|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#22 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Om eliteforeldre
Dette leste jeg også. Det står i denne artikkelen i Aftenposten.
|
|
|
|
#23 |
|
Vaklende
|
Jeg oppfattet ikke at forskerne dro slutninger, det var nok heller klossete formuleringer fra min side.
|
|
|
|
|
|
#24 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Jeg mente for øvrig ikke at du dro slutninger, heller at journalisten som skrev artikkelen gjorde det.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#25 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det ble beskrevet et miljø der mange var hjemme på dagtid og barna løp inn og ut hos hverandre, da er det jo et sosialt aspekt ved det også, og det er ikke utenkelig at man faller litt utenfor hvis man jobber på dagtid. Sist redigert av Cauchy : 10-09-14 kl 19:57. |
|
|
|
|
|
#26 |
|
|
Jeg er ikke så veldig overrasket. Jeg tror det handler om verdier og kultur uten at jeg har mulighet til å gå i dybden på det akkurat nå. *må kjøre unger* |
|
|
|
|
|
#27 |
|
Medlem siden: Aug 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Om eliteforeldreJeg synes dette er veldig interessant forskning. Jeg er ikke så opptatt av akkurat hvor mange dette gjelder, mer utsagnene som kom frem der. Jeg synes det er spennende at disse mødrene ønsker å vie så mye tid til barna sine - jeg er litt der selv. (ikke fordi vi er rike, men fordi vi jobber mindre og forbruker ekstremt lite for å få mer tid med barna). Bare så synd at i de familiene som er beskrevet er kun kvinnen hjemme. Barna har i realiteten kun en helgepappa. |
|
|
|
|
|
#28 |
|
maler
|
Sv: Om eliteforeldreJeg er sikker på at dette er et lite "problem" nå om man skal kalle det noe problem, det dreier seg tross alt bare om familier som velger en ultrakonservativ funksjonsfordeling og som har råd til det. Problemet er at dette kan få normgivende effekt slik at fenomenet brer om seg og at det blir idealet. Og at skoler etc i enkelte deler av spesielt Oslo kan komme til å regne med at det er vanlig igjen med hjemmeværende mødre.
|
|
|
#29 |
|
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Om eliteforeldreJeg kjenner noen få her med syv til ti års utdannelse som velger å være hjemme en kort eller lengre periode, og å ha en liten næring på siden. Det er familier hvor en eller begge har jobber med mye reising og 60 timers uker. Andre har behov for å forberede familien på utlandsopphold, de lærer barna engelsk selv. Det er arbeidsgivere som tilbyr Internasjonal skole for at barna skal være forberedt, men foreldre velger offentlig skole og nærmiljøet. Bor i et miljø med tid og ressurser til frivillig arbeid, foreninger, og foreldre stiller som hjelpetrenere.
|
|
|
|
#30 |
|
intro
|
Hva skjer med au-pairene i disse områdene da?!
|
|
|
|
#31 |
|
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
|
|
|
#32 |
|
Medlem siden: Mar 2008
Eller de henter og kjører barna til skolen så mødrene kan trene.
|
|
|
#33 |
|
Yes, we can!!
|
Gjør de? Det har jeg aldri sett.
|
|
|
#34 |
|
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Sv: Om eliteforeldreJeg tipper de kjører og henter selv (om ungene ikke går, da), nettopp fordi kontakt med skolen og oversikt over oppvekstmiljøet til ungene tydeligvis har et helt spesielt fokus for denne gruppen. De outsourcer ikke det som har med barna å gjøre, selv om det kom frem i den ene artikkelen at de alle hadde hjelp hjemme.
|
|
|
#35 |
|
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Om eliteforeldreI VG sitt lørdagsmagasin var det ein lang artikkel om dette i helga. Men i tillegg til denne sosiologen hadde dei intervjua ei dame som heiter Tina Moi. Ho holder på å skrive ei bok om såkalte trofèkoner på Oslos beste vestkant (Vinderen). Eg syns VG blanda korta litt her, for eg tenker at trofèkonene er i ei litt anna gruppe enn desse rike kvinnene som ofrar karriere for barna. For trofèkonene dreier det seg vel meir om å ta seg bra ut ved sida av den rike mannen og sørge for at huset ser interiørmessig lekkert ut. På bloggen sin skriv ho:
Dette er jo også kvinner som ikkje jobbar og som er heilt avhengige av mannen si inntekt, men eg syns likevel at dei er litt annerledes enn mødrene som sosiologen omtalar. Begge typer av rike, heimeværande kvinner er veldig fjernt frå meg, men eg trur det begynner å bli fleire av begge typar i dei største byane.
|
|
|
#36 |
|
|
De har nok som regel au pairer. |
|
|
|
|
|
#37 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Om eliteforeldreJeg har flere "kolleger" som har koner som ikke jobber (eller bare jobber litt deltid i interiørbutikk). Ikke fordi mennene tjener så himla godt, men fordi det er mer enn nok til å være hjemme og ta seg av barna i en veldig travel hverdag for både unger og ektemann. Men jeg har aldri hørt om at mennene snakker om at "verden er et skummelt sted for ungene" av den grunn. Det er kanskje ikke mennene som ville uttrykt noe sånt allikevel? Det er jo mennene jeg kjenner.
|
|
|
|
#38 |
|
Glamorøs
|
Sv: Om eliteforeldreDette var vel avgrenset til finansmiljøet? Jeg vet ikke så mye om det, men det kan kanskje kanskje veldig macho og ned litt sånn mobbekultur noen steder?
|
|
|
#39 |
|
Medlem siden: Sep 2007
Kanskje det er SUV'en og gåing til skulen som gjer det lett å skille elitemødrene frå trofèkonene. Må berre ta med eit lite sitat til frå Tina Moi:
For et trist liv....
|
|
|
#40 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Om eliteforeldreUtrolig interessant at du sier det, Tallulah. Broren min og jeg bodde rett ved hverandre, og har barn som er relativt jevngamle. Jeg er akademiker og han håndverker. De flyttet relativt nylig ut av byen nettopp fordi "der kan vi ikke la ungene vokse opp". Riktignok er n=2 i dette tilfelle, men stemmer jo veldig godt med teorien din.
|
|
![]() |
|
|