Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Norsk presses respektløse omtale av transpersoner

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-06-14, 09:35   #21
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Sv: Norsk presses respektløse omtale av transpersoner

Jeg reagerer veldig på at man her ikke tar til seg korreksjoner, og har skrevet følgende brev til PFU, med kopi til journalisten og sjefsredaktøren i Dagbladet. Skrevet i full fart og sakset det jeg synes var gode kommentarer og formuleringer fra dere andre i tråden, håper det var greit. Tviler på at dette gir så stor effekt, men likevel:

Sitat:

Brudd på Vær Varsom-plakaten

Jeg henviser til saken om Ryland.
http://www.dagbladet.no/2014/05/31/nyheter/dbtv/transperson/gutt/33596422/

Det må være lov å omtale medisinsk kjønn ved fødselstidspunktet når man omtaler transpersoner, men
- Dagbladet er konsekvente på å skrive «hun»gjennom hele saken
- Dagbladet nekter å revurdere selv ved flere henvendelser om saken fra mennesker som reagerer

For ordens skyld, jeg har ikke henvendt meg før, og er ikke transperson og har heller ikke noen nære forbindelser som er det.

Jeg tror heller ikke at denne type respektløs omtale av mennesker født inn i en vanskelig identitetsituasjon vanligvis skyldes vond vilje, men at norske journalister stort er bevisstløse omtale av transpersoner, og at utgiverne ikke har gode nok etiske retningslinjer. Og dermed blir det jo heller ikke slutt på dette av seg selv. Men - i dette tilfelle er altså journalisten og vaktleder er flere ganger gjort oppmerksom på dette pr mail fra mennesker som har reagert, men de nekter å gjøre disse tidsmessig små endringer i saken. Dette opplever jeg som brudd på Vær Varsom plakaten. Der står det i punkt 4.3 om å vise respekt for egenart og identitet.

Det er så jeg lurer på om de leser sin egen sak?

Sitat:
De håper at å dele historien bidrar til at verden blir et mer vennlig sted der mennesker kan være tro mot seg selv.

Vennlig hilsen
Balanse

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-14, 16:11   #22
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

JEg har fått telefon fra Dagbladet. Det viser seg at de tar det alvorlig når noen klager dem inn til PFU. Det er bra.

Gammel 04-06-14, 16:14   #23
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bra, Balanse! Heia!

Gammel 04-06-14, 16:26   #24
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Se der ja! Hva sier de?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-14, 16:32   #25
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Standard

I hovedsak det samme som de sa til BM. De følger foreldrenes eksempel og henviser godt til det, med omtale som "hun" frem til fylte 5 år, og ser at det er litt uheldig at det ikke er noe lignende omtale med hankjønn etterpå.

Han påpekte at de selvsagt ikke utelot "han" bruk med vilje, men mente selv at de kun omtalte Ryland frem til 5 år og at derfor ble "han" riktig.

Jeg påpekte at det ble semantisk flisespikeri, og at om det ikke var med vilje var det klønete av noen som lever av formidling. Han foreslo noen endringer, jeg var ikke helt enig og foreslo noen andre endringer, og jeg er ikke sikker på hva som blir resultatet.

Gammel 04-06-14, 16:47   #26
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Standard

Hmm, jeg ser ikke at dette hjelper noe? Hva synes dere?

Sitat:

Hei,

Jeg har nå lagt inn en setning i femte avsnitt:

«I dag er han 7 år gammel, og foreldrene omtaler ham konsekvent som gutt.»

På den måten kan vi både omtale saken og Ryland på samme måte som foreldrene, og få fram tidlig at han i dag omtales som han.

Gammel 04-06-14, 16:49   #27
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Standard

Nei, vent, jeg kan visst ikke lese. De skriver jo "han" selvstendig, ikke bare som referanse til foreldrene.

Gammel 04-06-14, 16:57   #28
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1283
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, jeg synes det var bedre! Flott, Balanse!

Og heia alle dere som sendte mail, og BM som tok initiativ til reaksjonen herfra. Man sier i fra - man får endring. Etterhvert, kanskje i det minste. (Ref. kjønnsroller i barnehagen-tråden.)

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-14, 17:22   #29
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det ble definitivt bedre, Balanse. Bra!

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-14, 18:37   #30
Benmurphy
-

Medlem siden: Oct 2006
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Dette syns jeg ble ganske bra. Den setningen er akkurat det jeg mener artikkelen manglet.

Det trengs sikkert noen runder til før dette blir normen i norsk presse, men dette viser jo at det faktisk nytter å si fra. Og jeg tror språkbruken vil bidra til å endre holdninger også.

Ben "slightly more optimistic" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-14, 18:45   #31
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 362
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hurra! To ganger på relativt kort til at handlekraftige FP'ere har fått til endring ved å si fra på skikkelig vis til rette instans.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-14, 18:47   #32
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hadde vært veldig greit om desken på Dagbladet egentlig bare kjørte forhåndsgodkjenning via FPav all språk- og bildebruk.

Da kunne jeg vurdert å lese blekka igjen.

Gammel 04-06-14, 18:52   #33
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Hadde vært veldig greit om desken på Dagbladet egentlig bare kjørte forhåndsgodkjenning via FPav all språk- og bildebruk.

God idé!

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-14, 18:54   #34
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Utrolig bra jobba!

Og jeg støtter Mave sitt forslag helhjertet.

Gammel 04-06-14, 19:03   #35
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Det gjelder egentlig det meste av nettaviser. Trykket på å få publisert ting raskt har virkelig ikke vært til gagn for språket.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-14, 20:09   #36
Pegasus
Bør lage seg en tittel selv

Pegasus sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Pegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt likt
Standard

Så bra at de tok til seg kritikken til slutt! Og hurra for engasjerte og oppegående FPere!

Pegasus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-14, 08:54   #37
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Det trengs sikkert noen runder til før dette blir normen i norsk presse, men dette viser jo at det faktisk nytter å si fra. Og jeg tror språkbruken vil bidra til å endre holdninger også.

Ben "slightly more optimistic" Murphy

Det er jeg overbevist om! Språk er mektig. Har skrevet en hel Nynorskeksamen om det.

Gammel 05-06-14, 09:02   #38
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes Dagbladet kjører flere og flere saker som en ren oversettelse av artikler i utenlandske medier. Når journalisten (hvis den som gjør jobben er det - noe jeg betviler innimellom) da ikke i det hele tatt har prøvd å sette seg inn i saken eller reflektert over innholdet i den opprinnelige artikkelen, får man uheldige utslag som dette. For ikke å snakke om dårlig språk.

Applaus til BM og Balanse!

Gammel 05-06-14, 09:21   #39
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Så flott at det ble påpekt og rettet opp. Det nytter! Heia BM og Balanse!!

Forøvrig en sterk historie og jeg ønsker Ryland alt godt i livet!

Gammel 05-06-14, 10:12   #40
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Godt jobba!

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:11.