|
Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jan 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bryllup i Italia, og kostnader for gjesteneHvis vi hadde invitert på denne måten, som høres helt supert ut, hadde vi på en meget bestemt men pen måte fått frem at vi på ingen måte ønsket gave, for oss hadde det at noen valgt at reise for å feire med oss, dvs brukt både ekstra tid og penger, vært gave bedre enn alle andre gaver man kan få kjøpt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
|
![]() Sv: Bryllup i Italia, og kostnader for gjestene..
Det er jo også tilfelle hvis dere har gjester som ikke bor i Oslo-området, men må mellomlande i Oslo (ellernoe) på veien, da blir jo fort flybillettene dyrere også. |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Ferdiglada
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bryllup i Italia, og kostnader for gjesteneEg syns dette er absolutt innafor og hadde kjørt på. Nokon vil jo seie nei, men det kunne dei like godt gjort om det var Lofoten liksom. Vi flaug ein gong til Oslo, leide bil og bodde på eit dårlig hotell på landsbygda for å dra i bryllup. Var ikkje akkurat billig det heller.
![]() |
![]() |
#24 |
|
![]() Sv: Bryllup i Italia, og kostnader for gjesteneDet er innenfor, spesielt når man inviterer langt i forvei. Nære venner hadde jeg mer enn gjerne dratt på et slikt bryllup til. Litt mer perifere venner skulle vi nok vurdere litt mer i sin helhet, ikke nødvendigvis bare for pengene. Jeg syns også at man bestemt bør legge inn at man ikke ønsker noen gaver. |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() Sv: Bryllup i Italia, og kostnader for gjesteneHvis invitasjonen kom i god nok tid i forveien, så hadde ikke prisen i seg selv stoppet oss. Jeg kunne ha lagt av penger til dette litt etter litt, sånn at familieferien ikke ble "forsaket". Men - om jeg var villig til å bruke 10 000 kroner på en bryllupsfeiring, det ville nok avhenge mest av relasjonen til brudeparet. (Og jeg skriver 10 000 med vilje. Det blir litt mer penger enn bare akkurat fly og overnatting. Det gjør det alltid.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Bryllup i Italia, og kostnader for gjesteneVi dro i bryllupet da en (italiensk) kollega av meg inviterte. Det kostet oss ganske mye, men ble virkelig en flott opplevelse. Vi fikk beskjed i god tid, så det ble regnet inn i det årets feriebudsjett. Vi valgte å reise uten barn, men det var lagt opp til at barn kunne være med under hele helgen. Det var faktisk en egen "barneklubb" på bryllupsstedet.
![]() |
![]() |
#27 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Bryllup i Italia, og kostnader for gjesteneJeg tror det måtte vært nær familie eller gode venner for at vi skulle prioritert noe sånt. Og jeg tror vielsen også måtte vært i Italia. Men jeg sier "tror" til alt, fordi jeg ikke vet sikkert før vi evt. hadde fått invitasjonen. Det kommer an på flere ting.
![]() |
![]() |
#28 |
|
![]() Sv: Bryllup i Italia, og kostnader for gjestene
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Bryllup i Italia, og kostnader for gjesteneDenne kollegaen som vi reiste i bryllupet til var ikke en spesielt nær venn, men italienere inviterer visst kolleger når de gifter seg. Vi la på noen dager i hver ende og gjorde det om til en ukes "voksenferie", og det var helt vidunderlig. Og derfor ble det en grei ting å prioritere også.
![]() |
![]() |
#30 |
Semiaktiv
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Bryllup i Italia, og kostnader for gjestene..
Enig i dette. Hadde det vært noen som stod meg nær hadde jeg reist, men da trolig bare den ene av oss, den som har nærmest relasjon til brudeparet (jeg reiste f.eks til Sveits i bryllup, og da reiste jeg alene, selv om vi begge er venner av brudeparet). 2000+ flybillett er tross alt en del penger. Selv om man får mye for pengene så er det likevel en god slump å ta ut av kontoen. Derfor bør det virkelig være verdt det, og bety mye. Ellers ville jeg brukt tida og pengene på en ferie med familien i stedet. Men hvor vielsen hadde vært hadde ikke spilt noen rolle for meg altså.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 16-08-16 kl 09:37. |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Tidsklemma
|
![]() Sv: Bryllup i Italia, og kostnader for gjesteneVi har vært i 2 brylluper i utlandet, begge deler familie. Siste bryllupet vi var i nå, var i København til mannens fetter. Egentlig ingen vi omgås så veldig mye med, og vi ville helt sikkert ha prioritert et vennepar på lik linje om det var noen som stod oss nære.
![]() |
#32 |
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
![]() Sv: Bryllup i Italia, og kostnader for gjestenePrisen er fin den. Men jeg ville hatt beskjed i god tid for å sette av penger, og for å kjøpe billigere flybilletter.
![]() |
#33 |
|
![]() Sv: Bryllup i Italia, og kostnader for gjesteneJeg har vært invitert to ganger på bryllup i utlandet. Den ene gangen hadde vi små barn og bryllupet var i San Fransisco. Invitasjonen var sendt ut i god tid og det var mer slik at de som ville kunne planlegge ferien sin dit og bli med. Det var det faktisk ganske mange som gjorde. Det var mest venner som ikke hadde barn enda. Det var helt visst helt strålende, men vi dro ikke. Vi var i bryllup i Italia til et vennepar. Da ble vi invitert med barn og det ble sommerens ferie. Da var vi der en uke og bryllupet var den ene helgen. Da var det pizza og øl på strandbar på fredag, vielse og fest på lørdag og lunsj på søndag. Vi dekte alt av utgifter selv bortsett fra på selve bryllupet selvfølgelig. Reisen var gaven og vi kjøpte bare en liten symbolsk vase sammen med noen andre som presang. Invitasjonen kom i veldig veldig god tid slik at man kunne planlegge det som ferie. Vi kunne gjort en slik langhelg, men hadde da sikkert prioritert litt alenetid og ferie og hadde satt pris på om det ikke var forventet at vi var med på mye opplegg. Men det er mye penger og begge parene var fullt klar over at mange ville si nei pga pris og tidsbruk. Synes i alle fall ikke det er feil å invitere til en slik feiring og det må selvfølgelig være greit om folk prioriterer det bort. |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Bryllup i Italia, og kostnader for gjesteneJeg synes ikke prisen er avskrekkende (såfremt det går an å få tak i billige flybilletter). Dersom det var nære venner/familie, ville vi nok prøvd å få det til og muligens kombinert det med noen ekstra feriedager alt etter hvordan det passet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Introvert optimist
|
![]() Sv: Bryllup i Italia, og kostnader for gjesteneJeg skjønner at jeg kan oppfattes som litt surmaget nå, men jeg må innrømme at å betale for mer enn reise og hotell når jeg skal i et bryllup, i tillegg til gave, føles feil rett og slett. Det er selvfølgelig et utslag av ulik smak og preferanser at noen har bryllup i utlandet som sitt drømmebryllup, men å planlegge et slikt bryllup uten å ha råd til å ta kostnaden for det selv synes jeg ærlig talt er kleint. At gjestene skal ha mye mer utgifter enn de ville ha hatt om bryllupet var i Norge blir for meg helt feil. Særlig, og kanskje mest det faktisk, når det legger beslag på feriedager også.
![]() |
#37 |
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
Men det er vel bare snakk om at gjestene skal betale opphold som da tilsvarer hotell? Pluss reise selvsagt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Semiaktiv
Hvor: Trondheim
Det var inkludert overnatting ja, slik jeg forstår det, og all mat. Men ikke fly.
![]() |
#39 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Bryllup i Italia, og kostnader for gjesteneJeg er delvis enig med Nenne, men for meg hadde det vært greit om man ga beskjed om at gjester selv måtte dekke overnatting, som koster 2000 kr pr person. Å få beskjed om at deltagelse i bryllup koster 2000, hadde jeg også syntes var kleint, selv om jeg fikk beskjed om hva summen inkluderer. Så for mitt vedkommende hadde ordlyden hatt noe å si. Jeg skjønner helt av meg selv at det er småteit. |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Glamorøs
|
Jeg syns ikke det er så småteit, det handler jo om kommunikasjon. Om man får beskjed om at koster 2000 å delta gir man ikke deltakerne noe valg. Om man sier at reise og opphold koster det så høres det ut som en god deal, men også en jeg ikke er tvunget til å ta selv om jeg ønsker å delta i bryllupet. Kanskje jeg ikke er hypp på å bo på vingård i fire dager med en hel annen gjeng, og vil se meg om etter et mer privat sted å bo?
![]() |
|
|