Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Skal lage middag til ei som ikkje tåler ...

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-10-14, 21:31   #1
ingling
Bør lage seg en tittel selv

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skal lage middag til ei som ikkje tåler...

Jeg lager ofte kalkunbryst eller hel kylling med ovnsbakte grønnsaker når mitt familiemedlem med mange av de samme intoleransene kommer på middag (jeg har noen av dem selv og, ikke helt de samme som henne). Unngå ferdige blandinger av noe slag, tenk reint fisk, kjøtt og grønnsaker. Jeg har også laget saus av kraft og havrefløte til, hvis du er redd for at det blir tørt. Alle steiker utenom svin går jo også fint.

Gammel 18-10-14, 21:32   #2
Guava

Guava sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sodd!
*skaptrønder*

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-14, 21:34   #3
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Med ferdig sodd ville jeg sjekket hva som er i kjøttbollene, tipper de kan innholde både melk og mel. Men det går selvfølgelig også lett an å lage selv.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-14, 21:38   #4
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Med ferdig sodd ville jeg sjekket hva som er i kjøttbollene, tipper de kan innholde både melk og mel. Men det går selvfølgelig også lett an å lage selv.

Man kjøper da ikke ferdig sodd.

Joda, man gjør det, men i 90 prosent av tilfellene når jeg spiser sodd så er det laget fra bunnen av og da kan det lett tilpasses.

Evt er kjøttsuppe et alternativ om man vil ha det mindre trøndersk.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-14, 21:40   #5
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Å jaaa, kjøttsuppe! kokt på oksebog. Det er jo noe av det beste som finnes.

Gammel 18-10-14, 22:18   #6
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Blogginnlegg: 267
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Palmen, her.

Å jaaa, kjøttsuppe! kokt på oksebog. Det er jo noe av det beste som finnes.

Eller oksehalesuppe.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-14, 21:42   #7
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

jeg skjønner at jeg er den eneste på FP som sverger til ferdigkjøpte kjøttkaker. Men de som heter "bare kjøttkaker" er ganske gode altså. Og av de få som ikke inneholder svinekjøtt, som er en av tingene på vår nei-liste.

Gammel 18-10-14, 22:11   #8
ingling

ingling sin avatar

ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

jeg skjønner at jeg er den eneste på FP som sverger til ferdigkjøpte kjøttkaker. Men de som heter "bare kjøttkaker" er ganske gode altså. Og av de få som ikke inneholder svinekjøtt, som er en av tingene på vår nei-liste.

Neida, vi kjøper også ferdige noen ganger, i hvert fall karbonader. Der klarer vi stort sett å finne noe uten svin, gluten og melk. Jeg skulle gjerne kunne kjøpt ferdigprodukter oftere, jeg, men det begrenser seg hva en får tak i når det er en del ingredienser som må unngås.

Gammel 21-10-14, 23:28   #9
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Neida, vi er flere. Og jeg holdt på å fnise meg ihjel her av "man lager da selv?"-greien. :flirer:

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-14, 21:21   #10
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Neida, vi er flere. Og jeg holdt på å fnise meg ihjel her av "man lager da selv?"-greien. :flirer:

Hvordan gikk det, Hondacrv? Hva lagde du og ble det godt mottatt?

Gammel 26-10-14, 22:53   #11
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Ja, eg og slit med det der. Det er ikkje så ofte eg lager alt frå botnen. Eg blir litt lost då altså, og ender gjerne opp med det samme. Sukk.

Gammel 18-10-14, 22:12   #12
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skal lage middag til ei som ikkje tåler ...

Vi må bare unngå egg her i huset, og kjøper gjerne ferdige karbonader, men kjøttkaker lager jeg selv. Og fatter ikke egentlig hvorfor jeg gjør forskjell...

Gammel 18-10-14, 22:46   #13
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Chili con carne og droppe paprika.

Gammel 18-10-14, 23:27   #14
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Snøfrisk er jo geitemelk. Er du sikker på at det tåles? Det er litt overlapp mellom allergenene der, og det inneholder laktose. Men du kan jo lage et par uten snøfrisk også så er du sikker.

Saus uten mel og smør kan du i hvertfall lage som en sjysaus. Bruk enten stekesjy eller kjøp fond. Så rister du ut litt maisenna i vann og sper med det til ønsket konsistens og krydrer med det du måtte ønske. Du kan evt ha oppi litt havrefløte hvis du ønsker det.

Gammel 18-10-14, 23:29   #15
Hondacrv

Hondacrv sin avatar

Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Ja, eg meiner det er ku-greier ho ikkje tåler. Men det kan eg spørre om. Kva er fond? Og havrefløte fungerer og gjev litt samme gode smak som creme fr eller vanleg fløyte i sausen?

Gammel 18-10-14, 23:30   #16
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja. Fond er konsentrert sjy om du kan si det sånn. Litt som buljongterninger, bare litt mer flytende og bedre.

Gammel 18-10-14, 23:54   #17
Hondacrv

Hondacrv sin avatar

Standard

Åja. Uten paprika, hehe?

Gammel 19-10-14, 00:01   #18
Señora

Señora sin avatar

Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Fårikål?

Trenger ikke mel i fårikålen (noen vil jo ha det, men man trenger ikke).

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-14, 00:11   #19
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Currypaste er paprikafritt, det åpner egentlig ganske mange muligheter. Da hadde jeg tenkt i retning av thaiinspirert gryte tror jeg. Med andre grønnsaker enn paprika.

Gammel 19-10-14, 00:15   #20
ingling

ingling sin avatar

Standard

Sjekk om vedkommende tåler chili, min paprikaintolerante kan ikke ha det.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:32.