|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
© All rights reserved
|
![]() Sv: Fordeling av husarbeid
Vet dere hvordan andre har det da? Og er det virkelig normalt å dele inn arbeidsoppgavene i eget hjem etter hvordan naboene har det? |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Nybegynner
Medlem siden: Dec 2016
![]() |
Åh det var ho jo en kjempegod idé |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Jeg foreslår at du analyserer denne samtalen litt.
![]() |
![]() |
#24 |
flisespikker
|
![]() Sv: Fordeling av husarbeidDet kan også hende det er bedre å lage listene sammen enn at du lager dem og henger dem opp. For når du gjør det alene, tar du på en måte ansvaret for å definere hva som trengs å gjøres. For det første gjør det at du lett kan ende opp med å ha ansvaret for å gjøre det, og for det andre kan han oppleve det som om du "trer nedover hodet på ham" hvordan ting er og hvordan de bør bli bedre.
![]() |
#25 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Fordeling av husarbeidSambo er flinkere enn meg på det meste og er ganske "nazi" på klesvask, bretting av klær og annet, så han tar all klesvask og klesbretting, skifter sengtøy, vasker vinduer, vasker generelt (jeg gjør jo det jeg og, men han tar storvasken, oftest sammen med meg da). Og så lager han ofte mat, det deler vi sånn ca. likt på.
![]() |
#26 |
Nybegynner
![]() |
![]() Sv: Fordeling av husarbeidTakk Teofelia. Han har mange gode egenskaper, flink å lage mat, flink med barna. Er det da urimelig av meg å ønske han kan gjøre de tingene han sier ikke er hans greie for å avlaste meg litt? Ikke hver gang men innimellom. |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Er frisk!
|
![]() Sv: Fordeling av husarbeidMens jeg - når mannen er sliten- gjør alt jeg kan for å avlaste. Det er ryggmargsrefleksen for meg og noe jeg trodde de fleste ville gjøre. Har for øvrig lært de siste årene at det absolutt ikke er sånn for mange da, men jeg mener fremdeles at det burde være sånn. Det burde holde lenge å formidle t man er sliten i min verden.
![]() |
#28 |
Nybegynner
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Fordeling av husarbeidOslo78: Det gjør da jeg også, når det er behov for det, men når han svarer "Jeg er bare sliten", så er det et signal til meg om at ingen tiltak er nødvendig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Nybegynner
![]() |
![]() Sv: Fordeling av husarbeidJa han burde se hva som må gjøres like godt som meg. Vet han ikke hvordan det gjøres så får han spørre meg om hjelp til å vise han. |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Nybegynner
![]() |
![]() Sv: Fordeling av husarbeidTakk Teofelia. Han har mange gode egenskaper, flink å lage mat, flink med barna. Er det da urimelig av meg å ønske han kan gjøre de tingene han sier ikke er hans greie for å avlaste meg litt? Ikke hver gang men innimellom. |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
i tåkeheimen
|
![]() Sv: Fordeling av husarbeidHer er det jeg som tar det meste av klesvask, støvtørk og matlaging, mens mannen som oftest skiftet på sengene, støvsuger, vasker vinduer, klipper gress/måker snø og vasker gulv. Annet deler vi på. Det er ingen vanntette skiller, men har bare blitt sånn oppigjennom årene. Bilting, store malejobber osv outsourcer vi for det et ingen av oss spesielt gode på. Er jeg dønn sliten en dag, ber jeg mannen lage middag, henge opp klesvask eller hva det skulle være. Hinting og furting funker sjelden.
![]() |
#33 |
Nybegynner
![]() |
Hørtes ganske fornuftig og bra ut dette |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Nybegynner
![]() |
Ja veldig lurt det. Han sa det ble litt sjokk for han når de plutselig hang der |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
|
For min del er de magiske ordene her bare og nei. "Nei, jeg er bare sliten" = det går over, ingen tiltak nødvendig. "Ja, jeg er sliten" = hva kan jeg gjøre for å hjelpe? Han spør jo faktisk om det er noe, og hun svarer nei.
![]() |
![]() |
#36 |
Nybegynner
![]() |
Neste gang kan jeg jo svare -Ja,Jeg er sliten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Nybegynner
![]() |
![]() Sv: Fordeling av husarbeidJeg er nok lik Han, irriterer meg over at jeg sjøl ikke er tankeleser. Nøkkelen er nok som dere sier, bedre kommunikasjon |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Fordeling av husarbeidHos oss gjør vi vel ca like lite. Men han gjør mest "uteting". Jeg rydder vel litt mer inne enn han. Men vi er temmelig sløve begge to, lista er ekstremt lav her. |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Nybegynner
![]() |
![]() Sv: Fordeling av husarbeidFint å høre hvordan andre har det |
![]() |
![]() |
![]() |
|