|
|||||||
| Motehjørnet Shopping, tips, spørsmål og svar. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Vaklende
|
Sv: Hvilke bunader er minst ubehagelige å ha på?
Ja, jeg tenkte det, var bare redd tråden skulle skli ut siden jeg også var veldig interessert i det opprinnelige spørsmålet. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
~~~~~~~
|
Sv: Hvilke bunader er minst ubehagelige å ha på?Det finnes 450-500 bunader her i landet, så må det finnes en bunad som ikke tynger og du har tilknytning til. Jeg har bunad med stakk og liv, Lundeby, kompakt ullstoff og lin, hengende sammen i ett stykke, jeg kjenner jo at nå jeg tar den på så veier den som en litt tung solid kåpe. Og jeg går ikke like lett og ledig som i f.eks. en florlett sommerkjole med bunaden på. Samtidig så er nok denne meget lettere enn f.eks Beltestakken.
|
|
|
#3 |
|
Jo flere jo bedre...
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvilke bunader er minst ubehagelige å ha på?Østfold er vel ikke så tung? |
|
|
|
|
|
#4 |
|
#IsItOctoberYet?!
Medlem siden: Mar 2012
Sv: Hvilke bunader er minst ubehagelige å ha på?Oslodrakten virker jo ikke så tung, men vet jo ikke. Det vil de kunne hjelpe med på Husfliden eller Heimen vil jeg tro. Jeg er enig. Tilknytning er essensielt synes jeg.
|
|
|
|
#5 |
|
Dig for victory!
|
Sv: Hvilke bunader er minst ubehagelige å ha på?Nordlandsbunad kan du vel ha, med tilknytning til Troms? Så vidt jeg har skjønt er den ganske utbredt i alle de tre nordligste fylkene. Bestemor var finnmarking, men hadde Nordlandsbunad. Finnmarksbunaden er en nyere konstruksjon fra 1968, så det var først døtrene hennes som fikk den, det var ikke den det var etablert tradisjon for. Jeg tror det samme er tilfelle for Tromsbunaden.
|
|
|
|
#6 |
|
Rastløs dagdrømmer
|
Da må jeg kikke nærmere på Nordlandsbunaden.
|
|
|
#7 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Sv: Hvilke bunader er minst ubehagelige å ha på?Jeg vet ikke om Rogalandsbunaden er noe særlig annerledes enn andre bunader, men jeg synes den er tung og nokså vond. Muligens fordi den er for liten. Den strammer og klemmer og føles som den veier et tonn. Vekten henger fra skuldrene, selv om den har et veldig markert liv. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Personlig pessimist
|
Min er heller for stor enn for liten, og jeg synes den er tyngre nå enn da den satt litt bedre i livet. All vekten henger på skuldrene.
|
|
|
|
#9 |
|
Kontrollfrik
Ja, men det gjør min også. Føles ihvertfall sånn. Forkleet er jo kjempetungt og henger på stakken som henger i vesten. Tungt. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Glamorøs
|
Jeg syns forkleet hjelper på slik at den ikke henger. Har alri funnet den ubehaglig. Ullstoffet i min er ganske lett.
|
|
|
#12 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Hjelper de årene forkleet sitter godt ja, altså bedre nå enn da den var sydd til en sylslank konfirmant "som helt sikkert legger på seg snart". Den ble passe etter at jeg fikk barn, 15 år senere.
|
|
|
#13 |
|
Har bakt søte kaker
|
Min Nordlandsbunad er bæltung og bæres i hovedsak på skulderne.
|
|
|
#14 |
|
Har bakt søte kaker
|
Sv: Hvilke bunader er minst ubehagelige å ha på?Vi har samme Nordlandsbunadhistorie som det skrives om her. Mamma er fra Senja i Troms og da hun fikk bunad fantes ikke Tromsbunaden. Dermed har både jeg og søsteren min Nordlandsbunad også. Vi har liksom ingen tilhørighet til Tromsbunaden.
|
|
|
#15 |
|
Kontrollfrik
Sv: Hvilke bunader er minst ubehagelige å ha på?På Rogalandsbunaden er det ihvertfall ikke noe forkle som festes bak og kan avlaste noe, alt er festet med trykknapper foran på stakken. Og det er tungt. Jeg har forresten ikke hofter. Bunaden bæres uansett ikke på hoftene, ikke slik jeg ser det, iallfall. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
bits and pieces
|
Samme her. Alle i mamma sin slekt har Nordlandsbunad. Bare kusina mi har Tromsbunad.
|
|
|
|
#17 |
|
Søt og rar
|
Jeg synes det er litt snodig å ha Nordlandsbunad når man er fra Troms, med mindre man har annen tilknytning til Nordland enn at man er "nordfra"
|
|
|
#18 |
|
Dig for victory!
|
Jeg er egentlig enig, for min del kommer det vel litt an på hvor sterk tilknytning man har til området i utgangspunktet. Det sier jo ikke LilleT noe om. Sjøl føler jeg sterk tilknytning til mammas hjemsted, sjøl om jeg er der maks en gang i året, og kunne vel like gjerne hatt Nordlandsbunad som Finnmarksbunad, sånn med tanke på tradisjon. Tromsbunaden er fra 70-tallet, så det er vel ikke så mange nedarvede av den ennå uansett. Etter hva jeg har hørt av mamma, var det Nordlandsbunad man hadde i generasjonen før hennes. Hvis Troms bare er et av flere steder man har perifere slektninger fra, så synes jeg vel egentlig man allerede har bevega seg over grensa til å velge etter utseende og da er det vel ett fett. For meg blir det litt rart, da.
|
|
|
|
#19 |
|
bits and pieces
|
Sv: Hvilke bunader er minst ubehagelige å ha på?Min bunad er todelt og dermed ikke like tung som Nordlandsbunaden jeg hadde før. For den syns jeg er blytung.
|
|
|
|
#20 |
|
Dig for victory!
|
Ja, jeg veit ikke, kusina mi arva bestemors. Det var Skilpadda som sa over her at den var god å ha på. Jeg tipper det har noe å si hvordan den sitter også, ikke bare hva slags bunad det er. Men jeg har altså todelt sjøl, og det er nok helt sikkert lettere å bære, ja.
|
|
![]() |
|
|