Nå kan man vel trygt si at gavehysteriet har gått for langt?
Jeg har sett og hørt krevende barn snakke om sine ønskelister til jul og fødselsdager tidligere. Jeg har også lest tråder på nett og registrert hvor forskjellige foreldre er mtp takknemlighet, bytte av gaver til noe de har bruk for eller uaktuelt med bytte av gaver nettopp fordi det er gaver.
Selv bytter jeg gaver hvis det er klær som ikke er rett størrelse eller leker vi har fra før. Det er ikke alltid vi får samme klesplagg tilbake, det hender jo at det er tomt i butikken.
Jeg synes det er greit at gaven ikke bare blir liggende i et skap fordi vi ikke får nytte av den. Noen ganger har giveren blitt informert, men som oftest ikke. I tilfeller vi har informert er det når f.eks besteforeldre har gitt gaven og vi ikke fikk bytte i samme klesplagg.
Jeg fikk litt sjokk når jeg leste denne artikkelen, og tenker mitt om foreldrene til barnet. Jeg ville mistet all lyst til å gi gaver om jeg fikk den mailen.
Jeg håper de vil oppdra barnet til å vise takknemlighet, men jeg kjenner jeg fikk litt vondt i magen.
http://www.dagbladet.no/2015/04/17/n...sdag/38745940/
|