|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Hva skjedde da man strammet inn overgangsstønaden? Barna gjør det dårligere på skEn annen ting som har endret seg er arbeidstider og særlig for dem som har lavest utdanning. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
maler
|
![]() Sv: Hva skjedde da man strammet inn overgangsstønaden? Barna gjør det dårligere på skDet er en litt rar årsakssammenheng, det er ingen tvil om at det har skjedd i samme periode men er det noen kausalitet her?. Vi vet jo at barn av foreldre med høy utdanning og som jobber mye generelt gjør det bra på skolen. Dette er ikke de foreldrene som er mest hjemme med unger som går på skolen, tvert imot jobber de ganske mye. Nå sier den artikkelen lite om hvor mye disse mødrene jobber og den skiller heller ikke mellom de som jobber og de som får sosialstønad med hensyn på skoleresultater for avkommet, heller ikke mellom de som før ville ha jobbet eller fått overgangsstønad til barna var 10 år, men jeg antar avhandlingen var mer nyansert i så måte.
![]() |
#23 |
Pauset
|
![]() Sv: Hva skjedde da man strammet inn overgangsstønaden? Barna gjør det dårligere på sk
Jeg hadde fortsatt jobbet i et serviceyrke som tilsa kveld og helgejobbing om jeg ikke hadde fått støtte til utdannelse. Hadde også måttet jobbe mer for å tjene det samme. Mulig det er sånne ting de sikter til? |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Sangfugl
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva skjedde da man strammet inn overgangsstønaden? Barna gjør det dårligere på skEvalueringen av Kunnskapsløftet viser at forskjellene mellom de beste og de svakeste elevene har blitt større. At skolen i mindre grad greier å kompensere for sosiale forskjeller. Dette handler om mye mer enn overgangsstønad. |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Ser lyst på livet
|
![]() Sv: Hva skjedde da man strammet inn overgangsstønaden? Barna gjør det dårligere på skJeg synes ikke artikkelen sa så veldig mye om hvordan det gikk med barna til de som måtte over på andre trygdeytelser, men var hjemme da barna kom hjem fra skolen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva skjedde da man strammet inn overgangsstønaden? Barna gjør det dårligere på skJeg bor i en kommune med over 100.000 innbyggere. Kommunen dto igang kveldsåpen barnehage. 3 søkte.
![]() |
#29 |
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
![]() Sv: Hva skjedde da man strammet inn overgangsstønaden? Barna gjør det dårligere på sk
Foreldrenes utdanningsnivå påvirker barns skoleprestasjoner positivt, men jeg har ikke sett noe tilsvarende for arbeidsmengde?
![]() |
#30 |
maler
|
Nei. Det jeg har sett på det går på selvstendighet, ikke skoleprestasjoner.
![]() |
#31 |
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Ah, ok. Takk for oppklaring.
![]() |
#32 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Hvor fleksibelt var tilbudet de gikk ut med og var det samme pris som tilsvarende timebruk på dagtid? |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
maler
|
Det sier vel også litt om at det ofte blir mange kompromisser med en sånn løsning. Det skal mye til å velge å levere barna i en barnehage på andre siden av byen på odde tidspunkt. Det strider mot alt folk tenker er bra for barn som nærmiljø og normal dagsrytme. Og hva sier de som jobber i barnehagen? Hvor mye himles det over disse foreldrene som ikke tar barna sine hjem til middag og som åpenbart er mer opptatt av å gå på jobb enn at barna skal få med seg det viktige pedagogiske tilbudet i barnehagen tidligere på dagen? Det er nok ikke klima for å være såpass avvikende med tanke på barnepass ennå, og jeg tror kanskje ikke at de som er alene med ungene er i posisjon til å endre dette.
![]() |
#35 |
Unik
samme pris. Mer info her:
![]() |
#36 |
Unik
![]() Sv: Hva skjedde da man strammet inn overgangsstønaden? Barna gjør det dårligere på skSelv er jeg for kveldsåpne barnehager, men resultatet overrasket meg.
![]() |
#37 |
Shake it out!
|
Veldig, veldig enig.
![]() |
#38 |
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Hva skjedde da man strammet inn overgangsstønaden? Barna gjør det dårligere på skVi hadde tilbud om kveldsåpen barnehage, det var ganske populært og jeg brukte det selv noen ganger. De barna som var på kveldsåpent ble typisk levert i 15 tiden og hentet i 19 tiden, dvs. totalt var de færre timer i bhagen per dag en barna på dagtid. Kveldsåpent hadde ped. leder og et tilbud til barna som var minst like "faglig" som på dagtid, det var et like fullverdig tilbud på alle mulige måter og veldig stas for barna å være der.
![]() |
#39 |
|
![]() Sv: Hva skjedde da man strammet inn overgangsstønaden? Barna gjør det dårligere på skDet hadde vært en gyllen mulighet til å få brukt opp all den restarbeidsevnen som finnes der ute, hadde det ikke? Kommunale deltidsstillinger som husmorvikar/en opprustning av leksehjelpen på SFO slik at den kanskje faktisk hadde fungert/etc. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|