Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

På kjøkkenbenken med FP

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-07-15, 00:54   #21
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: På kjøkkenbenken med FP

– Og hva slags mat lager du på ferie?
På hytta blir det samme mat som hjemme, i utlandet spiser vi ute.

– Hvor reiser du for den ultimate matferien?
Har aldri reist et sted pga maten, men jeg må si at India frister veldig.

– Har du en yndlingsvin/drink eller øl?
Efes øl, strawberry daiquiri og bacardi breezer vannmelon.

– Hva er ditt første matminne?
Vet ikke

– Din verste kjøkkenkatastrofe?
Jeg brant spaghetti en gang, det var litt flaut.

– Hva er den rareste maten du liker?
Vet ikke

– Hva er det beste du har spist?
Det er så mye godt at det klarer jeg ikke å svare på

– Hva har du alltid i kjøleskapet og fryseren?
Det er mye. I kjøleskapet er det alltid syltetøy, smør, brunost, gulost, poteter, paprika, agurk, gulrot, løk, hvitløk, baconpostei, ingefær, rømme, fløte, ketchup, dressing, soyasaus, currypaste, egg, spekeskinke, cola zero, melk og masse mer. Jeg liker ikke å gå tom så da sørger jeg for at vi ikke gjør det.
I fryseren har vi alltid viltkjøtt og laks

– Hvis du skulle spist én rett resten av livet – hva ville det ha vært?
Nybakt brød med gulost

– Mat eller sex?
Mat

Gammel 31-07-15, 01:04   #22
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

– Og hva slags mat lager du på ferie? Da lager jeg ikke mat, men når vi er hjemme om sommeren går det i "vanlig" mat, mye grillmat. På lavvoturer lager vi alt fra pizza til suppe, lettvint og god mat. All mat smaker godt på øya!
– Hvor reiser du for den ultimate matferien? Italia.
– Har du en yndlingsvin/drink eller øl? Amarone, men blir oftest Ripasso. Prosecco. Kan ta en god drink om sommeren også, men sjelden hjemme/i Norge.
– Hva er ditt første matminne? Varm brødskalk med smør og sukker.
– Din verste kjøkkenkatastrofe? Husker ingen!
– Hva er den rareste maten du liker? Kommer ikke på noe rart.
– Hva er det beste du har spist? Flerrettere (5-7-9) på ulike steder. Den samlede opplevelsen!
– Hva har du alltid i kjøleskapet og fryseren? Smør. Pålegg. I fryseren: hvem vet?
– Hvis du skulle spist én rett resten av livet – hva ville det ha vært? Pinnekjøtt! Nei, noe enkelt, brød med gulost.

– Mat eller sex? Om det var et valg: mat.

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-15, 01:15   #23
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er veldig lite opptatt av mat, men svarer likevel.

Jeg lager generelt lite mat, det er mannen sin oppgave. På ferie liker vi å spise ute, men denne ferien har vi grillet en del og spist veldig gode grønsaker til.
Jeg reiser ikke på ferie pga av mat, men er veldig glad i det italienske kjøkkenet. Kyllingvingene vi kjøpte i Seattle husker jeg som fantastiske, det samme var en pastarett i Trestevere/Roma.
Jeg liker godt rødvin, men denne ferien har vi drukket mye rosévin fra Frankrike. En iskald San Miguel i solsteiken er fantastisk, det samme er cola på glassflaske.
Dessertene min mormor laget, som varm rabarbragrøt med fløte.
Jeg er generelt en katastofe på kjøkkenet, men dobbeltsaltet blomkålsuppe med kanel (tok feil, skulle ta muskat) er nok en höydare.
Spagetti á la capri og toro potetmos.
Mammas ertersuppe og sosekjøtt og pappas raspeballer.
I kjøleskapet: Ketchup, løk, kokt skinke og smør. I fryseren: Kyllingfilet.
Mammas ertersuppe.
– Mat eller sex?
Helt klart sex.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-15, 12:16   #24
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Lager sjelden mat på ferie, da spiser vi stort sett ute. Men noe av det beste med å være på ferie i utlandet er å rusle rundt på matmarkeder og i supermarkeder og fylle kofferten med godsaker som jeg kan nyte etter at ferien er over.

Den beste maten på ferie har jeg fått i Paris, Thailand og India. Jeg er veldig glad i italiensk mat, men med et par hederlige unntak i Roma på jobbreiser har veldig mye av maten jeg har fått i Italia vært middelmådig turistmat. Kanskje forventningene har vært for høye?

Akkurat nå er jeg veldig glad i pinot noir fra New Zealand. Og Sangria nå om sommeren. Eller en hvitvinsspritzer. Champagne blir aldri, aldri feil.

Ovnsstekte panerte svinekoteletter med surkål, gulrot, saus og poteter med sitronfromasj til dessert hos farmor. Og farmors karakteristiske hjemmebakte brød med smør. Deilige barndomsminner.

Jeg var i grunnen elendig på kjøkkenet fram til jeg var 25. Noen eksempler: det har tatt meg 4 timer å koke grøt. 30 sekunder å svi karbonader. Men den klassiske historien er da jeg og mannen flyttet sammen og vi inviterte venner på middag: jeg hadde funnet en oppskrift på tandoori kylling og handlet krydder og ingredienser nok til å fylle kjøkkenet. Kyllingen ble marinert i et helt døgn. Da maten endelig kom ut av ovnen hadde jeg lagd soggy, sjokkrosa kylling uten smak. Vi tok med oss vennene våre til Peppes den dagen, gitt. (og mannen min kjøpte "how to boil a 3 minute egg" til meg uken etter. det var det som ga meg sparket bak til å lære å lage mat)

Tror ikke jeg har noe "rar" mat på lista, men jeg liker det meste.

En kremet kålsuppe med foie gras og sprøstekt andeskinn på en bitteliten gourmetrestaurant vi ramlet over i Paris. Det er 15 år siden, og jeg drømmer om smaken og opplevelsen fortsatt.

Smør, ketchup, champagne, melk og hvitost i kjøleskapet. I fryseren varierer det.

Ferskt brød med smør og hvitost.

– Mat eller sex?
Begge deler, men ikke samtidig!

Gammel 31-07-15, 14:03   #25
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og hva slags mat lager du på ferie?
Vi reiser så godt som alltid bort på ferie, og spiser som regel ute. Hvis vi lager noe, er det som regel kjappe salater eller pastaretter.

Hvor reiser du for den ultimate matferien?
Alle feriene mine er matferier. Jeg researcher alltid restauranter som en gal. Men la oss si London, New York, Hong Kong eller Japan, sånn generelt.

Har du en yndlingsvin/drink eller øl?
Mange yndlingsviner! Sommerens favoritter har vært østerrisk rosébubbel (Meinklang Prosa) og gresk moschofilero (Nassiakos Mantinia), og ellers er jeg svak for det aller meste av musserende. For eksempel fra Jura eller Trento.

Hva er ditt første matminne?
Tja, det tror jeg må ha vært min farmors overdådige frokostbord.

Din verste kjøkkenkatastrofe?
Antagelig den gangen jeg prøvde å saltbake en kylling. Jarra.

Hva er den rareste maten du liker?
Jeg er veldig åpen for å spise alt mulig rart. Jeg har for eksempel spist og likt vepselarver.

Hva er det beste du har spist?
Oooh, vanskelig. Kanskje vingestekket due (squab) på Blackbird i Chicago.

Hva har du alltid i kjøleskapet og fryseren?
I fryseren har vi alltid halve brød, for jeg nekter å spise gammelt tørt brød. I kjøleskapet MÅ jeg ha sennep, skinke og blåmuggost. Ellers ramler livet mitt fra hverandre.

Hvis du skulle spist én rett resten av livet – hva ville det ha vært?
I don't accept your premise.

Mat eller sex?
Ikke at jeg vil velge, men helt klart mat.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-15, 11:03   #26
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Det kommer an på hva slags ferie vi er på. Er vi på hotellferie lager restauranter maten til oss, er vi i feriehus/på hytte blir det mye grillmat.

Jeg drømmer om å reise til New Orleans.

Pepsi max. Men takker ikke nei til et glass prosecco/cava/champagne om jeg har barnefri.

Farmors komler.

Det må være svinesteken som ikke ble helt stekt. Den var IKKE god.

Det må være polarbrød med smooth peanøttsmør og banan.

Aner ikke. Jeg har spist MYE godt. Men soppsuppen med trøffelolje fra en liten restaurant i stavanger står friskt i minnet, selv 17 år etter.

Egg, melk, og kylling/vegetaralternativ til kylling.

Komle!

– Mat eller sex?
Mat.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:42.