Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Fadder i ungdomsdåp - takt og tone?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-08-15, 22:45   #21
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.521
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fadder i ungdomsdåp - takt og tone?

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

Hva med ei god bok eller noe - noe litt oppbyggelig litteratur?

Denne, for eksempel?



Eller denne?



Eller kva med denne, den hugser eg at eg fekk til konfirmasjonen sjølv?

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-15, 04:50   #22
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.390
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fadder i ungdomsdåp - takt og tone?

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

Eller denne?


Se der, ja, gammern har omsider lagt bort steintavlene.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-15, 08:01   #23
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.521
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fadder i ungdomsdåp - takt og tone?

Opprinnelig lagt inn av Madicken, her.

Se der, ja, gammern har omsider lagt bort steintavlene.



Ein finn ganske mykje morsomt når ein søker på oppbyggelig litteratur for ungdom.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-15, 11:44   #24
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.558
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fadder i ungdomsdåp - takt og tone?

Den der så jeg på en bokhandel og bladde litt i. Ble litt too much, altså.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-15, 11:49   #25
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.906
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fadder i ungdomsdåp - takt og tone?

Ja, dette går nok langt over vårt nivå.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-15, 11:49   #26
Addison
Champagne til alt
 
Addison sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 4.360
Addison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Fadder i ungdomsdåp - takt og tone?

Jeg ville nok heller gitt en bok om humanisme, eller alle verdens religioner, filosofi eller noe sånt. Men så er det vel en grunn til at jeg er utmeldt av DNK.

__________________
1997, 2001 & 2006
Addison er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-15, 12:25   #27
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.944
Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fadder i ungdomsdåp - takt og tone?

Hvorfor skal man gjøre så mye mindre stas på en som selv velger dåp enn en som foreldrene velger det for?

Mine barn er ikke døpt og hvis noen av dem tar et så selvstendig valg at de ønsker å døpe seg så vil jeg synes at det er en skikkelig anledning til å feire. Jeg hadde blitt skuffet om familie og venner avfeide det med at hun fikk en gave for 14 år siden så det er da ingenting å gjøre noe ut av nå.

I hvor stor grad man pynter seg er litt avhengig av familien og deres valg av feiring tenker jeg.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-15, 12:36   #28
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.906
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fadder i ungdomsdåp - takt og tone?

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Hvorfor skal man gjøre så mye mindre stas på en som selv velger dåp enn en som foreldrene velger det for?

Mine barn er ikke døpt og hvis noen av dem tar et så selvstendig valg at de ønsker å døpe seg så vil jeg synes at det er en skikkelig anledning til å feire. Jeg hadde blitt skuffet om familie og venner avfeide det med at hun fikk en gave for 14 år siden så det er da ingenting å gjøre noe ut av nå.

I hvor stor grad man pynter seg er litt avhengig av familien og deres valg av feiring tenker jeg.

Ja, her er det altså ingen feiring.

Til det første spørsmålet: fordi det er konfirmasjonen som er greia her og dåpen et nødvendig skritt på veien, tenker jeg. Det er tre uker mellom de to begivenhetene. (Tror for øvrig han hadde en navnedagsfeiring, men jeg tenker ikke dermed at vi har "brukt opp" dåpsgaven. Det er mer det at dåpen "kun" er en forutsetning for hovedfeiringen, konfirmasjonen.) Og ja, han skal få dåpsgave også.

Guttens far melder for øvrig om at dåpen inngår i en vanlig gudstjeneste.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-15, 12:40   #29
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.089
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fadder i ungdomsdåp - takt og tone?

Litt av greien med den type dåp er vel at den stort sett kommer rett før en konfirmasjon, så feiringen kommer der? Det er jo grenser for hvor mange store selskaper en kan ha på få uker, for de fleste av oss. Vi har tre ungdommer i familien som har valgt dette, og da har de hatt en liten lunsj/middag med nærmeste familie og faddere, og kake (eller sikkert kakeR, vi snakker Sunnmøre. ). De har vel fått gave fra faddere, men ikke resten av slekten. Til konfirmasjonen har de selvsagt fått gaver både fra de som var tilstede og vi som ikke var det.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-15, 12:48   #30
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.510
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fadder i ungdomsdåp - takt og tone?

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Hvorfor skal man gjøre så mye mindre stas på en som selv velger dåp enn en som foreldrene velger det for?

Mine barn er ikke døpt og hvis noen av dem tar et så selvstendig valg at de ønsker å døpe seg så vil jeg synes at det er en skikkelig anledning til å feire. Jeg hadde blitt skuffet om familie og venner avfeide det med at hun fikk en gave for 14 år siden så det er da ingenting å gjøre noe ut av nå.

I hvor stor grad man pynter seg er litt avhengig av familien og deres valg av feiring tenker jeg.

I den voksendåpen jeg var tilstede i, så hadde ikke vedkommende hatt noen navnefest som liten. Vi ga henne derfor noen øredobber, og hun fikk litt andre smykker av nær familie som var tilstede, og faddere.

Hadde hun hatt navnefest som liten, så hadde det jo blitt "dobbelt opp" på et vis. Som hos Bluen var det kort tid mellom dåp og konformasjon, og selv om vi feiret med å gå ut og spise etterpå, så var dåpen på et vis en del av konformasjonen. Det hadde blitt veldig unaturlig med to store fester så nær i tid. Og en stor økonomisk påkjenning.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-15, 13:04   #31
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.944
Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fadder i ungdomsdåp - takt og tone?

Jeg hadde selvsagt planlagt for det selv om det ikke ser ut til å bli noe av og hadde feks tenkt på vennefest til dåpen og familieselskap til konfirmasjon. Jeg skjønner godt at man ikke holder to store fester med to ukers mellomrom, men når folk skriver at de ville gitt noe kjipt, eller at de har jo fått gave i forbindelse med fødselen så synes jeg at det er litt leit for en ungdom som har gjort et stort og viktig valg. Gaver trenger ikke være store og dyre for å være valgt med omtanke.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-15, 13:04   #32
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.510
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fadder i ungdomsdåp - takt og tone?

Det er vel ingen som har sagt at de ville gitt noe kjipt i fullt alvor?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-15, 13:08   #33
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.944
Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fadder i ungdomsdåp - takt og tone?

Jo. Che skrev det og foreslo i tillegg at man kunne spørre foreldrene om de forventet en gave. Som jeg ville oppfattet som et spørsmål som forventetet svaret nei. "Dere inviterer meg i et selskap for barnet deres. Forventer dere at jeg har med gave?"

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-15, 13:14   #34
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.510
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fadder i ungdomsdåp - takt og tone?

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Jo. Che skrev det og foreslo i tillegg at man kunne spørre foreldrene om de forventet en gave. Som jeg ville oppfattet som et spørsmål som forventetet svaret nei. "Dere inviterer meg i et selskap for barnet deres. Forventer dere at jeg har med gave?"

OK, ser det nå. Nå syns ikke jeg en donasjon til et veldedig formal er veldg kjipt, og det var vel heller ikke snakk om et selskap, slik jeg leste det.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-15, 14:08   #35
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.521
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fadder i ungdomsdåp - takt og tone?

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

Ja, dette går nok langt over vårt nivå.

Sikker? Det er det google påstår er oppbyggelig ungdomslitteratur.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-15, 15:08   #36
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.718
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fadder i ungdomsdåp - takt og tone?

Tror faktisk jeg hadde gitt bedre gave til en som døpte seg rett før konfirmasjon, som følge av tro, uavhengig av tidligere navnefest/seremonier, enn et barn som ble døpt fordi foreldrene synes det er en hyggelig tradisjon. Dersom jeg skulle differensiere.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-15, 19:51   #37
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.510
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fadder i ungdomsdåp - takt og tone?

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Tror faktisk jeg hadde gitt bedre gave til en som døpte seg rett før konfirmasjon, som følge av tro, uavhengig av tidligere navnefest/seremonier, enn et barn som ble døpt fordi foreldrene synes det er en hyggelig tradisjon. Dersom jeg skulle differensiere.

Hvorfor det? Det er vel ikke barnets feil? En navnefest er jo også bare fordi man syns det er hyggelig.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-15, 20:11   #38
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.718
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fadder i ungdomsdåp - takt og tone?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Hvorfor det? Det er vel ikke barnets feil? En navnefest er jo også bare fordi man syns det er hyggelig.

Nei, nei. Nå tror jeg du misforsto (noe som ikke er så rart, siden setningen min ble håpløst krøkkete). Jeg gir likt til barnet uavhengig av dåp eller navnefest. Men jeg synes det er veldig rart å ikke gi gave ved voksendåp fordi foreldrene valgte navnefest for 15 år siden og barnet fikk gave da. Dersom dåp er en handling som er "verdig" en gave, så burde det jo være det også 15 år senere.

Dersom jeg skulle differensiere, ville jeg gitt mest i gave til den som tok et aktivt valg om å døpe seg på bakgrunn av tro, og minst til den som ble døpt fordi det er så koselig. Men jeg differensierer ikke, så det er jo bare teoretisk.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-15, 20:14   #39
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.510
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fadder i ungdomsdåp - takt og tone?

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Nei, nei. Nå tror jeg du misforsto (noe som ikke er så rart, siden setningen min ble håpløst krøkkete). Jeg gir likt til barnet uavhengig av dåp eller navnefest. Men jeg synes det er veldig rart å ikke gi gave ved voksendåp fordi foreldrene valgte navnefest for 15 år siden og barnet fikk gave da. Dersom dåp er en handling som er "verdig" en gave, så burde det jo være det også 15 år senere.

Hadde du gitt en stor gave om barnet hadde hatt navnefest og dåp med tre ukers mellomrom? Det er jo gjerne slik det blir når man døper seg for å konfirmeres.

Jeg ga en ordentlig gave jeg altså, i den voksendåpen jeg var i, og hadde sikkert gjort det til en jeg allerede hadde gitt en navnedagsgave også, men det hadde ikke vært i "barnedåpskategorien" prismessig.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-15, 20:20   #40
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.718
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fadder i ungdomsdåp - takt og tone?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Hadde du gitt en stor gave om barnet hadde hatt navnefest og dåp med tre ukers mellomrom? Det er jo gjerne slik det blir når man døper seg for å konfirmeres.

Dersom foreldrene i løpet av de tre ukene ble omvendt og fant Jesus og alt det der, så ja. Men nå argumenterte jeg ikke mot å droppe gaven fordi konfirmasjonen er tre uker senere, men å droppe gaven fordi de fikk gave som babyer.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no