Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Mellommåltid

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-04-16, 18:16   #21
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 36
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mellommåltid

Yoghurt. Eller noen blåbær, om det må gå fort, og det må det gjerne. Eller vestlandslefse, eller litt sjokolade, det blir det nok et par ganger i uka. I dag har jeg gumla i meg noen makroner. I morgen blir det kanskje en appelsin. Eller en halv avokado med tomat og fetaost. Eller en kanelbolle.

Gammel 06-04-16, 09:30   #22
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Er det noen som har ideer til mellommåltider som skal mette ok, helst være ganske kaloririke, men ikke mette lenge? Har en som trenger blodsukker og kalorier i 3-tiden, men som hater å sette seg mett til middagsbordet...

Nå går det i smoothie (ferdiglaget på flaske, det må være lettvint), men det er litt for lite energiinnhold i det.

Kan du ikke gjøre den mer kaloririk? Hva har dere i smoothien nå?
Nøtter er ellers veldig kaloririkt men metter kort, syns jeg. Eller rett i koppensupper. (Er kalorifattig, så må fetes opp litt i såfall.)
Avocado er jo sunt og kaloririkt og metter i hvertfall ikke lenge. (Og jeg syns det smaker høgg, men resten av verden elsker det jo...)

Gammel 06-04-16, 09:35   #23
My
Semiaktiv

My sin avatar

My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det noen som har ideer til mellommåltider som skal mette ok, helst være ganske kaloririke, men ikke mette lenge? Har en som trenger blodsukker og kalorier i 3-tiden, men som hater å sette seg mett til middagsbordet...

Nå går det i smoothie (ferdiglaget på flaske, det må være lettvint), men det er litt for lite energiinnhold i det.

Nudler?

Gammel 06-04-16, 10:13   #24
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

"Mellommåltid som kan hentes rett ut av kjøleskap/skap/skolesekk", skulle jeg presisert.

Dette skal spises full fart når hun allerede er lav på blodsukker, og før hun setter i gang med å lage middag, så kokkelering, smått eller stort, er utelukket.

Det blir en del müsli og yoghurt, go'morgen-yoghurt (men den er litt for mettende) og altså disse smoothiene på flaske.

Jeg tror Tine har en sånn "14"-serie, noen av dem lavkalori, men noen mer normale i kalorimengden, men de har jeg ikke funnet. Noen som har sett dem?

Det funker greit med de smoothiene, altså, men jeg skulle funnet noen med mer energi, bare.

Gammel 06-04-16, 10:18   #25
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg forsøker å få i meg et mellommåltid i 14-15-tiden.

Gjerne et sånt Wasa-knekkebrød med ost. Eventuelt vanlig knekkebrød hvis jeg har mulighet til det. Eller en skyr. Skyr gir god metthetsfølelse og varer en stund; mye lenger enn yoghurt. Eventuelt en frukt, men det metter ikke egentlig all verden.

Gammel 06-04-16, 10:23   #26
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Polyanna: Spiser hun alt mulig?
Hadde det vært en ide og satt klart en salat bestående av avokado, tomat og fetaost? Og eventuelt tunfisk i olje?
Trenger ikke mye før det blir masse kalorier av det, og det holder ikke meg mett så lenge i hvertfall.

Gammel 06-04-16, 10:43   #27
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Blir ikke avocado veldig fort ekkel?

Men avocado var uansett en god ide. Det er riktig nok en smak man blir fort lei av, fordi den er så markert, men det bør stå på repertoiret.

Gammel 06-04-16, 10:45   #28
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Avokado er veldig godt. Men den blir ekkel om den blir stående, så det egner seg ikke til å lage i stand på forhånd. Det er ikke veldig vanskelig å dele en avokado da.

Om hun liker avokado, så er hjemmelaget guacamole veldig godt. Og det kan stå i kjøleskapet som et sunt og kaloririkt pålegg.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-16, 10:50   #29
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 36
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Jeg har av og til med et par brødskiver med smør, og så enten en liten kniv og en hel avokado og en hel tomat, eller boks med avokado/tomat/fetaost/havsalt/pepper. Den blir ikke ekkel om lokket er tett på og den ikke ligger så skrekkelig mange timer. Alternativt guacamole med tomat ved siden av. Jeg er ikke glad i bar avokado, men når den er ordentlig moden og får litt tomat og salt på, så er det GODT.

Gammel 06-04-16, 10:54   #30
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis du lar steinen stå i avokadoen holder den til dagen etter i kjøleskap. Spis den delen uten stein først.

Gammel 06-04-16, 11:11   #31
C3PO
Earthling

C3PO sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
C3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Eple/pære + 10 nøtter.

C3PO er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-16, 11:17   #32
Kiwi
Glad i frukt

Kiwi sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Kiwi er litt kulKiwi er litt kulKiwi er litt kul
Standard

Spiser tidlig lunsj (kl. 11), så jeg må ha et mellommåltid ca kl. 13.30. Da blir det gjerne en Go morgen-yoghurt, eller en Skyr, eller naturellyoghurt med hjemmelaget granola, og en frukt. Og ofte en kaffe latte i tillegg (med lettmelk).

Når jeg spiser tidlig frokost, i 7-tiden, tar jeg et mellommåltid rundt kl. 09.30. Da gjerne en Skyr uten for mange kalorier.

Gammel 06-04-16, 11:19   #33
Kiwi
Glad i frukt

Kiwi sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Kiwi er litt kulKiwi er litt kulKiwi er litt kul
Standard

Hva med en banan? Den er forholdsvis kaloririk, men metter ikke så lenge synes jeg. Kanskje en gulrot i tillegg. Den fyller opp magen, men inneholder lite kalorier.

Gammel 06-04-16, 11:20   #34
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Banan må på listen (igjen), den har falt litt ut. Hun syns den metter ganske mye, da.

Gammel 06-04-16, 11:29   #35
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Min venninne ernæringsfysiologen anbefaler beriking av mat for å øke kaloriinnhold- f.eks. tilsette en teskje nøytral olje i yoghurten.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-16, 11:30   #36
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Mellommåltid er enten en frukt - oftest eple - eller et knekkebrød. Kjøper den typen med tørket frukt i, fordi det er litt smak i den også uten pålegg (Ryvita Muesli crunch). Har knekkebrød i skapet på kontoret for påkommende tilfeller.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-16, 13:27   #37
Pasta
En skrue løs

Pasta sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg spiser dessverre ofte dagens mellommåltid om kvelden. Smågodter, potetgull, vin.
Hvis jeg er i en god periode spiser jeg rundt klokken 14.00, skyr, frukt, nøtter, cottage cheese eller lignende.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:47.