, så ingen endring her.

Gammel 10-02-17, 11:34   #12
Nera
Pandemonium

Nera sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg er også på 1-2 glass vin i helgene, av og til et glass øl, men aldri mer enn det, for jeg blir helt slått i svime og mister all nattesøvn om jeg drikker mer enn to glass vin på en kveld. Så totalmengden er muligens lik? Jeg har aldri vært stor på å bøtte innpå.

Gammel 10-02-17, 11:35   #13
Retz
Slim på hovednerven

Retz sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Omtrent det samme. Og det vil si veldig lite. Max 10 munnfuller i året fordelt på Amaretto, Sambuca og Limoncello.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-17, 11:54   #14
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg var totalavholds mellom 21 og ca 25, og så drakk jeg veldig, veldig sjelden frem til jeg flyttet til Oslo og det å "ta en øl" ble en sosial greie. Men jeg tåler ekstremt lite, så det blir sjelden mer enn en øl. Stort sett minst én gang i uka.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-17, 12:11   #15
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Jeg drikker nok mer enn jeg gjorde for 10 år siden, da hadde jeg en 3-åring og var nok generelt mindre opplagt i helgene enn jeg er nå.
Drikker definitivt mye mindre enn jeg gjorde foe 20 år siden - da var det stort sett fest/ut på byen hver eneste helg.

Nå er det stort sett noen glass vin hver fredag og lørdag, og av og til et glass eller to på en ukedag. Ikke så ofte jeg er på fest og drikker større mengder da.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-17, 12:16   #16
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Jeg drikker omtrent like mye som for ti år siden. Men da var jeg tobarnsmor og hadde småbarn. Hvis vi snakker 15 og mest mot 20 år tilbake i tid, til tiden før barn, så drakk jeg betydelig mer og oftere.

Gammel 10-02-17, 12:14   #17
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg drikker mye mer. Jeg var tidligere ikke spesielt interessert i alkohol annet enn for å bli brisen på fest, så jeg drakk det jeg ville av alkohol og reflekterte aldri over det. Nå føler jeg at jeg ofte kunne tenke meg et glass vin, så nå har jeg begynt å bevisst begrense inntaket. Det er ikke noe problem å begrense det (i motsetning til å begrense sukker), men jeg må altså være litt bevisst på det.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-17, 12:20   #18
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Totalt drikker jeg mindre enn for ti år siden, men jeg tar oftere et glass vin i midtuka nå enn da. Yngste var 10 og to var tenåringer og jeg likte ikke å drikke når de var der. Nå fester jeg sjeldnere så til sammen blir det mindre.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-17, 12:17   #19
GeekyGirrrl
Nærmer seg

GeekyGirrrl sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 247
GeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Akkurat nå er jeg høygravid, så alkohol har jeg ikke smakt siden begynnelsen av juli. For ti år siden hadde jeg en toåring og alkohol var vel sånn som nå, sett bort fra graviditeten, så tar jeg meg litt rødvin på fredagen, et eller to glass. Jeg savner rødvin, heller det enn snop for meg..

Gammel 10-02-17, 12:25   #20
Addison
Champagne til alt

Addison sin avatar

Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Addison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

For ti år siden hadde jeg baby på 2 mnd, snart seksåring og snart tiåring. Drakk betydelig mindre og nok også veldig mye sjeldnere av den grunn. Nå blir det noen glass fredag og lørdag, av og til vin til søndagsmiddagen, et glass en og annen hverdagskveld, en sjelden bytur med venninner, jobb arr. og lignende. Så ja, mer og oftere nå.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:35.