Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon

PC til studiebruk. Hvilken bør jeg gå for?

Kommunikasjon Forum for data, biler og "duppeditter", samt annen kommunikasjon.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-11-14, 17:52   #21
mrc
Bør lage seg en tittel selv

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: PC til studiebruk. Hvilken bør jeg gå for?

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Fordelen med Mac er jo at dvaleløsningen er såpass god at det svært sjelden er behov for å skru den av og på. Min har vært påslått i 93 dager nå, jeg lukker bare igjen lokket og har den i dvale når jeg går til og fra skolen og ellers ikke bruker den.

Men når jeg først booter den, er den ikke noe treigere enn andres maskiner.

Er normalt slik på pc-er også - kommer litt an på hvordan det er konfigurert. I basis skiller man mellom "ventemodus" og "dvalemodus". I det som er dvalemodus (hibernation) skrives innholdet i RAM til disk og alt slås helt av. I ventemodus, som vanligvis er måten også Windows-maskiner er konfigurert, er det noen få sekunder fra man tar opp skjermen til man skal kunne bruke maskinen. Hvor lang tid det tar å våkne fra dvalemodus vil bl.a. være avhengig av hvor mye minne det er i maskinen og hvor rask disk/ssd.

Gammel 06-12-14, 15:05   #22
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har som vanlig store problemer med å bestemme meg når det gjelder valg av tekniske saker. Etter litt grubling, har jeg funnet ut at det beste er om PCen har stort nok minne til at jeg kan bruke den privat også. Det blir litt voldsomt om jeg må forholde meg til ulike PCer hjemme, på jobb og på studiested. Har kikket på denne fra Toshiba http://www.elkjop.no/product/data/ba...13-3-barbar-pc

Er det noen her som kjenner til eller har noen mening om den?

Gammel 06-12-14, 15:14   #23
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg elskar MacBook Airen min.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-14, 16:27   #24
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Jeg også.

Gammel 06-12-14, 16:39   #25
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Jeg også.

Hm ... Hvor stor skjerm har dere? Og hvor stort minne?

Gammel 06-12-14, 17:20   #26
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg drømmer om Macbook Air. Ser folk tar den med seg i ei hånd og bare lukker og åpner den uten at det tar noe tid overhode. Hjelpes, så supre de må være til studier. Bare å legge ned i veska. Jeg har en Dell latitude, den er liten men krever jo ryggsekk fordi den er så tung.

Jeg hadde ikke vært i tvil men gått for Macbook Air hvis vekt er viktig og du har et budsjett på 10 000.

Gammel 06-12-14, 18:33   #27
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleT, her.

Hm ... Hvor stor skjerm har dere? Og hvor stort minne?

Jeg tror min er den minste. Sånn i både størrelse og minne. Den passer meg perfekt, men de fleste andre jeg vet om har den største.

Gammel 06-12-14, 18:44   #28
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Jeg drømmer om Macbook Air. Ser folk tar den med seg i ei hånd og bare lukker og åpner den uten at det tar noe tid overhode. Hjelpes, så supre de må være til studier. Bare å legge ned i veska. Jeg har en Dell latitude, den er liten men krever jo ryggsekk fordi den er så tung.

Jeg hadde ikke vært i tvil men gått for Macbook Air hvis vekt er viktig og du har et budsjett på 10 000.

Nei, kanskje ikke ... Jeg har som nevnt over aldri eid et apple-produkt, bortsett fra en ipod i gamledager. Jeg har vært inne på apple store og kikket, men er usikker på hva jeg evetuelt trenger i forhold til oppgraderinger. Den blir lett en del dyrere enn det ser ut til i utgangspunktet?

Gammel 06-12-14, 18:45   #29
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

Standard

Jeg tror min er den minste. Sånn i både størrelse og minne. Den passer meg perfekt, men de fleste andre jeg vet om har den største.

Hva bruker du den til, da? Er det din eneste PC?

Gammel 06-12-14, 18:47   #30
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!

Pamina sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Surfaced pro 3

Genial liten maskin, godt tastatur, tar liten plass, fantastisk batterikapasitet. Har sittet på to 7 timers studiedager og notert i veil, ladet den i natt. Det er alt.

Gammel 06-12-14, 18:52   #31
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Pamina, her.

Surfaced pro 3

Genial liten maskin, godt tastatur, tar liten plass, fantastisk batterikapasitet. Har sittet på to 7 timers studiedager og notert i veil, ladet den i natt. Det er alt.

Interessant! Er det mye ekstra tilbehør man trenger for at den skal funke til ditt studiebruk?

Gammel 06-12-14, 19:07   #32
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleT, her.

Hva bruker du den til, da? Er det din eneste PC?

Njaei. Hadde jeg vært student, så hadde den holdt til alt studentrelatert, og jeg bruker den jo daglig. Air'en er definitivt best å skrive på. Men jeg bruker familie-iMac'en til fotoredigering og bildelagring osv. Uten den måtte jeg vel muligens hatt en MacBook Pro.

Gammel 06-12-14, 19:21   #33
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

Standard

Njaei. Hadde jeg vært student, så hadde den holdt til alt studentrelatert, og jeg bruker den jo daglig. Air'en er definitivt best å skrive på. Men jeg bruker familie-iMac'en til fotoredigering og bildelagring osv. Uten den måtte jeg vel muligens hatt en MacBook Pro.

Ok. Takk for svar!

Gammel 06-12-14, 21:30   #34
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!

Pamina sin avatar

Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Nei, i grunnen ikke, den er en fullt fungerende pc, den har usb-inngang, så trenger du mer lagringsplass er det bare å ha en ekstern harddisk eller legge det på skyen. Utrolig lett å bruke, starter opp raskt, og veier veldig lite. Tastaturet må du kjøpe ved siden av, men pakkeprisen på microsoft shop virket veldig bra.

Jeg er helt overbevist om at dette blir min neste pc når jeg kommer dit.

Gammel 06-12-14, 21:37   #35
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg elsker min MacBook Pro. Den har ikke verdens største minne, men jeg har iMac til de store tingene. Jeg har en 13.3 tommer.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-14, 12:03   #36
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Dette er det jeg elsker med min MacBook Air. Dvalefunksjonen fungerer så utrolig bra, så jeg restarter den omtrent aldri. Sist jeg startet den på nytt, hadde den vært påslått i over 100 dager.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-14, 16:49   #37
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gjekk frå 13 tommers pro til 13 tommers air. Har aldri angra. Har imac og pc også, men brukar ikkje anna enn airen. Men eg har slutta med tung bilderedigering, så eg har ikkje brukt airen til anna enn enkel iphoto-redigering.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-14, 19:00   #38
mrc

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Surface kan absolutt være verdt å se på. Har Surface Pro 2 og er meget godt fornøyd. 3-ern har bl.a. større skjerm. Klarer man seg med 10,6" skjermen på Surface Pro 2 får man den nå til under 5000 med 256 GB SSD og 8 gigabyte minne. Da trenger man tastaturet i tillegg, som vel er noe under tusenlappen.

Kontra en vanlig bærbar pc er den ikke like god å jobbe med på fanget. Ytelsesmessig blir det egentlig ingen forskjeller - er samme prosessor etc. i Surface Pro-serien som i ultrabooks ellers.

Z-serien til Toshiba nevnes ellers her har jeg gode erfairnger med. Men 11k synes jeg her er ganske mye. At den leveres med 512 gigabyte SSD er nok med på å trekke opp prisen en del ekstra.

Gammel 07-12-14, 19:17   #39
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

Standard

Takk for innspill!

Toshibaen er jo i prinspippet interessant fordi den leveres med 512 gigabyte. Jeg tror det står mellom denne og Mac Book Air. Om jeg skal kjøpe sistnevnte vil jeg også gå for 13,3 tommers skjerm og oppgradering til 8 GB, og da vil jo den havne på omtrent samme pris. Spørsmålet er hvilken av dem jeg vil ha. Vanskelig!

Gammel 07-12-14, 19:54   #40
Sola

Sola sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Utenfor republikken
Sola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hadde jeg hatt råd hadde jeg tatt Macbook Air. Jeg kjøpte en 4 år gammel til 2500 kr og den er raskere og mer pålitelig enn HPen. Litt stress i begynnelsen med nye måter å gjøre ting, bl.a. i Word men jeg har kommet fort inn i det.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:05.