|
Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Epikur
|
![]() Sv: Førstehjelp for tomatplanter!Jeg mener jeg virkelig har mye igjen for å gjøre ting grundig. Jeg synes jeg har langt bedre prosentvis uttelling etter at jeg begynte å proffe opp opplegget mitt litt.
![]() |
#22 |
Flawsome
Medlem siden: Aug 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Førstehjelp for tomatplanter!Tomatspirer er rene persilleblader, har jeg erfart. Tåler lite og surmuler helt til de gir seg omtrent uten kamp. |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Whatever, never mind
|
![]() Sv: Førstehjelp for tomatplanter!
Ja, det er her det er stor forskjell. Jeg skal ha noen potter på verandaen.
Skal de stå slik når de er utvokst og eller setter du en i hver potte? |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
søt
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Førstehjelp for tomatplanter!De skal stå en i hver potte. Tar sikkert de over i blomsterpotter snart, og så ut i store bøtter i drivhuset.
![]() |
#25 |
Epikur
|
![]() Sv: Førstehjelp for tomatplanter!Men selv om du bare skal ha noen potter på verandaen (jeg sår jo ikke bare tomater, jeg skal ikke ha mer enn 8-10 planter) så må du ha skikkelig jord, skikkelige potter og skikkelig gjødsel, knipe tyver osv.
![]() |
#26 |
søt
![]() Sv: Førstehjelp for tomatplanter!Ja, det er jo klart. Anbefaler potter med hull og brett under. Og noen av mine planter fikk veldig mye blomster i fjor, i år skal jeg ta av noen av blomstene og heller la planten konsentrere seg om å lage ferdig tomater.
![]() |
#27 |
Whatever, never mind
|
![]() Sv: Førstehjelp for tomatplanter!Hva anses som skikkelig jord og potter? |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Førstehjelp for tomatplanter!Eg handler mykje på Bo Grønt, dei som driv her er i alle fall veldig flinke. Det hender eg stikk innom for å kikke, og få svar på ting som eg lurer på.
![]() |
#29 |
Erfaren
Medlem siden: Nov 2011
![]() ![]() |
![]() Sv: Førstehjelp for tomatplanter!Jeg bruker mye plantejorden til Bogrønt, den med hønsegjødsel, (muligens det står naturgjødsel på den). Den er passe grov med barkkompost og ikke bare torv, tror den er Debio-merket. Den liker jeg og de har ofte tilbud på 3 sekker. Jeg liker den bedre enn blomsterjorden med leca. Du kan blande inn kugjødselkompost, men det er ikke nødvendig. Man må uansett vanne med gjødselsvann eller blande langtidsgjødsel i jorden. Tomater er ganske næringskrevende. Jeg har også plantet rett i Plantasjens kugjødselkompost noen ganger og med godt resultat. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
søt
![]() Sv: Førstehjelp for tomatplanter!Bruker den plantejorden jeg og, handler på bogrønt!
![]() |
#31 |
Epikur
|
![]() Sv: Førstehjelp for tomatplanter!Skikkelig jord er matjord eller hagejord blandet med kompost, i forholdene 2-1. Og så bruker du lecakuler i bunnen og har store 7-10-liters potter eller bøtter som du lager hull i bunnen på og setter på noe, så vann kan renne ut.
![]() |
#34 |
Erfaren
![]() ![]() |
![]() Sv: Førstehjelp for tomatplanter!Vann med halv dose gjødselsvann hver gang du vanner de neste to ukene, der etter bør de tåle full dose. Jeg bruker økologisk type, de brune tyktflytende væskene man får på hagesenter og ulike blomsterbutikker. Vann med temperert vann, minimum 20 grader, og la de få så mye lys som mulig. Om de aldri har fått direkte sol trenger de å vennes til det, beskyttet fra den sterkeste solen en periode. |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Whatever, never mind
|
Som f.eks. BioBact Tomat eller Biobact Giva Krav? |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: Førstehjelp for tomatplanter!Jeg haar biobac tomat som jeg bruker på dem etterhvert. Enn så lenge har ikke mine fått noe særlig utover det som er i jorden, men det skal jeg nok begynne med snart. De vokser godt, da.
![]() |
#37 |
Erfaren
![]() ![]() |
Ja, jeg skifter mellom Biobact og Neudorff Biotrissol. Det er andre å få tak i, flytende Animix på hagesentre, noen kjeder har tilsvarende i eget merke, til og med Mester Grønn kjenden har en. Jeg har brukt halv dose gjødsel i mange år uten at plantene har blitt svidd. Jeg har aldri handlet pluggplanter fra Zimtrade, men sådd selv og kjøpt småplanter på hagesentrene. Selv småspirer fra frø har tålt halv dosering. |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
søt
![]() Sv: Førstehjelp for tomatplanter!Hm... Jeg bruker hønemøkk og gjøsdsler på tilfeldige tidspunkt, lite hjelp i meg...
![]() |
|
|