Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

PC og mobilbruk i stua

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-12-16, 21:08   #21
Nå også i farger

Medlem siden: Oct 2006
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: PC og mobilbruk i stua

Det er ganske fritt frem på ettermiddagen her også, men på kvelden om vi skal se serie er det håpløst med lyd fra alle kanter. Da klarer jeg ikke høre mine egne tanker en gang. Jobber i tillegg i åpent landskap og i perioder er det ikke akkurat stille der heller.

Skjønner mer og mer hvorfor jeg ELSKER skogsturer.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-16, 21:26   #22
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Regelen er "kun en lydkilde av gangen". Tv-en er minst mobil, så den trumfer det meste. Headset for andre brukere.

Gammel 07-12-16, 21:29   #23
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Fritt frem.

Gammel 07-12-16, 21:33   #24
Muskat
Bør lage seg en tittel selv

Muskat sin avatar

Blogginnlegg: 23
Muskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner til
Standard

Her bruker alle headset, og TVen slås stort sett ikke på før på kvelden. Jeg blir sliten av for mye lyder rundt meg.

Muskat er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-16, 22:06   #25
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tåler ca tre sekunder med slik lyd. Det har de lært så alt foregår på lydløst eller med øreplugger.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-16, 22:27   #26
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Kun en lydkilde her og. Ungene pleier å se sammen på mobil når de spiser frokost, eller en av de sitter gjerne i sofaen på ettermiddagen. Når tv går på, må de enten flytte seg eller finne headset.

Gammel 07-12-16, 23:47   #27
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

Med mindre vi er alene i rommet har ingen lyd på mobiler/spill. Vi er sensitive på lyd alle sammen og bruker høretelefoner. Jeg har ved flere anledninger sittet på tog og fly ved siden av barn som spiller med lyden på full guffe. Jeg synes det er hensynsløst.

Dette.

Gammel 07-12-16, 23:49   #28
zinatara

zinatara sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Myria, her.

De som bruker noe annet enn TV må ha øretelefoner på.

Samme her.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-16, 00:22   #29
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Ingen unødvendige lyder. Ser man på soloskjerm har man headset eller lydløs. Jeg håndterer dårlig støy i eget hjem.

Samme her.

De kom hjem her en kveld hvor jeg hadde hatt noen timer for meg selv. Satt i stua med kun leselampen på og en bok. "Har du kjedet deg mamma??" Ehhhh... nei, jeg har faktisk hatt det utrolig deilig. Ingen TV, ingen lyder. Men akk så sjelden det skjer. Jeg sa det ikke høyt da. :grei:

Gammel 08-12-16, 03:17   #30
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Soloskjerm i stuen - headset eller lyd av. Unntaket er 4-åringen, men han er veldig flink til å ha lav lyd. Noen ganger så har han headset på også, men det er veldig sjelden et krav.

Hvis noen skal Skype/snakke i tlf så gjør de det i et eget rom.

Vi har egen tv-stue hvor spilling foregår, samt film og tvtitting. Er tv på, så skal headset brukes hvis man ser på annen skjerm enn det.

Men det er ikke noe aktiv regeladministrasjon egentlig. Alle synes det er helt naturlig at det ikke skal være et sammensurium av lyder.

Gammel 08-12-16, 06:58   #31
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er stort sett jeg og mannen som hører/ser på noe med lyd i stua. Gutta gjør det på rommene sine. Jeg ser på Macen, mannen på TV. TVn har alltid lyd, jeg ser noen ganger på serier uten headset i min krok. Men har det ikke høyt på. Jeg ser ikke noe grunn til at TVn har forrett, bare fordi den er størst og alltid står på. Men jeg tar på headset når jeg føler for det. Jeg har aldri fått beskjed om å ta det på.

Hvis gutta er i stua med hver sin dings, så tar de på headsets uten at noen sier det.

Sist redigert av Anne C : 08-12-16 kl 07:17.
Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-16, 07:06   #32
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Regelen er "kun en lydkilde av gangen". Tv-en er minst mobil, så den trumfer det meste. Headset for andre brukere.

Dette.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-16, 07:15   #33
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hode-/øretelefoner på håndholdte dingser, for oss alle. Med mindre man er alene, eller man skal vise noen noe med lyd på. Spill på TV-en foregår også gjerne, men ikke nødvendigvis, med hodetelefoner.

Gammel 08-12-16, 07:17   #34
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Når flere er i rommet bruker man hodetelefoner på soloskjerm. Det har aldri vært et diskusjonstema hos oss, jeg tror alle bare gjør det som en selvfølgelighet. Kan ikke huske at vi har laget en "regel" om dette i alle fall.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-16, 07:54   #35
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Når flere er i rommet bruker man hodetelefoner på soloskjerm. Det har aldri vært et diskusjonstema hos oss, jeg tror alle bare gjør det som en selvfølgelighet. Kan ikke huske at vi har laget en "regel" om dette i alle fall.

Samme her. Eg er så lydsensitiv at eg ikkje ein gong orkar høyre på trykking på mekanisk tastatur

Gammel 08-12-16, 08:17   #36
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Avatar, her.

Hva slags regler har dere på dette? Altså ikke tidsbruk etc, men rett og slett lydbruk. Være seg skype, spill, YouTube og hva_har_du.

Er det fritt frem? Lydløst? Med øretelefoner?

Lyløst eller øretelefoner. Lyd fra andre blir jeg sprø av. Det er forurensing av andres omgivelser.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-16, 08:29   #37
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Av med lyden evt. på med headset hvis det er flere i rommet. Og i alle fall hvis det er flere lydkilder i bruk. Ikke TV og padde/PC på samtidig. Jeg skrur alltid av skjermer som ikke er i aktiv bruk. Å ha TV på i bakgrunnen er bare støy for meg (selv om jeg vet at det er mange som liker det). Det samme med musikk. Bare musikk/radio hvis det lyttes aktivt. Med unntak av klassisk, men det er jeg den eneste som hører på, så da må jeg være hjemme alene, hvis det skal stå på i rommet.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-16, 08:37   #38
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Jeg ser ikke noe grunn til at TVn har forrett, bare fordi den er størst og alltid står på. Men jeg tar på headset når jeg føler for det. Jeg har aldri fått beskjed om å ta det på.

Hos oss er det hvertfall fordi hodetlf og TV blir pes - har ikke lang nok ledning. Og tror ikke det er bluetooth på TVen. Men mest fordi det er jeg som ser på TV, de andre ser på annen skjerm. :grei:

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-16, 08:38   #39
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Her har det også alltid vært en selvfølge. "regelen" blir bare aktuell når det er barn på besøk. Særlig mannens 12 år gamle nevø, som alltid ser på youtube, alltid med lyd, han gjør det hjemme hos seg selv. Han må minnes på at det er "regelen" hos oss, og at de i tillegg ikke får ha med iPad og se film eller youtube i senga når de skal legge seg (når han ligger på rommet til mine barn vel å merke, ligger han på gjesterommet får han selvsagt følge sine egne regler). Til mine unger har det ikke vært nødvendig å presentere dette som en regel, det er bare normen.

Gammel 08-12-16, 08:56   #40
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Om de skal se video eller spille spill med lyd er valget at de enten har på seg øretelefoner, eller går oppe i 2.etasje.

Vi er 6 stk, så det er helt uaktuelt med lyd på duppedingster i et fellesrom.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:46.